Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 april 2013, 11:42   #1
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard Einde spoorwegen in België

Het Belgische spoor moet een serieuze inhaalbeweging maken op het vlak van investeringen. Dat is de conclusie van een audit die de Polytechnische School van Lausanne (EPFL) uitvoerde voor Infrabel en die de krant L'Echo kon inkijken. Voor 2025 zou meer dan 680 miljoen euro gespendeerd moeten worden aan nieuwe sporen en bovenleidingen.
EPFL voerde de audit in 2011 uit op vraag van Infrabel. De spoorwegbeheerder erkent het bestaan van de audit. 'De sporen hebben een levensduur van dertig jaar en de bovenleidingen een van twintig jaar. Alle curves geven aan dat hun levensduur bijna de limiet bereikt heeft en dat we investeringen moeten doen. Bij gebrek daaraan riskeren we problemen, in het bijzonder capaciteitsverlies.'

De experten van de Zwitserse school berekenden dat de vervanging van de sporen 220 �* 250 miljoen euro zou kosten. Er zou verder 190 tot 230 miljoen euro nodig zijn voor de toestellen van de hoofdsporen en 200 miljoen euro voor de bovenleidingen.

Hoe ga je dat betalen met een enorme en steeds maar stijgende staatsschuld?
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 11:57   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.334
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Het Belgische spoor moet een serieuze inhaalbeweging maken op het vlak van investeringen. Dat is de conclusie van een audit die de Polytechnische School van Lausanne (EPFL) uitvoerde voor Infrabel en die de krant L'Echo kon inkijken. Voor 2025 zou meer dan 680 miljoen euro gespendeerd moeten worden aan nieuwe sporen en bovenleidingen.
EPFL voerde de audit in 2011 uit op vraag van Infrabel. De spoorwegbeheerder erkent het bestaan van de audit. 'De sporen hebben een levensduur van dertig jaar en de bovenleidingen een van twintig jaar. Alle curves geven aan dat hun levensduur bijna de limiet bereikt heeft en dat we investeringen moeten doen. Bij gebrek daaraan riskeren we problemen, in het bijzonder capaciteitsverlies.'

De experten van de Zwitserse school berekenden dat de vervanging van de sporen 220 �* 250 miljoen euro zou kosten. Er zou verder 190 tot 230 miljoen euro nodig zijn voor de toestellen van de hoofdsporen en 200 miljoen euro voor de bovenleidingen.

Hoe ga je dat betalen met een enorme en steeds maar stijgende staatsschuld?
Niet!
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 12:04   #3
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Zijn dat bedragen per jaar, of in totaal? Want 680 miljoen in totaal over de komende 12 jaar lijkt me een geen enorm bedrag.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 12:11   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.334
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Zijn dat bedragen per jaar, of in totaal? Want 680 miljoen in totaal over de komende 12 jaar lijkt me een geen enorm bedrag.
Je schijnt precies niet goed te begrijpen wat de financiele situatie is in Belgie, het is op.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 12:50   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je schijnt precies niet goed te begrijpen wat de financiele situatie is in Belgie, het is op.
Een klein schijfke schrapen van de spaarboekjes ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 12:53   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.334
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een klein schijfke schrapen van de spaarboekjes ...

.
Ik denk dat Di Rupo daar al wel andere plannen mee heeft.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 12:55   #7
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Zijn dat bedragen per jaar, of in totaal? Want 680 miljoen in totaal over de komende 12 jaar lijkt me een geen enorm bedrag.
Ze werken nu al met een zwaar verlies en de lopende kosten blijven ook stijgen, dit komt er gewoon extra bij en betreft enkel bepaalde structurele onderdelen die eigenlijk winst moeten maken, want van buitenlandse treinen krijgen ze hier geld voor om het te mogen gebruiken.

Hoeveel geld zou er van de tickets komen, 5-10%?
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 12:58   #8
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

We richten Vlaamse Spoorwegen op en alles is opgelost.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 13:02   #9
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Wat mij het meest verontrust is dat Infrabel een audit nodig heeft om te weten dat haar materiaal versleten is. Op basis van het aantal branden in stroomcabines en breuken in bovenleidingen zou nochtans elke treinabonnee hen dat hebben kunnen vertellen. Voor de rest worden ze toch veronderstelt te weten hoe oud hun materiaal is, wanneer het aan vervanging toe is en hoeveel dat kost?
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 13:04   #10
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
We richten Vlaamse Spoorwegen op en alles is opgelost.
Vlaamse spoorwegen zouden inderdaad hun geld daar investeren waar de mobiliteitsproblemen het grootst zijn. In plaats van het geld verloren te gooien aan quasi ongebruikte infrastructuur, zoals de aansluitingsboog van de TGV op de Waalse dwarsas, die exact door één trein per dag gebruikt werd. Of een megalomaan station van 150 Miljoen Euro in een provinciestadje.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 13:05   #11
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Vlaamse spoorwegen zouden inderdaad hun geld daar investeren waar de mobiliteitsproblemen het grootst zijn. In plaats van het geld verloren te gooien aan quasi ongebruikte infrastructuur, zoals de aansluitingsboog van de TGV op de Waalse dwarsas, die exact door één trein per dag gebruikt werd. Of een megalomaan station van 150 Miljoen Euro in een provinciestadje.
Ja, natuurlijk: wat zelf doen, doen we beter.
We zien dat dagelijks.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 13:05   #12
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ze werken nu al met een zwaar verlies en de lopende kosten blijven ook stijgen, dit komt er gewoon extra bij en betreft enkel bepaalde structurele onderdelen die eigenlijk winst moeten maken, want van buitenlandse treinen krijgen ze hier geld voor om het te mogen gebruiken.

Hoeveel geld zou er van de tickets komen, 5-10%?
De regering heeft nog net 30 miljoen Euro van het spoorbudget geschrapt. De schulden van de spoorwegen zullen daardoor nog toenemen, maar dat is niet erg want dat is buiten de begroting. Tot de terugbetaling van de rentes zo hoog wordt dat er geen treinen meer gaan rijden.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)

Laatst gewijzigd door fonne : 5 april 2013 om 13:17.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 13:13   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.334
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ja, natuurlijk: wat zelf doen, doen we beter.
We zien dat dagelijks.
- lol -

Wat we dagelijks zien is Belgie in actie. Heeft niets met een Vlaamse staat te maken, eigenlijk is uw repliek zo zwak dat ik toch wel beter van u had verwacht. het water - lees, de frustratie, moet u echt aan de lippen staan denk ik dan maar.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 13:16   #14
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Vlaamse spoorwegen zouden inderdaad hun geld daar investeren waar de mobiliteitsproblemen het grootst zijn.
Daar twijfel ik héél sterk aan. 'Delijn' een Vlaamse vervoersmaatschappij doet dat toch ook niet. Neen die schaffen de snelbuslijnen welke rijden op plaatsen met een enorm mobiliteitsproblemen net af.

Ter info: kostendekking delijn= 15% door gebruikers. Behalve daar waar de mobiliteitsproblemen het grootste zijn, daar heeft men bedongen dat de gebruikers 65% van de onkosten betalen.

Kom mij dus niet praten van Vlaamse spoorwegen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 13:16   #15
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 56.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ja, natuurlijk: wat zelf doen, doen we beter.
We zien dat dagelijks.
aan de toestand ons wegennet om te beginnen......(hoelang is dat ook al weer vlaamse materie ??)
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 13:18   #16
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ja, natuurlijk: wat zelf doen, doen we beter.
We zien dat dagelijks.
Dan zijn we er tenminste zelf verantwoordelijk voor.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 13:21   #17
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ja, natuurlijk: wat zelf doen, doen we beter.
We zien dat dagelijks.
Jack, ik weet wel wie deze kreet placht te slaken, maar we kunnen hem ook anders begrijpen: op een vrije markt kunnen we zelf kiezen wat goed voor ons is, en dat doen we beter dan de overheid voor ons kan doen.

Ik vermoed dat wij het daarover eens zijn. Maar we moeten dan wel kunnen verklaren waarom het met de spoorwegen sinds de gedeeltelijke privatisering bergaf gaat. Het zal wel een ingewikkeld verhaal worden; ik heb me er niet in verdiept.

Wie wel? Ik zou graag begrijpen waarom de markt bij de spoorwegen niet werkt. En het begin van het antwoord zal wel luiden dat deze markt allesbehalve vrij is.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 5 april 2013 om 13:23.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 13:24   #18
Hoera
Provinciaal Statenlid
 
Hoera's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2010
Locatie: Oudenaarde
Berichten: 731
Standaard

De kern van het probleem is dat de spoorwegen nog niet geregionaliseerd zijn...

Tot zolang zal het dweilen zijn met de kraan open.
Hoera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 13:34   #19
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.334
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
De kern van het probleem is dat de spoorwegen nog niet geregionaliseerd zijn...

Tot zolang zal het dweilen zijn met de kraan open.
De Belgische spoorwegen dienen in de eerste plaats om vakbonden en politieke partijen zoveel mogelijk te laten graaien. Daar moet paal en perk aan gesteld worden, anders zal zelfs regionaliseren niet helpen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 13:42   #20
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
De kern van het probleem is dat de spoorwegen nog niet geregionaliseerd zijn...

Tot zolang zal het dweilen zijn met de kraan open.
Ik ben blijkbaar dan toch niet de enige: de oplossing voor alles = regionaliseren.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be