![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor wat de 20% lessen in vreemde talen betreft in het middelbaar: sensationeel, maar allicht niet slecht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Voor mijn part beginnen ze in de kleuterklas.
Een taal kennen kan nooit kwaad.
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ook het niveau van het Engels vind ik bij velen niet goed genoeg. Ik ben wel tegen immersiescholen, daar kan niets goeds uit voortkomen. Laatst gewijzigd door Dennis : 18 januari 2013 om 18:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat kan je even goed over Duits, Spaans of Italiaans of vul maar in zeggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Brussel hebben we ruime ervaring met immersiescholen. Al meer dan een eeuw. Dat is een zeer goed gelukt project. Zo ging het Nederlands van 92 % naar 7 % in Brussel. In onderwijs worden politiek strategische keuzes gemaakt. Belangrijk onderwerp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Worden er in Frankrijk lessen in het Duits of Engels gegeven? Nee toch. Dus, dikke zever.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is een gewone vergelijking, mijn waarde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ik weet het. De argumenten zijn al lang opgebruikt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Hoe is dat in godsnaam relevant?
![]() |
#14 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() 20% lessen in een andere taal neen liever niet, ten eerste moet je daar dan leerkrachten voor opleiden die zowel goed zijn in hun vakgebied als in een vreemde taal en vele vakken zijn al moeilijk genoeg om uit te leggen (en te begrijpen) in het Nederlands, een vak in een vreemde taal gaat denk ik niet het niveau naar omhoog maar naar omlaag helpen. Daarnaast kan men mij is een land aanduiden waar ze dit wel doen?
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat de voorgestelde wijziging geen zoden aan de dijk zal brengen.
Zelfs het onderwijs kan niet tegen de stroom in roeien. Als een vreemde taal op school aangeleerd wordt, terwijl er in het buitenschoolse leven geen gebruik is van die taal, dan zijn het paarlen voor de zwijnen. Okee ja, een goede basis zal altijd blijven hangen. Heb je die taal later dan wel nodig, dan zal je dank zij die basis, tenminste vanuit een betere vertrekpositie hebben. Illustratie: ik deed vroeger extra mijn best op school voor Frans, omdat er al eens een Franstalig liedje populair was, omdat we op vakantie gingen naar de Ardennen, omdat ik van gans de familie hoorde dat die taal belangrijk was voor zus en voor zo .... Dit bestaat allemaal niet meer vandaag; tenminste, het is gewijzigd ten voordele van het Engels. Behalve echt zeer dicht bij de staatsgrens West-Vlaanderen met Frankrijk, of zeer dicht bij de toekomstige staatsgrens tussen Vlaanderen en Wallonië. En met zeer dicht moet je de zaak niet uitsluitend territoriaal opvatten. Ronse ronselt Franstalige klanten met hun centrum-functie. (Peter 1962 mag hier eens komen zeggen hoeveel inwoners dat boerengat heeft, maar welke grote (voeding en andere) winkels er gevestigd zijn. Je zou verschieten, maar elke landelijke keten bijna is er aanwezig.) Ik zou die pedagogen met spa-signatuur (die de minister adviseren) willen aanraden om even een check te doen. Hoe is het taalonderwijs in Nederland en in de Scandinavische landen? Want Hollanders en Scandinaven halen uitstekende resultaten voor het Engels. Hoeveel uren Engels krijgen ze daar ? En in welke niveaus allemaal ? Nog een heel persoonlijk verhaaltje, vorige week meegemaakt: ik stond in Gent-Sint-Pieters op de trein te wachten. In de vrieskou, dus in het schuilkot. Er waren daar ook een vijftal jonge, pakweg 18-jarige West-Vlamingen, met een heel heel diep West-Vlaams accent, waarvan één stomdronken. En ook een Franstalig madammeke van wel 70 jaar. Die oude taart wou toch wel haar plaats afstaan aan die dronkelap, maar die besefte het niet eens. De andere jonge gasten maanden haar aan om te blijven zitten. Dan zeit dat madammeke (in Gent, maar op weg naar ..) heel vriendelijk en traag, met de nodige gebaren: "Je préfère m'en occuper quand is est assis, que tombé au sol .." (of zoiets in die aard) De reactie van alle vier nuchtere jongeren was: een gezicht van 'daar heb ik niets maar dan ook niets van begrepen'. Besluit: we moeten niet meer zeggen dat Vlamingen achteruit gegaan zijn op vlak van kennis van het Frans. We mogen zeggen dat de kennis van het Frans quasi uitgestorven is ... De betere studenten enz. niet te na gesproken. Maar voor hen zullen die twee extra jaartjes ook niet veel uithalen. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Nein, von Bayern !
![]()
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een kind hoeft maar één jaar een leerkracht te hebben die die vreemde taal MOET onderwijzen en met weinig goesting en de schade wordt aangericht. In het eerste middelbaar heb ik talloze leerlingen gehad die een al zodanige afkeer hadden opgedaan van het Frans, dat ik heel veel energie heb moeten steken in het 'beginnen vanaf nul'. Het eerste wat je doet is affiniteiten kweken bij leerlingen voor iets nieuws. Van die affiniteiten heb ik niet veel gemerkt. Ken je dat liedje? Boum silila qui a lu au tutu mama pi papa pou �* la dure Tou tututon sous y la ponpon tou tu tu ton �* la coupie coupie fleure Van Toon Hermans.Nonsens qua betekenis maar een plezant begin om de Franse tongval te introduceren op een plezante manier. Als een onderwijzer/es derde jaar geen affiniteiten heeft met Frans kan ze die onmogelijk doorgeven. Er wordt wel iets doorgegeven maar dat is nu net wat er niet doorgegeven moet worden! En dat gebeurt zo vaak in het onderwijs. Laatst gewijzigd door parsprototem : 19 januari 2013 om 12:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zou even willen toevoegen dat vele leerkrachten lager onderwijs zélf niet in staat lijken te zijn om Frans te spreken. In het eerste middelbaar moest onze klas vanaf nul beginnen wegens het te grote verschil in kennis van Frans.
|
![]() |
![]() |