![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Ken je een Waal persoonlijk? Dus: in je naaste kennissenkring? | |||
neen |
![]() ![]() ![]() |
18 | 36,73% |
ja |
![]() ![]() ![]() |
31 | 63,27% |
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Kwestie van even na te denken over uitspraken als "De Walen zijn achterlijk" of "De Walen zijn profiteurs".
Of ook "De Vlamingen kennen hun talen". Wat een onzin allemaal! 8)
![]() |
#2 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Ik ken enkele Walen, en mijn tante, neef en nicht zijn Franstalige Brusselaars.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard ken ik Walen: hardwerkende, goedmenende mensen zoals u en ik die proberen Nederlands te praten als ze kunnen (dikwijls niet dankzij de zeer lage kwaliteit van het Waalse onderwijs).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Ik ken verscheidene Walen. Waarvan het merendeel maar wat graag grote hervormingen zou zien in de politiek, niet in het minst de hunne, die gedomineerd wordt door het Waals Blok (de PS).
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik ga regelmatig op uitwisseling, logeren voor enkele dagen bij een waals gezin om de taal wat te onderhouden...en aangezien die het nederlands ook zeer goed beheersen leer ik daar telkens héél veel bij! Moesten ze allemaal maar zo zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() ik heb familie in Wallonië dus ja. Met de Walen in helemaal niks mis, tis met de Belgische staatstructuur dat ik problemen heb.
![]() |
#11 |
Schepen
|
![]() Ik ben een Waalse profiteur dus niet aarzelen om mij vragen te stellen...
![]() |
#12 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jaja, zo kunde alles uitleggen he ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Burgemeester
|
![]() Ik ontmoette voor het eerst een Waal op schoolreis.
We zaten in de streek van Durbuy en beslisten onze picknick te nuttigen op het terras van een café. Bij onze boterhammetjes wilden wij een drankje nuttigen, maar er kwam niemand onze bestelling opnemen. Na minstens drie kwartier wachten dronken we dan maar onze blikjes op. Ze waren nog maar pas open of de waardin kwam naar buiten, tierende van "salles flamands!". Later ben ik nog gaan kamperen in Wallonië. Toen pas besefte ik dat besteld worden in een Waals restaurant veel langer duurt dan in een Vlaams. Als je Vlaming bent tenminste. Waarschijnlijk is dat omdat Walen door de Waalse media worden geïndoctrineerd dat Vlamingen allemaal nazi's zijn. De Waalse media vergelijken Frank vandenbroucke zelfs met Filip Dewinter! Het is dus niet zozeer het Vlaamse idee over de Waal die mis is, maar het Waalse idee over de "Vlaamse nazi's". Enfin, persoonlijk heb ik weinig behoefte meer om mij in Wallonië te laten uitschelden voor "vuile Vlaming", terwijl ik meebetaal aan hun luilekkerland.
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Gek dat men u uitschold voor "Vlaamse zaal"...
Tja, als dat uw enige ontmoetingen waren met Walen... dan heeft u wreed pech gehad. Waarschijnlijk heeft u andere recentere ontmoetingen niet eens opgemerkt wegens degelijk Nederlands...
![]() |
#18 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
SO WHAT? je hebt idioten in vlaanderen, je hebt idioten in wallonie ga je je oordeel daar door laten kleuren?
![]() |
![]() |
#19 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||