Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2013, 18:30   #1
eno2
Banneling

Standaard Frans in het derde leerjaar - 20% lessen in vreemde taal

Citaat:

Vandaag.be
Minister Pascal Smet (sp a) heeft zijn talennota die hij in de zomer van 2011 lanceerde, in een ontwerpdecreet gegoten. Een van de punten is dat álle kinderen bij de overgang van kleuter- naar lager onderwijs en van lager naar middelbaar onderwijs een taaltest. Nederlands moeten afleggen. “Wie niet slaagt, krijgt een taalbad of bijkomende lessen”, zegt zijn woordvoerster Nina Mallants.

De verplichte taaltest is maar een van de punten over taal die. veranderen. “Voorts zullen kinderen al vanaf het derde leerjaar Frans kunnen volgen. Nu is dat vanaf het vijfde.”

Andere nieuwigheid is dat middelbare scholen tot 20 procent van hun lessen in een andere taal mogen geven, naast de gewone taallessen.
Ik zie liever een vrij keuze tussen Engels en Frans in het derde leerjaar

Voor wat de 20% lessen in vreemde talen betreft in het middelbaar: sensationeel, maar allicht niet slecht.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 18:33   #2
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Voor mijn part beginnen ze in de kleuterklas.
Een taal kennen kan nooit kwaad.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 18:40   #3
Dennis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Voor mijn part beginnen ze in de kleuterklas.
Een taal kennen kan nooit kwaad.
Inderdaad! In België krijgt iedereen Frans vanaf het vijfde leerjaar en het niveau dat ze op het einde van het middelbaar hebben bereikt is bij de overgrote meerderheid erbarmelijk.

Ook het niveau van het Engels vind ik bij velen niet goed genoeg.

Ik ben wel tegen immersiescholen, daar kan niets goeds uit voortkomen.

Laatst gewijzigd door Dennis : 18 januari 2013 om 18:41.
Dennis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 19:17   #4
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Bekijk bericht
Inderdaad! In België krijgt iedereen Frans vanaf het vijfde leerjaar en het niveau dat ze op het einde van het middelbaar hebben bereikt is bij de overgrote meerderheid erbarmelijk.

Zolang de overgrote meerderheid van de Vlamingen dat Frans zo goed als nooit gebruikt omdat men het niet of nauwelijks nodig heeft, zal het niveau ervan erbarmelijk blijven. Daar helpt geen enkele schoolse verplichting tegen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 19:19   #5
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Zolang de overgrote meerderheid van de Vlamingen dat Frans zo goed als nooit gebruikt omdat men het niet of nauwelijks nodig heeft, zal het niveau ervan erbarmelijk blijven. Daar helpt geen enkele schoolse verplichting tegen.
Dat kan je even goed over Duits, Spaans of Italiaans of vul maar in zeggen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 19:31   #6
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Waarom ? Is dat een principieel standpunt, of is het omdat je weet hebt van slechte resultaten ? In mijn streek (Ronse, taalgrens met Henegouwen) werkt het, de immersieschool hier enkele kilometers over de taalgrens levert resultaten af. Misschien ligt dit in andere streken heel anders ?
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 19:45   #7
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
.... de immersieschool hier enkele kilometers over de taalgrens levert resultaten af. Misschien ligt dit in andere streken heel anders ?
Nee hoor Peter.

In Brussel hebben we ruime ervaring met immersiescholen. Al meer dan een eeuw. Dat is een zeer goed gelukt project. Zo ging het Nederlands van 92 % naar 7 % in Brussel.

In onderwijs worden politiek strategische keuzes gemaakt. Belangrijk onderwerp.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 19:45   #8
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Worden er in Frankrijk lessen in het Duits of Engels gegeven? Nee toch. Dus, dikke zever.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 19:49   #9
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Worden er in Frankrijk lessen in het Duits of Engels gegeven? Nee toch. Dus, dikke zever.
Bizar toch, dat wat zich al dan niet in Frankrijk afspeelt zo belangrijk is voor jullie.
Oud 18 januari 2013, 20:13   #10
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat is een gewone vergelijking, mijn waarde.
Oud 18 januari 2013, 20:16   #11
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Dat is een gewone vergelijking, mijn waarde.
My ass.
Oud 18 januari 2013, 20:21   #12
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja, ik weet het. De argumenten zijn al lang opgebruikt.

Oud 18 januari 2013, 21:51   #13
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe is dat in godsnaam relevant?

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 22:27   #14
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

20% lessen in een andere taal neen liever niet, ten eerste moet je daar dan leerkrachten voor opleiden die zowel goed zijn in hun vakgebied als in een vreemde taal en vele vakken zijn al moeilijk genoeg om uit te leggen (en te begrijpen) in het Nederlands, een vak in een vreemde taal gaat denk ik niet het niveau naar omhoog maar naar omlaag helpen. Daarnaast kan men mij is een land aanduiden waar ze dit wel doen?
Oud 19 januari 2013, 10:49   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat de voorgestelde wijziging geen zoden aan de dijk zal brengen.

Zelfs het onderwijs kan niet tegen de stroom in roeien.

Als een vreemde taal op school aangeleerd wordt, terwijl er in het buitenschoolse leven geen gebruik is van die taal, dan zijn het paarlen voor de zwijnen.
Okee ja, een goede basis zal altijd blijven hangen. Heb je die taal later dan wel nodig, dan zal je dank zij die basis, tenminste vanuit een betere vertrekpositie hebben.

Illustratie: ik deed vroeger extra mijn best op school voor Frans, omdat er al eens een Franstalig liedje populair was, omdat we op vakantie gingen naar de Ardennen, omdat ik van gans de familie hoorde dat die taal belangrijk was voor zus en voor zo ....
Dit bestaat allemaal niet meer vandaag;
tenminste, het is gewijzigd ten voordele van het Engels.
Behalve echt zeer dicht bij de staatsgrens West-Vlaanderen met Frankrijk, of zeer dicht bij de toekomstige staatsgrens tussen Vlaanderen en Wallonië. En met zeer dicht moet je de zaak niet uitsluitend territoriaal opvatten. Ronse ronselt Franstalige klanten met hun centrum-functie. (Peter 1962 mag hier eens komen zeggen hoeveel inwoners dat boerengat heeft, maar welke grote (voeding en andere) winkels er gevestigd zijn. Je zou verschieten, maar elke landelijke keten bijna is er aanwezig.)

Ik zou die pedagogen met spa-signatuur (die de minister adviseren) willen aanraden om even een check te doen.
Hoe is het taalonderwijs in Nederland en in de Scandinavische landen?
Want Hollanders en Scandinaven halen uitstekende resultaten voor het Engels.
Hoeveel uren Engels krijgen ze daar ? En in welke niveaus allemaal ?

Nog een heel persoonlijk verhaaltje, vorige week meegemaakt:
ik stond in Gent-Sint-Pieters op de trein te wachten. In de vrieskou, dus in het schuilkot. Er waren daar ook een vijftal jonge, pakweg 18-jarige West-Vlamingen, met een heel heel diep West-Vlaams accent, waarvan één stomdronken. En ook een Franstalig madammeke van wel 70 jaar. Die oude taart wou toch wel haar plaats afstaan aan die dronkelap, maar die besefte het niet eens. De andere jonge gasten maanden haar aan om te blijven zitten.
Dan zeit dat madammeke (in Gent, maar op weg naar ..) heel vriendelijk en traag, met de nodige gebaren: "Je préfère m'en occuper quand is est assis, que tombé au sol .." (of zoiets in die aard)

De reactie van alle vier nuchtere jongeren was: een gezicht van 'daar heb ik niets maar dan ook niets van begrepen'.

Besluit: we moeten niet meer zeggen dat Vlamingen achteruit gegaan zijn op vlak van kennis van het Frans. We mogen zeggen dat de kennis van het Frans quasi uitgestorven is ...

De betere studenten enz. niet te na gesproken. Maar voor hen zullen die twee extra jaartjes ook niet veel uithalen.
.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2013, 11:45   #16
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:

Het niveau van het Engels is bij Vlaamse jongeren bij het allerhoogste in Europa, ook hoger dan in de meeste landen waar Engels de tweede taal is in het onderwijs, waar het bij ons slechts de derde is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijheideerst
Worden er in Frankrijk lessen in het Duits of Engels gegeven?
Vreemdetalenkennis is een van de troeven van de Vlamingen. Niet bepaald zo voor de Fransen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke
Daarnaast kan men mij is een land aanduiden waar ze dit wel doen?
Er zijn heel wat landen waar immersie-onderwijs bestaat, o.a. in de VS, Canada, Australië en Groot-Brittannië. En in Wallonië is het al een aantal jaren in opkomst.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Schoofzak
Hoe is het taalonderwijs in Nederland en in de Scandinavische landen?
Want Hollanders en Scandinaven halen uitstekende resultaten voor het Engels.
Hoeveel uren Engels krijgen ze daar ? En in welke niveaus allemaal ?
In zowel Scandinavië als Nederland is Engels de tweede taal, waar het bij ons de derde is. Ze krijgen dus vroeger Engels (van in de lagere school) en meer uren per week. Desondanks scoren Vlamingen beter dan Nederlanders voor Engels. En van de Scandinaviërs scoren enkel de Zweden beter dan ons.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2013, 11:49   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Bizar toch, dat wat zich al dan niet in Frankrijk afspeelt zo belangrijk is voor jullie.
Echte vlamingen houden van La Douce France.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2013, 12:03   #18
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Echte vlamingen houden van La Douce France.
Nein, von Bayern !
Oud 19 januari 2013, 12:18   #19
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik zie liever een vrij keuze tussen Engels en Frans in het derde leerjaar

Voor wat de 20% lessen in vreemde talen betreft in het middelbaar: sensationeel, maar allicht niet slecht.
Mijn grote zorg is dat als je met een vreemde taal te vroeg begint, de kans heel groot is dat het kind een aversie krijgt tgo die vreemde taal. We stellen ons voor dat die vreemde taal heel ludiek en geestdriftig wordt overgebracht maar de schoolsituatie kennende is dat een zeer romantische invulling.
Een kind hoeft maar één jaar een leerkracht te hebben die die vreemde taal MOET onderwijzen en met weinig goesting en de schade wordt aangericht.
In het eerste middelbaar heb ik talloze leerlingen gehad die een al zodanige afkeer hadden opgedaan van het Frans, dat ik heel veel energie heb moeten steken in het 'beginnen vanaf nul'. Het eerste wat je doet is affiniteiten kweken bij leerlingen voor iets nieuws. Van die affiniteiten heb ik niet veel gemerkt.

Ken je dat liedje?

Boum silila
qui a lu
au tutu
mama pi papa pou
�* la dure

Tou tututon
sous y la ponpon
tou tu tu ton
�* la coupie coupie fleure

Van Toon Hermans.Nonsens qua betekenis maar een plezant begin om de Franse tongval te introduceren op een plezante manier.

Als een onderwijzer/es derde jaar geen affiniteiten heeft met Frans kan ze die onmogelijk doorgeven. Er wordt wel iets doorgegeven maar dat is nu net wat er niet doorgegeven moet worden! En dat gebeurt zo vaak in het onderwijs.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 19 januari 2013 om 12:28.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2013, 12:18   #20
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Ik zou even willen toevoegen dat vele leerkrachten lager onderwijs zélf niet in staat lijken te zijn om Frans te spreken. In het eerste middelbaar moest onze klas vanaf nul beginnen wegens het te grote verschil in kennis van Frans.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be