![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() We kunnen hier wel discussiëren tot we samen een ons wegen, maar er zijn ook origineler manieren om iemand op andere gedachten te brengen. Een film zegt soms meer dan duizend woorden, dus:
Welke film heeft je op andere gedachten gebracht? En welke films zouden je politieke tegenstanders op andere gedachten kunnen brengen? Aansluitend daarbij: Kan een film überhaupt zo'n impact hebben? Hebben Dead Man Walking en The Green Mile je mening over de doodstraf bijgesteld? Had 12 Angry Men een impact op je visie op de rechtspraak? Ben je in buitenaards leven gaan geloven na het zien van E.T.? Heeft Titanic je doen nadenken over de hoogmoed van de mens? Is American History X een eye-opener of een tenenkrullend moralistisch onding dat alleen voor eigen kerk preekt? Hebben Amerikaanse Koude Oorlog-films je een verwrongen beeld van de werkelijkheid gegeven? Shoot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() The Ninth Gate heeft een onrechtstreekse invloed gehad op mijn denken. Dankzij deze film ben ik één en ander over satanisme gaan opzoeken en daardoor zijn mijn ogen open gegaan. Ik beschouwde mezelf als liberaal maar eigenlijk vind ik in het moderne satanisme meer mijn ding (los van alle hocuspocus errond). Dankzij sommige discussies hier ben ik mij, in het verlengde van het moderne satanisme, ook beginnen interesseren in Nietzsche.
'Titanic' heeft mij vooral verveeld. Wat mijn beeld over die scheepsramp vooral beïnvloedt is de documentaire op National Geographic n.a.v. de 100e verjaardag van de ramp (de titel ontsnapt mij even). Daaruit blijkt dat menselijke hoogmoed uiteindelijk niet zoveel met de ramp te maken heeft gehad maar wel een hele hoop brute pech en een beslissing die achteraf de verkeerde bleek. Voor een beter beeld van de (Amerikaanse) rechtspraak zijn de docu's van Paula Zahn en Aphrodite Jones aan te raden.
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Mjaaa ik heb toch ook zo'n filmpje.
Koyaanisqatsi http://www.imdb.com/title/tt0085809/ Ik kwam voor de muziek van Philip Glass. Maar ik ben buitengegaan met een gewijzigd wereldbeeld. In feite was die film zéér profetisch; de mens als kanker van de planeet. Die beelden van worsjes die uit een machine komen, gevolgd door een roltrap die mensen uitspuwt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Food Inc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee. Er zijn wel films die mijn denken verscherpt en versterkt hebben. Dat is ook een vorm van verandering, natuurlijk. Maar een ommezwaai? Nee.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() The wrestler, een man wordt geconfronteerd met lichameliijkheid in al zijn aspecten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() ![]() Yes, eindelijk! ![]() Films zijn louter entertainment met soms herkenbare situaties en emoties, waarmee men zichzelf kan identificeren. Ik bedoel, Batman the dark knight, gaat m'n denken nu niet echt beïnvloeden. Om dat te bereiken moeten het al films zijn die gebaseerd zijn op waargebeurde feiten of de geschiedenis, zoals bv. Titanic. Toen heb ik inderdaad wel aan hoogmoed/arrogantie gedacht en eerder dat "the unsinkable ship" wel een heel voorbarige uitspraak is. The Message (1977) over het onstaan van de islam, heeft ook wel een impressie op me achtergelaten. Het blijven natuurlijk films, dus ze gaan niet heel erg m'n denken beïnvloeden. Visies op ethische kwesties (doodstraf, abortus, religie,..) gaan zij dus niet kunnen veranderen. Over het algemeen helaas nog niet zoveel "memorabele" films bekeken - of is het zo lang geleden dat ik me ze niet meer herinner. Maar dat hoop ik nu tijdens m'n verlof in de 1ste week opnieuw goed te maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ge gaat met dit weer toch geen week voor de TV hangen?
![]() man man, toen ik 21 was trok ik met de rugzak rond in de bergen in Zwitserland, Oostenrijk, Baskenland...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een stokoude Franse film: La Grande Illusion (1937) van Jean Renoir. Met Jean Gabin, Pierre Fresnay, Erich von Stroheim.
Een ontroerend verhaal over de relatie tussen individuën (uit de twee strijdende kampen) in de eerste Wereldoorlog. Een film die het thema van de vorige raakt, maar dan in WO2, is de verfilming van de roman van Vercors: Le Silence de la Mer (1949) door Jean-Pierre Melville.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 10 augustus 2012 om 12:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor de week erop zijn er wel wat uitstapjes gepland... maar ze zullen grafisch rond Belgie/Holland/Frankrijk liggen. Laatst gewijzigd door perzie : 10 augustus 2012 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan niet weten dat gij aan het ramadannen bent, he.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() Ik ken niet echt een film die mijn 'denken' veranderd heeft.
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]()
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. Laatst gewijzigd door Libro : 10 augustus 2012 om 12:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb het al vaak zien opduiken maar nog nooit bekeken.
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual. -H. Marcuse Laatst gewijzigd door Munglik : 10 augustus 2012 om 12:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |