Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2012, 07:33   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Flahaut allergisch aan het Vlaamse woord "suiker" zonder "sucre"?

Flawieter ontkent natuurlijk.
Hij zou alleen maar "geconstateerd" hebben dat op de suikertjes in het parlement enkel de Vlaamse benaming 'suiker' stond.
Hij zou geen richtlijn gegeven hebben om daar iets aan te doen.

Waarschijnlijk moet hij toch nors gekeken hebben naar de verantwoordelijke voor die dinges;
of minstens toch moet die verantwoordelijke zo'n schrik hebben van de Eerste Burger van het onLand, dat die geen nadere uitleg durfde vragen ...

Punt van discussie: is dit normaal in een parlement in een land in de beschaafde Westerse wereld?

Geniet mee:

titel: Parlement heeft weer ‘sucre' in huis
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...20704_00211333

En morgen werkt die link misschien niet meer, dus de tekst:

Citaat:
Omdat kamervoorzitter André Flahaut (PS) zich erover beklaagde dat op de klontjes in het parlement enkel ‘suiker' staat gedrukt, laat de koffiekamer prompt klontjes met het opschrift ‘sucre' aanrukken.

Kamervoorzitter André Flahaut (PS) bevestigde gisteren aan de telefoon dat hij een tijd geleden ‘constateerde' dat op de klontjes die hij bij zijn parlementaire koffie kreeg enkel ‘suiker' stond gedrukt. ‘Ik heb dat mogelijks tegen enkele mensen verteld, waarna die actie ondernamen. Maar ik heb dat zeker niet geëist. Ah, non.'

Feit is dat er sinds de ‘constatering' door Flahaut grote zenuwachtigheid heerst in de koffiekamers van het parlement. Volgens N-VA-Kamerlid Peter Dedecker was er zelfs even het plan om al die ‘Nederlandstalige suikerklontjes' op te ruimen en te vervangen door klontjes waar in 4 talen het woord suiker op gedrukt staat. ‘Ik heb bodes zien zoeken naar de Vlaamse klontjes. Ze hadden opdracht gekregen die te laten verdwijnen.'

Maar Flahaut blijft erbij: ‘Niet op mijn vraag.' En waarom hij dan die opmerking over de ééntalig Nederlandse suikertjes formuleerde? ‘Dat was gewoon een vaststelling. En neen, ik ga er niet vanuit dat sommige Franstalige collega's het woord suiker onvoldoende begrijpen.'

Sucre uit Frankrijk

Uiteindelijk is er een meer economische oplossing gevonden dan al die ‘Vlaamse' suiker in de vuilnisbak te kieperen.

‘Blijkbaar zijn de diensten van de Kamer in Frankrijk een hoeveelheid suikerklontjes gaan aankopen, met daarop uiteraard het opschrift sucre', weet N-VA-Kamerlid Ben Weyts. ‘Je krijgt nu de ene keer suiker, de andere keer sucre bij de koffie. Mij maakt het allemaal niet uit, al neigt dit toch naar surrealistische toestanden.'

Volgens Weyts' collega Dedecker zit Flahaut ondertussen verveeld met het uitlekken van dit taalrelletje en heeft hij alle maatregelen wat afgezwakt. ‘De laatste dagen moet het al lukken als je nog een klontje sucre krijgt gepresenteerd. Mij maakt het overigens niet uit of ik suiker, sucre, Zucker of sugar krijg. Ik drink geen koffie.'

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 07:39   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Het lijkt infantiel natuurlijk om te vallen over een onnozel klontje suiker. Maar, op zich is het wel terecht: stel dat het omgekeerd was en er alleen sucre op stond.

Het spreekt wel voor zich dat het een futuliteit is dat kan tellen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 07:42   #3
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Laatst gewijzigd door Vito : 5 juli 2012 om 07:42.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 07:47   #4
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het lijkt infantiel natuurlijk om te vallen over een onnozel klontje suiker. Maar, op zich is het wel terecht: stel dat het omgekeerd was en er alleen sucre op stond.

Het spreekt wel voor zich dat het een futuliteit is dat kan tellen.
²

Die mens heeft natuurlijk ook veel tijd om alles te bestuderen, zolang het maar niet gaat over een dossier natuurlijk.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 09:49   #5
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Man als men al gaat zeveren over een klontje suiker.... Waar gaat dit toch naartoe.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 10:19   #6
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Man als men al gaat zeveren over een klontje suiker.... Waar gaat dit toch naartoe.
Maakt TAK zich niet constant druk om dezelfde futiliteiten?
Oud 5 juli 2012, 10:26   #7
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Nee.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 10:26   #8
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Mocht er alleen Sucre opstaan zou een flamingant er ook wel een opmerking over gemaakt hebben. Misschien zou er dan een topic gekomen zijn om de politicus in kwestie te prijzen voor zijn taalstrijd.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 10:28   #9
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Is een non-event. Geen aandacht waard. Zoals Vito zei: komkommertijd!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 10:32   #10
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Jup, gelukkig zitten ze niet in het parlement.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 10:32   #11
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Ik stoor mij eigenlijk vooral aan al die Engelstalige reclame. Mjah, eigenlijk ook al aan reclame op zich.
Oud 5 juli 2012, 10:33   #12
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik stoor mij eigenlijk vooral aan al die Engelstalige reclame. Mjah, eigenlijk ook al aan reclame op zich.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 10:42   #13
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Bah, alternatieve en universeel aanvaarde (!) benamingen zat hé...

Wat te denken van 'sucrose' of 'α-D-glucopyranosyl-(1→2)-β-D-fructofuranoside'.... onze arme parlementariërs zullen nooit meer een taalprobleem hebben...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 10:58   #14
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mocht er alleen Sucre opstaan zou een flamingant er ook wel een opmerking over gemaakt hebben. Misschien zou er dan een topic gekomen zijn om de politicus in kwestie te prijzen voor zijn taalstrijd.
Ik zou't even ridicul vinden
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 10:58   #15
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Geen last van. Geen TV. Geen Radio. Adblock+ op de browser.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 5 juli 2012, 11:04   #16
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Geen last van. Geen TV. Geen Radio. Adblock+ op de browser.
Radio luister ik niet, qua televisie neem ik het weinige dat me aanstaat op voorhand op, en Firefox (nu Waterfox, maar soit) in combinatie met Adblock+ gebruik ik nu al jaren.

Echter als ik eens mijn leuke gehuchtje verlaat in naar een grote stad trekt word ik overal geconfronteerd met die reclame. Mensen die allerlei rotzooi in mijn handen duwen als ik het Leuvense station verlaat slaat toch wel alles.
Oud 5 juli 2012, 11:12   #17
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Tijd om een nieuw KS (Klontje Suiker) dossier op te starten.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 11:14   #18
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Radio luister ik niet, qua televisie neem ik het weinige dat me aanstaat op voorhand op, en Firefox (nu Waterfox, maar soit) in combinatie met Adblock+ gebruik ik nu al jaren.

Echter als ik eens mijn leuke gehuchtje verlaat in naar een grote stad trekt word ik overal geconfronteerd met die reclame. Mensen die allerlei rotzooi in mijn handen duwen als ik het Leuvense station verlaat slaat toch wel alles.
Eerlijk gezegd, ik zie die reclame bijna niet hangen (tenzij er iets schoon opstaat zonder sluier en die maken reclame voor dingen die ik niet nodig heb ) en folders etc, vriendelijk nee zeggen helpt.
Oud 5 juli 2012, 11:17   #19
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Eerlijk gezegd, ik zie die reclame bijna niet hangen (tenzij er iets schoon opstaat zonder sluier en die maken reclame voor dingen die ik niet nodig heb ) en folders etc, vriendelijk nee zeggen helpt.
Ze kijken je vaak nog niet eens aan. Ze dumpen wat in je handen (ooit eens een hele stapel van die vervangsuiker), en dan zijn ze weer elders.

Ach, ik ben geen stadsmens, ik zal het nooit gewoon worden.
Oud 5 juli 2012, 11:34   #20
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Idem, en aan woorden als "wellness", "lifestyle", "trendy" en "kids" die doorgesijpeld zijn in ons taalgebruik vanuit de Engelstalige reclame.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be