Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2012, 18:19   #1
Virliber
Vreemdeling

Standaard Roken, drugs, ...

Gegroet,

Tot over een paar dagen geleden kon het feit dat mensen roken mij niet echt schelen.
Het is hun geld, hun gezondheid, hun leven dat ze verzieken en daar hebben ze op het eerste zicht het volste recht op. Dat gebruiken ze zelf als argument.
Het zelfde voor drugs.

Maar eigenlijk, en daar zit ik de laatste tijd eigenlijk wat over te piekeren.
Een substantieel deel van die mensen wordt ziek en het zijn dan gewoonlijk van die chronische aandoeningen en kankers die niet triviaal zijn.
We hebben een verplichte ziekteverzekering, en dat vind ik persoonlijk echt een van de enige en mooie dingen van onze maatschappij.
Als men daaraan denkt zijn rokers en niet-rokers wel verbonden eigenlijk.

Het argument "mijn leven, mijn gezondheid, ik doe er mee wat ik wil" gaat dan toch niet echt meer op?
Ik vind, wie ziek is moet geholpen worden, roker of niet, maar het is zo onfair dat mensen die bewust en moedwillig hun gezondheid verwaarlozen zo de maatschappij belasten.
Zeker nu, met de vergrijzing e.d.

Zoals ik zei moeten mensen geholpen worden wanneer ze ziek zijn, zelfs al zijn ze roker.
Het is gewoon triestig... en ik kan er niets aan doen...
Losers, ongelooflijke losers zijn het... allemaal

Het is gewoon maar even opmerken, en wou mijn ongenoegen over de maatschappij eens delen.

(de relevantie met politiek is die premies voor rookruimtes in Blankenberge... )
Virliber is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2012, 18:44   #2
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Het argument "mijn leven, mijn gezondheid, ik doe er mee wat ik wil" gaat dan toch niet echt meer op?
Ik vind, wie ziek is moet geholpen worden, roker of niet, maar het is zo onfair dat mensen die bewust en moedwillig hun gezondheid verwaarlozen zo de maatschappij belasten.
Hardrijders

Cholesterollijders

Genetische afwijkingen (verplichte sterilisatie)
Skivakanties
Sporters
Obesitas
Suikerjunkies
....
al diesen leute mussen rausch !!!

Het gezondheidsfacistisch tribunaal..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2012, 19:03   #3
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Alcoholiekers
drugsverslaafden
fietsers zonder licht
mc donaldsbezoekers
gevaarlijke beroepen
...
...
linkse anarchistische betogers
...
extreem-rechtse betogers
soennieten
sjieten
alles en iedereen die ook maar één gezondheidsrisico neemt rausch..!!!
Oud 19 april 2012, 19:26   #4
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Het is inderdaad triestig dat veel geld stroomt naar de behandeling van mensen die het, laat ons even eerlijk zijn, eigenlijk echt wel zelf gezocht hebben.

Roken en het nemen van drugs mag, voor mij niet gelaten, maar dan wel 100 pct. op rekening van de gebruiker. Zelfs de minste doktersconsultatie gerelateerd aan het rookgedrag of druggebruik zou niet terugbetaald mogen worden door de mutualiteit of om het even wie.

Het geld dat daarmee gespaard wordt kan men beter spenderen aan bv. mensen met kanker of andere levensgevaarlijke aandoeningen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2012, 19:49   #5
Virliber
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Defender6 Bekijk bericht
al dat links bergkristalhippiegedoe van rookverbod ben ik echt kotsbeu

kunnen jullie je niet bezighouden met je eigen ziekten, fascisten
Waar heb ik het over rookverbod?
Bergkristalhippiegedoe?

Citaat:
al diesen leute mussen rausch !!!
Het gezondheidsfacistisch tribunaal..
Ik dacht dat ik juist schreef dat ze erin moesten blijven? Vanwaar dan de reductio at Hitlerum?
Virliber is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2012, 19:55   #6
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Het is inderdaad triestig dat veel geld stroomt naar de behandeling van mensen die het, laat ons even eerlijk zijn, eigenlijk echt wel zelf gezocht hebben.Roken en het nemen van drugs mag, voor mij niet gelaten, maar dan wel 100 pct. op rekening van de gebruiker. Zelfs de minste doktersconsultatie gerelateerd aan het rookgedrag of druggebruik zou niet terugbetaald mogen worden door de mutualiteit of om het even wie.

Het geld dat daarmee gespaard wordt kan men beter spenderen aan bv. mensen met kanker of andere levensgevaarlijke aandoeningen.
Je vergeet dat je zowat 2/3 van alle 'aandoeningen' kan klasseren onder 'zelf gezocht'...
Oud 19 april 2012, 20:00   #7
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virliber Bekijk bericht
Waar heb ik het over rookverbod?
Bergkristalhippiegedoe?

Ik dacht dat ik juist schreef dat ze erin moesten blijven? Vanwaar dan de reductio at Hitlerum?
Wat is dan het doel van deze draad ?...
een retorisch debat openen ?
Oud 19 april 2012, 20:17   #8
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Je vergeet dat je zowat 2/3 van alle 'aandoeningen' kan klasseren onder 'zelf gezocht'...
Ik ben niet het vergetend type. Zo vergeet ik bv. niet dat het zeer, zeer moeilijk, zeg maar onmogelijk, is om ziektes en aandoeningen te klasseren onder "probleemloos te vermijden" en "niet te vermijden."

Roken en drugs evenwel, daar is geen discussie over. Die twee kunnen alvast van de lijst gehaald worden.
Oud 19 april 2012, 20:24   #9
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben niet het vergetend type. Zo vergeet ik bv. niet dat het zeer, zeer moeilijk, zeg maar onmogelijk, is om ziektes en aandoeningen te klasseren onder "probleemloos te vermijden" en "niet te vermijden."Roken en drugs evenwel, daar is geen discussie over. Die twee kunnen alvast van de lijst gehaald worden.
nee hoor..quasi 2/3 van de aandoeningen door verkeersongevallen waren perfect te vermijden...

Roken en drugs zijn erkende verslavingen dus niet 'probleemloos te vermijden'
Oud 19 april 2012, 20:28   #10
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nee hoor..quasi 2/3 van de aandoeningen door verkeersongevallen waren perfect te vermijden...
Verplaatsingen zijn absoluut noodzakelijk in onze maatschappij, dus kunnen de bijhorende ongevallen probleemloos aanvaard worden.

Citaat:
Roken en drugs zijn erkende verslavingen dus niet 'probleemloos te vermijden'
Wat is dat nu voor zever ? Roken en drugs nemen doe je uit vrije wil, ondanks alle campagnes, dus je weet waar je aan begint.
Oud 19 april 2012, 20:30   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voila, je hebt het dilemma van "verplicht solidair zijn" ontdekt. Je hebt dat met alles, waar je als goeie ziel vindt dat we solidair moeten zijn met sukkelaars. Natuurlijk hebben we een menselijke neiging om daaraan toe te geven, en te stellen dat we de armen, de zieken, de werklozen, de ouden, de jongen, de dommen, de vermoeiden, de depressieven, de onhandigen, de .... moeten helpen, en dat doen we vaak door "geld te geven".

En dan stellen we vast dat zij die om reden X geholpen worden, plots zelf niet meer trachten te vermijden van X voor te hebben.

Werklozen met werklozensteun zoeken iets minder ijverig werk, mensen waarvan de gezondheidszorg betaald wordt letten niet meer op hun gezondheid, minder begaafden aan wie men toch diplomaatjes geeft doen hun best niet meer om toch te leren, ....

Het is wat men "moral hasard" noemt.

Als een "nadeel X" je bedreigt, zou je normaal handelen op zulke manier dat je tracht X te vermijden. Dat zorgt ervoor dat er maatschappelijk minder "X" voorkomt. Maar van zodra je weet dat als X je zal overkomen, dat door de maatschappij voor een deel bekostigd gaat worden, dan ga je minder moeite doen om X te vermijden. Het is een normaal en rationeel gedrag. En van de slag komen de kosten van die maatschappelijke hulp veel hoger te liggen dan je had verwacht, en moedig je het verschijnsel X in de maatschappij aan.
Oud 19 april 2012, 20:35   #12
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gegroet,

Tot over een paar dagen geleden kon het feit dat mensen roken mij niet echt schelen.
Het is hun geld, hun gezondheid, hun leven dat ze verzieken en daar hebben ze op het eerste zicht het volste recht op. Dat gebruiken ze zelf als argument.
Het zelfde voor drugs.

Een substantieel deel van die mensen wordt ziek en het zijn dan gewoonlijk van die chronische aandoeningen en kankers die niet triviaal zijn.
We hebben een verplichte ziekteverzekering, en dat vind ik persoonlijk echt een van de enige en mooie dingen van onze maatschappij.

Zoals ik zei moeten mensen geholpen worden wanneer ze ziek zijn, zelfs al zijn ze roker.

Het is gewoon maar even opmerken, en wou mijn ongenoegen over de maatschappij eens delen.

(de relevantie met politiek is die premies voor rookruimtes in Blankenberge... )
Beste Virliber. Kan je niet gewoon inpikken op een van de bestaande draden hieromtrent ? Wij krijgen strafpunten als we - zelfs in onwetendheid - een dubbeldraad opstarten.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2012, 20:41   #13
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Verplaatsingen zijn absoluut noodzakelijk in onze maatschappij, dus kunnen de bijhorende ongevallen probleemloos aanvaard worden.
Wat is dat nu voor zever ? Roken en drugs nemen doe je uit vrije wil, ondanks alle campagnes, dus je weet waar je aan begint.
wat een bullshit...dus dronken hardrijders zijn aanvaardbare slachtoffers..dus skieêrs die in verboden lawinegebied in coma geraken ook ?
heb je nog meer van die idiote vergelijkingen ?
Oud 19 april 2012, 20:42   #14
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
JIJ zou dus graag hebben dat niemand rookt. Hopelijk krijgen mensen zoals u nooit kindjes die al eens durven roken. Of denk je de kindjes te kunnen overtuigen met je idealistisch rookvrij wereldbeeld waar de gemeenschap minder zou worden belast.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2012, 20:46   #15
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat een bullshit...dus dronken hardrijders zijn aanvaardbare slachtoffers..dus skieêrs die in verboden lawinegebied in coma geraken ook ?
heb je nog meer van die idiote vergelijkingen ?
Ik verkeerde even in de waan dat op dergelijke scenario's niet verder diende ingegaan te worden omdat het uiteraard bijzonder evident is dat rijden onder invloed perfect vermeden kan worden.

Ik dwaalde blijkbaar. Mijn excuses dat ik je even overschat heb.
Oud 19 april 2012, 20:51   #16
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik verkeerde even in de waan dat op dergelijke scenario's niet verder diende ingegaan te worden omdat het uiteraard bijzonder evident is dat rijden onder invloed perfect vermeden kan worden.

Ik dwaalde blijkbaar. Mijn excuses dat ik je even overschat heb.
Trol nog maar verder....als je maar niet moet toegeven dat je alweer verblind werd door je haat tgo rokers...

Onoplettendheid kan ook vermeden worden, net zoals overdreven snelheid,bellen achter het stuur,geen gordel dragen en nog 741 andere redenen waarom iemand in het ziekenhuis beland...
Oud 19 april 2012, 21:00   #17
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trol nog maar verder....als je maar niet moet toegeven dat je alweer verblind werd door je haat tgo rokers...
Minachting, en best wel wat leedvermaak.

Geen haat echter. Nooit haat.
Oud 19 april 2012, 21:58   #18
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gegroet,

Het zelfde voor drugs.

Volgens dit linkje: http://www.cancer.be/images/journali...ak-100929.pdf; leverden rokers de staatskas in 2009 zo'n 307.000.000 euro op.

Vind ik best wel een mooie bijdrage aan de staatskas, van dat volkje kankerkwekers.
Raes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2012, 23:28   #19
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet het vergetend type. Zo vergeet ik bv. niet dat het zeer, zeer moeilijk, zeg maar onmogelijk, is om ziektes en aandoeningen te klasseren onder "probleemloos te vermijden" en "niet te vermijden."

Roken en drugs evenwel, daar is geen discussie over. Die twee kunnen alvast van de lijst gehaald worden.
Ja maar als die mensen nu niet kunen stoppen ? Dat is toch hun schuld niet ? Of dan moet de staat maar zorgen dat niemand aan drugs en andere rookwaar k�*n geraken.
Maar wat ziet men nu ? Tabak kan je legaal op elke straathoek kopen, en drugs ook, maar niet legaal dan.
Dus als de staat daar niets aan verhelpt, is de staat verantwoordelijk.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2012, 23:33   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad triestig dat veel geld stroomt naar de behandeling van mensen die het, laat ons even eerlijk zijn, eigenlijk echt wel zelf gezocht hebben.

Roken en het nemen van drugs mag, voor mij niet gelaten, maar dan wel 100 pct. op rekening van de gebruiker. Zelfs de minste doktersconsultatie gerelateerd aan het rookgedrag of druggebruik zou niet terugbetaald mogen worden door de mutualiteit of om het even wie.

Een bepaalde kanker komende met enige aids verwantheid of zo bedoel je allicht?
Enfin uiteindelijk zo een ondefinieerbare ziekte van langdurige aard?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be