![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Laten we er niet omheen draaien, de mens kan niet leven zonder dogma's.
Wat we geloven, mooi vinden, moreel of immoreel vinden, het zijn allemaal dogma's. Ook als we denken dat we rationeel bezig zijn. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Dogma_%28algemeen%29
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vooroordeel Is er een verband tussen beiden ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 13 januari 2013 om 18:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() De man heeft gelijk. Vanuit zuiver epistemologisch en intellectualistisch oogpunt zijn dogma en vooroordeel altijd verkeerd, maar in het dagelijkse leven zijn ze absoluut noodzakelijk om te (over)leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Dat denk ik ook. Voor een bepaalde elite of avant-garde is een ideologie wellicht rationeel te verklaren, eventueel met een beroep op een natuurwet, maar voor de massa is elke ideologie louter dogma. Het eenvoudigste en prettigste dogma is dat de eigen groep of stam uitverkoren is door God of de natuur om dominant te zijn of dit te worden en om alle tegenstanders te overwinnen. Dat gaat er in als koek en elk verzinsel en elke smoes wordt als bewijs voor dit geloof aanvaard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Volgens mij heeft elke praktische ideologie als basis dogma's over de hoogste autoriteit en machtsverhoudingen (nodig). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het enig ware dogma is dat de waarheid zichzelf constant ontwikkelt, juist door zichzelf te bestrijden.
Elke waarheid staat altijd ter discussie, waardoor het zichzelf ontwikkelt. Dit is het ware dogma van Hegel en mijn atoomtheorie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je enig ware dogma is al jaren hetzelfde, hoe komt het dan dat dit dogma niet ontwikkelt? Laatst gewijzigd door Another Jack : 20 januari 2013 om 13:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Je kunt het postmodernistisch uitdrukken zonder het inhoudsloze woord dogma welk afhankelijk is van semantiek en terminologie. Er is geen absolute reden om iets te bepalen (in conventies of techniek is dit wel mogelijk).
Citaat:
- Dogma - Denken - Rationaliteit Ook als we (rationeel/dogmatisch) denken/geloven dat we rationeel/dogmatisch bezig/gelovig zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Overigens heb ik sinds de ontdekking daarvan in 1974 al veel gedaan, met name een goed godsbegrip in 1980. Ik heb de filosofie van Hegel verder ontwikkeld en na mij zal er iemand komen die mijn filosofie weer verder ontwikkelt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een waarheid is gewoon waar. Punt aan de lijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de waarheid is veel meer dan slechts een punt aan de lijn. Aldus zou de lijn eindig zijn, maar de lijn is oneindig en gaat vervolgens over in een vlak en dan de ruimte en de tijd en dan meerdere dimensies, enzovoort. Zie ook: evolutietheorie. Zo is die van de Darwin eindig en onverklaard en die van mij is oneindig en heeft zijn verklaring in de microwezentjes, dus in de Geest van God. Wel kan je zeggen: in wezen is alles er al, maar ook ontwikkelt het zich in ons bewustzijn. Het is ook een evolutionair proces. Laatst gewijzigd door harriechristus : 22 januari 2013 om 10:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het zijn meningen zoals deze en mensen die ze volgen zoals u en anderen die net de echte evolutie van de mens tegenhouden. En dat is niet iets natuurlijks maar een man-made iets; het is ons zelf beperkingen opleggen en dan vanuit die beperkingen trachten te vernieuwen. Niet echt heel dom want zo sluit je bepaalde mogelijkheden per definitie uit en houdt het status qou in stand, vertraagd sociale en dus menselijke vooruitgang. BEWUST. En de kudde doet er nog maar graag aan mee ook.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
A is 1 of 0: Waar of niet waar. Niks met theses, antitheses of syntheses te maken. Hegel was trouwens helemaal niet met logica bezig, hij probeerde gewoon een patroon in de geschiedenis te vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geloof me: logica is echt een systeem van tegenstrijdigheid en niet zo simpel als de meeste mensen wel denken. En aan die tegenstrijdigheid ontstaat de ontwikkeling der werkelijkheid. Te beginnen met de eenheid van Zijn en Niets bij Hegel. Citaat:
En zijn logica van de geschiedenis is slechts een deel van zijn totale Logica. Hier een stuk Logica van Hegel: de eenheid van Zijn en Niets (toegepast op mijn atoomtheorie). DE EENHEID VAN ZIJN EN NIETS. Hegel begint zijn dialectiek met de eenheid van Zijn en Niets, want het abstracte Zijn is eigenlijk helemaal: ......NIETS... !!, en omgekeerd: .... het Niets IS.... !! En als omslag van Niets naar Zijn zou je die dialectiek van Hegel als de verklaring van het ontstaan van het heelal kunnen beschouwen, omdat het Niets een in zichzelf tegenstrijdig begrip is, want het Niets IS... !! "Eerst" was er alleen maar Niets, maar omdat het niets ook IS, daarom ontstaat uit het Niets ook het Zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het heelal er eens niet geweest zou zijn, want deze logica is eeuwig geldend, het moet daarom iets zijn dat altijd weer opnieuw plaats heeft. Of juist omdat Niets en Zijn een eenheid zijn kan er nooit alleen maar Niets bestaan hebben. Kortom: het heelal is eeuwig. De eenheid van zijn en niets is het worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is allemaal goed en wel in een concept over "abstract denken", zoals de niet euclidische wiskunde zeer begrijpelijk aantoont. Maar er bestaat ook zoiets als "wetenschappelijke methode" die in wezen onbevoooroordeeld is.
bovendien is het ene geloof het andere niet : er is een geloof dat de individuele mens volkomen ondrwerpt aan "het hogere" dat ofwel geïnterpreteerd kan worden als uitgaand van een klasse/kaste van adellijken, elite of geestelijken er is een geloof van maatschappelijke ordening als overeenkomst tussen "vrije" individuën (al dan niet universeel of in kleine groepjes of een samenstelling ervan). Het fundament van en overtuiging is altijd een "geloof" - wetenschap is een "methode"
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En neen, Harrie, Hegel hield zich niet bezig met logica. |
|
![]() |
![]() |