Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 19 oktober 2012, 08:23   #1
Stef007
Partijlid

Standaard 85.000 keer getest en toch duizenden fouten

De firma die de elektronische stemmachines voor de verkiezingen van vorige zondag controleerde, wist dat kiezers ‘per ongeluk’ op bepaalde kandidaten konden stemmen. Dat heeft sommige politici honderden extra stemmen opgeleverd. Toch trok het bedrijf niet aan de alarmbel. ‘Dit is geknoei. Ik stel voor weer allemaal met potlood te stemmen’, zegt staatssecretaris Hendrik Bogaert (CD&V) verontwaardigd.

Bron: Het Nieuwsblad
Stef007 is offline  
Oud 19 oktober 2012, 08:47   #2
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het bourgeois gisteren nog horen ontkennen, maar het zou me niets verbazen.
Oud 19 oktober 2012, 09:25   #3
Stef007
Partijlid

Standaard

Ikzelf had totaal geen probleem met het systeem. Maar ik denk dat de meeste mensen die niet veel met informatica bezig zijn nog steeds in het denkpatroon van het dubbelklikken met een muis in hun achterhoofd zitten.
Stef007 is offline  
Oud 19 oktober 2012, 10:04   #4
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Een heel vreemd verhaal. Volgens hetzelfde Nieuwsblad gisteren waren er in Antwerpen 2 (twee) mensen die kloegen dat er iets misliep. Maar nu zouden er duizenden stemmen in heel het land foutief zijn. Nu wil ik best geloven dat het overgrote deel van de kiezers nonchalant is en zijn stem niet goed nakijkt. Maar 2 t.o.v. duizenden?

En als PWC deze bug inderdaad heeft opgemerkt, maar niet gerapporteerd 'omdat de mensen het toch konden corrigeren' dan zijn ze héél zwaar in de fout gegaan. De computer had dus ook gewoon willekeurig iets kunnen aanduiden. Geen probleem, want de kiezer had het toch kunnen controleren? Dat is ofwel onkunde, ofwel onwil.

(en, voordat er hier weer op Bourgeois en N-VA gescholden wordt, nog maar eens herhalen dat de keuze en aankoop van deze stemcomputers door de federale overheid gebeurde)
gertc is offline  
Oud 19 oktober 2012, 10:26   #5
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De computer had dus ook gewoon willekeurig iets kunnen aanduiden. Geen probleem, want de kiezer had het toch kunnen controleren? Dat is ofwel onkunde, ofwel onwil.
niet willekeurig

te lang op partij drukken en je nam de naam die eronder stond ook mee
(is mij ook overkomen)
ik zag niet hoe ik dat snel kon veranderen (+ geen zin om de procedure compleet te herhalen). heb lijsstem gegeven en die naam laten staan.
dat hebt ge als ge een hele lijst kunt aanduiden.
1207 is offline  
Oud 19 oktober 2012, 10:38   #6
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 Bekijk bericht
De firma die de elektronische stemmachines voor de verkiezingen van vorige zondag controleerde, wist dat kiezers ‘per ongeluk’ op bepaalde kandidaten konden stemmen. Dat heeft sommige politici honderden extra stemmen opgeleverd. Toch trok het bedrijf niet aan de alarmbel. ‘Dit is geknoei. Ik stel voor weer allemaal met potlood te stemmen’, zegt staatssecretaris Hendrik Bogaert (CD&V) verontwaardigd.

Bogaert
Vito is offline  
Oud 19 oktober 2012, 10:41   #7
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Als er 85.000 testen zijn gedaan hoe kwam het dan dat zoveel bureaus te laat zijn open gegaan ? Na 85.000 testen wist men nog niet hoe lang het duurde om op te starten ?
Scherven A. Mok is offline  
Oud 19 oktober 2012, 10:42   #8
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
niet willekeurig

te lang op partij drukken en je nam de naam die eronder stond ook mee
(is mij ook overkomen)
Ik zeg niet dat het willekeurig was. Ik zeg dat het even goed willekeurig had kunnen zijn - en volgens de redenering van PWC was dat geen probleem geweest.
gertc is offline  
Oud 19 oktober 2012, 11:10   #9
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Wie was de fabrikant eigenlijk?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 19 oktober 2012, 11:25   #10
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Microsoft?
Vito is offline  
Oud 19 oktober 2012, 18:08   #11
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 Bekijk bericht

En gek genoeg zijn alle voorbeelden toevallig in Antwerpen te situeren. Dat moeten we dan geloven aan de hand van twee "getuigen"? Broodje aap dus.
fonne is offline  
Oud 19 oktober 2012, 18:22   #12
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
En hoe kwam die aan dat contract???
manta is offline  
Oud 19 oktober 2012, 18:27   #13
mfaes
Vreemdeling

Standaard

Ik kan u met enige zekerheid zeggen dat de systemen niet zijn getest. Ik was zelf voorzitter en anderhalve week van tevoren kregen we voor de eerste keer de pc's te zien. Echter bij die proefopstart liep het al helemaal fout. Ik stel mij ook de vraag waarom ze het systeem hebben veranderd. Het vorige was beter en was ook handiger voor de ouderen naar mijn mening. Waarschijnlijk heeft iemand hier weer een flinke duit mee verdiend. De echte reden volgens hun is echter dat ze door de scanprocedure iedereen verplichten om te stemmen. Leg me dan eens uit welk verschil je verkiezingsuitslag heeft tussen niet stemmen en blanco stemmen? Het was gewoon tijd dat iemand weer wat onder de tafel kreeg geschoven volgens mij.
mfaes is offline  
Oud 19 oktober 2012, 20:15   #14
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
(en, voordat er hier weer op Bourgeois en N-VA gescholden wordt, nog maar eens herhalen dat de keuze en aankoop van deze stemcomputers door de federale overheid gebeurde)
ah ja?

Citaat:
Zijn onze 14 jaar oude stemcomputers toch nog goed genoeg voor Wallonië? Enkele Vlaamse steden hebben hun computers in elk geval verkocht aan de firma die in Wallonië het stemmen regelt.

Daar is het elektronisch stemmen beperkt tot 39 gemeenten. De rest gaat er aan de slag met potlood en papier. Vlaanderen trekt zo’n 35 miljoen euro uit om nieuwe stemcomputers aan te kopen.

Daarvan past de federale overheid 5,6 miljoen euro bij. De nieuwe computers moeten 15 jaar en minstens negen verkiezingen meegaan. Ze worden ingezet in 151 van de 308 Vlaamse gemeenten.
Dat doet toch anders vermoeden.

bron: http://www.gva.be/nieuws/verkiezinge...mhokjes-2.aspx
pajoske is offline  
Oud 20 oktober 2012, 08:07   #15
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En gek genoeg zijn alle voorbeelden toevallig in Antwerpen te situeren. Dat moeten we dan geloven aan de hand van twee "getuigen"? Broodje aap dus.
poureva.be meldt op haar franstalige blz dat dezelfde stemcomputer ook in 2 Brusselse gemeenten gebruikt werd, en dat daar dezelfde problemen werden vastgesteld.
gertc is offline  
Oud 20 oktober 2012, 10:49   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ondertussen is al een meerderheid van de Belgische bevolking enigszins bekend met het gebruik van computers.Ik wil hier zelfs voorzichtig de stelling poneren dat 99% van de voorzitters en secretarissen van de stembureaus behoorlijk goed met PC om kunnen gaan...(ook al door het type mensen dat geselecteerd wordt voor deze functies)...

Ik heb het in mijn gemeente niet persoonlijk kunnen ervaren wegens de zeer degelijke methode met papier en potlood,maar het begint er op te lijken dat men in Belgie reeds voor de 2de keer in 20 jaar een computersysteem losgelaten heeft dat NIET werkt met de gebruikersinterfaces zoals we die met miljoenen al gewend zijn van Windows,Apple en Linux-systemen....

ONVOORSTELBAAR eigenlijk....

Laatst gewijzigd door kelt : 20 oktober 2012 om 10:50.
kelt is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be