Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: wat nu met 't spoor?
iets dat werkt, iets efficient, ook al betekent dat terug één enkel bedrijf 10 32,26%
infra-beheerder & operator (personen en goederen); weg met holding 2 6,45%
infra-beheerder & operator (enkel personen); weg met holding 2 6,45%
enkel infra-beheerder. Alle operatoren privaat 9 29,03%
geen enkele overheidsinmenging, infra-beheerder & operator privaat 8 25,81%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2012, 12:48   #1
Voltian
Europees Commissaris

Voltian's schermafbeelding

Standaard De ultieme Belgische spoorwegen poll

Beste mede-forummers,

Menig thread in dit sub-forum gaat over de Belgische spoorwegen, zijn blunders, zijn vakbond en zijn structuur. Laten we er eens een poll over houden; wat vindt u dat er moet gebeuren met de Belgische spoorwegen?

Gesteld dat er een geen politieke opstakels zijn voor een grondige hervorming van de Belgische spoorwegen, wat zou u doen?...

Er zijn volgende opties:

1. Maakt niet uit onder welke structuur, zolang het maar werkt, ook als dit betekent terug te grijpen naar een geintegreerde maatschappij (dit is ongeveer het standpunt van de vakbonden; draait enigszins terug wat Europa voorschrijft, maar is niet onmogelijk)
2. verander de structuur naar operaties (NMBS) en infrastructuur (INFRABEL), schaf de Holding af en verdeel de exploitatie-subsidie van Holding correct over de overblijvende entiteiten (dit is wat op tafel ligt, zover ik het begrijp)
3. idem als 2 met het verschil dat de NMBS enkel personenvervoer aanbiedt. Goederenafdeling B-logistics is verlieslatend en is sinds kort blootgesteld aan concurrentie (door vrijmaking van de goederenmarkt). Het is niet aan de overheid goederentransport per spoor te organiseren (dit is zo'n beetje wat, verrassend genoeg, de SPa promoot, als ik me niet vergis)
4. Het is niet de taak van een overheid openbaar vervoer te organiseren, edoch, het is wel de taak de infrastructuur te beheren waarop verschillende mobilteitsdiensten aangeboden kunnen worden. De infrastructuur blijft in overheidshanden want de infrastructuur is een natuurlijk monopolie en dat wordt best beheerd door een overheid die het algemeen belang voorop houdt. (Dit is ongeveer de situatie van het wegverkeer, waarbij de wegen in overheidshanden zijn en publiek beheerd worden maar waar het gebruik van de wegen quasi uitsluitend privaat is, De Lijn even buiten beschouwing gelaten )
5. De overheid biedt geen enkele meerwaarde bij het organiseren van publiek transport, ook niet in de infrastructuur. Laat de markt spelen en de consument de juiste prijs betalen.

Merk op dat de verschillende opties implicaties hebben voor begroting; enkele kencijfers:

NMBS B-mobility (personenvervoer) had een omzet van 890M€ vorig jaar (jaarraporten, niet zeker van, 't is wat onduidelijk)
NMBS B-logistics (goederenvervoer) had een omzet van 403M€ vorig jaar (jaarraporten, niet zeker van, 't is wat onduidelijk)
rechtstreekse dotatie voor operaties is 905M€ - rekeninghoudend met andere elementen (deelanme staat in kapitaal voor investeringen e.d.) komt de overheidssubsidie voor NMBS op 1350M€ (uit begroting 2012)

INFRABEL had een dotatie van 185M€ (voor onderhoud infra); deelname staat in kapitaal (voor investeringen nieuwe infra) erbij levert 884M€ (uit begroting 2012)

HOLDING had een dotatie van 189M€ (voor station & parking); deelname staat in kapitaal en GEN-fonds (voor investeringen nieuwe infra) erbij levert 622M€ (uit begroting 2012)

Totaal voor alle spoorwegbedrijven: 2855M€ in 2012. Met de pensioenen voor werkenemers van deze bedrijven erbij, landen we op 3567M€/j. Om een idee te geven, er zijn ongeveer 4.8M huishoudens in België. dat betekent dat elk huishouden in Belgie alvast 750€ per jaar betaald aan de spoorwegen, zonder dat men daarvoor één treinritje doet
Hierbij wordt dan nog geen rekening gehouden met de historische schulden

(Als deze cijfer niet correct zijn, pas gerust aan; ik heb er zelf wat naar zitten zoeken op het www)

Goed, de implicaties van optie 1 en 2 op die budgetering zijn beperkt
voor optie 3 vervalt het verlies van B-logistics. Zo ver ik begrijp zijn er voor goederenvervoer geen overheidssubsidies, dus ook hier een beperkte impact op de begroting
Voor optie 4 is er natuurlijk een grote impact; gesteld dat enkel de subsidie voor INFRABEL overblijft, wordt de subsidie gereduceerd tot ruwweg 1/3e; u betaalt per jaar dan maar 250€ per huishouden, alvorens één trein te nemen. MAAR, als u de trein neemt, zal de prijs van het ticket factor 2, 3 (???) hoger zijn, afhankelijk hoe de private partij zijn operaties goed kan organiseren en hoe zijn prijszetting is. Deze private partij kan een privaat overblijfsel zijn van de NMBS of een nieuwe operator op de markt zijn.
Voor optie 5 betaalt u 0€ per huishouden alvorens één trein te nemen; als u besluit een trein te nemen, dan zal de prijs van ticket factor 3 of 4 (???) hoger zijn, afhankelijk hoe de private operator EN de private infrastructuurbeheerder zijn operaties organiseren en hoe zijn prijszetting is (incl. gebruik van marktkracht in geval van de infrastructuur-beheerder).

Zo, wat zouden jullie doen forummers?...
Oud 2 oktober 2012, 16:03   #2
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Voor optie 4 is er natuurlijk een grote impact; gesteld dat enkel de subsidie voor INFRABEL overblijft, wordt de subsidie gereduceerd tot ruwweg 1/3e; u betaalt per jaar dan maar 250€ per huishouden, alvorens één trein te nemen. MAAR, als u de trein neemt, zal de prijs van het ticket factor 2, 3 (???) hoger zijn, afhankelijk hoe de private partij zijn operaties goed kan organiseren en hoe zijn prijszetting is.
Wat men ook kan doen is de subsidie aan INFRABEL verhogen, zodat de gebruiksvergoeding die de operatoren betalen naar omlaag kan, en dus hun prijzen.
En private operatoren kunnen ook nog steeds subsidies krijgen. Zo zijn zowel de NS, als de DB als de SBB nominaal privé bedrijven. Weliswaar nog steeds in overheidshanden, maar met een private rechtsvorm, en een normaal werknemers statuut. Die krijgen dan voor geleverde diensten een vergoeding.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 17:25   #3
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Ik beken dat ik weinig over de spoorwegen ken.

Wat het nu moet zijn tussen de opgesomde mogelijkheden weet ik niet zo goed.

- iets dat werkt, iets efficient, ook al betekent dat terug één enkel bedrijf
- infra-beheerder & operator (personen en goederen); weg met holding
- infra-beheerder & operator (enkel personen); weg met holding
- enkel infra-beheerder. Alle operatoren privaat
- geen enkele overheidsinmenging, infra-beheerder & operator privaat

Een ding weet ik zeker: De mensen die bij de spoorwegen werken hebben een schandalig hoge wedde.

Misschien kan daar eens iets aan gedaan worden of zouden ze misschien eens minder moeten staken, hun wedde indachtig.

Ik neem overigens uitermate zelden de trein, wegens onbetaalbaar.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 19:15   #4
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Jij gaat overal te voet heen?
... repeat ...
Oud 2 oktober 2012, 21:04   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een ding weet ik zeker: De mensen die bij de spoorwegen werken hebben een schandalig hoge wedde.
Er is een goed loon. "Schandalig" is een term waarover niet te twisten valt, zeker?

Citaat:
Misschien kan daar eens iets aan gedaan worden of zouden ze misschien eens minder moeten staken, hun wedde indachtig.
Lang niet iedereen staakt...

Citaat:
Ehm... Zoals zwitser opwerpt, jij vertrouwt op je sletsen?
Oud 2 oktober 2012, 22:15   #6
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Er is een goed loon. "Schandalig" is een term waarover niet te twisten valt, zeker?
Als ik alle andere voordelen in dat "loon" meereken is het inderdaad zeer hoog.
Oud 2 oktober 2012, 22:17   #7
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Jij gaat overal te voet heen?
Er is nog wel zoiets als een bus. Niet zo snel geef ik toe.
Oud 2 oktober 2012, 22:19   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik alle andere voordelen in dat "loon" meereken is het inderdaad zeer hoog.
Welke voordelen dan?
Oud 2 oktober 2012, 22:20   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met de bus van Antwerpen naar Brussel doe je er inderdaad een ietsie pietsie langer over...

Oud 3 oktober 2012, 04:35   #10
Zwitser

Standaard

Citaat:
De bus is wel schandalig goedkoop in België. Het getuigd ook verder van een manke OV politiek dat bus en trein voor dezelfde verplaatsing een andere prijs hebben.
... repeat ...
Oud 5 oktober 2012, 19:24   #11
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik heb natuurlijk het eerste gestemd. Ik wil een efficiënte structuur, iets dat werkt, liefst voor een correcte prijs. De manier waarop dat is, maakt me minder uit. Een unitaire structuur, ik ben er niet voor, maar ik ben evenmin tegen. Ik ben alleen niet zeker dat het de beste resultaten zal geven...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 20:32   #12
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Met de bus van Antwerpen naar Brussel doe je er inderdaad een ietsie pietsie langer over...

Tenzij je in de zuidrand van Antwerpen woont en drie kwartier nodig hebt om de tien kilometer tot het dichtstbijzijnde IC-station te overbruggen met de kronkel-Lijn.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 21:28   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Tenzij je in de zuidrand van Antwerpen woont en drie kwartier nodig hebt om de tien kilometer tot het dichtstbijzijnde IC-station te overbruggen met de kronkel-Lijn.
Er is nog altijd station Antwerpen-Zuid.

Oud 9 oktober 2012, 23:24   #14
groentje
Minister-President

Standaard

Ik vermoed dat fonne plaatsen als Wilrijk, Hoboken of Edegem bedoelt. Vanuit pakweg Edegem is het nog een eindje naar Antwerpen-Zuid, even fietsen naar Mortsel-Oude God en daar de IR nemen lijkt me dan interessanter, desnoods kan de L-trein vanuit station Hove ook. Het is waar, De bus van De Lijn doet er even over...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 10 oktober 2012, 07:38   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik vermoed dat fonne plaatsen als Wilrijk, Hoboken of Edegem bedoelt. Vanuit pakweg Edegem is het nog een eindje naar Antwerpen-Zuid, even fietsen naar Mortsel-Oude God en daar de IR nemen lijkt me dan interessanter, desnoods kan de L-trein vanuit station Hove ook. Het is waar, De bus van De Lijn doet er even over...
En de oplossing ligt alweer... bij het spoor.

Oud 10 oktober 2012, 14:59   #16
groentje
Minister-President

Standaard

Toch als je met de trein wil reizen. Er is al langer het idee van een sneltram van Brussel naar Boom, die dan eventueel naar Antwerpen kan worden doorgetrokken via de A12, dat zou toch wel een beetje het gat tussen de lijnen 25/27 enerzijds en lijn 60 Brussel-Dendermonde anderzijds kunnen opvullen.
Jeroen Boone
Oud 10 oktober 2012, 17:27   #17
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem net de trein omwille van de betaalbaarheid.
Tegen die prijs kan de auto niet op.

Voorts interesseert de structuur me niet, als't maar werkt.
Het is volgens inside bronnen momenteel zo dat er twee bedrijven naast elkaar werken, waarbij men soms de behoeften van de andere zijde niet kent, waardoor stommiteiten gebeuren. Binnen het huidige bestel lijkt één holding aangewezen om op korte termijn de belangrijkste problemen op te lossen.
Oud 10 oktober 2012, 17:28   #18
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Wie schrik heeft om vijf minuten te fietsen naar een station kan beter thuis blijven
Oud 10 oktober 2012, 21:00   #19
Voltian
Europees Commissaris

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
Ik neem net de trein omwille van de betaalbaarheid.
Tegen die prijs kan de auto niet op.

Voorts interesseert de structuur me niet, als't maar werkt.
Het is volgens inside bronnen momenteel zo dat er twee bedrijven naast elkaar werken, waarbij men soms de behoeften van de andere zijde niet kent, waardoor stommiteiten gebeuren. Binnen het huidige bestel lijkt één holding aangewezen om op korte termijn de belangrijkste problemen op te lossen.
Die betaalbaarheid is wel wat genuanceerd, je betaalt sowieso al 750€ per gezin (via belastingen) alvorens je één trein neemt. De prijs per rit is dan inderdaad wel laag.

Om maar te zeggen, die betaalbaarheid komt met een prijs
Oud 11 oktober 2012, 02:57   #20
groentje
Minister-President

Standaard

Tja, eenmaal je een auto hebt, reken je toch ook niet alle kosten voor inverkeersstelling, verzekering, etc mee? En voor het wegennet hebben we op voorhand ook allemaal betaald, hoor, ook de mensen zonder wagen.

Er wordt inderdaad naast elkaar gewerkt, maar dat is meer uit onwil dan omdat het onmogelijk is om samen te werken. Voorheen waren er ook verschillende bedrijfsdirecties die niet altijd even goed samenwerkten, trouwens. Als de wil er is om samen te werken, dan maakt de structuur niet zo veel uit.
Jeroen Boone
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be