Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2012, 11:56   #1
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard 'Anschluss' Griekenland

De 'Anschluss' van Griekenland is vooralsnog mislukt.

In een artikel schrijft dewereldmorgen:
Citaat:
Uit een gelekt document (u vindt het hier terug) blijkt dat Duitsland wil dat Griekenland de controle over de belastingen en de begroting afstaat aan de Europese Commissie om op die manier 130 miljard euro te krijgen.
(...)
Kunnen we spreken van kolonialisering? Of gewoon van een regelrechte 'Anschluss'?
(...)
De Griekse publieke opinie was in shock. Er werd gezegd dat Duitsland aanstuurt op het plaatsen van een "Gauleiter" in het land.
Het zijn grote woorden van Griekenland. Wat ze stellen, klopt gewoon niet. Het gaat namelijk niet om een Duitse commissaris, maar om een eurocommissaris. In beginsel zou die commissaris zelfs een Griek kunnen zijn.

Het punt is dat Griekenland de aandacht probeert af te leiden van de werkelijke problematiek: het onvermogen om hervormingen in te voeren die de hemeltergende corruptie en bureaucratie beteugelen. Als de Grieken daar niet zo goed in zijn - je hoeft niet overal goed in te zijn - moet je dankbaar zijn dat de EU hulp aanbiedt in de vorm van een eurocommissaris.

Maar van Duitsland was het niet zo'n slimme tactische zet om het voorstel te doen. Ze hadden het moeten laten doen door één van de Beneluxlanden, door Nederland of Luxemburg bijvoorbeeld - België lijkt me wegens diverse redenen minder geschikt. Wanneer Duitsland zoiets voorstelt krijgt je al gauw fantomen van WO-II die gaan rondspoken.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 12:06   #2
giserke
Banneling

Standaard

dubbele draad
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 15:26   #3
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
De 'Anschluss' van Griekenland is vooralsnog mislukt.

In een artikel schrijft dewereldmorgen:

Het zijn grote woorden van Griekenland. Wat ze stellen, klopt gewoon niet. Het gaat namelijk niet om een Duitse commissaris, maar om een eurocommissaris. In beginsel zou die commissaris zelfs een Griek kunnen zijn.

Het punt is dat Griekenland de aandacht probeert af te leiden van de werkelijke problematiek: het onvermogen om hervormingen in te voeren die de hemeltergende corruptie en bureaucratie beteugelen. Als de Grieken daar niet zo goed in zijn - je hoeft niet overal goed in te zijn - moet je dankbaar zijn dat de EU hulp aanbiedt in de vorm van een eurocommissaris.

Maar van Duitsland was het niet zo'n slimme tactische zet om het voorstel te doen. Ze hadden het moeten laten doen door één van de Beneluxlanden, door Nederland of Luxemburg bijvoorbeeld - België lijkt me wegens diverse redenen minder geschikt. Wanneer Duitsland zoiets voorstelt krijgt je al gauw fantomen van WO-II die gaan rondspoken.

Nooit eerder zag ik een persoon die zo ziende blind wil zijn.
De sfeer doet mij denken aan na de Eerste Wereldoorlog toen de geallieerden troepen stationeerden in het Rhineland omdat Duitsland niet aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 15:31   #4
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
dubbele draad
Genaaid met dubbel garen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 16:50   #5
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried Bekijk bericht
Nooit eerder zag ik een persoon die zo ziende blind wil zijn.
De sfeer doet mij denken aan na de Eerste Wereldoorlog toen de geallieerden troepen stationeerden in het Rhineland omdat Duitsland niet aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen.
Wellicht toe aan een nieuwe bril, Godfried? Dan zie je het beter.

Niemand spreekt over troepen zenden naar Griekenland. Dat is de misleidende suggestie wanneer wordt gesproken over een 'Anschluss'. Een betere vergelijking is die van technische coöperatie. Weinig landen weigeren ontwikkelingshulp. Maar als Europees land denkt Griekenland nog dat het geen hulp nodig heeft, dat het zelf de problemen kan oplossen. Het is gewoon een kwestie van even de trots opzij zetten en hulp aanvaarden.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 6 februari 2012 om 16:51.
Oud 6 februari 2012, 21:47   #6
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Probeer eens, voor de verandering, een stukje realiteit onder ogen te zien: De Grieken willen niet. Helemaal niemand. Het gaat er nu om de boel zoveel mogelijk te vertragen.
Enfin, ik had dit al eerder geschreven maar niemand blijkt het te kunnen begrijpen.

Tot over vijf jaar. Dan loopt deze discussie nog steeds.
Oud 6 februari 2012, 22:46   #7
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Probeer eens, voor de verandering, een stukje realiteit onder ogen te zien: De Grieken willen niet. Helemaal niemand. Het gaat er nu om de boel zoveel mogelijk te vertragen.
Enfin, ik had dit al eerder geschreven maar niemand blijkt het te kunnen begrijpen.

Tot over 5 jaar ?

In Griekenland dan ? Lekker goedkoop aanmeren in een nabij VRIJ land !
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 22:48   #8
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tot over minder dan vijf maanden. Dan heeft Griekenland een soort van eurocommissaris.

Het alternatief is een bankroet van Griekenland. Merkel heeft veel kwaliteiten, maar haar humor is wat minder ontwikkeld. Als zij een eurocommissaris voorstelt, bedoelt ze een eurocommissaris.
Oud 6 februari 2012, 22:49   #9
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Niemand spreekt over troepen zenden naar Griekenland. Dat is de misleidende suggestie wanneer wordt gesproken over een 'Anschluss'. Een betere vergelijking is die van technische coöperatie. Weinig landen weigeren ontwikkelingshulp. Maar als Europees land denkt Griekenland nog dat het geen hulp nodig heeft, dat het zelf de problemen kan oplossen. Het is gewoon een kwestie van even de trots opzij zetten en hulp aanvaarden.
HIER
Oud 7 februari 2012, 00:15   #10
D'ARTOIS

Standaard

In het geval Griekenland zit de humor bij de banken. Onze beste Zonbron heeft het over goedkoop aanmeren, maar dat is echter niet het geval. Ik heb trouwens geen enkele behoefte die kant uit te gaan.
Het ongenoegen wordt geheel en al afgewenteld op de buitenlanders die in Griekenland een woonplaats hebben gevonden of er een zaak/business hebben.
Ik heb horen verluiden dat het toerisme zich ook afkeert van Griekse bestemmingen ten faveure van die van Turkije.
Oud 7 februari 2012, 01:00   #11
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het geval Griekenland zit de humor bij de banken. Onze beste Zonbron heeft het over goedkoop aanmeren, maar dat is echter niet het geval. Ik heb trouwens geen enkele behoefte die kant uit te gaan.
Het ongenoegen wordt geheel en al afgewenteld op de buitenlanders die in Griekenland een woonplaats hebben gevonden of er een zaak/business hebben.
Ik heb horen verluiden dat het toerisme zich ook afkeert van Griekse bestemmingen ten faveure van die van Turkije.
Dat betert wel en de bevolking zal zich moeten aanpassen, dat wat nog niet verkocht is zal spoedig 'verhamerd' worden. (vooral eilandjes/havens)

Zo zullen ook andere E.U.S.S.R. landen spoedig de Chinese grootse vaartuigen moeten slikken zonder te kokhalzen. Dat is een feit en realiteit die de E.U. ons brengt.
HIER
Oud 7 februari 2012, 06:07   #12
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Maar Griekenland moet toch ook eens eindelijk echt onder curatele worden gesteld? Ze mogen daar zo boos over zijn als ze maar willen, als ze maar meewerken. Elke keer als ze wat willen besparen breken er grote rellen uit, en als er geen rellen zijn is de overheid bezig met extra geld uitgeven aan dingen als hele grote hopen militair materiaal. Maar zo zijn we niet getrouwd.

Ik ben blij dat in ieder geval Duitsland zijn verantwoordelijkheid nog durft te nemen op dit vlak.
Oud 7 februari 2012, 13:41   #13
D'ARTOIS

Standaard

Er zijn weer de nodige stakingen op komst. Nogmaals: als de bevolking de politiek niet steunt kan niemand daar wat aan veranderen.
Oud 7 februari 2012, 13:57   #14
Francientje
Minister

Standaard

En waarom zou de bevolking de politiek ondersteunen?
Het is niet de middenklasse daar die beslist heeft het land te ruineren met Olympische
Spelen die het zich niet kon veroorloven.
Maar die gaat daarvoor nu wel kunnen betalen.
Terwijl al die rijke , onbelaste Griekse reders fijn buiten spel blijven.
Eerste maatregel: inkrimpen van alles wat aan politiekers wordt betaald.
Francientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 16:21   #15
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Citaat:

Mijn naam is nog steeds Codfried, met een C! Wie heeft er hier een nieuwe bril nodig?

Als Merkel een afgevaardigde gaat stationeren die de regering van Griekenland gaat overnemen, dan ontstaat er automatische behoefte aan bescherming van deze nieuwe Duits-Griekse regering. Natuurlijk gaan de gewone Grieken dit niet pikken, dus...`

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francientje Bekijk bericht
En waarom zou de bevolking de politiek ondersteunen?
Het is niet de middenklasse daar die beslist heeft het land te ruineren met Olympische
Spelen die het zich niet kon veroorloven.
Maar die gaat daarvoor nu wel kunnen betalen.
Terwijl al die rijke , onbelaste Griekse reders fijn buiten spel blijven.
Eerste maatregel: inkrimpen van alles wat aan politiekers wordt betaald.
Overigens lees ik al meerdere keren in de krant dat grote bedrijven uit Griekenland zich via een postbusconstructie in Nederland vestigen waardoor ze weinig of geen belasting betalen in Griekenland.

Gisteren hoorde ik dat China had aangeboden de Griekse haven over te nemen, maar dat men daar heeft bedankt.

Laatst gewijzigd door Egmond Codfried : 8 februari 2012 om 16:21.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2012, 20:19   #16
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot over minder dan vijf maanden. Dan heeft Griekenland een soort van eurocommissaris.
Mijn voorspelling ligt op koers, zie volgende frase uit een krantenbericht:
Citaat:
Er moet een permanent toezicht komen op Griekenland door het IMF en de Europese Unie. Dat heeft minister van Financiën Jan Kees de Jager vandaag in Brussel gezegd bij aankomst op de vergadering voor ministers van Financiën van de eurozone.
Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/7264/...ekenland.dhtml

Langzaam maar zeker worden de duimschroeven bij Griekenland aangedraaid.
Oud 20 februari 2012, 20:32   #17
D'ARTOIS

Standaard

@ Sjaax

Je hebt zeker geen ongelijk maar heb ik nu meer het vermoeden dat onder de gebruikelijke politieke leugens (we hebben het allemaal voor elkaar, we liggen op koers, alle details zijn nu bekend) er een beslissing geforceerd gaat worden.

Dat is mijn intake maar voor hetzelfde geld vergis ik me 180 graden.
Oud 20 februari 2012, 21:06   #18
UnionJack
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
@ Sjaax

Je hebt zeker geen ongelijk maar heb ik nu meer het vermoeden dat onder de gebruikelijke politieke leugens (we hebben het allemaal voor elkaar, we liggen op koers, alle details zijn nu bekend) er een beslissing geforceerd gaat worden.

Dat is mijn intake maar voor hetzelfde geld vergis ik me 180 graden.
Welja, ze gaan deze lening nog toekennen en daarmee Griekenland en een groot deel van West- en Zuid Europa nog verder in de armoede drijven he... Dank u, Europa!
UnionJack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2012, 08:12   #19
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (6 February 2012, 22:48) Bekijk bericht
Soms verlopen processen veel sneller dan je verwacht.

Citaat:
Om Griekenland te dwingen zijn bezuinigings- en hervormingsbeloften na te komen, zullen de inspecteurs van de geldschieters permanent in Athene verblijven. Ook wordt een deel van de noodlening op een geblokkeerde rekening gezet, zodat Griekenland zijn schulden zal aflossen.
Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/...ggesteld.dhtml

Het voorstel van De Jager, waar ik gisteren over schreef is geëffectueerd.
Citaat:
Mijn voorspelling ligt op koers, zie volgende frase uit een krantenbericht:
Nederland wil permanent toezicht EU en IMF op Griekenland

Langzaam maar zeker worden de duimschroeven bij Griekenland aangedraaid.
Vijf maanden? Veel korter!
Oud 21 februari 2012, 12:23   #20
D'ARTOIS

Standaard

Griekenland zal zich - je kunt de genen van een mens niet veranderen, wel manipuleren - niet aan de gemaakte afspraken houden.
Griekenland zou echter een precedent scheppen als het georceerd de euro moest verlaten, derhalve heeft men tot het laatst gewacht. Nu staan idd de kruiwagens klaar voor een afmars naar Zwitserland.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be