![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik volg het al een tijdje, maar nu heeft men het ook op Koppen behandeld:
http://www.een.be/programmas/koppen/3d-printing Zelf denk ik dat 3d-printing een cruciale rol kan spelen om mensen nog onafhankelijker en autarkischer te maken zodra het betaalbaar is voor privégebruik. Als je er ergens een metalen of plastieken onderdeel ontbreekt of beschadigd is, kun je het zelf bijdrukken, wat tijd bespaart en mogelijk zelfs de enige manier kan worden als het product in kwestie oud is. Nu heb ik ook al programma's gezien waarmee men met behulp van de Microsoft Kinect dingen driedimensionaal inscant. Wordt dit de nieuwe vorm van piraterij? Het masker van Guy Fawkes kan je alvast downloaden in printklaar formaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 3D printen is an sich revolutionair, daar het de omgekeerde bewerking is van wat we meestal doen, namelijk materiaal wegnemen van een groter stuk.
Met 3D printen bouw je net op. Het geeft ferm wat opties voor complexe vormen binnen een werkstuk. Maar op't moment nog onbetaalbaar om thuis mechanisch sterk genoege stukken te printen.
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() Er zijn geloof ik al een paar DIY 3d printers die je voor een redelijke prijs in elkaar kan steken (we spreken hier nog steeds over 1000 euro). Je hebt natuurlijk niet de printkwaliteit van de monsters van 25000 euro, maar je kan er een paar mooie dingen mee maken.
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Ik heb die techniek al jaren geleden gebruikt voor het maken van prototypes. Gaat ook perfect met metaal.
Ge kunt er ALLES wat ge maar wilt mee maken, alleen zijn de materiaaleigenschappen maar zozo. Dus kan niet voor alles gebruikt worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Materialise doet trouwens lang niet alleen kunststof, al is dat wel hun core. Die maken evenzeer metalen stukken met eigenschappen die very close to normal processing zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Staatssecretaris
|
![]() Mensen die kickstarters oprichten om hun eigen 3D printer te bouwen (zoals de reprap)? Of die een nieuwe 3D printer willen ontwerpen?
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementslid
|
![]() Een geniaal idee hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het moet gewoon zijn.
3D-printen: gewoon geniaal.
![]() |
#11 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Printrbot ziet er wel interessant uit.
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Kickstarter is inderdaad geweldig, maar er als Europeaan aan deelnemen is ook niet al te makkelijk, wegens die verzendingskosten enzo. Veel kickstarters lijken me echter te draaien rond vage 'kunstsprojecten', die ook prominent op de startpagina staan, waardoor er dan minder ruimte is voor de kickstarters die mij ietwat waardevol en productief lijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Recent nog die The Banner Saga en Guns of Icarus Online. Ook hulpmiddelen voor board games zoals poker chips die dienen als muntstukken, en talloze nieuwe tabletop RPG's. Soms is het ook frappant belachelijk wat er geld krijgt, zoals dit rollenspel dat gewoonweg een simpele game is gemaakt met Rpgmaker zonder al te veel unieke functies. Het meest revolutionaire vind je natuurlijk in techology. Twine, bijvoorbeeld, waarmee je bepaalde zaken in je huis kunt integreren met je pc. Ook nog talloze open hardware. Het departement open software valt wel wat tegen qua kwantiteit. Jep, ik ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() 3D printen oftwel rapid prototyping oftwel SLS en SLM.
(Selective laser melting of Selective Laser Sintering) Zeer nuttig voor individuele onderdelen voor medische wereld. Voor high end onderdelen: helaas niet. Restporositeit en slechte mechanische eigenschappen (vooral dan op vermoeingsgebied) doen het de nek om. Maar er is zeker een markt ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb de indruk dat je vooral tegen jezelf aan het discussiëren bent. 3D-printing. Verklaar eens het maatschappelijk belang. Om te beginnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Er is maatschappelijk belang genoeg door het gebruik in de medische wereld. De mogelijkheden zullen steeds uitbreiden naarmate de technologie evolueert en het aantal mensen dat er toegang tot heeft stijgt. Denk maar aan de thuiscomputer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Wel lange leadtime; 10 dagen voor plastic. Voor SLA kon je bij de andere vandaag bestellen en morgen binnen hebben. Ook al enkele keren gebruik van gemaakt voor testen van nieuwe designs op een productielijn. Op zich krijgt dit binnen heel wat industrie-takken te weinig aandacht, terwijl je er hele veel mee kan doen. Bij ons hoorden ze het ook donderen in Keulen toen ik ermee af kwam ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Revolutionair is het allemaal. Wow! |
|
![]() |
![]() |