![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Hoewel ik doodsvijand ben, persoonlijk, van spellingveranderingen, wil ik eens informeren welke de dringendste zouden zijn, de meest gewenste.
Wie wat voorstaat op dat gebied en wat de forummers ervan denken en wat ze zelf wenselijk vinden. Voor mij zou de c mogen verdwijnen ten gunste van de k, in alle gevallen waar dat mogelijk is (waarschijnlijk alle) Kultuur en niet Cultuur. Katastrofe en niet Catastrofe Gedaan met de k-c twijfels |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tussen-n afschaffen bij samenstellingen, tenzij bij klinkerbotsing. Zeer eenvoudige regel.
Dus: pereboom, kattegejank, pannekoek, pennezak, etc. Echter: kippenei. Voorts kunnen we ook de wr-woorden missen, dus voortaan: vreed, vraak, vrat, vrongel, etc. Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 8 januari 2012 om 21:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
... European Commission has just announced an agreement whereby English will be the official language of the European Union rather than German, which was the other possibility. As part of the negotiations, the British Government conceded that English spelling had some room for improvement and has accepted a 5-year phase-in plan that would become known as "Euro-English". In the first year, "s" will replace the soft "c". Sertainly, this will make the sivil servants jump with joy. The hard "c" will be dropped in favour of "k". This should klear up konfusion, and keyboards kan have one less letter. There will be growing publik enthusiasm in the sekond year when the troublesome "ph" will be replaced with "f". This will make words like fotograf 20% shorter. In the 3rd year, publik akseptanse of the new spelling kan be expekted to reach the stage where more komplikated changes are possible. Governments will enkourage the removal of double letters which have always ben a deterent to akurate speling. Also, al wil agre that the horibl mes of the silent "e" in the languag is disgrasful and it should go away. By the 4th yer peopl wil be reseptiv to steps such as replasing "th" with "z" and "w" with "v". During ze fifz yer, ze unesesary "o" kan be dropd from vords kontaining "ou" and after ziz fifz yer, ve vil hav a reli sensibl riten styl. Zer vil be no mor trubl or difikultis and evrivun vil find it ezi tu understand ech oza. Ze drem of a united urop vil finali kum tru. Und efter ze fifz yer, ve vil al be speking German like zey vunted in ze forst plas. If zis mad you smil, pleas pas it on to oza pepl ... Laatst gewijzigd door filosoof : 8 januari 2012 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Pas ingevoerd Ik heb er ook een gloeiende hekel aan welke onnozelaars hebben dat bedacht, Taalunie? Citaat:
Ja, dat is heel wat eenvoudiger ![]() Alleen zeggen de Nederlanders freed fraak frat frongel, kunnen we het dan niet beter zo schrijven ook? Laatst gewijzigd door eno2 : 8 januari 2012 om 21:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Hier gaat het te ver: woordbeeldterrorisme ![]() ![]() ![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 8 januari 2012 om 21:44. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op mij moet ge niet meer rekenen.
Ik heb dat hier voor enkele jaren lange tijd volgehouden, maar 'k werd er zelf zot van. dank u
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) Laatst gewijzigd door cookie monster : 10 januari 2012 om 02:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Ik ga in deze draad de c en de tussen-n niet meer gebruiken
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() Bestaande woorden niet meer van schrijfwijze veranderen, tenzij de uitspraak ook wijzigt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() http://www.wittespelling.nl/ of de spelling van Kollewijn.
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jan Renskema: Verder schrijft hij liever appèl dan appel en liever havo’er dan havoër appèl is geen appel ![]() Ik hou ook niet van de ë maar zou ze wel bewaren. Havo'er vind ik ook goed, beter zelfs.Waarom niet twee varianten goed vinden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jan Renkema (Schrijwijzer): "Verder schrijft hij liever appèl dan appel en liever havo’er dan havoër" appèl is geen appel ![]() Ik hou ook niet van de ë maar zou ze wel bewaren. Havo'er vind ik ook goed, beter zelfs.Waarom niet twee varianten goed vinden? Laatst gewijzigd door eno2 : 10 januari 2012 om 11:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en sjampanje ! ![]() ver doorgedreven fonetiseren graag maar toch ook afblijven van die dt regel, daar is echt niks moeilijks aan ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wat zou in feite de reden zijn waarom we wreed schrijven maar vreed zeggen??
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Voor een massieve woordbeeldwijziging in die zin ben ik wel, in één keer en zo vergaand mogelijk dan. Maar al dat regelmatig interval-mierengeneuk gesleutel vind ik klote. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |