Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2008, 10:44   #1
nubian
Perm. Vertegenwoordiger VN

nubian's schermafbeelding

Standaard Vrouwen in de geschiedenis.

Waarom word er over dit onderwerp zo weinig gesproken?
nubian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 10:45   #2
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Welke vrouwen in de geschiedenis?
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 11:38   #3
nubian

nubian's schermafbeelding

Standaard

Bon, "Achter elke grote man staat een sterke vrouw"
Mijn vraag is dus welke belangrijke bijdrage leverden vrouwen tot de geschiedenis en die de loop van de geschiedenis veranderden?
nubian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 11:45   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

er zijn in ieder geval oorlogen gevoerd voor vrouwen...
Oud 9 december 2008, 12:02   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nubian Bekijk bericht
Geen idee eigenlijk.
Omdat er minder over gekend is of omdat ze meer achter de schermen werkten misschien ?
Of gewoon omdat ze het moeilijker hebben om de top te bereiken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 15:07   #6
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaat een hele school aan vrouwengeschiedenis, maar die heeft nogal vaak te kampen met sektarisch gedrag van hun vertegenwoordigers. De departementen 'Vrouwengeschiedenis' of 'Vrouwenstudies' worden niet zelden bemand met fanatieke feministen, die zich al te zeer met hun onderwerp identificeren en hun standpunten nogal ver doordrijven. Ze zijn dan ook bij uitstek een produkt van de jaren 70 en de opvolging is niet zelden erg moeilijk. Je zou kunnen stellen dat er historisch-wetenschappelijk iets mis is met bepaalde aspecten van dergelijke 'doelgroepengeschiedenis', alsof 'de vrouw' los staat van de maatschappij (i.e. context) of 'het vrouwelijke' iets onveranderlijks zou zijn. Anderzijds is het wel zo dat zeker de oude, 'klassieke' historiografie, met haar gerichtheid op politieke en diplomatieke geschiedenis, inderdaad 'de vrouw' weinig plaats gaf, maar dat is in de recentere geschiedschrijving, zeker in de meer 'sociale' onderwerpen doorgaans niet meer het geval.

Een voorbeeld ter illustratie: zelf kreeg ik ooit van een dergelijke 'vrouwenhistorica' de uitdrukkelijke vraag 'de vrouwen niet weg te laten uit mijn onderzoek', waarbij ze leek te suggereren dat ik dat opzettelijk zo zou doen, macho-zwijn dat ik was. Ik was daarover behoorlijk geërgerd en heb haar dan ook van repliek gediend dat ik dat een belachelijke veronderstelling vond en dan ook allerminst van plan was mijn onderzoek te censureren, maar dat ik omgekeerd ook niet specifiek op zoek zou gaan naar vrouwen, om er toch maar iets over te kunnen schrijven.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 15:57   #7
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Er bestaat een hele school aan vrouwengeschiedenis, maar die heeft nogal vaak te kampen met sektarisch gedrag van hun vertegenwoordigers. De departementen 'Vrouwengeschiedenis' of 'Vrouwenstudies' worden niet zelden bemand met fanatieke feministen, die zich al te zeer met hun onderwerp identificeren en hun standpunten nogal ver doordrijven. Ze zijn dan ook bij uitstek een produkt van de jaren 70 en de opvolging is niet zelden erg moeilijk. Je zou kunnen stellen dat er historisch-wetenschappelijk iets mis is met bepaalde aspecten van dergelijke 'doelgroepengeschiedenis', alsof 'de vrouw' los staat van de maatschappij (i.e. context) of 'het vrouwelijke' iets onveranderlijks zou zijn. Anderzijds is het wel zo dat zeker de oude, 'klassieke' historiografie, met haar gerichtheid op politieke en diplomatieke geschiedenis, inderdaad 'de vrouw' weinig plaats gaf, maar dat is in de recentere geschiedschrijving, zeker in de meer 'sociale' onderwerpen doorgaans niet meer het geval.

Een voorbeeld ter illustratie: zelf kreeg ik ooit van een dergelijke 'vrouwenhistorica' de uitdrukkelijke vraag 'de vrouwen niet weg te laten uit mijn onderzoek', waarbij ze leek te suggereren dat ik dat opzettelijk zo zou doen, macho-zwijn dat ik was. Ik was daarover behoorlijk geërgerd en heb haar dan ook van repliek gediend dat ik dat een belachelijke veronderstelling vond en dan ook allerminst van plan was mijn onderzoek te censureren, maar dat ik omgekeerd ook niet specifiek op zoek zou gaan naar vrouwen, om er toch maar iets over te kunnen schrijven.
Ik begrijp volkomen waar u het over heeft.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 22:08   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Vrouwengeschiedenis op zich is ook volledig aan het opgaan in de genderstudies, wat op zich een beter referentiepunt is.
Oud 9 december 2008, 22:45   #9
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Wie kan de Russische of Britse geschiedenis nu bestuderen zonder zeer sterke en krachtdadige vrouwen tegen te komen?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 23:40   #10
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Vrouwengeschiedenis op zich is ook volledig aan het opgaan in de genderstudies, wat op zich een beter referentiepunt is.
Mijn ervaringen met gendergeschiedenis zijn overigens wel gelijklopend aan die die ik eerder schetste. De verpakking is dan misschien wel anders, maar de inhoud is vaak de oude vertrouwde vrouwengeschiedenis. Het voorval dat ik schetste, was overigens met een zelfverklaarde 'genderhistorica'.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 10 december 2008, 06:58   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn ervaringen met gendergeschiedenis zijn overigens wel gelijklopend aan die die ik eerder schetste. De verpakking is dan misschien wel anders, maar de inhoud is vaak de oude vertrouwde vrouwengeschiedenis. Het voorval dat ik schetste, was overigens met een zelfverklaarde 'genderhistorica'.
Ik denk dat ik dat, vanuit ervaring met genderstudies in België en wie daar achter steekt, toch (voor de huidige situatie) ietwat moet bijstellen.

Als ge kijkt naar wie er nu in de genderstudies zit aan de Belgische universiteiten, is dat beeld ook realistischer.
Oud 10 december 2008, 09:31   #12
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik denk dat ik dat, vanuit ervaring met genderstudies in België en wie daar achter steekt, toch (voor de huidige situatie) ietwat moet bijstellen.

Als ge kijkt naar wie er nu in de genderstudies zit aan de Belgische universiteiten, is dat beeld ook realistischer.
Ik refereerde aan de Nederlandse en Amerikaanse situatie: in Nederland merkte ik vaak dat het nog dat militante heeft, terwijl ik voor mijn huidige baan eens in de literatuur over (de mainstreaming van) gendergeschiedenis heb zitten neuzen. Wat je daar te lezen krijgt, is eveneens van erg feministische aard: laat ons zeggen dat het onderdrukkingsdiscours er nog zeer sterk ingebakken zit. Ik kan me niet direct namen van Belgische genderhistorici voor de geest halen, tenzij misschien prof. Leen van Molle (KUL).
Oud 10 december 2008, 10:36   #13
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Vrouwengeschiedenis is amper neergeschreven. Dat zegt alles. Vrouwen leefden naast de mannengeschiedenis.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 14:14   #14
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kenau_S...hter_Hasselaer
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 14:24   #15
ossaert
Minister-President

Standaard

http://www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/DVN

Ik denk dat je hiermee nog iets verder springt...
Oud 10 december 2008, 18:06   #16
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bon, "Achter elke grote man staat een sterke vrouw"
Dat wordt gezegd. Ik weet evenwel niet of het ook zo daadwerkelijk is.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 22:39   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik refereerde aan de Nederlandse en Amerikaanse situatie: in Nederland merkte ik vaak dat het nog dat militante heeft, terwijl ik voor mijn huidige baan eens in de literatuur over (de mainstreaming van) gendergeschiedenis heb zitten neuzen. Wat je daar te lezen krijgt, is eveneens van erg feministische aard: laat ons zeggen dat het onderdrukkingsdiscours er nog zeer sterk ingebakken zit. Ik kan me niet direct namen van Belgische genderhistorici voor de geest halen, tenzij misschien prof. Leen van Molle (KUL).
Ik heb wel contacten in het gendermilieu, maar geen goed zicht. Ik weet wel dat ergens deze tijd een stichtingscongres van start gaat omtrent een forum over gender - of iets dergelijk, het kan zijn dat ik het opblaas.

Ik ben een UA'er, en op de UA is genderstudies bij mijn weten (bijna) volledig in handen van mannen --- redelijk jong ook. Enfin, ik ben zelf medewerker van een doctoraatstudent in die trent.

Laatst gewijzigd door lombas : 10 december 2008 om 22:40.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 23:10   #18
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
er zijn in ieder geval oorlogen gevoerd voor vrouwen...
Noem er me 5?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 14:32   #19
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Golda

Goed staatsvrouw.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 15:37   #20
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Noem er me 5?
Maria-Theresia van Oostenrijk
Elizabeth I van Engeland
Catharina de Grote van Rusland
Margaret Thatcher van het Verenigd Koninkrijk
Golda Meir van Israel

Er zijn er nog meer, maar u vroeg om 5.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be