Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 oktober 2012, 14:20   #1
Roodkapje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 oktober 2012
Berichten: 145
Standaard Federale regering remt welvaart land af!

Volgens de voorzitter va, VOKA remt de federale regering onze welvaart af:

"Federale regering remt welvaart land af”
“De regering remt de welvaart van het land af.” Dat heeft Michel Delbaere, voorzitter van de werkgeversorganisatie Voka, zaterdag gezegd in het radioprogramma Grand Oral La Première-Le Soir op de RTBF, naar aanleiding van de sluiting van Ford Genk. Volgens hem is “links niet efficiënt”.
“Het probleem van Ford Genk is in de eerste plaats een federaal probleem, omdat het arbeidsrecht en de sociale zekerheid nog altijd een federaal domein zijn”, aldus de Voka-voorzitter. Hij roept premier Elio Di Rupo op gebruik te maken van de “bewustwording rond Ford Genk om het kader te creëren dat het mogelijk maakt voor bedrijven die groeien de multinationals van morgen te worden”.

Delbaere haalde uit naar de “redelijk conservatieve reactie van de PS” als er vandaag vraag is naar hervormingen. De Voka-voorzitter zette ook zijn confederalistische visie op de staat uiteen. Volgens hem moeten Vlaanderen en Wallonië beslissen wat ze nog samen willen doen: “het buitenlands beleid, het leger, een deel justitie”.

Wat betreft de sociale zekerheid moet de bekommernis de “doeltreffendheid” zijn. Delbaere ziet Vlaanderen wel niet op zijn eentje functioneren. “Dat is niet aan de orde. We hebben geen plan B. Dat is een uitvinding van Wallonië, het plan B.” De Voka-voorzitter pleitte ook nog voor een grote fiscale hervorming."

http://www.standaard.be/artikel/deta...21027_00349900

Zou dit kloppen of weten die van VOKA nier waarover die spreken?
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 16:20   #2
Stef007
Partijlid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2012
Berichten: 240
Standaard

Wat een toeval (weeral): Waar N-VA niet in de meerderheid zit, daar wordt het zwarte schaap gevonden. Maar nee hoor, Voka en N-VA: daar is geen link!
Stef007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 16:26   #3
Doa
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 december 2009
Berichten: 741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 Bekijk bericht
Wat een toeval (weeral): Waar N-VA niet in de meerderheid zit, daar wordt het zwarte schaap gevonden. Maar nee hoor, Voka en N-VA: daar is geen link!
kan je dan ook aantonen dat het een leugen is wat Voka verteld?
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 16:30   #4
Stef007
Partijlid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2012
Berichten: 240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
kan je dan ook aantonen dat het een leugen is wat Voka verteld?
De arbeidskosten bedroegen maar 6% van de totale kostprijs bij Ford, bovendien is ook de notionele intrestaftrek (het grootste cadeau dat de bedrijven al gekregen hebben) ook een federale materie. Maar dat laatste vergeet hij uiteraard te vermelden.
Stef007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 16:35   #5
Doa
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 december 2009
Berichten: 741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 Bekijk bericht
De arbeidskosten bedroegen maar 6% van de totale kostprijs bij Ford, bovendien is ook de notionele intrestaftrek (het grootste cadeau dat de bedrijven al gekregen hebben) ook een federale materie. Maar dat laatste vergeet hij uiteraard te vermelden.
6% maar? dat betwijfel ik heel sterk maar er zijn meerdere factoren die de kosten bepalen he, energie is hier belast als luxeproduct, transport in belgie is duur enerzijds door de slechte infrastructuur en alle files en anderzijds de dure diesel, ...
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 16:57   #6
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 24.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje Bekijk bericht
Volgens de voorzitter va, VOKA remt de federale regering onze welvaart af:
Bwoa... alle propaganda tegen de federale overheid is welkom hé.
__________________
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?"
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 18:01   #7
Roodkapje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 oktober 2012
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 Bekijk bericht
De arbeidskosten bedroegen maar 6% van de totale kostprijs bij Ford, bovendien is ook de notionele intrestaftrek (het grootste cadeau dat de bedrijven al gekregen hebben) ook een federale materie. Maar dat laatste vergeet hij uiteraard te vermelden.
Lees dit en oordeel of dit voor een bedrijf in moeilijkheden voldoende reden is:

'de loonkosten in Genk bedragen bijna het dubbele van in Valencia, waardoor de sluiting een jaarlijkse besparing van 0,5 miljard dollar zou opleveren...'
(DS 27/10/2012)

Laatst gewijzigd door Roodkapje : 27 oktober 2012 om 18:15.
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 18:21   #8
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 56.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje Bekijk bericht
Lees dit en oordeel of dit voor een bedrijf in moeilijkheden voldoende reden is:

'de loonkosten in Genk bedragen bijna het dubbele van in Valencia, waardoor de sluiting een jaarlijkse besparing van 0,5 miljard dollar zou opleveren...'
(DS 27/10/2012)
In Bangladesh liggen die waarschijnlijk nog lager dan in Valencia. Verder nog iets ?
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 27 oktober 2012 om 18:22.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 18:27   #9
Doa
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 december 2009
Berichten: 741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
In Bangladesh liggen die waarschijnlijk nog lager dan in Valencia. Verder nog iets ?
ja en de transportkosten richting europese markt zijn dan weer veel hoger... nog zo'n nuttige opmerkingen?
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 18:28   #10
Roodkapje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 oktober 2012
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
In Bangladesh liggen die waarschijnlijk nog lager dan in Valencia. Verder nog iets ?
Kom dan niet zagen dat de loonkosten geen rol spelen.

Verder nog iets?
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 18:36   #11
Vlanin
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juli 2012
Locatie: den Boelvaar Sigaar
Berichten: 991
Standaard

links niet efficient?
en blauw beschermt de graaiers (immo)

zo is het altij iet
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 19:32   #12
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

Weer een reden erbij waarom België kapot moet.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 19:42   #13
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje Bekijk bericht
'de loonkosten in Genk bedragen bijna het dubbele van in Valencia, waardoor de sluiting een jaarlijkse besparing van 0,5 miljard dollar zou opleveren...'
(DS 27/10/2012)
genk is goedkoper als Duitsland
is loonkost het argument had Ford een duitse vestiging moeten sluiten.

dit argument is dus onzin
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 19:43   #14
Roodkapje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 oktober 2012
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
genk is goedkoper als Duitsland
is loonkost het argument had Ford een duitse vestiging moeten sluiten.

dit argument is dus onzin


Spanje is toch goedkoper dan Duitsland?
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 19:44   #15
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 Bekijk bericht
De arbeidskosten bedroegen maar 6% van de totale kostprijs bij Ford, bovendien is ook de notionele intrestaftrek (het grootste cadeau dat de bedrijven al gekregen hebben) ook een federale materie. Maar dat laatste vergeet hij uiteraard te vermelden.
1) 200.000 auto's á laten we zeggen 15.000,- kostprijs per auto (geen idee, ik roep maar een dwarsstraat) dus totaal productiekosten 3.000.000.000

2) 5000 man personeel á 60.000 kosten per jaar = 300.000.000 EUR

300 mio van 3 mrd = 10 %

Dus dat zou wel eens in de buurt kunnen komen.

Maar andere factoren worden ook beinvloed door loonkosten. Zoals de toelevering, transport, schoonmaak en weetikveelwat. Al met al lijkt me de loonkosten inderdaad niet de hoofdmoot.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 19:50   #16
Roodkapje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 oktober 2012
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
1) 200.000 auto's á laten we zeggen 15.000,- kostprijs per auto (geen idee, ik roep maar een dwarsstraat) dus totaal productiekosten 3.000.000.000

2) 5000 man personeel á 60.000 kosten per jaar = 300.000.000 EUR

300 mio van 3 mrd = 10 %

Dus dat zou wel eens in de buurt kunnen komen.

Maar andere factoren worden ook beinvloed door loonkosten. Zoals de toelevering, transport, schoonmaak en weetikveelwat. Al met al lijkt me de loonkosten inderdaad niet de hoofdmoot.
Inderdaad,
Op 10 jaar tijd zou dat maar 5 miljard $ schelen.
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 21:58   #17
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje Bekijk bericht
Lees dit en oordeel of dit voor een bedrijf in moeilijkheden voldoende reden is:

'de loonkosten in Genk bedragen bijna het dubbele van in Valencia, waardoor de sluiting een jaarlijkse besparing van 0,5 miljard dollar zou opleveren...'
(DS 27/10/2012)
En waarom gaan ze dan niet in China produceren? Ik denk dat de loonkost daar zelfs maar een fractie van die in Valencia is.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 22:12   #18
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 Bekijk bericht
De arbeidskosten bedroegen maar 6% van de totale kostprijs bij Ford, bovendien is ook de notionele intrestaftrek (het grootste cadeau dat de bedrijven al gekregen hebben) ook een federale materie. Maar dat laatste vergeet hij uiteraard te vermelden.
En hou je dan ook rekening met de lonen van de toeleveranciers ? Ik denk dat je dan al vlug aan 12% zit. Ik ga ervan uit dat een auto maken geld kost. Dus 12% op een zeer hoog bedrag is een grote som geld. Doe dat in de helft en je krijgt wat ze uitsparen door naar Spanje te gaan.
De loonkost is wel degelijk een probleem.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 22:13   #19
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
En waarom gaan ze dan niet in China produceren? Ik denk dat de loonkost daar zelfs maar een fractie van die in Valencia is.
Transport is ook niet gratis.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 22:14   #20
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Transport is ook niet gratis.
Dat is maar beperkt. Voor alle andere producten kan er wel in China geproduceert worden en ook BMW is recent nog een fabriek voor de X5 aan het bouwen daar. Waarom zou dit voor Ford dan niet kunnen ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be