![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Een religie is een gemeenschap die volgens een bepaalde wet leven geinspireerd door een god(en)
Een religie doet goed (volgens hun regels) en je gaat bv naar de hemel. Je doet dan goed omdat je weet dat er een beloning aanhangt. Een levensvisie, wil zeggen dat je vind van uw eigen dat je volgens een bepaalde lijn moet leven. Dat kan een religieuze lijn zijn. Dit wil niet zeggen dat je altijd kunt leven volgens die visie maar ze wordt wel een leidraad. Een filosoof zal zeggen Als ik goed doe wat zijn dan de gevolgen. Als ik goed doe voor een ander, is dat dan wel goed voor iedereen. Wat als ik goed en slecht doe, is dat mischien niet beter enz. Bij filosofie wordt er over nagedacht. Bij filosofie heb je ook niet dat iemand kan bewijzen dat hij gelijk heeft. Filosofie is niet te bewijzen, omdat het over gedachten gaat. Filosofie is dan ook een zeer ruim begrip. Het hangt niet aaneen met vastgelegde wetten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een 'gestuurde' (bijbel, koran, NT, OT, plaatselijke pastoor, sekteleider,...) levensfilosofie, waar mogelijk ook een 'godsbeeld' in gebruikt wordt, maar niet noodzakelijk. Met soms een heel slaafse invulling, of ook een heel eigen invulling.
Laatst gewijzigd door DewareJakob : 16 oktober 2013 om 10:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Een gevoel en besef van verbondenheid, zich een deel weten van een zingevend geheel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Etymologisch is dat de juiste definitie voor de term religie. Maar ook zo algemeen waar men alle richtingen mee kunt uitgaan. De problemen ontstaan bij de invulling van die begrippen verbondenheid en zingeving.
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() georganiseerd geloof
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Je kan je als atheïst verbonden voelen met de natuur, andere mensen...
Laatst gewijzigd door Another Jack : 16 oktober 2013 om 15:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In welke zin verbonden?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Leo Apostel verwoordt het heel mooi:
Het is 'een systematische houding en strategie gericht op ervaringen die onze relatie met de diepste realiteit belichamen.' Daartoe plaatst men zich 'in het grootste geheel waartoe men denkt te behoren' en richt men zich 'op de basisdoelen in dienst waarvan men het eigen leven stelt'. Die invulling kan verschillen van individu tot individu, wie zoekt naar kant-en-klare invullingen van het leven, kan beter grijpen naar één van de woestijngodsdiensten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Je kan je een deel voelen van elk geheel dat voor jou zinvol is : biologisch, historisch, humanistisch, kerkelijk.
Ik vind persoonlijk nogal veel zin in het besef dat alle materie uiteindelijk circuleert en dat ik het resultaat ben van sterrestof dat zich via een lange keten van voorouders heeft vormgegeven in mij en dat ik dat ook heb doorgegeven. Een schitterend (on)geluk dat zich maar blijft herhalen. ![]() Dat is een redelijk atheistisch perspectief, maar wel religieus humanistisch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het is overigens treffend hoe religieuze spirituele kunstwerken ook op spiritueel--quasi religieus vlak atheïsten aanspreken ( kerken, moskeeën, muziek, zelfs ook rituelen..) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
- Met woestijngodsdiensten bedoel ik het jodendom, het christendom en de islam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het confucianisme, het taoïsme, het boeddhisme en bepaalde richtingen van het hindoeïsme (Samkhya darsana) zijn volkomen atheïstisch.
![]() |