![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Na de hoorzittingen in de Kamercommissie Infrastructuur over de herstructurering van de NMBS Groep licht voogdijminister Paul Magnette vandaag zijn voorstel toe. Commissievoorzitster Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) is tevreden met de keuze van de regering voor een structuur met twee onafhankelijke entiteiten: NMBS en Infrabel. “Dit model is efficiënt en transparant. Het zal de kwaliteit van de dienstverlening ten goede komen door een versterkte samenwerking tussen beide entiteiten en het biedt de noodzakelijke duurzaamheid op Europees vlak”, aldus het Kamerlid.
“Met de keuze voor een afgeslankt model met twee entiteiten in plaats van drie voert de regering het regeerakkoord uit. Deze hervorming is een grote stap vooruit in de richting van een duidelijkere en logischere afbakening van bevoegdheden tussen Infrabel en NMBS”, zegt Lahaye-Battheu. Infrabel wordt voortaan een volwaardig infrastructuurbeheerder, bevoegd voor het beheer van alle stations, perrons en parkings, inclusief de beveiliging ervan. “NMBS en Infrabel zullen eindelijk ook hun eigen personeel kunnen aanwerven en opleiden, met behoud van het unieke statuut”, vult Lahaye-Battheu aan. “Daarnaast worden ze ook rechtstreeks verantwoordelijk voor het terugdringen van de schuld. Deze tweedeling, samen met de drastische inperking van het aantal filialen, zal de financiële stromen transparanter maken. Zowel de reiziger als de belastingsbetaler worden dus beter van de nieuwe structuur.” Een betere taakverdeling biedt de mogelijkheid om de samenwerking en vertrouwen tussen Infrabel en NMBS te versterken. “Deze samenwerking is een essentiële voorwaarde voor een structurele verbetering van de stiptheid en veiligheid op het spoor”, zegt Lahaye-Battheu. “Dit moet voorwerp uitmaken van een vervoersovereenkomst waarin onder meer contractueel wordt vastgelegd wie welke verantwoordelijkheden draagt bij een verstoorde dienstverlening. Op 7 juli brengt de Commissie Infrastructuur een bezoek aan het Nederlandse Operationeel Controlecentrum Rail (OCCR), waar de netbeheerder en alle exploitanten zich buigen over operationele problemen onder eenzelfde dak. Dit orgaan zou als voorbeeld kunnen dienen. Ook de toekomstige bestuurders zullen op hun capaciteit om samen te werken moeten worden aangeworven en geëvalueerd.” Naast een efficiëntere en duidelijkere werking heeft de nieuwe structuur nog een ander voordeel. “Een tweeledige structuur is het meest duurzame model dat aan alle betrokkenen de noodzakelijke stabiliteit biedt in een snel evoluerend Europees spoorweglandschap”, aldus Lahaye-Battheu. “Uit de hoorzittingen is gebleken dat vrijwel alle lidstaten gekozen hebben voor een gescheiden model en dat een terugkeer naar één entiteit geen oplossing biedt.” “Het is enkel binnen een duurzame structuur, volledig in lijn met de Europese richtlijnen, dat Infrabel en NMBS een langetermijnvisie kunnen ontwikkelen om de kwaliteit van de dienstverlening structureel te verbeteren en om het financieel evenwicht te herstellen. Bovendien neemt de Europese Commissie wellicht eind 2012 nog een initiatief inzake de verdere vrijmaking van het reizigersvervoer. De tweeledige structuur biedt dan ook de beste garantie voor een niet-discriminerende toegang van nieuwe operatoren tot stations en andere spoorgerelateerde diensten”, besluit het Kamerlid. Meer info: Sabien Lahaye-Battheu – Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
|
![]() Lees: "Wij liberalen, laf als we zijn, gebruiken de EU als breekijzer om de spoorwegen te privatiseren."
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Dat er privé kapitaal mee in overheidsbedrijven geïnvesteerd kan worden is op zich geen slechte zaak. Men moetn er alleen maar over waken dat men niet in het kwaad vervalt enkel de winsten te privatizeren en de verliezen naar de overheid (belastingbetaler) door te schuiven. Een overheidsbedrijf als allenige monopoliehouder is doorgaans slecht voor de consument.
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
|
![]() Citaat:
__________________
Wortelloze bomen vallen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
|
![]() Het gaat niet om liberalen, het gaat om de VLD.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
|
![]() Na de reörgansatie zal blijken dat alle zetbazen van de rode en blauwe sossen nog altijd een directeurspostje hebben in de nieuwe structuur, dat de vakbonden er nog altijd oppermachtig zijn, en er in de praktijk niets, maar dan ook niets, veranderd zal zijn. De treinen zullen nog altijd te laat komen, mensen zullen nog altijd moeten rechtstaan, Franstalige treinbegeleiders zullen zich op de Vlaamse treinlijnen blijven verstoppen om toch maar geen Nederlands te moeten spreken.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) Laatst gewijzigd door fonne : 26 juni 2012 om 20:09. |
![]() |
![]() |