Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2013, 18:50   #1
Bezeke
Schepen

Bezeke's schermafbeelding

Standaard Geen extra humanitaire hulp van België voor Syrië

Terwijl in België volop winterplannen voor daklozen worden voorbereid, staat ook voor Syrische vluchtelingen de winter voor de deur. Ondanks herhaalde oproepen van de VN om de humanitaire hulp op te drijven, weigert de Belgische regering bijkomend geld vrij te maken, zo blijkt uit een vraag van Eva Brems in de plenaire zitting van de kamer aan minister voor ontwikkelingssamenwerking Labille. “Deze regering hanteert een voluntaristisch discours omtrent de politieke discussie over Syrië, maar moet ook de daad bij het woord voegen,” vindt Brems.

De laatste beslissing van de regering om hulp toe te kennen dateert van dit voorjaar. Toen werd € 6,5 miljoen vastgelegd voor 2013. Intussen zwol het aantal slachtoffers die humanitaire hulp nodig hebben aan tot 9,3 miljoen, het aantal intern ontheemden tot 6,5 miljoen en het aantal vluchtelingen buiten Syrië tot 2,2. De Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen verwacht eind 2013 zelfs 3,45 miljoen vluchtelingen.

Om hen op te vangen zijn onder meer extra middelen nodig. Terwijl België stilzat, voerden andere donoren hun hulp op. In juli was nog 36% van de door de VN gevraagde som geld opgehaald, begin november stond de teller op 61%.

Volgens een recente analyse van Oxfam kent ons land slechts 77% aan hulp toe die de NGO als een ‘eerlijk aandeel’ beschouwt, berekend op basis van het BNI en de algemene welvaart in ons land. België doet het beter dan landen zoals Rusland of Qatar (met slechts 3%), maar slechter dan Denemarken (230%), Zweden (132%) of het VK (154%).

In onze buurlanden blijken extra inspanningen wel mogelijk. Het Verenigd Koninkrijk, een land dat nochtans veel crisismaatregelen heeft moeten nemen en ook veel heeft moeten bezuinigen, schonk begin oktober een extra 87 miljoen pond aan het World Food Programme, om 230.000 Syrische kinderen en hun families van voedsel te voorzien in de komende 6 maanden. “Een grotere inspanning moet dus echt wel tot de mogelijkheden behoren,” besluit Brems.

http://groen.be/actualiteit/Nieuwsfl...syri_3394.aspx

Wat zijn wij Belgen toch een enorm egoïstisch volkje
Bezeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2013, 19:04   #2
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Oxfam mag je onder dezelfde noemer scharen als Greenpeace. Politiek geengageerd en niet direct gericht om hulp te verlenen. Een NGO waar de politieke doelstellingen voorop staan. Mijn vader spendeerde flink aan goede doelen. Hij had zelf in Dachau gezeten en wist dus wel het een en ander. Maar met de Tsunami-ramp is Oxfam-Novib bij mij goed door het lint gegaan. Mijn familie geeft derhalve niets meer.

Voor artsen zonder grenzen maak ik een uitzondering.
Oud 10 november 2013, 15:47   #3
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Als ieder land zijn eigen (interne) problemen eerst oplost ....

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be