![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister-President
|
![]() Schots referendum voor onafhankelijkheid met een eenvoudige ja/nee-keuze
Citaat:
Zoals het artikel vermeldt, wordt het een simpel yes/no referendum. Niks gedoe over meer autonomie, gewoon in or out. Is dit een nachtmerrie voor de EU? Ik kan me voorstellen dat de Catalanen, de Basken, de Vlamingen en wie weet wie nog meer ook staan te springen om de schotse weg in te slaan. 'In België is momenteel alleen een volksraadpleging op gemeentelijk of provinciaal niveau mogelijk' lees ik in Wikipedia maar een wetswijziging moet mogelijk zijn. Wishful thinking? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zou niet weten waarom.
Citaat:
Hetzelfde zou gelden voor Vlaanderen. Diegenen die 'staan te springen' zijn een minderheid. Debet daaraan is het geschiedenisonderwijs dat geen Vlaamse/Nederlandstalige refleks bijbrengt. Want nationalismen zijn maakbaar en kneedbaar van bovenaf. Zie trouwens: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=683 kortom, er is geen Volknationalistische Opvoeding. Eerder het tegendeel.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 oktober 2012 om 09:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Referendum afwachten...ik ben niet zo zeker van een overtuigende 'no'. Momenteel zit de ja-groep rond de 30-40%. Indien de splitsing duidelijk wordt voorbereid, duidelijk en eerlijk wordt uitgelegd en indien iedereen weet hoe de splitsing in z'n werk zou gaan, ben ik weerom niet zo zeker van een 'neen' in Vlaanderen. Pogingen om nationalisme te kneden kunnen ook een averechts effect hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die 2e: graag een historisch voorbeeld ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mag ik mezelf als historisch voorbeeld gebruiken? ![]() Voor mezelf en vrienden van me is het absoluut een averechts effect: hoe meer ze de historische fout aka België door onze strot willen rammen, des te vlaamser onze gevoelens worden. Mss gaan wij wel geschiedenis schrijven? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom niet? Ik ben alvast 100% voorstandig van zo'n referendum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In dit geval is er voor de EU eigenlijk geen probleem: indien de Schotten voor de onafhankelijkheid stemmen, zal dit binnen een duidelijk kader zijn: het vindt plaats met instemming van GB, en met referendum.
Ik denk dus niet dat de EU zich hiermee gaat moeien, een onafhankelijk Schotland zou dan ook waarschijnlijk vrij eenvoudig internationaal erkend worden en kan het dus gemakkelijk lid worden van internationale organisaties, in zoverre zij dat zelf willen. Schotland zal vooral interessant zijn als leidraad voor de andere regio's en om te bepalen wat kan en niet kan in de ogen van de EU.
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Met de Vlamingen is het net als met de Schotten, klagen over hun Engelse dan wel Waalse broeders, maar afscheid nemen durven ze niet of willen ze niet....
Als er maar wat te klagen valt, toch? Of sla ik de plank mis? ![]()
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
40% voor 10% weet het (nog) niet De kans lijkt me momenteel niet aanwezig dat de Schotten zich af zullen scheiden, vooral niet als die 50% welke tegen is het zelfde percentage blijft. Of je de plank mis slaat? Nu kunnen beide partijen nog ideaal kankeren (folklore), over de Hollanders, leidt de boel af. Na een splitsing zouden ze moeten gaan bedenken op wie ze dan kunnen kankeren. Gaat dus niet door zo'n splitsing ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het referendum in Vlaanderen zal gaan over confederatie ja of nee. De bevoegdheden die bij Europa liggen, blijven in Belgie , of zoals het leger in de Benelux. Di Rupo kan beginnen om het referendum in 2014 voor te bereiden. Laatst gewijzigd door Roderik : 16 oktober 2012 om 21:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]() dus bye bye Belgium! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De EU wil meer en meer landen tot 1 grote pot nat laten verworden terwijl de drang naar onafhankelijkheid in de harten van bepaalde mensen leeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Scheiden zonder onderlinge toestemming bestaat al heel lang ![]() Laatst gewijzigd door Maori : 17 oktober 2012 om 07:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() De onafhankelijkheid van België was ook het werk van een minderheid. Is niettemin toch gelukt...
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar je komt dan wel automatisch terecht in de juridische discussie. Mensen hebben verlangens, en sommigen hebben nog nationalistische verlangens. Geen slecht woord over, trouwens, al is het niet echt mijn ding. Nu is het wel zo dat die zaken in onze wereld enkel wettelijk/politiek ( niet hetzelfde) geregeld kunnen worden. Ik bedoel daarmee, je kan die gedachten wel in bepaalde omstandigheden omzetten in daden, door bij voorbeeld de onafhankelijkheid te verklaren. Maar wat daarna gebeurt, heb je niet meer echt in de hand, je zal gewoon de gevolgen van die daad moeten dragen, goed of slecht. Dus ja, een Schotse onafhankelijkheid zou de Vlaams-nationalisten een boost kunnen geven, zeker op psychologisch vlak. Maar het "daarna", dat is nog andere koek, en de boost zou wel eens snel kunnen verdwijnen.
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 17 oktober 2012 om 07:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk dat je de groeiende walging, aangewakkerd door decennia tot zelfs eeuwenlange onderdrukking/neerzien op/uitbuiting van de vlamingen, onderschat. Voor mij is het simpel uit te leggen: Wallonië zit VOL mensen met een vlaamse achternaam en de meesten spreken geen woord Nederlands meer. In Vlaanderen wonen een aardig aantal walen (zachtjes uitgedrukt) ...en toen moest het woord 'faciliteitengemeente' uitgevonden worden. Idien je twijfels hebt over het feit of walen al dan niet aan expansiedranginitis lijden: welke taal spreken de congolezen? Wat jij zagen noemt, is onze vredige zij totaal inefficiënte manier, om ons ongenoegen te uiten en aan te geven dat we het anders willen. De dag dat de fierheid over onze vlaamse cultuur als extremisme beschouwd werd, wist je al dat er iets niet pluis was en dat het gemanipuleer begonnen was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zie er geen graten in dat de basken zich bask voelen en niet spaans of frans. Idem voor de catalanen. Het is trouwens duidelijk geworden in onze multiculturele samenleving dat een cultuur voor samenhang onder mensen zorgt en niet een vlag. Vlamingen zijn overal doorgekomen en de waalse arrogantie adieu kunnen zeggen, zie ik als een goeie zaak. Ik zie de toekomst voor een onafhankelijk Vlaanderen heel positief tegemoet, positiever dan deze historische fout blijven te respecteren. Ik kan mis zijn maar ik ben bereid het risico te nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |