Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2012, 07:44   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard In het grootste geheim: identiteitskaart wordt 3 euro duurder

Ben Wuyts vond het maar zeer toevallig, midden in een lijvige tekst.

Belastingsregering: waarom zo geheimzinnig ?

Van 15 naar 18: kunt gij rekenen hoeveel percent opslag dit is ?
De kosten van een identiteitskaart zitten wellicht niet in de indexkorf.

Vroeger kostte een papieren kaart blijkbaar 4 euro. Nu doen we met die 18 euro, toch volgens het rekenhof, niets meer.

Bedankt oude machtspartijen op dat federale niveau !!

http://www.standaard.be/artikel/deta...21215_00403630
Identiteitskaart opnieuw 3 euro duurder

Citaat:
De prijs van een elektronische identiteitskaart gaat met 3 euro omhoog, nog maar eens. ‘Het strafste is vooral dat de regering deze maatregel doodzwijgt', zegt N-VA-Kamerlid Ben Weyts, die de prijsverhoging ontdekte in de lange lijst begrotingsmaatregelen.

In 2004 kostte een papieren identiteitskaart nog ongeveer 4 euro. Op dit moment betaal je voor de nieuwe, elektronische identiteitskaart al zo'n 15 euro, en volgens N-VA-Kamerlid Ben Weyts komt daar nu nog eens 3 euro bij.

‘Een van de begrotingsmaatregelen is blijkbaar het schrappen van het voorziene federale budget van 5 miljoen euro voor identiteitskaarten. Eronder staat te lezen dat ‘als gevolg daarvan de prijzen van de identiteitskaarten in die mate worden verhoogd'.

Weyts rekende voor dat die beslissing de prijs van een identiteitskaart met nog eens 3 euro opdrijft, naar zo'n 18 euro.

‘Het feit dat deze prijsverhoging ook heimelijk wordt doorgevoerd, doet toch vragen rijzen. Vorig jaar, toen beslist werd de levensduur van de elektronische identiteitskaart van 5 naar 10 jaar op te trekken, was anders nog plechtig beloofd dat er geen prijsverhoging zou volgen.'

Weyts: ‘De vraag rijst hoeveel heimelijk verzwegen belastingverhogingen er de komende weken nog naar boven komen. Premier Di Rupo zou beter open kaart spelen en een eerlijk en volledig overzicht geven.'

Het nieuws van de prijsverhoging komt er bovendien net op het moment dat het Rekenhof de elektronische identiteitskaart heeft gebuisd. De mogelijkheden van die kaart worden niet of amper benut: het gebruik ervan via kaartlezers blijft erg beperkt, aldus het Rekenhof.

‘In acht jaar tijd betalen we nu vier keer meer voor onze elektronische identiteitskaart dan voor het papieren model, zonder dat er veel voordelen aan verbonden zijn', aldus nog Weyts.

Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 08:19   #2
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Schoof dat noem ik nu eens bankkaarten op laag water zoeken.
Kijk eens even hoeveel per maand je betaald voor een bankkaart bij BNP Fortis of KBC en dan komt Ben laweit af met een verhoging van 3 € op 5 jaar.
Bankkarten dienen gratis te zijn, want ze besparen de bank ik weet niet hoeveel werkvolk en ze doen je nog betalen om je eigen geld terug te krijgen, dus als de privé het doet hoor ik je niet, maar als de staat de kostprijs aanrekent schreeuwt Ben Laweit moord en brand.
Trouwens welke privé maatschappij maakt die paspoorten?
Ik vermoed dat die bestuurders en de CEO zeer goed betaald worden.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 08:29   #3
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Kijk eens even hoeveel per maand je betaald voor een bankkaart bij BNP Fortis of KBC en dan komt Ben laweit af met een verhoging van 3 € op 5 jaar.
Bankkarten dienen gratis te zijn, want ze besparen de bank ik weet niet hoeveel werkvolk en ze doen je nog betalen om je eigen geld terug te krijgen, dus als de privé het doet hoor ik je niet, maar als de staat de kostprijs aanrekent schreeuwt Ben Laweit moord en brand.
Iedereen kiest bij welke bank hij zit: wie betaalt voor zijn bankkaart heeft daar dus zelf voor gekozen en is in mijn ogen een dommekloot.

Niemand kiest hoe de staat de ID-kaarten regelt/kiest/financiert. Dat is gewoon verplicht. Een verhoging stilzwijgend doorvoeren terwijl men eerst plechtig zweert het niet te gaan doen, lijkt me toch wel een relevant feit te zijn.
Zeker als de kostprijs met 20% stijgt.

Maar van u had ik niets anders verwacht dan dat u de belastingsregering Di Rupo met hand en tand zou steunen.
We zijn onder EDR trouwens over de kaap van 50% overheidsbeslag BBP gegaan. Welaan iets om zeer trots op te zijn.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 09:01   #4
schaduw
Gouverneur

schaduw's schermafbeelding

Standaard

Schandalig zelfs dat je moet betalen voor overheidsdocumenten vermits ze al zeer veel belastingen afhouden. Dan verschieten ze dat mensen op achterlijke populistische partijen stemmen ...
Oud 17 december 2012, 09:10   #5
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Staat er toevallig ook niet in die lijvige tekst ergens verplichte autokeuring na 2 ipv 4 jaar ? Of is die aanslag pas gepland voor volgend jaar ?
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 09:17   #6
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduw Bekijk bericht
Schandalig zelfs dat je moet betalen voor overheidsdocumenten vermits ze al zeer veel belastingen afhouden. Dan verschieten ze dat mensen op achterlijke populistische partijen stemmen ...
Dikke 2, behalve dat "achterlijke"!
Ook de pasfoto zou door de staat moeten betaald worden. Elk gemeentehuis een apparaat. In de gemeente waar ik woon is zelfs geen fotograaf meer. Daarom moet ik voor een pasfoto naar een naburige gemeente rijden.
Oud 17 december 2012, 09:32   #7
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik betaal 0 euro voor mijn bankkaarten. Ik heb dus zelf de keuze of ik al dan niet naar een bank ga die geld vraagt voor zijn bankkaarten. Mijn identiteitskaart aan de andere kant wordt aan mij opgelegd door de federale regering die er nu 3 euro meer voor gaat vragen en dit nu zal trachten te verkopen als een "besparing"
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 17 december 2012 om 09:33.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 09:41   #8
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Het ergste is dat je er steeds een papiertje bijkrijgt omdat autoriteiten die kaarten in het buitenland niet eens kunnen lezen
Oud 17 december 2012, 10:04   #9
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ben Wuyts vond het maar zeer toevallig, midden in een lijvige tekst.

Belastingsregering: waarom zo geheimzinnig ?

Van 15 naar 18: kunt gij rekenen hoeveel percent opslag dit is ?
De kosten van een identiteitskaart zitten wellicht niet in de indexkorf.

Vroeger kostte een papieren kaart blijkbaar 4 euro. Nu doen we met die 18 euro, toch volgens het rekenhof, niets meer.

Bedankt oude machtspartijen op dat federale niveau !!

http://www.standaard.be/artikel/deta...21215_00403630
Identiteitskaart opnieuw 3 euro duurder
Goh, schoof, dat mensen hier niet tegen protesteren zeg... Al jouw non-topics in een poging om Di Rupo zwart te maken zorgen er net voor dat iedereen begrijpt dat ze het goed doen. Je kan je druk maken om 3 € voor een identiteitskaart. Dat wil zeggen dat we er niet zo slecht voorstaan.
Oud 17 december 2012, 10:33   #10
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Goh, schoof, dat mensen hier niet tegen protesteren zeg... Al jouw non-topics in een poging om Di Rupo zwart te maken zorgen er net voor dat iedereen begrijpt dat ze het goed doen. Je kan je druk maken om 3 € voor een identiteitskaart. Dat wil zeggen dat we er niet zo slecht voorstaan.
Prijsverhoging ID om de schuldenberg te verkleinen tot daar aan toe.

Het is echter de cumul van geen enkele zware besparing, nieuwe belastingen, en vooral die stiekem doorvoeren dat mijns inziens de meeste mensen mateloos storen.
Oud 17 december 2012, 10:36   #11
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Man, man , man, wat een goedkoop populisme. Zelden zo'n muggenzifterij gelezen
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 11:03   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe komt dat jij zou weten hoeveel je moet betalen voor een bankkaart bij die oplichters van BNP Fortis ?
Ben jij dan niet bij een van die kleinere banken, waar in deze draad al allusie op gemaakt is, en waar de bankkaarten gratis zijn ? Ik wel hoor.

En dan volledig of topic:

Als ik moet kiezen tussen heel mijn pensioen de ganse maand in mijn brieventas te bewaren om het (veel te vlug te moeten) uit te geven,

of het kunnen opsoeperen aan de hand van een bankkaart, zomaar ergens in een warenhuis in de Ardennen vandaag, en morgen aan een automaat aan de kust, ..

dan weet ik en dan besef ik welk informatica-systeem daar achter zit, en van welke service ik geniet.

En dat systeem werkt dan nog. De abvv-getinte spoorwegen falen met fyrheid ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 17 december 2012, 11:05   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik maak die belastingsregering zonder Vlaamse meerderheid niet zwart.

Ze maakt zichzelf zwart.

Ik ontmasker ze enkel. En jouw goede raad om te zwijgen, sla ik in de wind.

(Ik moet even editten: ik ontmasker ze niet. Ben Weyts doet dat. Ik feliciteer hem daarvoor.)

.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 17 december 2012 om 11:06.
Oud 17 december 2012, 11:07   #14
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ze maakt zichzelf zwart.

.
Waar zeg ik dat je moet zwijgen? Ik ben De Wever niet, mensen mogen van mij zeggen wat ze willen...
Citaat:
De Wever zelf is 'geamuseerd' door de tweet van Kompany. 'Ik ben geen voetbalfan, maar het is geen goed idee sport en politiek te mengen. Ikzelf doe dat nooit.'
Ik vind het gewoon grappig hoe opzichtig je op zoek gaat naar een stok om de hond te slaan.
Oud 17 december 2012, 11:10   #15
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ze maakt zichzelf zwart.

(Ik moet even editten: ik ontmasker ze niet. Ben Weyts doet dat. Ik feliciteer hem daarvoor.)

.
Ontmaskeren voor 3 euro ?
Oud 17 december 2012, 11:18   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar zeg ik dat je moet zwijgen? Ik ben De Wever niet, mensen mogen van mij zeggen wat ze willen...

Ik vind het gewoon grappig hoe opzichtig je op zoek gaat naar een stok om de hond te slaan.
Ik heb niet gezegd dat jij zei dat ik moest zwijgen.
Wel iets over goede raad, namelijk letterlijk:
Citaat:
En jouw goede raad om te zwijgen, sla ik in de wind.
En die goede raad heb ik gepuurd, met enige dichterlijke vrijheid, uit jouw quoot:
Citaat:
...
Al jouw non-topics in een poging om Di Rupo zwart te maken zorgen er net voor dat iedereen begrijpt dat ze het goed doen.
...

Nu dan maar tot de kern:
deze verhoging is dus volgens Di Rupo geen nieuwe belasting.
Het is een maatregel van de 3° soort (geen belasting, geen besparing, maar wel ... ik weet niet hoe je zoiets moet noemen).

En dat zomaar in het geniep.

.

Oud 17 december 2012, 11:19   #17
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb niet gezegd dat jij zei dat ik moest zwijgen.
Wel iets over goede raad, namelijk letterlijk:

En die goede raad heb ik gepuurd, met enige dichterlijke vrijheid, uit jouw quoot:

Nu dan maar tot de kern:
deze verhoging is dus volgens Di Rupo geen nieuwe belasting.
Het is een maatregel van de 3° soort (geen belasting, geen besparing, maar wel ... ik weet niet hoe je zoiets moet noemen).

En dat zomaar in het geniep.

.
Sorry, ik slaag er echt niet in me er druk over te maken... En aan de lauwe reacties te zien slaagt niemand, buiten jij dan, er in.
Oud 17 december 2012, 11:25   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry, ik slaag er echt niet in me er druk over te maken... En aan de lauwe reacties te zien slaagt niemand, buiten jij dan, er in.
't Kan inderdaad niet alle dagen een feestmenu met zes gangen en "aangepaste wijnen" zijn.

Maar zo'n klein koekje tussendoor is best wel lekker.

.

Oud 17 december 2012, 11:28   #19
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Ontmaskeren voor 3 euro ?

Ge denkt dus dat de staat daar 3 euro aan gaat verdienen? Ge schat de capaciteiten van Di Rupo erg laag in.

Laatst gewijzigd door Jakko : 17 december 2012 om 11:30.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 11:33   #20
pegasus6869
Banneling

Standaard

Alléé jongens dat het duurder word dat is hier toch "NORMAAL" in belziekske.
En u vergeet uw fotooke nog, dan komt er gauw nog eens 20 eurootjes erbij.
Dus steek uw "diamanten kaartje "maar in een plastiekzakske.
En wat zeggen jullie.....dank u wel,dank u wel.....En op naar het volgende zeker !!
De molen stopt nooit !!

Laatst gewijzigd door pegasus6869 : 17 december 2012 om 11:34.
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be