Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 9 juni 2012, 06:01   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Spectaculair resultaat peiling: stedeling wil andere burgemeester

De steden zijn bij ons nogal gemakkelijk en traditioneel sos.

Een peiling nu, lijkt aan te geven dat de stedeling 'verandering' wil.

Dat lijkt me spectaculair te zijn.

Vermoedelijk verslikken een flink aantal 'gevestigde waarden', deze ochtend zich in hun koffie, bij het lezen van:

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120609_007

Titel in de Standaard: Helft Vlamingen wil andere burgemeester

nootje: er staat op het einde ook in dat de kiezer zich niet laat beïnvloeden door het federale, bij het bepalen van zijn lokale keuze ...

Citaat:
Bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober hoopt 47 procent van de Vlamingen dat iemand anders de burgemeestersjerp zal omgorden. Vooral stedelingen willen een nieuwe burgemeester, zo blijkt uit een peiling waarover De Morgen zaterdag bericht.

Ipsos Online Panel bevroeg eind mei en begin juni in opdracht van De Morgen, vtm, Le Soir en Rtl 2.343 Belgen waarvan 925 in Vlaanderen, 500 in Brussel en 918 in Wallonië.

In Vlaanderen wil 47 procent van de bevraagden een andere burgemeester, in Wallonië is dat met 51 procent net iets meer dan de helft. Op Belgische schaal gaat het om 48 procent van de respondenten.

Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2006 bleef volgens gegevens van UHasselt-politicoloog Johan Ackaert in 75,5 procent van de Vlaamse gemeenten de burgemeester zitten.

Voorts geven de Nederlandstalige respondenten van de enquête een gemiddelde score van 5,7 op 10 aan hun gemeentebestuur. Landelijk is dat 5,8.

Ook zegt 62 procent van de Vlaamse respondenten dat het werk van de politieke partijen op federaal niveau de stemkeuze op gemeenteniveau niet beïnvloedt.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 9 juni 2012, 06:09   #2
andy666
Vreemdeling

Standaard

mij verwondert dit eigenlijk niet.
het is al langer duidelijk dat de gewone mens in de straat niet tevreden is over het huidige beleid, niet op federaal gebied, niet op Vlaams gebied en ook niet op stedelijk gebied.

wat kan je daar aan doen?
ofwel op straat komen, protesteren, het land plat leggen,... maar al dit zie ik niet echt gebeuren bij ons
ofwel braaf een ander bolleke kleuren bij de volgende verkiezingen, ervan uitgaande dat alles dan zal veranderen.

helaas zal dat laatste ook niet echt gebeuren, gelijk welk bolleke wij kleuren, de politiekers maken toch coalities of afspraken, al dan niet onder tafel, zodat hun postjes veilig worden gesteld. De vraag is alleen hoe lang deze situatie nog houdbaar blijft...
andy666 is offline  
Oud 9 juni 2012, 10:05   #3
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Vermoedelijk verslikken een flink aantal 'gevestigde waarden', deze ochtend zich in hun koffie, bij het lezen van:

nootje: er staat op het einde ook in dat de kiezer zich niet laat beïnvloeden door het federale, bij het bepalen van zijn lokale keuze ...
Ik zie vooral veel sossen met hun krant gauw de wc op trekken! De salonlinkse hegemonie in de grootsteden dreigt als een kaartenhuisje in elkaar te vallen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 9 juni 2012 om 10:06.
Bokkenreyder is offline  
Oud 9 juni 2012, 10:07   #4
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Ik wil ook een andere burgemeester in mijn thuisgemeente. Geen wonder, als er al jarenlang een halve achterlijke aan het hoofd van je gemeente staat.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 9 juni 2012, 10:34   #5
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Sorry schoofzak,

Maar deze peiling, zoals velen, raakt weer kant nog wal.

Quote artikel
"Ipsos Online Panel bevroeg eind mei en begin juni in opdracht
van De Morgen, vtm, Le Soir en Rtl 2.343 Belgen waarvan
925 in Vlaanderen, 500 in Brussel en 918 in Wallonië.

In Vlaanderen wil 47 procent van de bevraagden een andere burgemeester,
in Wallonië is dat met 51 procent net iets meer dan de helft.
Op Belgische schaal gaat het om 48 procent van de respondenten."

Bevolking Belgie : 60 % Nederlandstaligen en 40 % Franstaligen

Vertaald volgens Ipsos Online :

Vlaanderen :39,47 %

Brussel : 21,3 %

Wallonie : 39,18 %

en dat dan "vertalen" => "Belgische schaal" ???

Dus volgens de "peiling" zal 60 % van de "Belgen" zich niet laten beinvloeden dooe de "nationale" politiek tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.

Vrees voor het peilings bureau en de "Belgen" dat het wat anders zal uitpakken.

Conclusie : Slechte peiling, en waarom publiceert "de standaard " dit weer eens zonder er een kanttekening bij te maken.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline  
Oud 9 juni 2012, 14:26   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die peiling veroorzaakt bij sommigen een waterige stoelgang; dus is het een goede peiling.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 9 juni 2012, 14:33   #7
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ik zie vooral veel sossen met hun krant gauw de wc op trekken! De salonlinkse hegemonie in de grootsteden dreigt als een kaartenhuisje in elkaar te vallen.
Moet je niet van leer trekken tegen de tsjeefse boerendorpmaires?
Vito is offline  
Oud 9 juni 2012, 18:14   #8
nabat54
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die peiling veroorzaakt bij sommigen een waterige stoelgang; dus is het een goede peiling.

Een goede peiling is er eentje die correct wordt uitgevoerd ! (punt uit )
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline  
Oud 9 juni 2012, 19:11   #9
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Een goede peiling is er eentje die correct wordt uitgevoerd ! (punt uit )
ik zie niets verkeerd aan de peiling. Er zijn mensen ondervraagd en die hebben hun mening gegeven.
fonne is offline  
Oud 9 juni 2012, 20:30   #10
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy666 Bekijk bericht
mij verwondert dit eigenlijk niet.
het is al langer duidelijk dat de gewone mens in de straat niet tevreden is over het huidige beleid, niet op federaal gebied, niet op Vlaams gebied en ook niet op stedelijk gebied.

wat kan je daar aan doen?
ofwel op straat komen, protesteren, het land plat leggen,... maar al dit zie ik niet echt gebeuren bij ons
ofwel braaf een ander bolleke kleuren bij de volgende verkiezingen, ervan uitgaande dat alles dan zal veranderen.

helaas zal dat laatste ook niet echt gebeuren, gelijk welk bolleke wij kleuren, de politiekers maken toch coalities of afspraken, al dan niet onder tafel, zodat hun postjes veilig worden gesteld. De vraag is alleen hoe lang deze situatie nog houdbaar blijft...
Cafépraat zal zeker geen verbetering brengen... "het is al langer duidelijk..." Voor jou wellicht wel.
"de gewone mens in de straat..." Opletten, dit is het meest misbruikte argument overal in de wereld.
'niet tevreden..." Wie zegt dat ? Jij ? Denk je representatief te zijn voor de bevolking, of mag die misschien zelf beslissen ?
"federaal, vlaams of stedelijk niveau..." waar haal je al die kennis en inzicht ?
"land platleggen..." doe dat ! op zulke mensen zitten we te wachten ! Doen !
"bolleke kleuren..." je kunt je misprijzen daarvoor zelfs niet wegsteken. Nochtans is stemrecht iets waar onze overgrootouders nog voor gevochten hebben.
"politiekers maken coalities..." wil jij ze eigenhandig maken ? stel dan je kandidatuur bij Max Van Dietschland, die is nog op zoek naar een geschikte Keizer voor zijn imaginaire land.
"de vraag is hoe lang deze situatie nog houdbaar blijft..." simpel antwoord dt iedereen kent : we krijgen de politici die we zelf zullen kiezen.
peter1962 is offline  
Oud 9 juni 2012, 21:07   #11
andy666
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Cafépraat zal zeker geen verbetering brengen... "het is al langer duidelijk..." Voor jou wellicht wel.
"de gewone mens in de straat..." Opletten, dit is het meest misbruikte argument overal in de wereld.
'niet tevreden..." Wie zegt dat ? Jij ? Denk je representatief te zijn voor de bevolking, of mag die misschien zelf beslissen ?
"federaal, vlaams of stedelijk niveau..." waar haal je al die kennis en inzicht ?
"land platleggen..." doe dat ! op zulke mensen zitten we te wachten ! Doen !
"bolleke kleuren..." je kunt je misprijzen daarvoor zelfs niet wegsteken. Nochtans is stemrecht iets waar onze overgrootouders nog voor gevochten hebben.
"politiekers maken coalities..." wil jij ze eigenhandig maken ? stel dan je kandidatuur bij Max Van Dietschland, die is nog op zoek naar een geschikte Keizer voor zijn imaginaire land.
"de vraag is hoe lang deze situatie nog houdbaar blijft..." simpel antwoord dt iedereen kent : we krijgen de politici die we zelf zullen kiezen.
op wat slaat dit nu eigenlijk??
cafépraat? kijk eens naar de verkiezingsuitslagen van de laatste jaren? traditionele partijen verliezen alsmaar meer en meer stemmen en toch blijven ze nog steeds aan de macht, al moeten ze daarvoor coalities vormen met zoveel partijen dat een normaal een bestuur niet meer mogelijk is. als dit allemaal cafépraat dan vrees ik dat ik hier op dit forum niet lang zal vertoeven...

Laatst gewijzigd door andy666 : 9 juni 2012 om 21:08.
andy666 is offline  
Oud 9 juni 2012, 21:12   #12
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
op wat slaat dit nu eigenlijk??
cafépraat? kijk eens naar de verkiezingsuitslagen van de laatste jaren? traditionele partijen verliezen alsmaar meer en meer stemmen en toch blijven ze nog steeds aan de macht, al moeten ze daarvoor coalities vormen met zoveel partijen dat een normaal een bestuur niet meer mogelijk is. als dit allemaal cafépraat dan vrees ik dat ik hier op dit forum niet lang zal vertoeven...
Laat ik je vooral niet tegenhouden. Je blijkt zelfs niet te snappen wat een coalitie wil betekenen, dan vraag ik me af wat je komt doen op een politiek forum. Als je wil prediken dat je ontevreden bent : koop een zeepkist en ga in het park je boodschap brengen.
peter1962 is offline  
Oud 9 juni 2012, 21:18   #13
andy666
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Laat ik je vooral niet tegenhouden. Je blijkt zelfs niet te snappen wat een coalitie wil betekenen, dan vraag ik me af wat je komt doen op een politiek forum. Als je wil prediken dat je ontevreden bent : koop een zeepkist en ga in het park je boodschap brengen.
ik denk eerder dat de huidige generatie politici niet begrijpen wat een coalitie is. als je met zoveel partijen een coalitie tot stand moet brengen gewoon om 1 of 2 partijen niet aan de macht te laten komen maar dat die coalitie hierdoor zoveel verschillende partijen, meningen en standpunten heeft dat ze totaal niet werkbaar is dan zegt dit al genoeg...

jouw argumenten op mijn post slaan gewoon nergens op.
een beetje denigrerend proberen doen is geen antwoord, of toch niet van een volwassene...
andy666 is offline  
Oud 9 juni 2012, 22:02   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In één legislatuur over stag gaan van,
"bestrijden van De Panne tot in Opgrimbie"
naar een Vlaamse minderheidsregering,

is alleen maar de uiting van een doodsstrijd, waarvan niemand gedacht had dat het lijk nog ging reutelen.

De schoofzak is offline  
Oud 9 juni 2012, 22:43   #15
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ik denk eerder dat de huidige generatie politici niet begrijpen wat een coalitie is. als je met zoveel partijen een coalitie tot stand moet brengen gewoon om 1 of 2 partijen niet aan de macht te laten komen maar dat die coalitie hierdoor zoveel verschillende partijen, meningen en standpunten heeft dat ze totaal niet werkbaar is dan zegt dit al genoeg...

jouw argumenten op mijn post slaan gewoon nergens op.
een beetje denigrerend proberen doen is geen antwoord, of toch niet van een volwassene...
Hetzelfde gezeik als wat het vlaams blok ons na alle voorgaande verkiezingen probeerde te verkopen. "Slechte coalitie, want geen coalitie met ons erbij"
Een coalitie gaat om een meerderheid, en een bestuursakkoord. Wat degene die daar niet bij is daarover denkt doet daar geen afbreuk aan.
peter1962 is offline  
Oud 9 juni 2012, 22:52   #16
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hetzelfde gezeik als wat het vlaams blok ons na alle voorgaande verkiezingen probeerde te verkopen. "Slechte coalitie, want geen coalitie met ons erbij"
Een coalitie gaat om een meerderheid, en een bestuursakkoord. Wat degene die daar niet bij is daarover denkt doet daar geen afbreuk aan.
Een coalitie gaat om een goed bestuursakkoord dat loyaal uitgevoerd wordt. Als partijen van de meest diverse pluimage bij elkaar kruipen om een coalitie op te zetten die alleen gericht is TEGEN de grootste partij, is de burger daar uiteindelijk wel de dupe van. Je kan dan wel zeggen: na zes jaar kan de burger nog eens stemmen, maar ondertussen hebben ze meestal wel de problemen laten rotten en de gemeentelijke financiën in de problemen gebracht zodat de volgende coalitie niet veel meer kan doen dan puin ruimen.
fonne is offline  
Oud 9 juni 2012, 23:03   #17
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

In de grote centra wil 54% een nieuwe burgemeester. Spijtig dat we de cijfers van Antwerpen niet kennen
fonne is offline  
Oud 9 juni 2012, 23:18   #18
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Een coalitie gaat om een goed bestuursakkoord dat loyaal uitgevoerd wordt. Als partijen van de meest diverse pluimage bij elkaar kruipen om een coalitie op te zetten die alleen gericht is TEGEN de grootste partij, is de burger daar uiteindelijk wel de dupe van. Je kan dan wel zeggen: na zes jaar kan de burger nog eens stemmen, maar ondertussen hebben ze meestal wel de problemen laten rotten en de gemeentelijke financiën in de problemen gebracht zodat de volgende coalitie niet veel meer kan doen dan puin ruimen.
De burger hoeft daar helemaal de dupe niet van te zijn, en is dat ook niet. Want het is haar meerderheid die bestuurt. Zo werkt democratie. Dewinter gebruikte vroeger ook altijd datzelfde argument, ten onrechte trouwens. Het gaat niet om de grootste partij net zoals het niet gaat om de politieker met individueel de hoogste score.
peter1962 is offline  
Oud 10 juni 2012, 00:08   #19
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Peter, het is niet fair om nieuwkomers op het forum 'onvolkomenheden' te verwijten. Punt uit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 10 juni 2012 om 00:10.
Bokkenreyder is offline  
Oud 10 juni 2012, 02:15   #20
nabat54
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
ik zie niets verkeerd aan de peiling. Er zijn mensen ondervraagd en die hebben hun mening gegeven.
Dit ook gelezen ?

http://forum.politics.be/showpost.ph...34&postcount=5
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be