Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2012, 10:52   #1
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard De kortzichtigheid van het verplichte taalbeleid

We weten al langer dat Vlaalsnationalisme louter om symbolische dossiers leidt. Tot wat dat geforceerd streven naar een behoud van "Vlaamse identiteit" leidt is te lezen in de krant.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-fortuin.dhtml
Ik denk ook nog even terug aan de chaos bij de werken in Antwerpen, mede veroorzaakt door het feit dat de buitenlandse chauffeurs het moesten doen met Nederlandstalige instucties. Wegwijzers met Engelse teksten druisen immers in tegen de "Vlaamse hygiëne".
Is het in een land dat afhangt van buitenlandse investeerders een goed idee zo krampachtig aan de taalwetgeving vast te houden?

Laatst gewijzigd door Tommm : 14 december 2012 om 10:53.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 10:55   #2
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Wat een hoop bullshit allemaal. Alsof er geen andere zaken reclame maken op de bussen in plaats.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 11:06   #3
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Waar is Eberhard nu om dit toe te juichen?
Oud 14 december 2012, 11:11   #4
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
We weten al langer dat Vlaalsnationalisme louter om symbolische dossiers leidt. Tot wat dat geforceerd streven naar een behoud van "Vlaamse identiteit" leidt is te lezen in de krant.
Ik denk ook nog even terug aan de chaos bij de werken in Antwerpen, mede veroorzaakt door het feit dat de buitenlandse chauffeurs het moesten doen met Nederlandstalige instucties. Wegwijzers met Engelse teksten druisen immers in tegen de "Vlaamse hygiëne".
Is het in een land dat afhangt van buitenlandse investeerders een goed idee zo krampachtig aan de taalwetgeving vast te houden?
Ik denk ook terug aan de duizenden Vlaamse soldaten die in WO I het moesten doen met franstalige instrukties.
Er waren er die dat met hun dood bekocht hebben.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 11:14   #5
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik denk ook terug aan de duizenden Vlaamse soldaten die in WO I het moesten doen met franstalige instrukties.
Er waren er die dat met hun dood bekocht hebben.
Dus eentalige beleid is een slecht idee, bedoel je?
Oud 14 december 2012, 11:18   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus eentalige beleid is een slecht idee, bedoel je?
vraag het anders eens in Quebec.
Oud 14 december 2012, 11:18   #7
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
vraag het anders eens in Quebec.
Het verband ontgaat me.
Oud 14 december 2012, 11:21   #8
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verband ontgaat me.
Waarom verbaast het me niet dat je het verband niet ziet of niet eens wil zien
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 11:23   #9
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Waarom verbaast het me niet dat je het verband niet ziet of niet eens wil zien
Robin, dat ventje k�*n dat niet zien: daarvoor is hij te kortzichtig
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 11:24   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Robin, dat ventje k�*n dat niet zien: daarvoor is hij te kortzichtig
oh jawel, hij weet dat maar al te goed hoor. hij is gewoon wat aan het trollen.
Oud 14 december 2012, 11:25   #11
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verband ontgaat me.
zucht.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 11:26   #12
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
oh jawel, hij weet dat maar al te goed hoor. hij is gewoon wat aan het trollen.
En als je hem dan beschuldigt van trollen reageert hij dan dat je weer geen argumenten hebt ...
Niet kortzichtig, maar doorzichtig
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 11:30   #13
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

allé, voor anderen die zich afvragen wat dit met Quebec te maken heeft:

http://www.spl.gouv.qc.ca/languefran...elinguistique/

Citaat:
Les objectifs de la politique linguistique

À travers l’application de la Charte de la langue française et de l’ensemble du dispositif mis en place pour promouvoir la langue française au Québec, la politique linguistique vise quatre objectifs:

renforcer le visage français de l’affichage public et de la publicité commerciale;

améliorer l’offre de services en français aux consommateurs;

accroître l’usage du français chez les travailleurs et dans la vie des entreprises;

intégrer les jeunes immigrants �* l’école française.
Oud 14 december 2012, 11:33   #14
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit verplichte taalbeleid is inderdaad belachelijk maar toch aan De Lijn beperkt. Het slogan van Q Music is nog steeds "Q is good for you" (en niet "Q is goed voor u"), men heeft nog steeds Milk Inc. (en niet Melk Inbegrepen)of Deus (en niet God). En ga eens naar de Kust : er zijn nog heel veel restaurants die er een Franstalige naam hebben, zonder dat het een probleem wordt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 11:35   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Staan er in Frankrijk of Duitsland Engelse verkeersinformatieborden?

Staan er in Spanje of Italie Engelse verkeersinformatieborden?

Staan er in Wallonie Nederlandse verkeersinformatieborden?

Ik dacht het niet!!!

Kom dus niet af dat Vlaanderen zijn verkeersborden in verschillende talen moet gaan plaatsen. Wie in Europa rond rijd, moet zich aanpassen naar de regio waar hij/zij zich bevindt of oprotten.

De Morgen is een sossenkrant en is dus tegen Vlaanderen en een gelijke behandeling van de Vlamingen tegenover de Franstaligen.

Laten we maar gewoon beginnen, met" Hier ons bleod, wanneer onze rechten!!!"
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 11:39   #16
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dit verplichte taalbeleid is inderdaad belachelijk maar toch aan De Lijn beperkt. Het slogan van Q Music is nog steeds "Q is good for you" (en niet "Q is goed voor u"), men heeft nog steeds Milk Inc. (en niet Melk Inbegrepen)of Deus (en niet God). En ga eens naar de Kust : er zijn nog heel veel restaurants die er een Franstalige naam hebben, zonder dat het een probleem wordt.
zou jij je goed voelen in Quebec? of als het Franstaligen doen, mag het?
Oud 14 december 2012, 11:52   #17
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Voor Tommm is elke maatregel die een taalverloedering tegengaat goed, behalve wanneer het om het Nederlands gaat. Ik heb hem nog niet zien een ernstig repliek geven op het antwoord van Vlijmscherp i.v.m. de taalpolitiek in Quebec. Behalve dan "Het verband ontgaat me" .

Kortom, een typische reactie van een bevooroordeelde francofiele Belgicist.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 11:58   #18
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
We zijn in Vlaanderen zeer tolerant wat het taalgebruik betreft en dat zal zo blijven. Dit in tegenstelling met Brussel en Wallonië waar de horecazaken met een Nederlandstalig opschrift onbestaand zijn, hetgeen bewijst hoe kortzichtig jullie zijn. In Frans-Vlaanderen is de toestand voor ons véél beter. Ik ga jaarlijks naar Duinkerke waar in het najaar een internationale wijnbeurs georganiseerd wordt in "Het Kursaal". Je leest goed, het is de officiële benaming. De wijnbeurs wordt bezocht door Fransen én Vlamingen en de Franse wijnhandelaars zien ons zeer graag komen. Steevast worden er grapjes gemaakt over de Brusselaars én Walen, over krot en co. De wijnhandelaars zijn zeer goed op de hoogte. Heerlijke en gulle handelaars.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 12:05   #19
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zou jij je goed voelen in Quebec? of als het Franstaligen doen, mag het?
Nee en ik zie me helemaal niet naar Quebec te verhuizen. Hun beleid is totaal belachelijk. Als Franstalig zeg ik - om maar een voorbeeld te nemen - nog steeds "e-mail" en ik zie helemaal niet waarom ik een Franstalige term zou gebruiken. Dat heeft geen zin volgens mij. De mix van talen vind ik veel beter en we zien dat bij radiozenders : Q Music ("Q is good for you"), MNM ("Music and More") of NRJ ("Hits Music Only").
Oud 14 december 2012, 12:11   #20
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
We zijn in Vlaanderen zeer tolerant wat het taalgebruik betreft en dat zal zo blijven. Dit in tegenstelling met Brussel en Wallonië waar de horecazaken met een Nederlandstalig opschrift onbestaand zijn, hetgeen bewijst hoe kortzichtig jullie zijn. In Frans-Vlaanderen is de toestand voor ons véél beter. Ik ga jaarlijks naar Duinkerke waar in het najaar een internationale wijnbeurs georganiseerd wordt in "Het Kursaal". Je leest goed, het is de officiële benaming. De wijnbeurs wordt bezocht door Fransen én Vlamingen en de Franse wijnhandelaars zien ons zeer graag komen. Steevast worden er grapjes gemaakt over de Brusselaars én Walen, over krot en co. De wijnhandelaars zijn zeer goed op de hoogte. Heerlijke en gulle handelaars.
Neemt u het "beleid" van TAK en zo'n organisaties dan niet kortzichtig?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be