Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Welk staatshoofd wenst u het liefst?
een lid van de regering (roterende rol zoals in Zwitserland) 6 17,14%
één functie voor staatshoofd en regeringsleider 7 20,00%
een president 16 45,71%
een ceremoniële koning 1 2,86%
een koning zoals we die nu kennen 1 2,86%
een koning met meer (politieke) bevoegdheden 4 11,43%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2012, 12:48   #1
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard Staatshoofd

Laat ons hier dan maar eens een zinvolle poll horen waarbij men meer kan kiezen dan alleen maar welke rol de koning mag spelen.

Het gaat hier dus over welk staatshoofd ge het liefst hebt. Ge kunt bijvoorbeeld het liefst een president hebben, maar een ceremonieel koningschap als tussenstap zien. Stem in dat geval voor president.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.

Laatst gewijzigd door Nebur : 30 december 2012 om 13:01.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 12:58   #2
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

In een onafhankelijk Vlaanderen is er niet een president en een eerste minister nodig. Zoiets kunnen alleen grootmachten zoals Ierland zich veroorloven.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 13:27   #3
schaduw
Gouverneur

schaduw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
In een onafhankelijk Vlaanderen is er niet een president en een eerste minister nodig. Zoiets kunnen alleen grootmachten zoals Ierland zich veroorloven.
Inderdaad, Bart De Wever is genoeg.
Oud 30 december 2012, 13:47   #4
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Mijn voorkeur staat er niet tussen.

Op zich vind ik dit onderwerp tijdverlies, maar als er dan toch een keuze gemaakt moet worden, dan kies ik voor het volgende:

Een koning moet niet vervangen worden door een president. Bij een president verlies je de lange termijn zonder nieuwe voordelen.

Wel kan een meerkoppig staatshoofd een goed alternatief zijn. Voor communicatie met conservatieve landen stellen we een conservatiever lid van een regeringspartij aan. Voor de progressieve landen een progressiever lid van een regeringspartij. Enzovoort. Die kunnen elk bij die specifieke contactpersoon de beslissingen van de regering het best verdedigen.

Jij krijgt binnenlands dan ook niet het verkeerde beeld dat de partij van de enige regeringsleider alles voor het zeggen zou hebben.

Als het om de koning door een eenkoppige president te vervangen is, dan stem ik gewoon voor de koning, om geen tijd te verliezen aan een omschakeling omwille van wat symbolisch gezwam dat niets met efficiëntie te maken heeft.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 14:23   #5
Vigilante VL
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht

Op zich vind ik dit onderwerp tijdverlies, maar als er dan toch een keuze gemaakt moet worden, dan kies ik voor het volgende:

Een koning moet niet vervangen worden door een president. Bij een president verlies je de lange termijn zonder nieuwe voordelen.

Wel kan een meerkoppig staatshoofd een goed alternatief zijn. Voor communicatie met conservatieve landen stellen we een conservatiever lid van een regeringspartij aan. Voor de progressieve landen een progressiever lid van een regeringspartij. Enzovoort. Die kunnen elk bij die specifieke contactpersoon de beslissingen van de regering het best verdedigen.

Jij krijgt binnenlands dan ook niet het verkeerde beeld dat de partij van de enige regeringsleider alles voor het zeggen zou hebben.

Als het om de koning door een eenkoppige president te vervangen is, dan stem ik gewoon voor de koning, om geen tijd te verliezen aan een omschakeling omwille van wat symbolisch gezwam dat niets met efficiëntie te maken heeft.
Ze zouden je graag zien komen in de Wetstraat, want dat impliceert natuurlijk dat er nog een paar mandaten bijkomen i.p.v. dat er bezuinigd wordt.

Geheel bijkomstig is dan de totale verwarring bij de burger, die nu al afhaakt bij een systeem dat (als je een beetje moeite doet) je zonder probleem doorziet.

Uw discours is trouwens dat van elke culturele marxist, waarbij het uitgangspunt is dat iedereen dikke vriendjes met elkaar wordt, zolang je maar alles mooi verdeelt. Utopie natuurlijk.
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 15:10   #6
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dictator?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 15:31   #7
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Dictator?
Nee. Ik ben niet zo voor het verheerlijken en vertrouwen van één persoon zoals de aanbidders van De Wever.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 15:43   #8
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee. Ik ben niet zo voor het verheerlijken en vertrouwen van één persoon zoals de aanbidders van De Wever.
Tuurlijk jongen, tuurlijk.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2020, 07:15   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat die Lul uit Laken een lange termijnvisie heeft, dat hebben we gemerkt.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2020, 09:48   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dictator?
Vlaamse republiek met uiteraard een door de Vlaming verkozen president.
Oud 12 april 2020, 09:49   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat die Lul uit Laken een lange termijnvisie heeft, dat hebben we gemerkt.
Inderdaad, het bestendigen van hun macht.
Oud 12 april 2020, 10:05   #12
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

De enquête is niet onpartijdig. Ik wens alle macht absoluut zonder scheiding der machten over te dragen aan het Huis van België.

Democratie gaat nooit het belang van een volk of een natie dienen, een monarch wel.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 12 april 2020 om 10:06.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2020, 10:09   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Er zijn er hier echt die uit verveling necromancer worden.
Oud 12 april 2020, 10:11   #14
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ons staatshoofd mag geen januskop zijn wat waarden betreft. De monarch bepaalt of hij conservatieve of progressieve waarden uitdraagt. Hij kan naar eigen dunken zijn waarden flexibel hanteren. Het volk en de buitenlandse mogendheden kunnen geen invloed uitoefenen op de waarden van de monarch en hoe hij deze oplegt, afdwingt en tracht wereldwijd uit te dragen.

Het besluit van de Koning is wet.
Oud 12 april 2020, 10:15   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dictator?
Een enquête lanceren over staatshoofd zonder de optie dictator betoont geen interesse voor de mening van de bevraagden maar vertelt veel over de democratische indoctrinatie van de bevrager.
Oud 12 april 2020, 12:01   #16
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Hij kan naar eigen dunken zijn waarden flexibel hanteren. .
Dat hebben we gezien toen de vorige koning de bevolking kwam wijzen op de waarden en normen van een gezin maar zélf naast de pot piste.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2020, 12:11   #17
Tavek
Banneling

Standaard

De uitvoerende macht bij de Koning en zijn regering, zoals het nu gestipuleerd wordt. Wel zou ik meer macht willen zien voor de Koning bij de samenstelling van de regering, i.e. hij benoemt en kiest ze, op basis van een regeerakkoord dat steun kan krijgen in het parlement. De voorzitters moeten aan macht inboeten, want nu zijn zij de baronnen die het land regeren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2020, 12:15   #18
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De enquête is niet onpartijdig. Ik wens alle macht absoluut zonder scheiding der machten over te dragen aan het Huis van België.

Democratie gaat nooit het belang van een volk of een natie dienen, een monarch wel.
Dat hebben we gezien.
Oud 12 april 2020, 12:16   #19
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat hebben we gezien toen de vorige koning de bevolking kwam wijzen op de waarden en normen van een gezin maar zélf naast de pot piste.
En te laf om het toe te geven.
Oud 12 april 2020, 12:17   #20
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De uitvoerende macht bij de Koning en zijn regering, zoals het nu gestipuleerd wordt. Wel zou ik meer macht willen zien voor de Koning bij de samenstelling van de regering, i.e. hij benoemt en kiest ze, op basis van een regeerakkoord dat steun kan krijgen in het parlement. De voorzitters moeten aan macht inboeten, want nu zijn zij de baronnen die het land regeren.
Ge meent het. Meer macht aan iemand die door geboorte staatshoofd is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be