Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2006, 16:44   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard abu jajah voor de rechter

Citaat:

[SIZE=3]AEL-kopstuk Abou Jahjah naar rechter voor aanzetten tot rellen[/SIZE]

De raadkamer in Antwerpen heeft Abou Jahjah, Ahmed Azzuz en Youssef Rahimi van de Arabisch Europese Liga (AEL) naar de correctionele rechtbank verwezen voor hun rol bij de rellen in Borgerhout na de moord op Mohamed Achrak in 2002. Het parket wilde hen ook voor de strafrechter brengen omdat ze in dezelfde periode als privé-militie de politie controleerden, maar daarvoor werden ze buiten vervolging gesteld. Dat zegt advocaat Kris Luyckx, die voor verschillende AEL-leden optreedt.

Op 26 november 2002 werd de 27-jarige Achrak doodgeschoten in de Schapenstraat door zijn 66-jarige overbuur die met zware psychische problemen kampte. Dezelfde avond kwamen in Borgerhout honderden allochtone jongeren op straat. Op en rond de Turnhoutsebaan gooiden ze autoruiten en etalages aan diggelen en bekogelden ze de politie. Ook de dagen daarna bleef het onrustig. Meer dan honderd relschoppers werden gearresteerd.

Slagen en verwondingen
Volgens het parket waren Abou Jahjah, Azzuz, Rahimi en acht leden van de AEL de aanstokers van de oproer. De raadkamer besliste echter om enkel de drie kopstukken door te verwijzen naar de rechtbank. Zij zullen zich moeten verantwoorden voor een waslijst aan feiten: belemmering van het verkeer, weerspannigheid aan de politie, het vernielen van een twintigtal voertuigen en tal van winkeletalages, slagen en verwondingen aan agenten en burgers, bedreigingen en smaad.

Het parket wilde de elf ook vervolgen voor het vormen van en het optreden als een privé-militie. De AEL organiseerde in november 2002 burgerpatrouilles in Antwerpen. De leden trokken in het zwart gekleed de straat op om te controleren of de politie zich wel correct gedroeg tegenover allochtonen. Ze deelden pamfletten uit met de boodschap "Slechte agenten: AEL houdt jullie in het oog".

Op rechten wijzen
De raadkamer oordeelde echter dat er niet aan de wettelijke voorwaarden voldaan werd om van een privé-militie te spreken. "Het doel van de AEL was niet om de politie of het leger te vervangen, maar de burgers op hun rechten te wijzen en informatie in te winnen over eventuele incidenten bij politieoptredens", zegt Kris Luyckx.

"De zwarte kleding die de leden tijdens de patrouilles droegen, kwam volgens de raadkamer niet in aanmerking als uniform. De AEL organiseerde ook geen oefeningen en was niet gewapend, wat voorwaarden zijn om van een privé-militie te spreken", aldus de advocaat. De elf werden buiten vervolging gesteld voor die tenlastelegging. Het parket kan wel nog beroep aantekenen. (belga)
Ik heb hier een paar vragen en bedenkingen over :

1) Hoe komt het dat het 4 jaar heeft geduurd voordat ze voor de rechter komen te staan? Is dat niet belachelijk traag? Volgens mij hebben ze gewoon getracht zo lang mogelijk te wachten om het stillekes af te voeren.

2) Waarom wordt straatvechter en bendeleider jajah vrij van vervolging gesteld voor het gedeelte privé-militie? Vlamingen zouden eens precies hetzelfde moeten proberen, in het zwart gekleed patrouilleren ! jajah had met zijn mede-criminelen gewoon ook hiervoor moeten voorkomen.

3) Naar mijn mening gaan er zowiezo geen veroordelingen komen, oftewel een paar voor de vorm. En van eventuele straffen zal dat schorremorie uberhaupt niet lijden.

Die jajah, moest alleen al voor zijn leugens bij het frauduleus halen van een belgische pas, gewoon de nationaliteit zijn afgenomen, en teruggestuurd naar Libanon.

Maar neen, hier kan dat allemaal, en ondertussen leeft die luie nietsnut met uw en mijn geld van de werklozenfonds. En komt er na vele jaren een rechtzaakje dat meer dan waarschijnlijk ook weinig zal bereiken.

Laatst gewijzigd door Antoon : 1 juni 2006 om 16:46.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 16:49   #2
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Is het bewezen dat zij de aanstokers van de rellen zijn?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 16:49   #3
Tegendradigaard

Standaard

tja in Holland lachen ze er niet mee als ze ontdekken dat ge gelogen hebt bij uw asielaanvraag....
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 16:50   #4
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
'k hem het zelf gezien...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Oud 1 juni 2006, 16:52   #5
StevenNr1

Standaard

Wat precies?
Oud 1 juni 2006, 16:53   #6
Tegendradigaard

Standaard

dat de zon schijnt... zucht...
Oud 1 juni 2006, 17:12   #7
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal nog moeten blijken.

Maar het is wel bewezen dat zij de milities hebben opgericht om te patrouilleren, ze hebben het zelf aangekonigd.

Vandaar dat men dat stuk al heeft opgelost door te stellen dat het niet om milities ging.
Oud 1 juni 2006, 17:29   #8
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
dat de zon schijnt... zucht...
Oud 1 juni 2006, 17:47   #9
PelgrimForever
Europees Commissaris

PelgrimForever's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar PelgrimForever
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Ik heb hier een paar vragen en bedenkingen over :

1) Hoe komt het dat het 4 jaar heeft geduurd voordat ze voor de rechter komen te staan? Is dat niet belachelijk traag? Volgens mij hebben ze gewoon getracht zo lang mogelijk te wachten om het stillekes af te voeren.

2) Waarom wordt straatvechter en bendeleider jajah vrij van vervolging gesteld voor het gedeelte privé-militie? Vlamingen zouden eens precies hetzelfde moeten proberen, in het zwart gekleed patrouilleren ! jajah had met zijn mede-criminelen gewoon ook hiervoor moeten voorkomen.

3) Naar mijn mening gaan er zowiezo geen veroordelingen komen, oftewel een paar voor de vorm. En van eventuele straffen zal dat schorremorie uberhaupt niet lijden.

Die jajah, moest alleen al voor zijn leugens bij het frauduleus halen van een belgische pas, gewoon de nationaliteit zijn afgenomen, en teruggestuurd naar Libanon.

Maar neen, hier kan dat allemaal, en ondertussen leeft die luie nietsnut met uw en mijn geld van de werklozenfonds. En komt er na vele jaren een rechtzaakje dat meer dan waarschijnlijk ook weinig zal bereiken.
1) Dutroux: 7 jaar.
Fournidinges: hoe lang al ?

Hoezo traag,
juist rap, de belachelijk grote achtertand van het belgich gerecht in acht genomen.

2) Te gek voor woorden
Leve de paranoïa

3) U weet blijkbaar heel veel
Onder welke steen ga jij wegkruipen van schaamte als em wel veroordeeld wordt ?
Thai bedreigt mij fysiek
Vlaams belangers dwepen met Hitler
PelgrimForever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 17:47   #10
PelgrimForever
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Extreem rechts heeft lak aan bewijzen.

Eerst schieten, dan vragen stellen
vinden ze al veel leuker.
Thai bedreigt mij fysiek
Oud 1 juni 2006, 17:48   #11
PelgrimForever
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
tja in Holland lachen ze er niet mee als ze ontdekken dat ge gelogen hebt bij uw asielaanvraag....
Ach ja,
efkes "vergeten" zeker dat liegen bij de asielaanvraag
nu met terugwerkende kracht je papierkes kan doen verdwijnen richting prullemand ?
Thai bedreigt mij fysiek
Oud 1 juni 2006, 17:54   #12
Tegendradigaard

Standaard

liegen is geen probleem voor U ... ?
Oud 1 juni 2006, 18:24   #13
born2bewild
Banneling

Standaard

het volk schat huisvuilophalers hoger in dan politici van de traditionele belgische partijen.
Na de politiek zal het wel de rechtspraak dominosteen die valt.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 18:56   #14
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever Bekijk bericht
Ach ja,
nu met terugwerkende kracht je papierkes kan doen verdwijnen richting prullemand ?

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...RA09102002_029
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 19:03   #15
PelgrimForever
Europees Commissaris

Standaard

Oorspronkelijk bericht door Tegendradigaard

Citaat:
Ach ja,
Vraag maar gerust welk woordje je niet begrijpt

Citaat:
Thai bedreigt mij fysiek

Laatst gewijzigd door PelgrimForever : 1 juni 2006 om 19:04.
Oud 1 juni 2006, 19:09   #16
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
De vraag stellen is ze beantwoorden.

Dat wordt hier dag op dag met verve onderstreept

Laatst gewijzigd door born2bewild : 1 juni 2006 om 19:22.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 19:14   #17
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Dutroux: 7 jaar.
Fournidinges: hoe lang al ?

Hoezo traag,
juist rap, de belachelijk grote achtertand van het belgich gerecht in acht genomen.

2) Te gek voor woorden
Leve de paranoïa

3) U weet blijkbaar heel veel
Een achtertand?

U kiest steeds opnieuw de kant van de allochtone gemeenschap, zelfs wanneer die overduidelijk in de fout gaan.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 20:43   #18
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga nooit wegkruipen, en mij zeker niet schamen. Hooguit zeggen dat ik fout was en dat recht is geschied.

Maar dan moet hij niet alleen veroordeeld worden, hij moet serieus veroordeeld worden èn serieus gestraft.

Als ze bijvoorbeeld afkomen met een veroordeling op slechts een paar puntjes goed voor zes maand met uitstel dan telt het voor mij niet.

Allee, je weet wat ik bedoel. Tenzij je gaat muggeziften, maar dan zou je van slechte wil kunnen zijn.

Laatst gewijzigd door Antoon : 1 juni 2006 om 20:43.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 20:53   #19
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Even het geheugen opfrissen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Nieuwsblad
,,Een cafébaas moet voor de gulden middenweg gaan''
Eddy Janssens, slachtoffer van de migrantenrellen, over samenleven in Borgerhout
BORGERHOUT - In 2002 walsten twee migrantenrellen over de Turnhoutsebaan. Eentje in april na een betoging tegen Israël, eentje in december na de moord op Mohammed Achrak. Eddy Janssens (59), cafébaas van 'De Pauw' op de Turnhoutsebaan, kijkt terug op een jaar van scherven en builen. Hoewel hij bij de jongste rellen als enige burger in het ziekenhuis getrapt werd, duldt hij geen racistische praat aan de toog.

Wat is u precies overkomen om die bewuste 26 november?

Eddy Janssens: ,,Een klant kwam ons waarschuwen dat er aan het politiebureau vlakbij een grimmig sfeertje hing onder enkele honderden allochtonen. We wisten meteen wat ons te doen stond. Net zoals bij de rellen van 3 april ging de deur op slot, gordijnen dicht en licht uit. Kwestie van niet op te vallen. We zaten naar de televisie te kijken in de hoop wat te vernemen op het nieuws, toen plots al onze ruiten sneuvelden. Ze trapten de voordeur in. Zes mannen sleepten me naar buiten, waar ze me bewusteloos stampten. Mijn vrouw Linda (36), die enkele delicate ooroperaties achter de rug heeft, deelde ook in de klappen. Ik werd wakker op de spoedafdeling en wou onmiddellijk terug naar het café. Mijn vrouw moest onze inboedel moederziel alleen verdedigen. Gelukkig hebben ze haar verder met rust gelaten.''

U was, naast een agent die een steen op het been kreeg, het enige burgerslachtoffer. Voelt u zich geviseerd?

,,Neen. Ik weet zeker dat dit een plotse, ongecontroleerde woede-uitbarsting was, die vlak na die moord iedereen kon treffen. Al lig ik 's nachts nog dikwijls te tobben over de vraag waarom . In ons café komen zowel oude als nieuwe Belgen. Na de rellen kwamen er opvallend minder allochtonen over de vloer, uit schaamte denk ik. In die zin is de kloof gegroeid.''

Bent u helemaal hersteld?

,,Ik wel, maar mijn vrouw kan achter de tapkraan plots beginnen janken. Bijna dagelijks trekken jongeren de deur open om knalbommetjes binnen te gooien. Linda vreest telkens het ergste. Ons clientèle is al wat ouder en vertrekt nog voor 19 uur. Daarna durven ze niet meer over straat. We zijn noodgedwongen een dagcafé geworden. We sluiten al om 20 uur.

U bent in tv-programma's opgevoerd als woordvoerder van de 'niet-extreem-rechtse' Borgerhoutenaars. Wordt dat in dank afgenomen?

,,Als cafébaas moet je de kerk in het midden houden. Hier komen zowel Die Hard Vlaams-Blokkers, als allochtonen. Voor ons is een klant een klant, om het even hoe hij eruit ziet. Ik heb lelijke dingen naar mijn hoofd gekregen: ,,Je hebt op De Zevende dag niet gezegd waar het op staat, terwijl je nu eindelijk de kans had'' of ,,Tweezak''. Maar racistische praat duldt ik niet. Een voorbeeld: Marokkanen die trouwen, rijden vaak irritant traag met heel veel claxonlawaai over de Turnhoutsebaan. Sommige klanten gaan dan naar buiten om hun middenvinger boven te halen maar ik verbied dat op mijn terras. Racisme is geen antwoord.''

Waarom ontving u in het café dan een delegatie van het Vlaams Blok, vlak na de rellen?

,,De verkiezingen zijn in zicht, da's duidelijk. Ik heb niet alleen het Vlaams Blok ontvangen, ook schepen Dirk Grootjans van de VLD en Patrick Janssens van de SP.A.''

U werkt 12 jaar in Borgerhout. Waar zit volgens u de knoop in de integratie?

,,Iedereen draagt een beetje schuld, vrees ik. Van een stad die nauwelijks contact heeft met haar eigen burgers, kan je niet verwachten dat ze alle energie in de allochtonen gaat pompen. Van de andere kant blijven oude en nieuwe Belgen te veel uit elkaars leven. Zij hebben hun winkels, wij de onze. Ze hebben hun verenigingsleven, wij het onze. Hoe kunnen we ons dat verwant voelen? Ook de ouders van die relschoppertjes moeten in eigen boezem durven kijken. Ik heb jarenlang in het oudercomité van het Lyceum gezeten. Op ouderavonden lieten ze al te vaak verstek gaan. Ze moeten hun kinderen meer opvolgen en sturen.'' (KDM)
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 21:24   #20
StevenNr1

Standaard

En waar wordt de AEL vermeld?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be