Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2012, 09:17   #1
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard licht autistisch na een assessment

"LICHT AUTISTISCH VERKLAARD NA EEN SCREENING BIJ SECUREX"

Ik ben na een screening van twee uur bij Securex "licht autistisch" verklaard. Hier vindt u mijn verhaal:

Citaat:
Eind januari moest ik in opdracht van mijn toenmalige werkgever een assessment ondergaan bij Securex. Deze assessment werd door twee personen afgenomen en bestond uit twee rollenspellen.

In februari kwam de HR-consultant S. – die op zelfstandige basis bij Securex werkt – langs op mijn toenmalig werk om in samenspraak met mijn collega’s mijn assessment te bespreken. Zelf was ik hier niet bij betrokken. Ze vertelde mijn ex-collega’s dat ik licht autistisch was en dringend professionele hulp nodig heb. Ze maakte me ook nog eens achter mijn rug zwart door te insinueren dat ze het moeilijk kon vatten hoe ik in hemelsnaam een diploma hoger onderwijs heb behaald.

In maart kwam S. opnieuw langs op mijn voormalig werk om het bewuste rapport met mij te bespreken. Toen draaide haar mondelinge feedback continu rond mijn vermeend autisme. Ze zei dat ik mijn handicap moest aanvaarden en in geval van werkloosheid mijn autisme moest doorgeven aan de VDAB. Tegenargumenten van mij m.b.t. autisme veegde S. meteen van tafel. Ik zei dat ik als kind naar aanleiding van mijn fijne motoriek uitvoerig ben onderzocht en er niets over autisme of een andere handicap uit de bus kwam.

Ze antwoordde hierop doodleuk dat autisme niet gedetecteerd kan worden bij kinderen.(!) Dit is uiteraard net omgekeerd. Ze hamerde ook continu op het belang van loopbaancoaching en gaf toen een kaartje af van Zin cvba.

Na wat research ontdekte ik dat haar echtgenoot algemeen directeur is van Zin cvba en dat S. er ook aan coaching doet. Ik heb even alles wat ontoelaatbaar is op een rijtje gezet:

1) De conclusie “licht autistisch” mag niet getrokken worden na twee rollenspellen.

Autisme wordt bij kinderen vastgesteld na langdurig onderzoek in een multidisciplinair team van een psycholoog, arts, kinesist, , logopediste, neuroloog enz… De consulente S. is onbevoegd om deze conclusie te trekken, laat staan dat deze na een assessment van twee uur getrokken wordt. De term “licht autistisch” stond schriftelijk wel niet vermeld in het rapport maar vormde wel het centrale thema bij de mondelinge feedback van S.

2) Schending (medisch) beroepsgeheim

Mijn vermeend autisme is nooit bewezen, maar dit valt onder medisch geheim. Psychologen en medewerkers van psychologen zijn onderworpen aan het beroepsgeheim. S. heeft dus het beroepsgeheim geschonden, was zelfs strafbaar is.

3) Zin cvba: belangenvermenging

S. gaf op haar mondelinge feedback een kaartje af van Zin cvba, zodat ik loopbaancoaching op maat van autisten kon krijgen. Haar echtgenoot is hier algemeen directeur. Dit is belangenvermenging, ethisch onverantwoord en platte commerce.

Ik heb destijds mijn klacht gemeld aan de directie van Securex en een onderhoud gekregen. De directie besloot om niet in te gaan op mijn compensatievoorstel en meende zelfs met het onderhoud alleen al voldoende gevolg gegeven te hebben aan mijn klacht.

Blijkbaar voelden ze zich bij Securex HR Consulting "incontournable" omdat het woord autistisch schriftelijk niet in het rapport voorkwam en ik dus geen duidelijk bewijs had. Uiteindelijk kreeg ik niets van compensatie van Securex, zelfs geen excuses. Blijkbaar mogen Securex-consulenten ongestraft iemand "autistisch" noemen op basis van een assessment van 2 uur. Ondanks mijn jobverlies en het onterechte etiket van "autist" was van mijn enige bekommernis vanuit Securex geen sprake.

Ik vroeg me eigenlijk af waarom ik per se als een autist gebrandmerkt werd. Pas toen ik het kaartje van Zin cvba overhandigd kreeg begon ik te begrijpen waarom ik per se moest doorgaan voor een “autist” die “geholpen” moest worden:

- S. heeft een dubbele agenda. Ze heeft het kaartje van Zin cvba – waar haar echtgenoot algemeen directeur is – doelbewust afgegeven. Ze heeft zowel tegenover mij als tegenover mijn voormalige collega’s en leidinggevende meermaals gehamerd op het belang van loopbaancoaching. S. zelf werkt hier ook als coach.

- Mijn etiket van autist diende vooral om de belangrijkheid van loopbaancoaching kracht bij te zetten. Er is een zeer duidelijke link tussen het kaartje van Zin cvba voor de loopbaancoaching en mijn vermeend autisme. Het gegeven dat ze alle moeite van de wereld deed om mijn tegenargumentatie m.b.t. autisme te ontkrachten bevestigt enkel mijn stelling.

- S. trachtte hier planmatig via Securex te recruteren voor privaat geldgewin en enkel en alleen daarom werd ik als een autist gebrandmerkt die zich hiervoor diende te laten behandelen bij Zin cvba! Blijkbaar was dit voor de Securex-directie geen "ernstig probleem".

- Bedrijven die iemand tewerkstellen uit een bep. kansengroep (langdurig werklozen, mensen met een bep. handicap) krijgen bovendien nog eens een loonkostsubsidie.
- Wat vinden jullie van deze praktijken?
- Wat kan ik hiertegen doen? Wat raden jullie mij aan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2012, 09:19   #2
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Je bent gewoon ligt autistisch, wat is het probleem?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2012, 09:28   #3
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Op tafel slaan en luid roepen "Neen, ik ben geen asperge!"
Dat maakt meestal indruk.

(sorry, asperger, moest dat zijn)

Laatst gewijzigd door parcifal : 25 mei 2012 om 09:29.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2012, 09:32   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben na een screening van twee uur bij Securex "licht autistisch" verklaard. Hier vindt u mijn verhaal:

Als het zo is dat u uw job verloren bent door die assessment, moet u een advocaat onder de arm nemen en naar de arbeidsrechtbank stappen. U geeft zelf aan dat ex-collega's geïnformeerd waren, er zijn dus getuigen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2012, 09:48   #5
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Als het zo is dat u uw job verloren bent door die assessment, moet u een advocaat onder de arm nemen en naar de arbeidsrechtbank stappen. U geeft zelf aan dat ex-collega's geïnformeerd waren, er zijn dus getuigen.
Ik kan niet bewijzen dat die assessment een cruciale rol heeft gespeeld. Mijn ex-werkgever beweert nu plots dat mijn prestaties "onvoldoende" waren.

Ik werkte zelfs via dagcontracten. Mijn ex-collega's antwoordden nu telefonisch zeer diplomatisch en altijd naast de kwestie wanneer de vraag m.b.t. autisme wordt gesteld. Een ferm contrast met toen ik nog in dienst was. Securex heeft hen duidelijk getipt en ze dekken mekaar in.

Citaat:
Oud 25 mei 2012, 09:51   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Dan is het simpel: verspil er uw tijd en energie niet aan en breek er uw hoofd niet over. Want dan valt er toch niks tegen te beginnen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 25 mei 2012, 09:55   #7
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Dan is het simpel: verspil er uw tijd en energie niet aan en breek er uw hoofd niet over. Want dan valt er toch niks tegen te beginnen.
Ik heb het kaartje van Zin, de brief met bedenkingen die ik op mijn werk zelf heb afgegeven die Securex afschiet en waarin "autisme" vermeld staat. Verder heb ik ook een telefoongesprek opgenomen waarin je een ex-collega hoort zeggen van "kan wel" en "raad derde opinie aan" ...

S. heeft geprobeerd om een persoon die niets mankeert te doen geloven dat hij "autistisch" is. Vervolgens was het uw bedoeling dat ik tegen betaling coaching ging krijgen bij Zin om daarna wellicht als iemand behorende tot een kansengroep tewerkgesteld te worden in een invoegbedrijf. Het invoegbedrijf zou daarop van overheidswege een degressieve loonsubsidiëring genieten.

Ik vind deze praktijken walgelijk en op ethisch vlak totaal onaanvaardbaar. Ik denk dat ik de HUMO ga contacteren.

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 25 mei 2012 om 09:59.
Oud 25 mei 2012, 09:55   #8
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als je absoluut zekerheid wil hebben, laat je dan onderzoeken zoals het hoort. Ik heb dat zelf ook laten doen, je kan dat bij indigo in mechelen. Men onderzoekt je gedurende 5 of 6 sessies van een paar uur. (prijs ± 800 euro)

En dan weet je ineens ook je IQ Want dat heeft ook een invloed op uw handelen. Blijkbaar heb ik ook een stoornis in het autisme spectrum, maar wordt dat meer dan gecompenseerd door mijn hoogbegaafdheid.

Men zegt je ook niet "je bent een lichte authist" of "je bent een asperger", men zal je zeggen dat je een stoornis hebt in het autisme spectrum, en daarbij vermelden of het problematisch is of niet. Dat laatste kan elke werkgever de mond snoeren.
Oud 25 mei 2012, 09:59   #9
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het kaartje van Zin, de brief met bedenkingen die ik op mijn werk zelf heb afgegeven die Securex afschiet en waarin "autisme" vermeld staat. Verder heb ik ook een telefoongesprek opgenomen waarin je een ex-collega hoort zeggen van "kan wel" en "raad derde opinie aan" ...
En wat bent u met een brief die u zelf hebt afgegeven? Heeft u een ontvangstbewijs?

Wat bent u met een opgenomen telefoongesprek? Dat is zelfs illegaal.
Oud 25 mei 2012, 10:02   #10
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Als je absoluut zekerheid wil hebben, laat je dan onderzoeken zoals het hoort. Ik heb dat zelf ook laten doen, je kan dat bij indigo in mechelen. Men onderzoekt je gedurende 5 of 6 sessies van een paar uur. (prijs ± 800 euro).
Ik heb min of meer zekerheid. Ik ben naar aanleiding van mijn fijne motoriek als kind uitvoerig onderzocht in een multidisciplinair team en daaruit bleek dat ik ruimschoots bovengemiddeld intelligent ben en geen autisme of andere stoornis heb.

Er was wel een groot contract tussen mijn intelligentie en mijn zwakke motoriek.

Autisme wordt net gemakkelijk gedetecteerd bij kinderen, bij volwassenen is het veel moeilijker vast te stellen.

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 25 mei 2012 om 10:04.
Oud 25 mei 2012, 10:05   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Wat is dat misschien, Asperger?
Oud 25 mei 2012, 10:09   #12
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat bent u met een brief die u zelf hebt afgegeven? Heeft u een ontvangstbewijs?

Wat bent u met een opgenomen telefoongesprek? Dat is zelfs illegaal.
Niet als uzelf één van de gesprekspartners bent...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2012, 10:09   #13
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is een passieve ontwikkelingsstoornis, dat onder het autisme valt.

Het verschil tussen andere autisten is alleen, dat bij asperger je iq gemiddeld of zelfs hoger kan zijn.
Oud 25 mei 2012, 10:10   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dat is een passieve ontwikkelingsstoornis, dat onder het autisme valt.

Het verschil tussen andere autisten is alleen, dat bij asperger je iq gemiddeld of zelfs hoger kan zijn.
Het was maar om te zwanzen dat ik het vroeg, ik ben zelf vastgesteld met Asperger.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 25 mei 2012 om 10:11.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2012, 10:10   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
een oude dubbelnick van me, ik gebruik m niet meer, jullie mogen m hebben.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2012, 10:11   #16
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was maar om te zwansen dat ik het vroeg, ik ben zelf vastgesteld met Asperger.
Oud 25 mei 2012, 10:12   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
een oude dubbelnick van me, ik gebruik m niet meer, jullie mogen m hebben.
List!

Hoe is het vriend?
Oud 25 mei 2012, 10:22   #18
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dat is het verschil in het autisme spectrum.

De gewone mensen die zeggen:
Arme autisten.

De Aspergers die zeggen:
arme neuro-typische mensen.

Oud 25 mei 2012, 10:25   #19
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Mja ge runt linux dus dan heb je al een autistische neiging.. En daarbij; licht autistisch dat maakt toch geen klote uit...

Ik denk dat dat zelfs nen troef is al boekhouder .
Oud 25 mei 2012, 10:27   #20
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is het verschil in het autisme spectrum.

De gewone mensen die zeggen:
Arme autisten.

De Aspergers die zeggen:
arme neuro-typische mensen.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be