![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Gegroet,
Tot over een paar dagen geleden kon het feit dat mensen roken mij niet echt schelen. Het is hun geld, hun gezondheid, hun leven dat ze verzieken en daar hebben ze op het eerste zicht het volste recht op. Dat gebruiken ze zelf als argument. Het zelfde voor drugs. Maar eigenlijk, en daar zit ik de laatste tijd eigenlijk wat over te piekeren. Een substantieel deel van die mensen wordt ziek en het zijn dan gewoonlijk van die chronische aandoeningen en kankers die niet triviaal zijn. We hebben een verplichte ziekteverzekering, en dat vind ik persoonlijk echt een van de enige en mooie dingen van onze maatschappij. Als men daaraan denkt zijn rokers en niet-rokers wel verbonden eigenlijk. Het argument "mijn leven, mijn gezondheid, ik doe er mee wat ik wil" gaat dan toch niet echt meer op? Ik vind, wie ziek is moet geholpen worden, roker of niet, maar het is zo onfair dat mensen die bewust en moedwillig hun gezondheid verwaarlozen zo de maatschappij belasten. Zeker nu, met de vergrijzing e.d. Zoals ik zei moeten mensen geholpen worden wanneer ze ziek zijn, zelfs al zijn ze roker. Het is gewoon triestig... en ik kan er niets aan doen... Losers, ongelooflijke losers zijn het... allemaal Het is gewoon maar even opmerken, en wou mijn ongenoegen over de maatschappij eens delen. (de relevantie met politiek is die premies voor rookruimtes in Blankenberge... ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Cholesterollijders Genetische afwijkingen (verplichte sterilisatie) Skivakanties Sporters Obesitas Suikerjunkies .... al diesen leute mussen rausch !!! Het gezondheidsfacistisch tribunaal.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Alcoholiekers
drugsverslaafden fietsers zonder licht mc donaldsbezoekers gevaarlijke beroepen ... ... linkse anarchistische betogers ... extreem-rechtse betogers soennieten sjieten alles en iedereen die ook maar één gezondheidsrisico neemt rausch..!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het is inderdaad triestig dat veel geld stroomt naar de behandeling van mensen die het, laat ons even eerlijk zijn, eigenlijk echt wel zelf gezocht hebben.
Roken en het nemen van drugs mag, voor mij niet gelaten, maar dan wel 100 pct. op rekening van de gebruiker. Zelfs de minste doktersconsultatie gerelateerd aan het rookgedrag of druggebruik zou niet terugbetaald mogen worden door de mutualiteit of om het even wie. Het geld dat daarmee gespaard wordt kan men beter spenderen aan bv. mensen met kanker of andere levensgevaarlijke aandoeningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Bergkristalhippiegedoe? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Roken en drugs evenwel, daar is geen discussie over. Die twee kunnen alvast van de lijst gehaald worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Roken en drugs zijn erkende verslavingen dus niet 'probleemloos te vermijden' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan stellen we vast dat zij die om reden X geholpen worden, plots zelf niet meer trachten te vermijden van X voor te hebben. Werklozen met werklozensteun zoeken iets minder ijverig werk, mensen waarvan de gezondheidszorg betaald wordt letten niet meer op hun gezondheid, minder begaafden aan wie men toch diplomaatjes geeft doen hun best niet meer om toch te leren, .... Het is wat men "moral hasard" noemt. Als een "nadeel X" je bedreigt, zou je normaal handelen op zulke manier dat je tracht X te vermijden. Dat zorgt ervoor dat er maatschappelijk minder "X" voorkomt. Maar van zodra je weet dat als X je zal overkomen, dat door de maatschappij voor een deel bekostigd gaat worden, dan ga je minder moeite doen om X te vermijden. Het is een normaal en rationeel gedrag. En van de slag komen de kosten van die maatschappelijke hulp veel hoger te liggen dan je had verwacht, en moedig je het verschijnsel X in de maatschappij aan.
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
heb je nog meer van die idiote vergelijkingen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Ik dwaalde blijkbaar. Mijn excuses dat ik je even overschat heb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Onoplettendheid kan ook vermeden worden, net zoals overdreven snelheid,bellen achter het stuur,geen gordel dragen en nog 741 andere redenen waarom iemand in het ziekenhuis beland... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Vind ik best wel een mooie bijdrage aan de staatskas, van dat volkje kankerkwekers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar wat ziet men nu ? Tabak kan je legaal op elke straathoek kopen, en drugs ook, maar niet legaal dan. Dus als de staat daar niets aan verhelpt, is de staat verantwoordelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin uiteindelijk zo een ondefinieerbare ziekte van langdurige aard? |
|
![]() |
![]() |