Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 maart 2012, 15:31   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard Benzine 2.02 Euro aan de pomp!

http://nos.nl/artikel/351817-benzine...-campagne.html

Nog even en ook in België! Geduld mensen, nog even geduld!

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 15 maart 2012 om 15:37.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 16:31   #2
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard

Ik rij op diesel...
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 16:47   #3
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
Ik rij op diesel...
Ah .. nog geen 2 Euro grens ... maar toch ook een recordje waard!

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...w-record.dhtml
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 21:32   #4
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Het gaat alleen de mensen meer kosten. Voor de rest wordt er evenveel verbruikt en wordt er nog meer rotzooi opgestookt.

Als je veronderstelt dat dit een effect gaat hebben op het verbruik, dan is het wel duidelijk dat dit zijn doel voorbij schiet.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 22:00   #5
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.131
Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het gaat alleen de mensen meer kosten. Voor de rest wordt er evenveel verbruikt en wordt er nog meer rotzooi opgestookt.

Als je veronderstelt dat dit een effect gaat hebben op het verbruik, dan is het wel duidelijk dat dit zijn doel voorbij schiet.
Het doel is NIET een effekt te hebben op het verbruik.
Voor de producenten is het énige doel : geld, geld en nog eens geld. Als je ziet hoeveel brandstof er dagelijks, 24h/24h, verspild wordt, dan mag voor mij de prijs nog verdubbelen.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 22:11   #6
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het doel is NIET een effekt te hebben op het verbruik.
Voor de producenten is het énige doel : geld, geld en nog eens geld. Als je ziet hoeveel brandstof er dagelijks, 24h/24h, verspild wordt, dan mag voor mij de prijs nog verdubbelen.

Ah ja natuurlijk, en je gaat die producenten daarmee treffen.

Des te duurder het wordt, des te meer rotzooi ik zal gaan verbranden in mijn stoof etc. Jouw natuur wordt er alvast niet beter van.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 23:22   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het gaat alleen de mensen meer kosten. Voor de rest wordt er evenveel verbruikt en wordt er nog meer rotzooi opgestookt.

Als je veronderstelt dat dit een effect gaat hebben op het verbruik, dan is het wel duidelijk dat dit zijn doel voorbij schiet.
Misschien moeten mensen eens gaan nadenken over de aard van hun mobiliteit. Is het wel noodzakelijk de wagen te nemen om op zondag morgen warme croissants bij de bakker te halen bijvoorbeeld? Bij veel mensen wordt de wagen ingezet voor heel kleine afstanden die vaak op willekeurige tijdstippen worden afgelegd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 23:39   #8
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Mensen gebruiken idd teveel de auto.
Heb alles jarenlang kunnen doen zonder wagen, nooit gemist.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 23:43   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Mensen gebruiken idd teveel de auto.
Heb alles jarenlang kunnen doen zonder wagen, nooit gemist.
Als groot gezin en levend op het platteland kunnen we niet zonder wagen, maar wij waken er wel over dat verplaatsingen gepland en gericht gebeuren. Voor de meeste korte verplaatsingen wordt steeds de fiets uitgehaald. Voor grotere afstanden ofwel de trein ofwel de wagen. Voor materiaalvervoer vaak de wagen, al heb ik al een paar keer een bestelwagen gehuurd.

Daarnaast zorgen we er vaak voor dat we kunnen combineren. 'n Rit met de hele familie naar de bibliotheek bijvoorbeeld, gaat samen met winkelen in een nabijgelegen supermarkt. Of met een trip naar het containerpark. Uiteindelijk zetten we zo het mes in veel autoverplaatsingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 09:05   #10
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als groot gezin en levend op het platteland kunnen we niet zonder wagen, maar wij waken er wel over dat verplaatsingen gepland en gericht gebeuren. Voor de meeste korte verplaatsingen wordt steeds de fiets uitgehaald. Voor grotere afstanden ofwel de trein ofwel de wagen. Voor materiaalvervoer vaak de wagen, al heb ik al een paar keer een bestelwagen gehuurd.
Daarnaast zorgen we er vaak voor dat we kunnen combineren. 'n Rit met de hele familie naar de bibliotheek bijvoorbeeld, gaat samen met winkelen in een nabijgelegen supermarkt. Of met een trip naar het containerpark. Uiteindelijk zetten we zo het mes in veel autoverplaatsingen.
Voila, en het gevolg van de steeds maar stijgende brandstofprijzen zal zijn dat mensen net als u gaan nadenken voor ze en hoe ze een verplaatsing gaan maken. Zoals u zegt de fiets voor korte afstanden ( < 10 km ) is eigenlijk de evidentie zelve. Thans kunnen of willen het gros van de mensen niet verder denken dan “verplaatsen => auto”. Voor korte afstanden levert dan net een bom vervuiling op doordat de motor koud blijft. Natuurlijk hebben ze daar als bestuurder zelf geen last van en daar knelt het schoentje. Door de massa volk die op dezelfde egocentrische manier redeneert hebben ze globaal een enorme impact op de maatschappij en milieu.
Eigenlijk kan er geen enkel zinnig mens akkoord gaan om uw korte verplaatsingen te doen met een ding van 1.5 ton met een oppervlakte van 8 m² en gemiddeld 1 persoon aan boord. Complete waanzin natuurlijk, jammer genoeg is de mens ( en zeker de Belg ) een oerconservatief gewoontedier die vastgeroest zit in zijn slechte gewoontes.
Wanneer ze het in hun geldbeugel voelen, zullen ze zich wel aanpassen. Hoge brandstofprijzen zijn dus goed om al die "abnormaliteiten" ( want dat zijn ze ) weg te werken.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 16 maart 2012 om 09:23.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 09:54   #11
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als groot gezin en levend op het platteland kunnen we niet zonder wagen, maar wij waken er wel over dat verplaatsingen gepland en gericht gebeuren. Voor de meeste korte verplaatsingen wordt steeds de fiets uitgehaald. Voor grotere afstanden ofwel de trein ofwel de wagen. Voor materiaalvervoer vaak de wagen, al heb ik al een paar keer een bestelwagen gehuurd.
Voor boodschappen heb ik een fietsaanhanger. Het model dat ik heb kan ik als winkelkarretje mee nemen in de supermarkt, en nadat ik bij de kassa gepasseerd ben hang ik 'm gewoon aan mijn fiets, en naar huis.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 11:57   #12
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het doel is NIET een effekt te hebben op het verbruik.
Voor de producenten is het énige doel : geld, geld en nog eens geld. Als je ziet hoeveel brandstof er dagelijks, 24h/24h, verspild wordt, dan mag voor mij de prijs nog verdubbelen.

Vreemd dat de grootste profiteur steeds buiten schot blijft.
Als men zou nagaan hoeveel de 'producent' voor zijn product krijgt en hoeveel men er uiteindelijk aande pomp voor betaald, dan wordt misschien duidelijk wie de grootste winner is van dit alles.
Een eindeloze serie accijnsen, taksen, BTW's (afschaffing cliquet)enz. maken het overgrote deel van de prijssetting uit met de staat als lachende derde.

Als er iemand profiteert, dan wel de onverzadigbare staatskas.

Laat deman in de straat maarop de producenten fulmineren.
Trouwens bij de zgn monsterwinsten en superbonussen is het ook de staat die het meeste ervan kasseert.
Daarom laat die maar betijen.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 12:48   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wanneer ze het in hun geldbeugel voelen, zullen ze zich wel aanpassen. Hoge brandstofprijzen zijn dus goed om al die "abnormaliteiten" ( want dat zijn ze ) weg te werken.
De brandstofprijzen zijn voor iedereen gelijk van arm tot (heel) rijk.

Dus al diegenen die het niet of amper vo€len passen zich niet aan, maar gaan - misschien - bij de volgende keer een wat zuinige auto kopen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 12:48   #14
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Voor boodschappen heb ik een fietsaanhanger. Het model dat ik heb kan ik als winkelkarretje mee nemen in de supermarkt, en nadat ik bij de kassa gepasseerd ben hang ik 'm gewoon aan mijn fiets, en naar huis.
Pic please.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 16:19   #15
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Leuk voor de groene lullen onder ons dan zullen we maar besluiten en spijtig voor al degenen die elke dag moeten gaan werken en echt productief zijn...
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 23:35   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Eigenlijk kan er geen enkel zinnig mens akkoord gaan om uw korte verplaatsingen te doen met een ding van 1.5 ton met een oppervlakte van 8 m² en gemiddeld 1 persoon aan boord. Complete waanzin natuurlijk, jammer genoeg is de mens ( en zeker de Belg ) een oerconservatief gewoontedier die vastgeroest zit in zijn slechte gewoontes.
Dat is inderdaad een ongerijmde toestand: je verplaatst immers meer randgewicht. Eigenlijk moeten we terugkeren naar de lichtere wagens van weleer, maar we zitten tegenwoordig in een soort wedloop van steeds veiliger (lees: zwaardere) wagens. Onder het mom van 'veiligheid' worden wagens hoe langer hoe meer rijdende tanks. Hoog, zwaar. En dat geeft de mensen een vals gevoel van veiligheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 03:38   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien moeten mensen eens gaan nadenken over de aard van hun mobiliteit. Is het wel noodzakelijk de wagen te nemen om op zondag morgen warme croissants bij de bakker te halen bijvoorbeeld? Bij veel mensen wordt de wagen ingezet voor heel kleine afstanden die vaak op willekeurige tijdstippen worden afgelegd.
nee alboreto, mensen gaan gewoon zuinigere wagens kopen en hun verbruik halveren
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 11:36   #18
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
nee alboreto, mensen gaan gewoon zuinigere wagens kopen en hun verbruik halveren
Mensen gaan de kosten gewoon moeten dragen, omdat er geen valabele alternatieven zijn en hun uitgaven ten koste van de brandstof inkrimpen. Dit gaat dan finaal ten koste van de R&D naar valabele alternatieven die wel een meerwaarde maken. Kijk maar naar wat er gebeurt met de zonnepanelen .Zonder subsidies einde verhaal en terecht.

Je denkt toch echt niet dat een bedrijf zoals Shell, Esso, die aan hun voortbestaan moeten denken, geen alternatief zouden inzetten als het niet ter beschikking was. Ze zouden wel gek zijn.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 11:50   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Mensen gaan de kosten gewoon moeten dragen, omdat er geen valabele alternatieven zijn en hun uitgaven ten koste van de brandstof inkrimpen. Dit gaat dan finaal ten koste van de R&D naar valabele alternatieven die wel een meerwaarde maken. Kijk maar naar wat er gebeurt met de zonnepanelen .Zonder subsidies einde verhaal en terecht.

Je denkt toch echt niet dat een bedrijf zoals Shell, Esso, die aan hun voortbestaan moeten denken, geen alternatief zouden inzetten als het niet ter beschikking was. Ze zouden wel gek zijn.
Er zijn alternatieven, maar de kosten om die aan te wenden liggen te hoog tegenover het gebruik van de bestaande installaties.
Bij het overschakelen naar bio-energiedragers blijven de huidige bestaande installaties immers werkeloos achter.

Het winnen en gebruiken van de olien uit de olijf- en palmboomgaarden in Kongo zou de volledige bestaande installaties van Fina, Esso, BP en Shell in Europa waardeloos maken, want deze zijn niet geschikt om ruwe bio-energiedragers om te zetten naar de fijne energiedragers voor onze voertuigen. Hun installatie afbreken en aanpassen naar maisolie, palmolie, olijfolie, koolzaadolie, enz... kost hen te veel tegenover verder werken met aardolie.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 14:39   #20
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er zijn alternatieven, maar de kosten om die aan te wenden liggen te hoog tegenover het gebruik van de bestaande installaties.
Bij het overschakelen naar bio-energiedragers blijven de huidige bestaande installaties immers werkeloos achter.

Het winnen en gebruiken van de olien uit de olijf- en palmboomgaarden in Kongo zou de volledige bestaande installaties van Fina, Esso, BP en Shell in Europa waardeloos maken, want deze zijn niet geschikt om ruwe bio-energiedragers om te zetten naar de fijne energiedragers voor onze voertuigen. Hun installatie afbreken en aanpassen naar maisolie, palmolie, olijfolie, koolzaadolie, enz... kost hen te veel tegenover verder werken met aardolie.
Aan plantaardige olie kleeft ook een grote kostprijs, aangezien het de gronden die gebruikt kunnen worden voor voedsel gebruikt voor de productie van niet-voedsel.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be