Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2012, 10:49   #1
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard Di Rupo I = Uitstekende communicatie!

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...lijkheid.dhtml

Citaat:
De Vlaamse administratie kan de gevolgen van het Vlinderakkoord vandaag amper inschatten. De Vlaamse regering liet de administratie onderzoeken wat de impact van het Vlinderakkoord zal zijn op het Vlaamse niveau. Dat leidde tot een erg pover resultaat bij gebrek aan goede federale informatie.

Het Vlinderakkoord bevat grote inhoudelijke onduidelijkheden en tegenstrijdigheden, blijkt uit de analyse. Ook de gevolgen voor personeel en budgetten zijn nog wazig. Volgens de administratie bevat het akkoord passages die in tegenstrijd lijken met de algemene doelstelling van het Vlinderakkoord. Zo wordt de bevoegdheid van de gewesten op het vlak van het verkeersreglement opnieuw ter discussie gesteld. Het doel om tot meer homogene bevoegdheidspakketten te komen, wordt ook niet altijd bereikt.

Op het vlak van verkeersreglement en rijopleiding dreigt bijvoorbeeld nog meer versnippering van bevoegdheden dan vandaag. Meer duidelijkheid kan er pas komen nadat het communautaire akkoord is vertaald in wetsartikels. In vele gevallen weet ook de federale overheid voorlopig niet waar ze aan toe is. Tegen 15 maart wordt een federale impactanalyse opgeleverd, schrijft De Standaard.

Het is al wel duidelijk dat de staatshervorming voor Vlaanderen zal leiden tot een aanzienlijke toename van het aantal controle- en inspectietaken, vooral op de beleidsdomeinen werk en gezondheid.

De administratie wijst er de Vlaamse regering ook op dat het goed zou zijn om één minister aan te wijzen die beschikt over een positief injunctierecht, het recht om vervolging te vragen voor inbreuken waarvoor Vlaanderen bevoegd is
Ik vraag mij toch af wat die tradio's toen zolang aan tafel uitspookten?? Monopoly spelen??
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2012, 11:02   #2
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht

Ik vraag mij toch af wat die tradio's toen zolang aan tafel uitspookten?? Monopoly spelen??
Zonder commentaar! Het wordt vervelend dat geklungel nog te bekritiseren. De kleuterklas van juffrouw Anne hier een beetje verder had het er veel beter vanaf gebracht!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2012, 11:19   #3
matthias999
Minister

Standaard

Dat de tradio's nog vertrouwen in deze knoeiboel kunnen hebben gaat mijn verstand te boven, maarja daar zullen de postjes wel mee te maken hebben.
Oud 1 maart 2012, 11:23   #4
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

lach maar jonges, N-VA gaat pardoes de berg af dankzij deze goede regering
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2012, 15:04   #5
knip
Gouverneur

knip's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat ze uitspookten...
Volgens mij zaten ze op hun handen en knieën met de broek op de enkels.
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2012, 15:51   #6
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knip Bekijk bericht
Wat ze uitspookten...
Volgens mij zaten ze op hun handen en knieën met de broek op de enkels.
Ah dat verklaarde de strompelpas van Beke
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2012, 18:29   #7
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Leg mij eens uit wat op dit moment het probleem is ? Eerste stap : in het regeerakkoord spreekt men zich uit over een kader : overdracht naar gemeenschap van een specifieke bevoegdheid. In tweede instantie moet dit nu uitgewerkt worden federaal, en omgezet in wetteksten. Daaraan gaat men nu beginnen, dus er valt nog niks te evalueren en zeker niet te bekritiseren. Of heb jij een kristallen bol ofzo ?
Dat de vlaamse regering "nu" al wil weten wat de impakt is, is pure onzin. Pas nadat men federaal de zaken zal in preciese wetteksten hebben omgezet is een zuivere raming van de impakt mogelijk. Of dacht je misschien dat in het regeerakkoord ook al de details stonden ?
Waarom een ingewikkelde materie zoals een bevoegdheidsoverdracht proberen op een demagogische wijze voor te stellen als iets eenvoudigs, en dan nog voor er één feit bekend is reeds gaan rondtoeteren dat we ons laten kloten hebben ?
Geef kritiek als die kritiek terecht is, en hou dergelijke intoxicatie voor jezelf.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2012, 18:45   #8
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Leg mij eens uit wat op dit moment het probleem is ? Eerste stap : in het regeerakkoord spreekt men zich uit over een kader : overdracht naar gemeenschap van een specifieke bevoegdheid. In tweede instantie moet dit nu uitgewerkt worden federaal, en omgezet in wetteksten. Daaraan gaat men nu beginnen, dus er valt nog niks te evalueren en zeker niet te bekritiseren. Of heb jij een kristallen bol ofzo ?
Dat de vlaamse regering "nu" al wil weten wat de impakt is, is pure onzin. Pas nadat men federaal de zaken zal in preciese wetteksten hebben omgezet is een zuivere raming van de impakt mogelijk. Of dacht je misschien dat in het regeerakkoord ook al de details stonden ?
Waarom een ingewikkelde materie zoals een bevoegdheidsoverdracht proberen op een demagogische wijze voor te stellen als iets eenvoudigs, en dan nog voor er één feit bekend is reeds gaan rondtoeteren dat we ons laten kloten hebben ?
Geef kritiek als die kritiek terecht is, en hou dergelijke intoxicatie voor jezelf.
Het probleem zou kunnen zijn dat men een koehandeltje over bevoegdheidsoverdrachten gevoerd heeft om aan ieder iets te geven, zonder dat er veel coherentie in het totale pakket zit. De budgetten die mee overgedragen worden zijn bovendien niet gekend. Er zijn wat tabellen in de nota van Di Rupo, maar die worden niet gehonoreerd, want de 300M subsidies voor energie-arme huizen staan in die tabel, maar worden blijkbaar toch niet overgedragen tot groot chagrijn van Groen. Kris Peeters heeft in het Vlaams parlement trouwens gezegd dat het niet zo is dat er géén lijstjes zijn met data, maar dat er verschillende zijn die circuleren en dat men niet kan zeggen welke juist is.
Erg efficiënt, nuttig en/of professioneel is dat dus allemaal niet. Eigenlijk gewoon amateuristisch en met-de-klak-naar-gegooid. En dat moet dan de belangrijkste staatshervorming in de geschiedenis worden.
Oud 1 maart 2012, 19:08   #9
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Het probleem zou kunnen zijn dat men een koehandeltje over bevoegdheidsoverdrachten gevoerd heeft om aan ieder iets te geven, zonder dat er veel coherentie in het totale pakket zit. De budgetten die mee overgedragen worden zijn bovendien niet gekend. Er zijn wat tabellen in de nota van Di Rupo, maar die worden niet gehonoreerd, want de 300M subsidies voor energie-arme huizen staan in die tabel, maar worden blijkbaar toch niet overgedragen tot groot chagrijn van Groen. Kris Peeters heeft in het Vlaams parlement trouwens gezegd dat het niet zo is dat er géén lijstjes zijn met data, maar dat er verschillende zijn die circuleren en dat men niet kan zeggen welke juist is.
Erg efficiënt, nuttig en/of professioneel is dat dus allemaal niet. Eigenlijk gewoon amateuristisch en met-de-klak-naar-gegooid. En dat moet dan de belangrijkste staatshervorming in de geschiedenis worden.
Volledig mee eens!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2012, 19:52   #10
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de griffel Bekijk bericht
Waarschijnlijk heb jij een vastbenoemd jobke en dan speelt het allemaal zo geen rol...
Nog waarschijnlijker is dat jij niet begrijpt over wat het hier gaat, maar graag wil mee babbelen.
Oud 1 maart 2012, 19:56   #11
matthias999
Minister

Standaard

Citaat:
Nog waarschijnlijker is dat jij niet begrijpt over wat het hier gaat, maar graag wil mee babbelen.
Jij zit overduidelijk nog in de ontkenningsfase.
Oud 1 maart 2012, 19:58   #12
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mij lijkt het waarschijnlijker dat je na het nemen van een principiële beslissing om bevoegdheid X over te hevelen naar een deelstaat eerst gaat kijken op federaal niveau 1) wat gaan we precies overhevelen, 2) hoe gaan we dat doen, 3) wanneer gaan we dat doen 4) wat is de budgettaire impakt en welke middelen gaan we daarvoor overhevelen , 5) wetteksten opstellen, laten stemmen, ten uitvoer brengen.

Sommigen hier zouden nu al graag na fase 5 kritiek geven om toch vooral te willen bewijzen dat de vlaming weer eens in de kont is geneukt. Ik noem dat gelul.
Oud 1 maart 2012, 20:02   #13
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Mij lijkt het waarschijnlijker dat je na het nemen van een principiële beslissing om bevoegdheid X over te hevelen naar een deelstaat eerst gaat kijken op federaal niveau 1) wat gaan we precies overhevelen, 2) hoe gaan we dat doen, 3) wanneer gaan we dat doen 4) wat is de budgettaire impakt en welke middelen gaan we daarvoor overhevelen , 5) wetteksten opstellen, laten stemmen, ten uitvoer brengen.

Sommigen hier zouden nu al graag na fase 5 kritiek geven om toch vooral te willen bewijzen dat de vlaming weer eens in de kont is geneukt. Ik noem dat gelul.
Ik noem dat oppositie.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2012, 20:05   #14
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik noem dat oppositie.
Nee Jack, dat is veel meer. Dat is steeds de vinger op de wonde leggen.
Oud 1 maart 2012, 20:09   #15
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Nee Jack, dat is veel meer. Dat is steeds de vinger op de wonde leggen.
Klinkt anders, is eigenlijk hetzelfde.
Oud 1 maart 2012, 20:13   #16
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...d-worden.dhtml

Dat is pas met de klak er naar gegooid. Nergens in hun berekening wordt er rekening gehouden met de verlieseffecten van hun maatregelen. Ze zien in het totaal 500 miljoen € aan extra inkomsten uit belastingen ipv de 200 miljoen € van Di Rupo I. Nu reeds zal men correcties moeten maken op deze post omdat bedrijven minder en goedkopere bedrijfswagens verlenen.

Het feit is dat het steeds gaat om begrotingen. Daar zit geen coherentie in. Het is geen analytische en zelfs geen dubbele boekhouding. Bovendien zijn er structurele tekorten op deze begroting. Als je hier budgetten uitplukt ga je dus ook dit tekort moeten toepassen. Dit tekort kan trouwens ook slechts geraamd worden en is afhankelijk van (negatieve ) groei, inflatie, inkomsten en (onverwachte) uitgaven.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2012, 20:16   #17
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik noem dat oppositie.
De oppositie is zwak bezig. Enerzijds aanklagen dat de staatshervormingen te ingewikkeld zijn en anderzijds dat ze niet ver genoeg gaan.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 1 maart 2012, 20:18   #18
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De oppositie is zwak bezig. Enerzijds aanklagen dat de staatshervormingen te ingewikkeld zijn en anderzijds dat ze niet ver genoeg gaan.
Wel, ze pikken er geen goede momenten uit.
Het is dagelijks dezelfde woordenbrij over elke beleidsdaad, mensen worden daar na een tijdje ongevoelig voor.
Ik vind dat niet erg.
Oud 1 maart 2012, 20:26   #19
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat zijn dan ook twee verschillende zaken.
Oud 1 maart 2012, 20:29   #20
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat zijn dan ook twee verschillende zaken.
Au contraire. Hoe verder je wil gaan hoe ingewikkelder het wordt. Kijk maar eens naar het voorbeeld van de politiehervormingen en hoe deze op lokaal niveau wordt gesubsidieerd.

Het is niet omdat dergelijke items niet de belangstelling van de media krijgen dat het geen knoeiboel is.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be