Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2012, 20:09   #1
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard 3D-printing, revolutie of hype?

Ik volg het al een tijdje, maar nu heeft men het ook op Koppen behandeld:
http://www.een.be/programmas/koppen/3d-printing

Zelf denk ik dat 3d-printing een cruciale rol kan spelen om mensen nog onafhankelijker en autarkischer te maken zodra het betaalbaar is voor privégebruik. Als je er ergens een metalen of plastieken onderdeel ontbreekt of beschadigd is, kun je het zelf bijdrukken, wat tijd bespaart en mogelijk zelfs de enige manier kan worden als het product in kwestie oud is.

Nu heb ik ook al programma's gezien waarmee men met behulp van de Microsoft Kinect dingen driedimensionaal inscant. Wordt dit de nieuwe vorm van piraterij? Het masker van Guy Fawkes kan je alvast downloaden in printklaar formaat.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2012, 03:47   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

3D printen is an sich revolutionair, daar het de omgekeerde bewerking is van wat we meestal doen, namelijk materiaal wegnemen van een groter stuk.
Met 3D printen bouw je net op.
Het geeft ferm wat opties voor complexe vormen binnen een werkstuk.

Maar op't moment nog onbetaalbaar om thuis mechanisch sterk genoege stukken te printen.
Oud 21 april 2012, 10:14   #3
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Er zijn geloof ik al een paar DIY 3d printers die je voor een redelijke prijs in elkaar kan steken (we spreken hier nog steeds over 1000 euro). Je hebt natuurlijk niet de printkwaliteit van de monsters van 25000 euro, maar je kan er een paar mooie dingen mee maken.
Oud 21 april 2012, 10:16   #4
Tavek
Banneling

Standaard

Ik heb die techniek al jaren geleden gebruikt voor het maken van prototypes. Gaat ook perfect met metaal.

Ge kunt er ALLES wat ge maar wilt mee maken, alleen zijn de materiaaleigenschappen maar zozo. Dus kan niet voor alles gebruikt worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2012, 10:52   #5
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Er zijn geloof ik al een paar DIY 3d printers die je voor een redelijke prijs in elkaar kan steken (we spreken hier nog steeds over 1000 euro). Je hebt natuurlijk niet de printkwaliteit van de monsters van 25000 euro, maar je kan er een paar mooie dingen mee maken.
Ja, ik zag zulke zaken meermaals op kickstarter verschijnen, steeds een groot succes.
Oud 21 april 2012, 10:58   #6
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
3D printen is an sich revolutionair, daar het de omgekeerde bewerking is van wat we meestal doen, namelijk materiaal wegnemen van een groter stuk.
Met 3D printen bouw je net op.
Het geeft ferm wat opties voor complexe vormen binnen een werkstuk.

Maar op't moment nog onbetaalbaar om thuis mechanisch sterk genoege stukken te printen.
De aflvering niet gezien, en niet veel zin nu om er doorheen te gaan, maar revolutionair is dat toch al lang niet meer? Dat deden ze tien jaar geleden ook al. Ik heb er nog een thesis rond gemaakt over het gebruik van dergelijke technieken binnen designcycli voor de autoindustrie, in combinatie met andere geïntegreerde cad/cam/cae-pakketten.

Materialise doet trouwens lang niet alleen kunststof, al is dat wel hun core. Die maken evenzeer metalen stukken met eigenschappen die very close to normal processing zijn.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2012, 11:00   #7
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
De aflvering niet gezien, en niet veel zin nu om er doorheen te gaan, maar revolutionair is dat toch al lang niet meer? Dat deden ze tien jaar geleden ook al. Ik heb er nog een thesis rond gemaakt over het gebruik van dergelijke technieken binnen designcycli voor de autoindustrie, in combinatie met andere geïntegreerde cad/cam/cae-pakketten.

Materialise doet trouwens lang niet alleen kunststof, al is dat wel hun core. Die maken evenzeer metalen stukken met eigenschappen die very close to normal processing zijn.
De technieken die ik via kickstarter zie wijken af van diegenen in het filmpje. Er bestaan waarschijnlijk meerdere technieken naast mekaar, die steeds verfijnder en goedkoper worden. Daarom dat het nu meer aandacht krijgt, geloof ik.
Oud 21 april 2012, 11:01   #8
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ja, ik zag zulke zaken meermaals op kickstarter verschijnen, steeds een groot succes.
Mensen die kickstarters oprichten om hun eigen 3D printer te bouwen (zoals de reprap)? Of die een nieuwe 3D printer willen ontwerpen?
Oud 21 april 2012, 11:12   #9
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mensen die kickstarters oprichten om hun eigen 3D printer te bouwen (zoals de reprap)? Of die een nieuwe 3D printer willen ontwerpen?
Eigen ontwerp voor een 3D-printer, waarvan ze dan de onderdelen bij de hogere rewards voegen.
Oud 21 april 2012, 15:56   #10
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Een geniaal idee hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het moet gewoon zijn.

3D-printen: gewoon geniaal.
Oud 21 april 2012, 16:21   #11
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Eigen ontwerp voor een 3D-printer, waarvan ze dan de onderdelen bij de hogere rewards voegen.
Cool, hoe meer ik van kickstarter zie, hoe meer ik van het concept geniet. Eerst een nieuwe Wasteland en de Double Fine kickstarter. Nu 3D printers.

Printrbot ziet er wel interessant uit.
Oud 21 april 2012, 16:30   #12
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Cool, hoe meer ik van kickstarter zie, hoe meer ik van het concept geniet. Eerst een nieuwe Wasteland en de Double Fine kickstarter. Nu 3D printers.

Printrbot ziet er wel interessant uit.
Nu? Al een tijdje hoor.

Kickstarter is inderdaad geweldig, maar er als Europeaan aan deelnemen is ook niet al te makkelijk, wegens die verzendingskosten enzo. Veel kickstarters lijken me echter te draaien rond vage 'kunstsprojecten', die ook prominent op de startpagina staan, waardoor er dan minder ruimte is voor de kickstarters die mij ietwat waardevol en productief lijken.
Oud 21 april 2012, 17:55   #13
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nu? Al een tijdje hoor.

Kickstarter is inderdaad geweldig, maar er als Europeaan aan deelnemen is ook niet al te makkelijk, wegens die verzendingskosten enzo. Veel kickstarters lijken me echter te draaien rond vage 'kunstsprojecten', die ook prominent op de startpagina staan, waardoor er dan minder ruimte is voor de kickstarters die mij ietwat waardevol en productief lijken.
Ik ben pas achter kickstarter gekomen toen Brian Fargo zijn nieuw Wasteland project had aangekondigd. Dus voor mij is het nog een zeer recent fenomeen. Ik zit dan ook niet vaak op de hoofdpagina, juist om de reden die ge aanhaalt. Een hele hoop "fund my new album" en "fund my fanfic", weinig inhoud. Ik zit dan ook meer op de tabbladen technologie en games.
Oud 21 april 2012, 18:30   #14
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben pas achter kickstarter gekomen toen Brian Fargo zijn nieuw Wasteland project had aangekondigd. Dus voor mij is het nog een zeer recent fenomeen.
Er worden al lang interessante dingen uitgegeven via Kickstarter.

Recent nog die The Banner Saga en Guns of Icarus Online. Ook hulpmiddelen voor board games zoals poker chips die dienen als muntstukken, en talloze nieuwe tabletop RPG's. Soms is het ook frappant belachelijk wat er geld krijgt, zoals dit rollenspel dat gewoonweg een simpele game is gemaakt met Rpgmaker zonder al te veel unieke functies.

Het meest revolutionaire vind je natuurlijk in techology. Twine, bijvoorbeeld, waarmee je bepaalde zaken in je huis kunt integreren met je pc. Ook nog talloze open hardware. Het departement open software valt wel wat tegen qua kwantiteit.
Citaat:
Ik zit dan ook niet vaak op de hoofdpagina, juist om de reden die ge aanhaalt. Een hele hoop "fund my new album" en "fund my fanfic", weinig inhoud. Ik zit dan ook meer op de tabbladen technologie en games.
Jep, ik ook.
Oud 21 april 2012, 19:36   #15
Tavek
Banneling

Standaard

3D printen oftwel rapid prototyping oftwel SLS en SLM.

(Selective laser melting of Selective Laser Sintering)

Zeer nuttig voor individuele onderdelen voor medische wereld. Voor high end onderdelen: helaas niet.

Restporositeit en slechte mechanische eigenschappen (vooral dan op vermoeingsgebied) doen het de nek om.

Maar er is zeker een markt !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2012, 20:08   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
De toegang voor de gewone man is het revolutionaire deel van't idee. Shapeways is zo'n toegang, en heb er al gebruik van gemaakt. Werkt prima, als je je aan de materiaal-limieten houdt.

Citaat:
Fat is een zo dure setup, dat het maar zeer zelden gebruikt wordt.
Oud 22 april 2012, 00:50   #17
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik volg het al een tijdje, maar nu heeft men het ook op Koppen behandeld:
http://www.een.be/programmas/koppen/3d-printing

Zelf denk ik dat 3d-printing een cruciale rol kan spelen om mensen nog onafhankelijker en autarkischer te maken zodra het betaalbaar is voor privégebruik. Als je er ergens een metalen of plastieken onderdeel ontbreekt of beschadigd is, kun je het zelf bijdrukken, wat tijd bespaart en mogelijk zelfs de enige manier kan worden als het product in kwestie oud is.

Nu heb ik ook al programma's gezien waarmee men met behulp van de Microsoft Kinect dingen driedimensionaal inscant. Wordt dit de nieuwe vorm van piraterij? Het masker van Guy Fawkes kan je alvast downloaden in printklaar formaat.
Koenraad,

Ik heb de indruk dat je vooral tegen jezelf aan het discussiëren bent.

3D-printing. Verklaar eens het maatschappelijk belang. Om te beginnen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2012, 09:42   #18
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Koenraad,

Ik heb de indruk dat je vooral tegen jezelf aan het discussiëren bent.
Ik heb de indruk dat je nogal snel verkeerde indrukken krijgt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
3D-printing. Verklaar eens het maatschappelijk belang. Om te beginnen.
Omdat jij het filmpje niet hebt gezien, noch de topic hebt gelezen noch een simpele google zoekopdracht hebt gedaan?

Er is maatschappelijk belang genoeg door het gebruik in de medische wereld. De mogelijkheden zullen steeds uitbreiden naarmate de technologie evolueert en het aantal mensen dat er toegang tot heeft stijgt. Denk maar aan de thuiscomputer.
Oud 22 april 2012, 10:26   #19
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De toegang voor de gewone man is het revolutionaire deel van't idee. Shapeways is zo'n toegang, en heb er al gebruik van gemaakt. Werkt prima, als je je aan de materiaal-limieten houdt.
Net eens gekeken. Ze doen hetzelfde als Materialise eigenlijk (zelfde technieken, SLA, SLS, SLM, FDM, LOM), allen doen ze het eerder voor het creëren van allerlei gadgets heb ik de indruk .
Wel lange leadtime; 10 dagen voor plastic. Voor SLA kon je bij de andere vandaag bestellen en morgen binnen hebben. Ook al enkele keren gebruik van gemaakt voor testen van nieuwe designs op een productielijn.

Op zich krijgt dit binnen heel wat industrie-takken te weinig aandacht, terwijl je er hele veel mee kan doen. Bij ons hoorden ze het ook donderen in Keulen toen ik ermee af kwam .
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2012, 23:31   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
3D printen oftwel rapid prototyping oftwel SLS en SLM.

(Selective laser melting of Selective Laser Sintering)

Zeer nuttig voor individuele onderdelen voor medische wereld. Voor high end onderdelen: helaas niet.

Restporositeit en slechte mechanische eigenschappen (vooral dan op vermoeingsgebied) doen het de nek om.

Maar er is zeker een markt !
Doet me denken aan star trek dat ze een onderdeel voor hun ruimteschip uit een soort duplicator haalden?
Revolutionair is het allemaal.
Wow!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be