Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2013, 14:31   #1
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard Le flamand? Un "patois maladie de la gorge" (Will Kré-koire)

Ik volg de Franstalige media in dit land al jaren op de voet. En al jaren bemerk ik één grote constante: vanaf het ogenblik dat er in de Franstalige media gesproken wordt over het leren van het Nederlands, zijn onze beminde Waalse "landgenoten" niet meer in te houden. Ik kan het niet anders omschrijven dan pure haat en afkeer voor onze taal en cultuur. Waarom zouden zij, als aanhangers van la Grande Francophonie, ons boerendialect moeten leren? Het gaat er echt niet in.

Het is dan ook geen toeval dat het Nederlands in Wallonie niet verplicht is. Het volk wil dit gewoon niet.

Sommigen zullen nu zeggen dat ik veralgemeen, maar je kan het zelf nagaan. De overgrote meerderheid van de reacties ligt in deze lijn.

Deze reactie illustreert het perfect. Gevonden op de site van de Waalse krant La Province. Geniet u even mee. Aan deze mensen schenkt Vlaanderen dus jaarlijks tussen de 6 en 11 miljard euro:

Citaat:
Will Kré-koire

Qu'on arrete d'embeter nos enfants avec ce patois de dé �* coudre. Qu'on leur apprenne des langues INTERESSANTES et UTILES tels que l'anglais, l'allemand ou l'espagnol qui leur pemettront de voyager dans le monde entier alors qu'avec le patois maladie de la gorge, ils n'iront nulle part !!!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:39   #2
Another Jack
Banneling

Standaard

Ik leer elke dag bij, vanaf nu vertegenwoordigt een zekere Kré-koire Will alle Walen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:40   #3
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Als zijn punt is dat het nuttiger is om Engels of Spaans te leren, ok.
Duits en Frans daarentegen zijn niet even global.

In ons secundair is Duits verplicht, naast Frans en Engels.

Ik zou een vierde taal verplichten, maar de keuze bieden tussen enkele interessante talen, zoals Duits, Chinees of Spaans.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:41   #4
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ik volg de Franstalige media in dit land al jaren op de voet. En al jaren bemerk ik één grote constante: vanaf het ogenblik dat er in de Franstalige media gesproken wordt over het leren van het Nederlands, zijn onze beminde Waalse "landgenoten" niet meer in te houden. Ik kan het niet anders omschrijven dan pure haat en afkeer voor onze taal en cultuur. Waarom zouden zij, als aanhangers van la Grande Francophonie, ons boerendialect moeten leren? Het gaat er echt niet in.

Het is dan ook geen toeval dat het Nederlands in Wallonie niet verplicht is. Het volk wil dit gewoon niet.

Sommigen zullen nu zeggen dat ik veralgemeen, maar je kan het zelf nagaan. De overgrote meerderheid van de reacties ligt in deze lijn.

Deze reactie illustreert het perfect. Gevonden op de site van de Waalse krant La Province. Geniet u even mee. Aan deze mensen schenkt Vlaanderen dus jaarlijks tussen de 6 en 11 miljard euro:
Mocht deze uitspraak louter betrekking hebben op het Vlaams dialect, dan zou ik het nog niet zo erg vinden. Maar, deze reactie past volledig in de door een aantal franstaligen nog steeds moedwillig aangehouden ontkenning dat de officiële taal van Vlaanderen het Nederlands is. Je mag tegenover hen het meest voorbeeldige AN gebruiken, zij zullen het koppig blijven hebben over "le flamand". Meer nog, zij zullen ook het bestaan van de Taalunie met Nederland volstrekt negeren.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:42   #5
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik leer elke dag bij, vanaf nu vertegenwoordigt een zekere Kré-koire Will alle Walen.
Leer lezen. De reactie van dit heerschap is een voorbeeld van de overgrote meerderheid aan reacties als het gaat over het leren van het Nederlands. Check het zelf.
Oud 31 januari 2013, 14:46   #6
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Mocht deze uitspraak louter betrekking hebben op het Vlaams dialect, dan zou ik het nog niet zo erg vinden. Maar, deze reactie past volledig in de door een aantal franstaligen nog steeds moedwillig aangehouden ontkenning dat de officiële taal van Vlaanderen het Nederlands is. Je mag tegenover hen het meest voorbeeldige AN gebruiken, zij zullen het koppig blijven hebben over "le flamand". Meer nog, zij zullen ook het bestaan van de Taalunie met Nederland volstrekt negeren.
Als die Waal naar een aantal van onze Vlaamse TV-soaps kijkt kan ik hem wel volgen. Met het AN dat zijn kinderen op school leren kunnen ze die programma's niet volgen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:48   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als die Waal naar een aantal van onze Vlaamse TV-soaps kijkt kan ik hem wel volgen. Met het AN dat zijn kinderen op school leren kunnen ze die programma's niet volgen.
Dan zou je best eens gaan klagen bij onze "progressieven" uit de culturele sector die het met taal niet zo nauw nemen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:51   #8
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Hier de mening (volledig in lijn met la pensée unique francophone in dit land) van iemand die wél op een bepaald moment "de Walen" vertegenwoordigde. Ex-minister-president van Wallonie Jean-Claude Van Cauwenberghe in zijn boek 'Oser être Wallon!': 'Notre identité première est donc française (...) dans le recours �* un outil culturel unique, incomparablement supérieur �* celui que constitue la langue néerlandaise.'

Als een minister-president de Franse cultuur "oneindig superieur" vindt aan de Nederlandstalige, dan moet je natuurlijk niet schrikken dat het volk een afkeer krijgt van het Nederlands.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 31 januari 2013 om 14:51.
Oud 31 januari 2013, 14:51   #9
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En als wij naar de Waalse tv kijken dan hebben we wel te maken met Franse standaardtaal? Wat een non argument om geen Nederlands te leren. Hoe kan je je nu Belg voelen als je de taal niet spreekt van meer dan de helft van de autochtone bevolking? Wel, ik zal het u verklappen, de Walen voelen zich helemaal geen Belg. Ze zijn slechts Belg omwille van 1 reden.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 31 januari 2013 om 14:52.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:52   #10
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dan zou je best eens gaan klagen bij onze "progressieven" uit de culturele sector die het met taal niet zo nauw nemen.
Die van VTM? Nu dat is een commerciële zender, en daar kan ik dat nog van aanvaarden. Maar dat een zender als VRT eenzelfde toer op gaat vind ik onaanvaardbaar.

Let wel ik heb geen probleem dat ooit correct streektaal gebruikt wordt. In tegendeel. Maar dat afschuwelijk Brabants tussentaaltje, dat ze als 'niet officieel standaardtaal' opvoeren trekt nergens op.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:55   #11
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
En als wij naar de Waalse tv kijken dan hebben we wel te maken met Franse standaardtaal? Wat een non argument om geen Nederlands te leren. Hoe kan je je nu Belg voelen als je de taal niet spreekt van meer dan de helft van de autochtone bevolking? Wel, ik zal het u verklappen, de Walen voelen zich helemaal geen Belg. Ze zijn slechts Belg omwille van 1 reden.
Voila. Dit is nu juist wat ik bedoel.

De Franstaligen in dit land moeten van ons eigenlijk niks weten. Ze zijn enkel en alleen "gehecht" aan Belgie omdat dit hen financieel voordeel oplevert. Enkel kippen zonder kop die dit niet inzien.
Oud 31 januari 2013, 14:56   #12
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Voor wanneer de dag waarop het de Vlamingen geen bal meer kan schelen wat de Walen doen, zeggen of willen? *zucht*
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 15:00   #13
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Voor wanneer de dag waarop het de Vlamingen geen bal meer kan schelen wat de Walen doen, zeggen of willen? *zucht*
Om het simpel te zeggen: omdat ze geld krijgen van Vlaanderen? Ik betaal niet zo graag mensen die eigenlijk in mijn gezicht spuwen.
Oud 31 januari 2013, 15:13   #14
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
De dag dat ze geen eurocent transfers meer willen van ons, de dag dat ze ons ons eigen beleid laten voeren, de dag dat ze hun imperialisme stoppen in de rand rond Brussel, wel op die dag zal het mij geen moer meer kunnen schelen wat ze doen of laten.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 15:26   #15
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Benieuwd of ze nog zo hoog van de toren blazen als we de geldkraan die jaarlijks van Noord naar Zuid vloeid dichtdraaien.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 16:05   #16
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier de mening (volledig in lijn met la pensée unique francophone in dit land) van iemand die wél op een bepaald moment "de Walen" vertegenwoordigde. Ex-minister-president van Wallonie Jean-Claude Van Cauwenberghe in zijn boek 'Oser être Wallon!': 'Notre identité première est donc française (...) dans le recours �* un outil culturel unique, incomparablement supérieur �* celui que constitue la langue néerlandaise.'

Als een minister-president de Franse cultuur "oneindig superieur" vindt aan de Nederlandstalige, dan moet je natuurlijk niet schrikken dat het volk een afkeer krijgt van het Nederlands.
Kleine correctie: De Heer Ex-Minister-President Van Wallonië Van Cauwenberghe, Jean-Claude vindt de Franse taal een 'uniek cultureel gereedschap/werktuig' dat 'onvergelijkbaar superieur' is aan het niet minder 'unieke' 'culturele gereedschap/werktuig' dat we kennen als de Nederlandse taal.

Over de rest van de Franse respectievelijk de Nederlandse - of zo u wil: Nederlandstalige - cultuur spreekt de man zich NIET uit.

Het lijkt me desondanks weinig waarschijnlijk dat zijn waardering van de laatstgenoemde cultuur fundamenteel zou verschillen van zijn waardering van het binnen deze cultuur gebruikte 'unieke' 'culturele gereedschap/werktuig'.

Vermeldt De Heer Ex-Minister-President Van Wallonië Van Cauwenberghe, Jean-Claude in zijn boek toevallig ook WAAROM - t.t.z. op grond van welke al dan niet onvergelijkbaar superieure pakweg wetenschappelijke argumenten - hij het 'unieke' 'culturele gereedschap/werktuig' dat we kennen als het Frans zo 'onvergelijkbaar superieur' vindt, of gooit hij er maar zo'n beetje met z'n ongetwijfeld onvergelijkbaar superieure en uniek culturele petje naar?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 16:35   #17
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om het simpel te zeggen: omdat ze geld krijgen van Vlaanderen? Ik betaal niet zo graag mensen die eigenlijk in mijn gezicht spuwen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De dag dat ze geen eurocent transfers meer willen van ons, de dag dat ze ons ons eigen beleid laten voeren, de dag dat ze hun imperialisme stoppen in de rand rond Brussel, wel op die dag zal het mij geen moer meer kunnen schelen wat ze doen of laten.
En zo hebben zij een stok om mee te slaan en blijft gij mentaal gebonden aan de Walloniërs.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 16:46   #18
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Leer lezen. De reactie van dit heerschap is een voorbeeld van de overgrote meerderheid aan reacties als het gaat over het leren van het Nederlands. Check het zelf.
De reactie van dit heerschappij is een voorbeeld dat extremisten en haatzaaiers een universeel gegeven zijn.

Niet meer, niet minder.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 16:57   #19
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Benieuwd of ze nog zo hoog van de toren blazen als we de geldkraan die jaarlijks van Noord naar Zuid vloeid dichtdraaien.
Tja, zolang ze in het Zuiden weten dat dit maar loze bedreigingen uit het Noorden zijn, zullen ze blijven blazen vanop die toren.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 17:03   #20
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De reactie van dit heerschappij is een voorbeeld dat extremisten en haatzaaiers een universeel gegeven zijn.

Niet meer, niet minder.
jacky steekt zijn kop weer int zand (zoals gewoonlijk)
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be