Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Abortusrecht behouden of afschaffen?
Behouden 24 57,14%
Afschaffen 5 11,90%
Inperken tot uitzonderingen: specifieer 13 30,95%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2004, 20:47   #1
Tiger777
Burgemeester

Tiger777's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Tiger777
Standaard

Abortus wordt vandaag de dag meer als regel als uitzondering gezien. Moeten we het abortus recht terug afschaffen? Waarom wel/niet?
Moet abortus ALTIJD kunnen of moet het gebruik van abortus ingeperkt worden tot gevallen van bijvoorbeeld verkrachting of gevaar op erfelijke ziektes?

Uitspraak:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Girlke
Pleiters voor abortus hebben geen respect voor leven en zijn gevaarlijk en tot meer in staat dan het ongeboren leven te vernietigen.
Tiger777 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 20:49   #2
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Behouden. De uiteindelijke beslissing ligt bij de vrouw. Zij moet uiteindelijk ook de consequenties van haar beslissing dragen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 20:50   #3
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Behouden. De uiteindelijke beslissing ligt bij de vrouw. Zij moet uiteindelijk ook de consequenties van haar beslissing dragen.

Mag een vrouw dan ook haar 5-jaar oude kind doden? Zij moet uiteindelijk ook de consequenties van haar beslissing dragen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 20:50   #4
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiger777
Abortus wordt vandaag de dag meer als regel als uitzondering gezien. Moeten we het abortus recht terug afschaffen? Waarom wel/niet?
Moet abortus ALTIJD kunnen of moet het gebruik van abortus ingeperkt worden tot gevallen van bijvoorbeeld verkrachting of gevaar op erfelijke ziektes?
3e keuze omtrent bovenstaand argument.
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 20:52   #5
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Citaat:
3e keuze omtrent bovenstaand argument.

idem
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 20:52   #6
boeha
Schepen

Standaard

Citaat:

Uitspraak:
Citaat:
Pleiters voor abortus hebben geen respect voor leven en zijn gevaarlijk en tot meer in staat dan het ongeboren leven te vernietigen.
Abortus moet kunnen; en niet alleen voor vrouwen die verkracht zijn/besmet zijn met een ziekte.

Maar ik zou hier eigenlijk graag eens de mening horen van een paar vrouwen...
Kwestie van de mening te vergelijken tussen man - vrouw .
boeha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 20:52   #7
Tiger777
Burgemeester

Standaard

Ik denk dat we er het allemaal over eens zijn dat we geen menselijk leven mogen afbreken. De vraag stelt zich of een foetus die niet in de mogelijkheid verkeerd om na te denken, pijn te voelen of zelfstandig te bestaan een mens is...
Oud 8 juli 2004, 20:53   #8
Black Girlke
Banneling

Black Girlke's schermafbeelding

Standaard

Al die tienerzwangerschappen, beslissing bij de moeder, kom zeg, het zijn meestal zelf nog kinderen, kijk eens naar Jambers, zulke mensen
zouden dagelijks onder toezicht van gerecht moeten staan, de Staat is veel te tolerant in die zaken, net of een menselijk leven wat speelgoed is
wanneer je het beu bent dumpt in de vuilnisbak.
Black Girlke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 20:53   #9
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Ik stem voor beperkingen : abortus toestaan in geval van

- verkrachting
- levensgevaar moeder
- erstige ongeneeslijke medische aandoeningen v/h kind

Welke die aandoeningen die abortus rechtvaardigen dan zijn, daar is nog veel verdere discussie over nodig.
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 20:55   #10
Tiger777
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr

- verkrachting
- levensgevaar moeder
Ook na 4 maand, als alle levensnoodzakelijke organen gevormd zijn?
Oud 8 juli 2004, 21:05   #11
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

- verkrachting
- levensgevaar moeder
Niet in geval van verkrachting, of die moeder moest zo lang in kritieke toestand gelegen hebben (is dat zelfs mogelijk?) dat het niet kon worden weggehaald zonder levensgevaar voor de moeder. Heb je wel al die tijd de kans en doe je het niet, ja, dan moet je het kind maar krijgen. Van uitstel komt afstel!

Bij levensgevaar voor de moeder mag abortus van mij zelfs tot vlak voor de geboorte gebeuren.

Ten laatste, voor die ongeneeslijke aandoeningen, daar weet ik het niet goed. Afhankelijk van de aard en het tijdstip waarop het ontdekt kan worden per aandoening een tijdsbestek vaststellen?
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 21:06   #12
Rock Against Communism
Gouverneur

Rock Against Communism's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uitspraak:
Citaat:
Abortus is verkeerd.

*Je neemt het recht om te leven af van iemand die er zelf niet over kan beslissen. Sterker nog, het ongeboren kind is hét symbool van pure onschuld. Om dit te vermoorden vind ik moet je al een afgestompt geweten hebben.
*Als we aan dit tempo blijven "abortussen", zijn we binnen vijftig jaar een etnische minderheid geworden in ons eigen land.

Wanneer wel?

*Verkrachting
*Levensgevaar van de moeder
*Mogelijkheid op dodelijke aandoening van kind
Oud 8 juli 2004, 21:59   #13
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

- verkrachting
- levensgevaar moeder
Abortus mogelijk tot aan het punt waar het de foetus "menselijk" geworden is

imo

Frank Dane
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 22:11   #14
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf

Mag een vrouw dan ook haar 5-jaar oude kind doden? Zij moet uiteindelijk ook de consequenties van haar beslissing dragen.
Ik geloof niet dat men in dat geval nog van "abortus" spreekt, wel?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 22:20   #15
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Iedereen is tegen abortus.Iedere abortus is een menselijk drama. Over de uitvoering ervan, kan enkel de vrouw zelf beslissen (tot uiterlijk de 12de week). Er worden trouwens sinds de legalisering ervan, niet meer abortussen uitgevoerd dan voordien. Met dat verschil, dat ze nu deskundig worden uitgevoerd, en dat niet meer moet "gevlucht" worden naar UK of Nederland.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 22:22   #16
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Iedereen is tegen abortus.Iedere abortus is een menselijk drama. Over de uitvoering ervan, kan enkel de vrouw zelf beslissen (tot uiterlijk de 12de week). Er worden trouwens sinds de legalisering ervan, niet meer abortussen uitgevoerd dan voordien. Met dat verschil, dat ze nu deskundig worden uitgevoerd, en dat niet meer moet "gevlucht" worden naar UK of Nederland.
Weer een goed argument voor het behoud van een beperkt-abortusrecht.
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 22:27   #17
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Hier heb ik niks niks aan toe te voegen, ik deel dit standpunt.
Ik kan me niet voorstellen dat er veel vrouwen zijn die daar lichtzinnig mee omspringen, ik ken er 2 die ooit een abortus hebben ondergaan, voor allebei was het een weldoordacht beslissing waar ook een verwerkingsproces bij kwam kijken.
Je doet dat niet zómaar.
Oud 8 juli 2004, 22:28   #18
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Ik ben uitermate blij met dit topic aangezien ik er zelf niet zo lang geleden nog aan dacht om over dit onderwerp een thread te openen.

Aangezien ook hier weer, zoals in alle discussies omtrent het recht op abortus, de kwestie naar voren komt van wat in geval van verkrachting wens ik daar even dieper op in te gaan. Ik vind dat namelijk een hypocriete houding Tegenstanders van abortus gaan immers uit van het gegeven dat - om het met de woorden van het Vlaams Blok te zeggen - ook het ongeboren leven in de moederschoot menselijk leven is en onschuldig menselijk leven niet mag gedood worden. Of men het daar nu mee eens is of niet doet eigenlijk eventjes niet ter zake om aan te tonen dat wanneer men dat standpunt ten aanzien van abortus aanneemt het hypocriet is om abortus wel aanvaardbaar te achten wanneer we geconfronteerd worden met een zwangere vrouw als gevolg van een verkrachting. Waarom mag een ongeboren leven dat het gevolg is van een verkrachting immers wel gedood worden? Is dit door verkrachting verwekte ongeboren leven dan plots minder menselijk leven dan wanneer dit op "normale" wijze werd verwekt en/of is is ongeboren leven dan plots minder onschuldig dan wanneer het op "normale" wijze werd verwekt? Moet met andere woorden het onschuldige, ongeboren kind het slachtoffer zijn van de daad van een ander? Het ongeboren onschuldige kind treft hierin toch geen enkele schuld, dus waarom zou dit dan gestraft dienen te worden daarvoor?!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 22:30   #19
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er worden trouwens sinds de legalisering ervan, niet meer abortussen uitgevoerd dan voordien. Met dat verschil, dat ze nu deskundig worden uitgevoerd
Inderdaad, het gehele debat omtrent abortus is in feite dan ook niet meer dan een ideologische/theoretische discussie, men kan abortus immers niet verbieden! Het enige dat men kan doen is mensen het recht op abortus ontzeggen.

Uiteindelijk draait het bij abortus om de vraag vanaf welk ogenblik men van menselijk leven kan spreken. Het antwoord op die vraag is sowieso subjectief en arbitrair en net daarom dienen er geen restricties te bestaan op het recht op abortus. Ik zou namelijk niet weten waarom mijn arbitraire mening meer of minder waard zou zijn dan die van een ander, dientengevolge is het niet meer dan vanzelfsprekend dat elk individu voor zichzelf uitmaakt of abortus aanvaardbaar is of niet.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 22:31   #20
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Ik vind dat namelijk een hypocriete houding, Tegenstanders van abortus ....
Is het u al opgevallen hoe hypocriet voorstanders van abortus zijn? Ze zijn namelijk allemaal al geboren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be