Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juli 2012, 08:11   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.636
Standaard mooie stats: kostprijs ongevallen - doden

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120711_016

Verkeersongevallen kosten de Belgische staat jaarlijks 6,8 miljard euro. Mobiliteitsorganisatie Touring bracht de kostprijs van de ongevallen in kaart, de cijfers staan woensdag in De Morgen. Volgens Touring kan op basis van de cijfers uitgerekend worden dat elke zwaargewonde de maatschappij 861.182 euro kost en elke verkeersdode 2,38 miljoen euro.



Daaruit kun je besluiten dat we 7 miljard kunnen verdienen door gewoon iedereen in een googlecar te laten rijden

een collisiondetect, dan een softere versie moet hier toch ook wel ettelijke miljarden sparen.µ

Laatst gewijzigd door brother paul : 11 juli 2012 om 08:39.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2012, 10:49   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120711_016

Verkeersongevallen kosten de Belgische staat jaarlijks 6,8 miljard euro. Mobiliteitsorganisatie Touring bracht de kostprijs van de ongevallen in kaart, de cijfers staan woensdag in De Morgen. Volgens Touring kan op basis van de cijfers uitgerekend worden dat elke zwaargewonde de maatschappij 861.182 euro kost en elke verkeersdode 2,38 miljoen euro.



Daaruit kun je besluiten dat we 7 miljard kunnen verdienen door gewoon iedereen in een googlecar te laten rijden

een collisiondetect, dan een softere versie moet hier toch ook wel ettelijke miljarden sparen.µ
5,7 miljard zouden ze al gespaard hebben tov 2005, Paul... door "onder meer... "

Citaat:
Volgens Touring is amper 1 procent van de 152.000 kilometer aan Belgische wegen verantwoordelijk voor een zevende van alle financiële schade.

Die wegen hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken. 'Meestal zijn dat tweebaanswegen zonder middenberm, zonder vangrails, met aan de zijkant bomen en verlichtingspalen. Soms gaat het ook om onoverzichtelijke bochten en gevaarlijke kruispunten', aldus Touring.

Als de overheid die 1 procent aanpakt, kan ze een bom geld besparen, vindt de mobiliteitsorganisatie. 'Zeer gericht investeren op een beperkt aantal wegen is rendabel en de kostprijs van die investeringen is zeer ondergeschikt tegenover de kost van ongevallen.'

In 2005 werd de schade van de verkeersongevallen nog op 12,5 miljard euro geraamd. De verminderde kostprijs zou onder meer te maken hebben met de forse investeringen van Vlaanderen om zwarte punten weg te werken.
Forse investeringen woehahahahahahaha de achterstand kan niet groter zijn aan het wegweken van zwarte punten, daarbij geven ze maar peanuts (100 miljoen per jaar zogezegd) aan ´dat wegwerken´, en op bijna de helft van de plaatsen zetten ze een domme flitspaal en verlagen ze de limiet that´s all, en "we kennen" het effect van een flitspaal... niet-significant bij ongevallen met gewonden en doden (studie Nuyts 2006)

De kassa die dat geeft is natuurlijk te verwaarlozen moesten ze die zwarte punten echt wegweken, ze hadden indertijd op hun politiek zieltje - dus ver voor de bankencrisis, eind 2002 - beloofd al de Vlaamse 800 zwarte punten tegen 2008 echt ´weg zijn.´..

Lees zelf:
Citaat:
http://www.delloyd.be/Dossiers/Artic...n/Default.aspx

Vlaanderen reserveert 100 miljoen euro voor zwarte punten
26 maart 2012

Tijdens de begrotingscontrole heeft Vlaanderen voor dit jaar 100 miljoen euro voorzien voor het verder wegwerken van gevaarlijke punten op het wegennet.
De 100 miljoen euro komt uit het Financieringsfonds voor Eenmalige Uitgaven (FFEU).

De afgelopen jaren zijn al extra budgetten vrijgemaakt om de meest dringende zwarte punten in Vlaanderen her in te richten. Op basis van ongevallenstatistieken is indertijd een lijst opgemaakt van 800 gevaarlijke punten. Daarvan zijn intussen meer dan 600 aangepakt: 590 uitgevoerd en nog 59 in uitvoering.

Vlaanderen wil nu ook de resterende 160 punten te lijf gaan. Doelstelling is om ze de komende twee jaar aan te besteden. Momenteel zijn al 129 punten aanbesteed of is het ontwerp ervan goedgekeurd. 31 punten zitten nog in de ontwerpfase.
Mainstream einde 2007:
Citaat:
http://www.hbvl.be/Archief/guid/derd...9-738af767c94a

12/12/'07

Derde gevaarlijke punten Vlaamse wegen aangepakt

Van de 800 geselecteerde gevaarlijke of "zwarte" punten op de Vlaamse wegen, zijn er momenteel 269 of omgerekend 1 op 3 aangepakt. Dat blijkt uit een tussentijdse balans van het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaanderen.

Eind 2002 engageerde de Vlaamse regering zich om in de periode 2003-2008 in totaal 800 gevaarlijke punten aan te pakken, bijvoorbeeld door het aanpassen van de infrastructuur of door het plaatsen van snelheidscamera's.

Om dat doel te realiseren wordt sinds 2003 jaarlijks 100 miljoen euro vrijgemaakt. Het project kende een trage start en liep aanzienlijke vertraging op. Die vertraging was onder meer te wijten aan aanslepende onteigeningsprocedures. Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) gaf eerder al toe dat het laatste van de voorziene 800 projecten waarschijnlijk pas in 2011 zal gerealiseerd zijn.

Intussen staat de teller op 269 uitgevoerde projecten. Daarnaast zijn 125 projecten aanbesteed en 92 andere "in uitvoering". Bedoeling is om ten laatste tegen eind februari alle voorontwerpen af te ronden en om tegen eind 2008 het aantal uitgevoerde projecten op te trekken tot boven 400.

Tegen 2009 moet één op de drie missing links aangepakt zijn

Van de 25 geselecteerde missing links op de Vlaamse wegen zijn er voorlopig twee aangepakt. Tegen 2009 hoopt de overheid een derde van alle projecten te hebben uitgevoerd.

De Vlaamse overheid stelde een lijst op van 25 missing links en knelpunten op onze wegen. Die lijst staat vermeld in het ontwerp Mobiliteitsplan Vlaanderen. Het gaat onder meer om de realisatie van de Oosterweelverbinding in Antwerpen en de werken aan het klaverblad van Lummen. Het wegwerken van de missing links heeft onder meer tot doel de capaciteit op de Vlaamse wegen verhogen.

Van de 25 voorziene knelpunten zijn er intussen twee aangepakt: het voorzien van een extra rijstrook op de E17 tussen Kortrijk en Waregem en het verbeteren van de aansluitingen op de A10 tussen Jabbeke en Oostende. Enkele andere projecten zijn in uitvoering, zoals de aanleg van een verbindingsweg tussen de E19 en de luchthaven en de realisatie van de tweede Scheldebrug in Temse
Ach einde 2007 was maar 1/3 "aangepakt" en daarvan quasi de helft met een flitspaal te zetten...
Goe bezig...

En dit met de supermensen in Be:
Citaat:
http://www.bovagkrant.nl/home/28810-...voldoende.html

België: ‘Zes rijlessen voldoende’
01-08-2005 00:00
Leren rijden is niet moeilijk, aldus de Belgische minister van Mobiliteit en Vervoer. Hij vindt dat de rijopleiding niet meer zou moeten kosten dan € 250,-.

Zes rijlessen acht de Belgische minister voldoende, daarna kan een ervaren mentor de begeleiding overnemen. Dit tot ontzetting van Leo Schreuders, secretaris van de Verkeersopleidingen Associatie Nederland. ‘Blijkbaar wonen er in dat land alleen maar supermensen. Europees onderzoek heeft aangetoond dat het gemiddeld aantal praktijklessen in de EU om enigszins veilig te leren autorijden tussen 35 en 45 ligt. België is aan het uitgroeien tot het zwarte schaap van Europa voor wat betreft verkeersongevallen. Het leek de laatste tijd ook in België de goede kant op te gaan, maar nu is dit land echter duidelijk de weg kwijt.’
Ook de Belgische Federatie van Beroepsautorijscholen (FAB) van België heeft grote bedenkingen bij het voorstel. Voorzitter Georges van Aerschot: ‘De Minister gaat toch wel héél lichtzinnig om met de opleiding van jonge bestuurders en met het menselijk leed dat dit teweeg kan brengen. De FAB wil de vrije begeleiding niet afschaffen, zoals in alle van de ons omringende landen, maar ze plaatsen daar waar ze verantwoord kan zijn: na een professionele basisopleiding volgens algemeen aanvaarde moderne pedagogische en didactische principes.’
Hoeveelste stond Be-onveilig weer in de Europese statistiek qua dodelijke slachtoffers onder jonge bestuurders tot 30 jaar ?
voorlaatste (mannen), totaal derdelaatste op de 27 EU-landen ?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=165127

Citaat:
http://www.etsc.eu/documents/Backgro...es_Flash21.pdf
Tabel 7
Road mortality for young FEMALES | Road mortality for young MALES | Road mortality for ALL young people
Average values for last three years available
Land: vrouw|man|verkeersdoden +30d 15-30 jaar/repect. milj. jonge inwoners
1. SE : 24|80|53
2. NL : 26 92 59
3. CH : 23 95 60
4. IL : 18 100 64
5. MT : 44 89 67
6. UK* 31 121 77
7. NO : 33 128 82
8. ES : 34 132 84
9. DE : 39 130 85
10.FI : 33 144 90
11.SK* 32 162 98
12.EE: 39 158 100
13. IE: 41 164 103
14.PT: 52 153 103

15.DK: 44 161 104
16.AT: 46 179 113
17. IT: 40 186 114
18. SI: 46 190 121
19.HU: 46 195 123
20.LU: 54 192 124
21.FR: 42 207 125
22.LV: 42 201 128
23.CZ* 50 216 136
24.RO: 58 210 136
25.BE* 50 255 154
26.PL: 59 248 155
27.CY: 23 294 158
28.EL: 58 349 210
~ EU: 40|164|103

Fig. 7 Young people’s road mortality per million young people, in total and by gender, ranked by the mortality of both sexes.
Average values for years 2008, 2009 and 2010. *last three years available: 2007, 2008, 2009
In flitspalen zetten staan we met grote afstand eerste !
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 juli 2012 om 11:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2012, 11:47   #3
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Dan valt die 3 miljard jaarlijkse dotatie van NMBS zo precies nog wel mee.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2012, 11:14   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.636
Standaard

ik heb nog nooit gezegd dat de dotatie van de NMBS verkeerd is an sich.

Het is verkeerd om gewoon te redeneren dat er meer openbaar vervoer moet gebruikt worden om ale problemen op te lossen.
Het is verkeerd om bvb ambtenaren en gepensioneerden (zeg maar 40% van de bevolking) een gratis abonnement te geven (waarom niet de scholieren) . Het zou beter gebudgetteerd worden als een abonnement en betaald worden voor de gereden ritten zodat er een waarde op geplakt kan worden, wat krijgt de overheid terug voor die 'gratis gedoe' En als je daar een budget op plakt moet je niet meer lullen dat er 3 miljard dotatie is, maar het kan best zijn dat er 6 miljard waarde aan transport wordt gerealiseerd...

Wat er ook verkeerd aan is, stel dat de NMBS werknemer 30% meer verdient en een dubbel dik pensioen krijgt, dan dient die dotatie gewoon om dat te corrigeren. In feite is dat een economische afknapper, omdat onze economie daardoor concurrentiegehandicapt wordt

Laatst gewijzigd door brother paul : 12 juli 2012 om 11:19.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2012, 18:00   #5
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120711_016

Verkeersongevallen kosten de Belgische staat jaarlijks 6,8 miljard euro. Mobiliteitsorganisatie Touring bracht de kostprijs van de ongevallen in kaart, de cijfers staan woensdag in De Morgen. Volgens Touring kan op basis van de cijfers uitgerekend worden dat elke zwaargewonde de maatschappij 861.182 euro kost en elke verkeersdode 2,38 miljoen euro.



Daaruit kun je besluiten dat we 7 miljard kunnen verdienen door gewoon iedereen in een googlecar te laten rijden

een collisiondetect, dan een softere versie moet hier toch ook wel ettelijke miljarden sparen.µ
Heb je voor de snelheidsduivelland Duitslang ook cijfers ?
Misschien is dat wel leerrijk ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2012, 19:41   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Heb je voor de snelheidsduivelland Duitslang ook cijfers ?
Misschien is dat wel leerrijk ?
Dat is idd heel leerrijk voor de prutsers in BE.
Belgie: ~ 10 miljoen inwoners
Citaat:
In 2005 werd de schade van de verkeersongevallen nog op 12,5 miljard euro geraamd. De verminderde kostprijs zou onder meer te maken hebben met de forse investeringen van Vlaanderen om zwarte punten weg te werken.
Duitsland: ~ 82 miljoen inwoners
Citaat:
Die Bundesanstalt für Straßenwesen hat die volkswirtschaftlichen Kosten durch Straßenverkehrsunfälle für die Jahre 2005 bis 2008 ermittelt. Die Unfallkosten betrugen demnach in Deutschland im Jahr 2005 annähernd 31,5 Milliarden Euro, in den folgenden beiden Jahren schwankten die Unfallkosten geringfügig, im Jahr 2008 betrugen sie 31 Milliarden Euro
http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehr...in_Deutschland
Verhouding inwoners: ~ 1 op 8
Verhouding mrd voertuigkilometers*: ~ 1 op 7,4

Verhouding ongevalkosten: ~ 1 op 2,5

of per miljoen inwoners:
Be = 1,25 miljard per miljoen inwoners (12,5 mrd/10)
D = 384 miljoen per miljoen inwoners (31,5 mrd/82)
Moest D dezelfde ongevalkost hebben als BE ... hadden ze 102,5 miljard ongevalkost, ttz D spaart zo´n 70 miljard € bruto omdat ze wel investeren in hun verkeersveiligheid.
zonder verder commentaar, of zie mijn onderschrift.
Citaat:
© Koning Willem I: "Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven."
België investeert geschatte 1,5 % van hun verkeersongevalkosten in verkeersveiligheid.

*D= ~ 700 miljard vtgkm http://www.adac.de/_mmm/pdf/1_3_entw...ngen_42789.pdf
BE = ~ 95 miljard vtgkm
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 juli 2012 om 20:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 11:46   #7
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

De vraag is natuurlijk: gaan we veel ongevallen vermijden door er veel geld tegen te smijten? Als je ziet dat ze van veel buitenwijken tegenwoordig een soort hindernissenparcours maken, denk ik van niet. Het wegwerken van de zwarte punten lijkt me dan wel beter.


Maar het belangrijkste is natuurlijk dat veel Belgen ongelooflijk slecht en egoïstisch rijden. Ik denk dat de Duitsers daar wel een streepje voor hebben.

Langere rij-opleiding? Ze kunnen ook al stoppen met een rijproef te eisen van mensen met een rijbewijs van landen van buiten de EU (hoewel ik niet echt kan inschatten of die echt veel ongevallen veroorzaken).
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 13:27   #8
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
De vraag is natuurlijk: gaan we veel ongevallen vermijden door er veel geld tegen te smijten? Als je ziet dat ze van veel buitenwijken tegenwoordig een soort hindernissenparcours maken, denk ik van niet. Het wegwerken van de zwarte punten lijkt me dan wel beter.


Maar het belangrijkste is natuurlijk dat veel Belgen ongelooflijk slecht en egoïstisch rijden. Ik denk dat de Duitsers daar wel een streepje voor hebben.

Langere rij-opleiding? Ze kunnen ook al stoppen met een rijproef te eisen van mensen met een rijbewijs van landen van buiten de EU (hoewel ik niet echt kan inschatten of die echt veel ongevallen veroorzaken).
Laten we eens beginnen met de pestmaatregels terug te schroeven en eens een degelijk beleid te voeren. Dat slecht rijden en dat egoisme wordt immers voor een groot deel aangekweekt door het kortzichtige en op geld beluste beleid.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 13:39   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
De vraag is natuurlijk: gaan we veel ongevallen vermijden door er veel geld tegen te smijten? Als je ziet dat ze van veel buitenwijken tegenwoordig een soort hindernissenparcours maken, denk ik van niet. Het wegwerken van de zwarte punten lijkt me dan wel beter.


Maar het belangrijkste is natuurlijk dat veel Belgen ongelooflijk slecht en egoïstisch rijden. Ik denk dat de Duitsers daar wel een streepje voor hebben.

Langere rij-opleiding? Ze kunnen ook al stoppen met een rijproef te eisen van mensen met een rijbewijs van landen van buiten de EU (hoewel ik niet echt kan inschatten of die echt veel ongevallen veroorzaken).
je kunt 6 miljard/jaar verdienen, en een economist zegt dan, ik heb een budget van 60-120miljard waarmee ik geld kan besparen. Dus die 60miljard is een serieus budget;

Voor zover ik dat kan schatten, maar volgens mij hebben de totale Belgische wegen geen 100miljard gekost.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 14:27   #10
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Een economist zegt ook "we kunnen eeuwig blijven groeien!", maar daarom is het nog niet waar.

Als we naar het niveau van Duitsland zouden zakken kunnen we nog 2 miljard extra besparen (en niet handje contantje maar 'ongevallenkost').

Als er iemand goede voorstellen heeft om nog een derde van de ongevallen te pingelen, graag. Ik ben zelf bijvoorbeeld voorstander van meer en strengere alcoholcontroles. Maar van de traditionele egoïstische debielen plots 'duitsere' chauffeurs maken lijkt me toch sterk, zie bv de reactie van Distel, die het blijkbaar normaal vindt dat je geen rekening houdt met andere mensen op de baan als protest tegen 'The Man'.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 14:36   #11
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Een economist zegt ook "we kunnen eeuwig blijven groeien!", maar daarom is het nog niet waar.

Als we naar het niveau van Duitsland zouden zakken kunnen we nog 2 miljard extra besparen (en niet handje contantje maar 'ongevallenkost').

Als er iemand goede voorstellen heeft om nog een derde van de ongevallen te pingelen, graag. Ik ben zelf bijvoorbeeld voorstander van meer en strengere alcoholcontroles. Maar van de traditionele egoïstische debielen plots 'duitsere' chauffeurs maken lijkt me toch sterk, zie bv de reactie van Distel, die het blijkbaar normaal vindt dat je geen rekening houdt met andere mensen op de baan als protest tegen 'The Man'.
je gaat toch geen 2 miljard alcoholcontroles doen, en je kunt toch niet bewijzen dat die 2 miljard alcoholcontroles een positieve bijdrage op het rijgedrag zouden hebben

Ik ga eens anders rederen: stel dat je morgen de aftrekbaarheid van een auto vastzet op 20.000 euro
+ waarde van veiligheidsopties = collisiondetect+gps+abs+esp+airbag+omhetvenwat die zorgt voor bewezen veiligheid
+ waarde van zuinigheidsopties = batterij + hybride motor + kerss+injectie+remrecuperatie+startstop etc

dan zou je zien dat je uw afschrijving gaat doen in functie van al die opties, en dat je de verkeersstroom veiliger zou maken op een heel natuurlijke manier, waar al de leasewagens in de eerste 3 jaar gaan rijden met die opties en geconverteerd worden, zou na 4 jaar het wagenpark van de gewone burger zich vernieuwen naar deze auto's met veiligheid en zuinigheidopties...

Als je daar dan bvb fiskaal gezien op een wagenpark van 0.5 miljoen auto's per jaar bvb 4000 euro moet voor uittrekken in de minderopbrengst in belastingen, kom je dus met een investering van 2miljard belastingen of 4 miljard veiligheidsaccessoires uit op een zuiniger en veiliger autopark.

Laatst gewijzigd door brother paul : 13 juli 2012 om 14:39.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 14:50   #12
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Ik denk dat u niet goed snapt waar die miljarden op slaan...

Citaat:
Touring baseert zich op het aantal doden en zwaargewonden die in 2011 vielen op de wegen en de maatschappelijke kost die daaraan vasthangt. Die wordt bepaald door factoren als medische hulp, productieverlies, materiële schade, verzekeringskosten, files en de afhandelingskosten van politie, brandweer en gerecht. Zo liep het kostenplaatje vorig jaar op tot 6,8 miljard euro, of 1,8 procent van het bbp.
Waren we een kleine versie van Duitsland dan zouden we 32/8= 4 miljard euro aan 'ongevalskosten' hebben, ipv 6,8.

Als je met minder dan twee miljard aan investeringen naar het ongevalskostencijfer van Duitsland zou kunnen zakken, ben je goed bezig. Met uw voorstel gaan autofabrikanten gewoon de basisprijs laten zakken en de kost van veiligheidsopties verhogen.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 15:04   #13
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Ik denk dat u niet goed snapt waar die miljarden op slaan...



Waren we een kleine versie van Duitsland dan zouden we 32/8= 4 miljard euro aan 'ongevalskosten' hebben, ipv 6,8.

Als je met minder dan twee miljard aan investeringen naar het ongevalskostencijfer van Duitsland zou kunnen zakken, ben je goed bezig. Met uw voorstel gaan autofabrikanten gewoon de basisprijs laten zakken en de kost van veiligheidsopties verhogen.
Dat is een andere discussie, normaal moet je redeneren als je veiligheidsopties opschaalt kun je ze voor een prikje installeren. vroeger was een abs 2000euro niet zit het standaard voor bvb 200euro. Het is vooral dat punt dat je moet zoeken. Door platweg te subsidieren ga je natuurlijk dat bedrag binnengerijfd zien worden. Je kunt er ook een vaste prijs op zetten, affabrieksprijs x 2

Veronderstel dat je alle auto's
en collision detect standaard hebt + airbags + gordelklikkers

en voor alle auto's standaard
start/stop - microhybride

dan ga je volgens mij zonder moeite voor die 2 miljard investering per jaar in 5 jaar tijd uw target halen.
Bovendien heb je goed gelezen dan zeg ik, je maakt een 'vast bedrag' voor een auto (je zoekt dus een bedrag dat lager is uiteraard dan wat ze nu gemiddeld afschrijven) en je plakt er de opties als subsidie bovenop zou je ervoor zorgen dat de auto's niet in functie van hun kostprijs gekocht worden, maar gekocht worden in fucntie van die opties..

Laatst gewijzigd door brother paul : 13 juli 2012 om 15:15.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 23:40   #14
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik heb nog nooit gezegd dat de dotatie van de NMBS verkeerd is an sich.
(...)
Ik zeg dat wel.
De NMBS vertegenwoordigt tussen 5 en 10% van het personenvervoer.
Het is niet meer dan redelijk dat zij bijdraagt in lijn met wat het autoverkeer doet.
Het autoverkeer brengt op jaarbasis ruim 14 miljard Euro op.
Van de NMBS is het dus redelijk om te verwachten dat zij een bedrag tussen 0.7 en 1.4 miljard opbrengt.
Maar in de realiteit kost zij per jaar een dikke 3 miljard.
Dat moet maar eens afgelopen zijn.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2012, 06:45   #15
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik zeg dat wel.
De NMBS vertegenwoordigt tussen 5 en 10% van het personenvervoer.
Het is niet meer dan redelijk dat zij bijdraagt in lijn met wat het autoverkeer doet.
Het autoverkeer brengt op jaarbasis ruim 14 miljard Euro op.
Van de NMBS is het dus redelijk om te verwachten dat zij een bedrag tussen 0.7 en 1.4 miljard opbrengt.
Maar in de realiteit kost zij per jaar een dikke 3 miljard.
Dat moet maar eens afgelopen zijn.
Je kunt beginnen met het gratis treinabonnement bij de ambtenaren als voordeel in natura te belasten. Dan keert de helft al terug. Want als de privésector voordeel in natura belast worden, is het in feite ongrondwettelijk dat zij een gratis treinabonnement krijgen.

Tussen haakjes, ik heb dat wel eens uitgerekend, de trein zijn kosten gaan vooral naar personeel. Energie is inderdaad maar een fraktie van die kostprijs.Op dat vlak is er toch een efficientie.

Maar de dag dat je met googlecars rondrijdt, rij je zonder personeelskosten.... en tegen benzinekostprijs. Dus het beste dat de NMBS kan doen is automatische treinsporen maken die zoals metro's onbenand rondcrossen. En een spoorbedding maken waar je kunt carpoolen met uw googlecar.

Laatst gewijzigd door brother paul : 16 juli 2012 om 06:47.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be