Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2012, 12:38   #1
jump in the box
Banneling

Standaard Het Belgische vastgoed zit met een overwaardering van 55%!

Ik lees in Knack dat het Belgische vastgoed liefst 55% overgewaardeerd is.

Zou een correctie van de waarde van uw huis voor jou pijnlijk (kunnen) uitvallen?
Of zou dat allemaal nogal meevallen?

Knack

Zijn er sommigen die Spaanse toestanden vrezen?
jump in the box is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 12:47   #2
Tafelpoot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jump in the box Bekijk bericht
Ik lees in Knack dat het Belgische vastgoed liefst 55% overgewaardeerd is.

Zou een correctie van de waarde van uw huis voor jou pijnlijk (kunnen) uitvallen?
Of zou dat allemaal nogal meevallen?

Knack

Zijn er sommigen die Spaanse toestanden vrezen?
URL="Correctie van de waarde van uw huis kan pijnlijk uitvallen"

mja, een link naar het artikel had handiger geweest.
Tafelpoot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 12:48   #3
jeroen122
Burger

Standaard

zolang de normale mens denkt dat vastgoed enkel kan stijgen en bang is om zijn geld te beleggen en de intrest zo laag blijft ja.

de overheid heeft er ook alle baat bij sinds de rijkdom van de gemiddelde belg word uitge drukt via de prijs van zijn vastgoed en zijn geld op de bank.

enige middel waardoor huisprijzen zullen zakken zal een verhoging van de intrest zijn op de lening/ verandering fiscaal regime/ banken die nog moeilijker geld gaan uitlenen/ slechte economie waardoor de 20-30 jarigen kampen met hoge werkloosheidscijfers of zo'n artikels waardoor velen een aankoop uitstellen
jeroen122 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 13:10   #4
jump in the box
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tafelpoot Bekijk bericht
URL="Correctie van de waarde van uw huis kan pijnlijk uitvallen"

mja, een link naar het artikel had handiger geweest.
Excuseer...

http://www.knack.be/nieuws/belgie/co...0166584084.htm
Oud 23 augustus 2012, 13:15   #5
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

55% is toch sterk overdreven, ben akkoord dat de huisprijzen te hoog zijn. Maar dan zou ge voor pakweg 120000€ een riante woning hebben.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 13:35   #6
jump in the box
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
55% is toch sterk overdreven, ben akkoord dat de huisprijzen te hoog zijn. Maar dan zou ge voor pakweg 120000€ een riante woning hebben.
Waar ga je in Vlaanderen voor pakweg 250000 € een riante woning vinden?
Oud 23 augustus 2012, 13:35   #7
Tavek
Banneling

Standaard

Onze vastgoedmarkt is behoorlijk gezond. Geen overbelasting van de consument door te zware leningen (120 % lenen gaat hier niet), aflossingsvrij lenen gaat hier ook niet (zie NL), geen overdreven hoge fiscale voordelen (zie NL) en de Belg investeert nog steeds zeer veel cash geld in een huis, ipv de gebruikelijke 100 % lening die courant is in het buitenland.

De lage rentatarieven die op dit moment gangbaar zijn in BE houden de vastgoedprijzen hoog, en duwen ze zelfs nog omhoog.

Ofwel koop je nu en profiteer je van de lage rentes. Ofwel wacht je en sponsor je de bank meer. Enkel mensen met veel cash kunnen bij stijgende rente zaakjes doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 14:01   #8
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Waar ga je in Vlaanderen voor pakweg 250000 € een riante woning vinden?
Ik zie genoeg woningen in limburg voor een prijs rond de 250000€ die behoorlijk groot zijn. VOor mij is 160m2 al riant maar dat zal dan aan mij liggen.
Oud 23 augustus 2012, 14:08   #9
jump in the box
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ik zie genoeg woningen in limburg voor een prijs rond de 250000€ die behoorlijk groot zijn. VOor mij is 160m2 al riant maar dat zal dan aan mij liggen.
Een buitenverblijf van 160m² in Henegouwen is volgens mijn normen ook al redelijk riant.
Oud 23 augustus 2012, 14:11   #10
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Een buitenverblijf van 160m² in Henegouwen is volgens mijn normen ook al redelijk riant.
Oud 23 augustus 2012, 17:47   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Voor appartementen stel ik me wel vragen.

Voor huizen is er één zaak: grond wordt alsmaar schaarser.
Met mijn 670 m² zit ik snor. Tegen dat ik mijn tuin niet meer kan onderhouden, zal ik het huis wel kunnen inwisselen tegen een confortabel appartement; en daarna een service flat en dan het bejaardenhuis.
Mijn erfenamen gaan tevreden moeten zijn met wat er dan overschiet.
Bwa, de jongste is al over de 30 jaar, en ze hebben allen een eigen huis(je).

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 18:34   #12
jump in the box
Banneling

Standaard

Op de site van Trends het volgende gevonden:
http://trends.knack.be/economie/opin...0163872959.htm

Citaat:
The Economist brengt geregeld een internationaal overzicht van de evolutie van de woningprijzen. Bij die gelegenheid maakt men ook een schatting van de mate van over- dan wel onderwaardering van de huizenprijzen. Twee criteria worden daarbij gebruikt, namelijk de evolutie van de woningprijzen ten aanzien van enerzijds de inkomsten uit verhuring, en anderzijds het gemiddelde beschikbare inkomen van de burgers. Van deze twee gegevens maakt the Economist dan een gemiddelde.

Uit de zonet gepubliceerde nieuwe cijfers van The Economist blijkt nu dat de Belgische woningprijzen 55% overgewaardeerd zijn. Na Singapore en Hong Kong gaat het wereldwijd om de hoogste mate van overwaardering. Wat Europa betreft, voert België de lijst van de overwaarderingen zonder discussie aan. Na ons komen Frankrijk (43%), Zweden (26%), Nederland (25%) en ook nog altijd Spanje (22%). Erg opvallend dus dat vandaag, nog steeds volgens The Economist, de woningprijzen in België veel meer overgewaardeerd zijn dan in bij onze noorderburen.

De lijst van landen met ondergewaardeerde woningprijzen zwelt gestaag aan. In de VS bijvoorbeeld zouden volgens The Economist de huizenprijzen nu gemiddeld 19% ondergewaardeerd zijn. Ook op de lijst van landen met ondergewaardeerde prijzen staan Oostenrijk (- 11%), Duitsland (- 20%), China (- 13%) en Japan (- 36%).

Zullen deze gegevens zeker vanuit de hoek van de bouw – en vastgoedsector weer aangevochten worden, de cijfers van The Economist zouden hoe dan ook moeten aanzetten tot grote voorzichtigheid rond de te verwachten evolutie inzake woningprijzen en activiteit in de bouwsector. Van deze vaststelling naar enige zorg omtrent de algemene gang van zaken in de economie is maar een kleine stap.
Het is duidelijk dat Johan Van Overtveldt het spel doorheeft:
<<Zullen deze gegevens zeker vanuit de hoek van de bouw – en vastgoedsector weer aangevochten worden..>>
Oud 23 augustus 2012, 22:33   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De prijzen zijn hier te hoog en ik maak me zorgen dat ze nu gaan zakken.
Ik (wij de familie) wensen eerst ons huis te verkopen alvorens ze mogen zakken. Eenmaal verkocht wens ik dat ze 55% zakken in waarde.
Maar nu zou ik graag wat uitstel krijgen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 06:31   #14
santos
Minister

Standaard

Dat artikel van the economist heeft het over een 'fair value' en is gebaseerd op het inkomen tov de prijs en inkomen tov huurprijs. En zwitserland zou dan negatief zijn, ik weet niet maar daar leent men over 2 generaties en dat blijkt dan beter te zijn volgens zo'n analyse.
Oud 24 augustus 2012, 11:38   #15
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Mijn huis is ondertussen verkocht tegen een prijs die ik er zelf niet voor zou willen geven, maar dat is mijn zaak niet. Ik ben nu aan het bouwen, het zal mij een bepaald bedrag kosten maar ik ben toch van plan om er te wonen tot ik doodval, dus eerlijk gezegd kan het mij maar weinig boeien op hoeveel ze mijn nieuwe woonst gaan waarderen.

Ik stel me trouwens de vraag hoe ze daar toe komen, tot die overwaardering. Als je een nieuwbouw zet kost het je in elk geval meer dan als je een bestaande woning koopt. Dat zou dus betekenen dat zowel de grond als het gebouw dat je zet teveel kost, wat dus tot gevolg heeft dat de aannemers veel te veel vragen. Als ik echter kijk naar de bouwsector vraag ik me toch serieus af of die wel woekerwinsten maken...
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 13:03   #16
jump in the box
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Mijn huis is ondertussen verkocht tegen een prijs die ik er zelf niet voor zou willen geven, maar dat is mijn zaak niet. Ik ben nu aan het bouwen, het zal mij een bepaald bedrag kosten maar ik ben toch van plan om er te wonen tot ik doodval, dus eerlijk gezegd kan het mij maar weinig boeien op hoeveel ze mijn nieuwe woonst gaan waarderen.

Ik stel me trouwens de vraag hoe ze daar toe komen, tot die overwaardering. Als je een nieuwbouw zet kost het je in elk geval meer dan als je een bestaande woning koopt. Dat zou dus betekenen dat zowel de grond als het gebouw dat je zet teveel kost, wat dus tot gevolg heeft dat de aannemers veel te veel vragen. Als ik echter kijk naar de bouwsector vraag ik me toch serieus af of die wel woekerwinsten maken...
Als die geen woekerwinsten maken of gemaakt hebben, wie dan wel?
Oud 24 augustus 2012, 13:08   #17
santos
Minister

Standaard

Bouwen kost vooral meer omdat de grond duur is. Als je kijkt naar uw bouw zelf valt dat goed mee vind ik. Heb ook zelf gebouwd in 2004.
Oud 24 augustus 2012, 13:43   #18
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Wij hebben ook een relatief grote woning gekocht. Als we die hadden moeten bouwen, waren we minimaal 450k euro kwijt. Dankzij hoge grondprijzen en de relatief dure werkuren en materialen van de aannemer. Nu toch meer als 100k minder betaald als die nieuwprijs.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 15:00   #19
jump in the box
Banneling

Standaard

Waarschijnlijk ligt de overwaardering in Vlaanderen nog hoger omdat de stijging in het Walenland niet zo hoog zal zijn.
Oud 24 augustus 2012, 23:05   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Veel verkavelings gebied is reeds jaren voordien uitgebreid gedocumenteerd en met luchtfotos bestudeerd. Topografie.
Meestal nog voor de mensen die landbouwgrond en zo hebben dat zelf weten...weten ze dat al op de bevoegde ministeries en uiteraard bij electrabel (waar het vol zit met kaderpersoneel die familie zijn van vooraanstaande politiekers en dergelijke) ...en je hebt al een deel van het raadsel opgelost. Die spelen de bal in handen van grondspeculanten die daar al veel geld achter verdienen en uiteraard bepaalde personen van bv electrabel die dit dossier bezitten....vul zelf maar in.
En zo komt veel bouwgrond in handen van bouwmaatschappijen...die samen werken met grondspeculanten.
Die kopen aanzienlijke loten op en stellen die dat op de gepaste tijden te koop aan het publiek....met bouwverplichting van het bewuste bedrijf uiteraard.
De bouwkost valt soms wel mee, de winst zit voornamelijk in de grond nu eenmaal.
En vermits de grond vrij schaars is, en ze meestal opgekocht is door die zelfden...gaat het geld voornamelijk naar daar.

Nu vraagt men zich af wat electrabel daarmee te maken heeft?
Welnu die moeten dat op voorhand weten om de plannen voor de leidingen en dergelijke te voorzien. En ik spreek van soms wel 10 jaar op voorhand voor anderen dat weten.

Yup...mapping.

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 augustus 2012 om 23:08.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be