Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2012, 11:57   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard Gezond verstand moet terugkomen in de scholen

Citaat:
Geen Latijn meer in het eerste jaar, coaches voor elke leerling en school tot 18 uur. Dat zijn enkele voorstellen van Walter Buijs, voorzitter van vijftig scholen in het bisdom Mechelen-Brussel, om komaf te maken met schoolmoeheid, spijbelen en uitval zonder diploma, bericht De Morgen.

"In de jaren zestig was er avondstudie tot halfzeven. Dat zat propvol, ook al zat mama thuis te wachten. Nu is mama zelden thuis, maar is de avondstudie leeg. De enige leerlingen die tegenwoordig moeten nablijven, zijn zij die achterstand hebben opgelopen. Die groep ziet de extra begeleiding als een straf", legt Buijs zijn revolutionaire hervormingsvoorstellen uit.

"Langer op school blijven kan ook probleempubers helpen. We moeten beseffen dat er van kansarme kinderen thuis niets zal komen. Zij spijbelen in eigen huis. Ze doen niks, terwijl ze intelligent genoeg zijn. Door hen langer op school te houden en met ze te praten, kunnen we die spiraal van uitval doorbreken", verklaart hij.
http://www.vandaag.be/binnenland/107...op-school.html

Dit zou nu eens de meest praktische én consequente maatregel kunnen zijn van de laatste jaren.

De kinderen maken in de studie hun huiswerk, leren hun lessen en zijn klaar tegen dat de ouders van het werk komen. Wat nu gebeurt: sleutelkindjes die niks uitsteken zolang mama of papa nog niet thuis zijn, spijbelkinderen die zelfs de moeite niet meer doen om ook maar iets te leren of te respecteren. Er kan in die studietijd zelfs nog tijd gemaakt worden voor sport en spel, zodat het niet te lang duurt.

Van mij mag het. Van wie nog?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 12:35   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Dit zou nu eens de meest praktische én consequente maatregel kunnen zijn van de laatste jaren.

De kinderen maken in de studie hun huiswerk, leren hun lessen en zijn klaar tegen dat de ouders van het werk komen. Wat nu gebeurt: sleutelkindjes die niks uitsteken zolang mama of papa nog niet thuis zijn, spijbelkinderen die zelfs de moeite niet meer doen om ook maar iets te leren of te respecteren. Er kan in die studietijd zelfs nog tijd gemaakt worden voor sport en spel, zodat het niet te lang duurt.

Ga nog wat verder met het vervreemden van kinderen van hun ouders en hun thuis: voorzie een hotelsysteem van de maandagmorgen tot de vrijdagavond; of van de zondagavond tot de zaterdagmorgen.

Ouders moeten zich (zouden zich moeten) interesseren voor het huiswerk voor hun kinderen.

Je hebt het begrepen: er mag voor- en naschoolse opvang zijn; dit moet helemaal niet gratis.
Wat ik liefst ook niet zie gebeuren: dat door combinatie van voor- en naschoolse opvang, de kinderen 'geplaatst' worden van 's ochtends 7 tot 's avonds 7 ...
(en ik dacht dat dit wel geregeld was in de gemeentelijke creche waar twee van mijn kleinkinderen gingen ...)

Verantwoordelijkheid.
Dat is geen loos begrip.
Dat geldt ook voor je kinderen.
Dat geldt voor alle domeinen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 12:39   #3
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijnheer Bujs is zeker een Christendemocraat om te pleiten dat de school (aka de zuil) de kindjes goed opvoed hoe het moet, in plaats van dat de ouders hun verantwoordelijkheid zouden nemen...
Oud 13 oktober 2012, 13:02   #4
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Eerlijk gezegd kan ik me daar zeker niet in vinden.

Er zijn mensen die uitvallen, meestal heel specifiek te karakteriseren naar herkomst, S.E.S., al dan niet Nederlands spreken thuis, motivatie, ... en noem maar op.
Moeten alle kinderen daarvoor boeten?
Ik kom zelf ook uit een zogenaamd "kansarm" gezin. Doch vind ik enerzijds dat ik geen extra kansen heb gekregen van de overheid, want al die "knuffel-maatregelen" bestonden toen nog niet. Anderzijds

Vergeet aub niet dat de begaafdere kinderen hier de dupe van worden. Terwijl net deze kinderen ook een verhoogd risico vertonen op schoolmoeheid!
En dan kan je wel zeggen als samenleving van oké: we willen de zwakkere meetrekken, en hier heel veel tijd en middelen inpompen zodat deze ook met een diploma, al is het één met een geringe waarde, op de arbeidsmarkt komen. Daar kan je op zich niet tegen zijn. Toch denk ik dat er veel mensen zijn die gewoonweg niet willen... Daar kan je als overheid weinig tegen beginnen. Behalve dan door ze te straffen waar het het meeste pijn doet: de uitkering en sociale voordelen afpakken...
Alleen gaat dat niet volgens ons systeem, maar men overigens wel heel veel kan maken wat betreft uitkeringen van de nog zwakkere Belgen die het echt nodig hebben ...

Maar vergeet niet dat deze middelen niet kunnen gaan naar kinderen die begaafder of getalenteerder zijn, of wel de motivatie en inzet vertonen of er echt willen geraken en niet de ambitie hebben om in de hangmat te liggen.
As er daardoor minder getalenteerde of capabele mensen verloren gaan, die degenen zijn die de motor van onze economie betreffen doordat ze voor jobcreatie, werkgelegenheid, ondernemingslust, uitvinden, onderzoek en kennisontwikkeling zorgen ... heb je als samenleving een groot probleem.
Moeten we niet net die jongeren ook stimuleren, die zeer beloftevol zijn zodat zij zich ten volle kunnen ontplooien en de wereld bij wijze van spreken geen mogelijke Einsteins verliest aan schoolmoeheid of erger ...
om er toch maar voor te zorgen dat een zwakke met heel veel middelen toch maar "aan de bak geraakt" al dan niet dusdanig zwaar gesubsidieerd zodat het uiteindelijk meer kost dan het opbrengt ... (de spreekwoordelijke zeven stielen en acht ongelukken, of hoe gaat het spreekwoord weer? Als ze al dan niet in de sociale zekerheidscarrousel van werkloosheidsuitkeringen, leeflonen en invaliditeitsuitkeringen en ziekenverlof blijven hangen ...)?

Straf de getalenteerde en begaafde mensen aub niet mee, voor de onwil van een groep mensen die helaas met het jaar substantieler wordt en de welvaart van ons land bedreigt.
Pak deze groep wel aan, maar maak er korte metten mee.
Bv. iedereen die thuis geen Nederlands spreekt, iedereen die hier volledige nieuwkomer is en nog te weinig kennis heeft van taal, cultuur en geschiedenis van het land, iedereen die vorig jaar minder had dan een X. percentage voor wiskunde, Nederlands, Frans, ... Dat kan nog wel. Maar of het veel uithaalt?
Ik vrees dan dat de drempel om naar school te gaan enkel nog hoger wordt en de geweldsdelicten, pesterijen, ... op school enkel maar zullen toenemen.

Strafkampen zou misschien nog iets zijn.
Of gewoon heel simpel de geldkraan dichtdraaien natuurlijk. Dat pakt meestal wel ...
Maar dan worden ze crimineel, belanden ze met wat geluk in de gevangenis en kunnen ze daar ook weer een luilekkerleventje tegemoet op kosten van de overheid.
Daarom zou dwangarbeid meer geschikt zijn ...
Oud 13 oktober 2012, 13:54   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ga nog wat verder met het vervreemden van kinderen van hun ouders en hun thuis: voorzie een hotelsysteem van de maandagmorgen tot de vrijdagavond; of van de zondagavond tot de zaterdagmorgen.

Ouders moeten zich (zouden zich moeten) interesseren voor het huiswerk voor hun kinderen.
Wat heeft naschoolse studie nu te maken met een gebrek aan interesse van de ouders?
Of wil je bedoelen dat ouders moeten stoppen met werken en zorgen dat ze om vier uur aan de schoolpoort staan, waarna ze samen met hun kindjes het huiswerk moeten maken? Liefst nog met een kokkin in huis want anders moet de moeder zelf het eten klaarmaken en weer geen aandacht aan de kinderen besteden;

Citaat:
Je hebt het begrepen: er mag voor- en naschoolse opvang zijn; dit moet helemaal niet gratis.
Wat ik liefst ook niet zie gebeuren: dat door combinatie van voor- en naschoolse opvang, de kinderen 'geplaatst' worden van 's ochtends 7 tot 's avonds 7 ...
(en ik dacht dat dit wel geregeld was in de gemeentelijke creche waar twee van mijn kleinkinderen gingen ...)

Verantwoordelijkheid.
Dat is geen loos begrip.
OK met z'n allen aan den dop dus.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 13 oktober 2012, 14:07   #6
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat heeft naschoolse studie nu te maken met een gebrek aan interesse van de ouders?
Of wil je bedoelen dat ouders moeten stoppen met werken en zorgen dat ze om vier uur aan de schoolpoort staan, waarna ze samen met hun kindjes het huiswerk moeten maken? Liefst nog met een kokkin in huis want anders moet de moeder zelf het eten klaarmaken en weer geen aandacht aan de kinderen besteden;

OK met z'n allen aan den dop dus.
Ik geef je hier 100% gelijk. Sommigen beseffen niet dat mensen rond de acht uur op de werkvloer moeten zijn om hun 38 uur per week te presteren. Als werkende mens ben je dus al gauw tien uur van huis weg. Huiswerkstudie achteraf is een oplossing voor zowel de ouders als voor de kinderen die de tijd in de opvang nuttig kunnen besteden onder begeleiding van leraren. En na het huiswerk is er nog tijd genoeg voor sport en spel. Dit betekent absoluut niet dat ouders na school geen tijd meer maken voor hun kinderen. Tijd genoeg om te spelen, te lezen of wie weet de lessen te herhalen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 14:16   #7
E. Migrant
Banneling

Standaard

Ik ben blij dat ik niet meer naar school moet.
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 14:37   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Ik ben blij dat ik niet meer naar school moet.
Ik had het supergeluk om op 15 minuten van het werk te wonen.

aanvang 8.30 - half uur pauze - einde 17.00 uur

vertrek 8.10 - terug 17.20 / 17.30

Mijn kinderen bleven altijd in de naschoolse opvang waar ze al hun lessen konden leren + huiswerk maken; Als ik vroeger aankwam waren ze soms nog niet klaar en ging het thuis verder.

Stel je voor dat ik in het Brusselse had gewerkt?

Oud 13 oktober 2012, 14:45   #9
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had het supergeluk om op 15 minuten van het werk te wonen.

aanvang 8.30 - half uur pauze - einde 17.00 uur

vertrek 8.10 - terug 17.20 / 17.30

Mijn kinderen bleven altijd in de naschoolse opvang waar ze al hun lessen konden leren + huiswerk maken; Als ik vroeger aankwam waren ze soms nog niet klaar en ging het thuis verder.

Stel je voor dat ik in het Brusselse had gewerkt?
Mijn vrouw en ik werken in Brussel. Wij zijn niet voor 19 uur thuis (kinderen ophalen inbegrepen).
FF terzijde: de klassieke talen moeten wel tot het curriculum blijven behoren, al was het maar om het onderwijs niet volledig te modelleren zoals de bedrijfswereld het wil.

Laatst gewijzigd door Libro : 13 oktober 2012 om 14:47.
Oud 13 oktober 2012, 15:40   #10
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Verantwoordelijkheid.
Dat is geen loos begrip.

.
Dan moet je 2 verdieners ook maar afschaffen, die kunnen ook niet goed voor hun kinderen zorgen. Elk systeem heeft z'n nadelen, ik kan m'n kinderen maar moeilijk motiveren om te leren en huistaken te maken, in de avondstudie lukt dat zeer goed.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 15:42   #11
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Mijn vrouw en ik werken in Brussel. Wij zijn niet voor 19 uur thuis (kinderen ophalen inbegrepen).
FF terzijde: de klassieke talen moeten wel tot het curriculum blijven behoren, al was het maar om het onderwijs niet volledig te modelleren zoals de bedrijfswereld het wil.
Heel belangrijk.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 16:16   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Sommigen voelen de behoefte om mijn woorden te verdraaien ...
Citaat:
Citaat:
En om hoe laat doe je je kinderen 's ochtends naar de opvang ? En hoe oud zijn die ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 20:32   #13
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Heel belangrijk.
Ik zeg zelfs meer: essentieel!
Oud 13 oktober 2012, 20:39   #14
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Mijnheer Bujs is zeker een Christendemocraat om te pleiten dat de school (aka de zuil) de kindjes goed opvoed hoe het moet, in plaats van dat de ouders hun verantwoordelijkheid zouden nemen...
Jammer genoeg zijn er teveel ouders die dat bepaald niet of veel te weinig doen. Ofwel omdat ze alleberi gaan werken en 's avonds liever languit in hun zetel naar de stomme TV liggen te kijken i.p.v. zich met hun kinderen bezig te houden. Ofwel omdat ze denken dat ze nog steeds in Marokko vertoeven en dat de plaats om hun kinderen te laten opvoeden de straat is.
Oud 13 oktober 2012, 21:08   #15
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geef je hier 100% gelijk. Sommigen beseffen niet dat mensen rond de acht uur op de werkvloer moeten zijn om hun 38 uur per week te presteren. Als werkende mens ben je dus al gauw tien uur van huis weg. Huiswerkstudie achteraf is een oplossing voor zowel de ouders als voor de kinderen die de tijd in de opvang nuttig kunnen besteden onder begeleiding van leraren. En na het huiswerk is er nog tijd genoeg voor sport en spel. Dit betekent absoluut niet dat ouders na school geen tijd meer maken voor hun kinderen. Tijd genoeg om te spelen, te lezen of wie weet de lessen te herhalen.
Misschien eens vragen wat die jongeren zelf willen? Ik betwijfel dat het antwoord is 'nog langer op de bek van de leraar zitten kijken'.
Oud 13 oktober 2012, 21:13   #16
Don Quichote
Banneling

Standaard

De kloof tussen wat het bedrijfsleven wil en de scholen afleveren wordt steeds maar groter.
In Wallonie begint het ook op dat gebied reeds te stinken.

In dat potje wordt niet erg geroerd in het zuiden.
Behalve door ene L. Michel.

Vlaanderen gaat volgen.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 21:14   #17
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik kan me er wel in vinden. Avondstudie vond ik altijd wel plezant, vooral toen de groep niet te groot was, en we in de mediatheek mochten. IK heb heel wat gelezen, toen, EOS was wellicht mijn favoriete uitgave. Ook al gaf ik weinig om wetenschappen op school.
Verplichten gaat misschien wat ver, maar avondstudie zou wat mij betreft wel mogen worden aangemoedigd.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 21:15   #18
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die wilt schoolmoeheid aanpakken door jongeren langer op de schoolbanken te zetten? Is dat een ziekelijke grap?

En wat gebeurt er als men naar de universiteit of hogeschool gaat? Dan gaan ze ook de studenten tot 18 uur daar houden? 'Huis'werk heeft ook zo'n beetje de bedoeling zelfstudie en plannen aan te leren. Dat mist zijn effect nogal als er een leraar op staat te kijken he.

En betreffende Latijn; ik zie het nut niet in dat te schrappen uit de eerste graad. Wat zijn de andere keuzes in ASO, die paar volstrekt nutteloze uurtjes inleidende economie en wetenschappelijk werk in de eerste graad? Aangezien men tot de 3de graad naar Wetenschappen of Economie kon overstappen (en ik nog nooit over een hogere studie heb gehoord waar economie in het secundair een must was) lijkt me Latijn geen overbodige keuze. Zeker niet voor jongeren die met Latijn gedwongen worden om te leren terwijl ze andere vakken hun beloop kunnen laten gaan en nog goede punten halen.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 13 oktober 2012 om 21:25.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 21:35   #19
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Het is wel zeer moeilijk, tot onmogelijk, om op 14 jaar nog te beginnen met Latijn, omdat je een te grote achterstand hebt opgelopen. Een beetje later beginnen met Latijn zou dan ook geen onoverkomelijk probleem zijn, zolang het maar niet volledig uit het curriculum verdwijnt. Ik heb overigens nooit inleidende economie gehad, en heb het achteraf wel gemist. Meer dan Latijn is economie iets waarmee iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt, als je geen overschrijving van een domiciliëring kan onderscheiden, debet van krediet, dan zit je wel met een serieus probleem.
Zelfstudie, allemaal goed en wel, maar ik heb nooit echt moeten studeren. Het is me zuur opgebroken in het hoger onderwijs. De discipline zou ik mezelf hebben moeten aanleren, maar het gebrek aan methode had bijgebracht kunnen worden tijdens begeleidingslessen in avondstudie. Nu was de avondstudie inderdaad iets teveel een kinderopvang voor wie op de trein of de bus moest wachten...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 21:56   #20
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

School tot 18u?
En sport, muziekles andere buitenschoolse activiteiten?

En de leerlingen die hun huiswerk op 5 min af hebben? Met hun vingers draaien in de studie?
En dan verwachten dat ze niet schoolmoe zijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be