Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2013, 14:53   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard gedenken wij Lotus 1-2-3

http://www.zdnet.com/goodbye-lotus-1-2-3-7000015385/

Ja,IBM levert nog tot volgende maand "ondersteuning" voor deze legendarische spreadsheet...

30 jaar geleden ,toen de eerste IBM-PC verscheen(met de gedenkwaardige Charly Chaplin marketing overal), met een door Microsoft geleverd DOS-operating systeem ,was 1-2-3 eigenlijk de enige spreadsheet waarmee je echt "professionele" dingen kon doen.Er waren er nog maar dat leek wel beperkt speelgoed...Lotus werd groot en beroemd dankzij 1-2-3.

Dat duurde tot begin jaren negentig...Lotus en al hun produkten werden toen opgekocht door IBM...
Ondergetekende (yep,this monkey is getting old) heeft nog het "genoegen" gesmaakt te mogen kloppen op PC's zonder muis(kan men zich dat voorstellen eigenlijk?) en schermen met maar liefst 16 kleuren,cijfertjes inbrengend in 1-2-3......

Halfweg de jaren negentig zag ondergetekende bij zijn toenmalige werkgever de Windows-PC's binnenkomen,en werd de "bedrijfs"-spreadsheet Borland Quatrro-Pro,toen duidelijk beter dan de Microsoft Excel oerversies.....Borland was ook zo een legendarisch bedrijf uit de computer-prehistorie dat nu spoorloos verdwenen lijkt....

En kijk,ergens moet het nog zijn dat 1-2-3 nog in leven was.......iemand zal de stekker uittrekken....

Laatst gewijzigd door kelt : 16 mei 2013 om 14:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 14:59   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

dat is nostalgie hoor. ik hoop de stap gemaakt van lotus 1-2-3 naar Quattro Pro naar Excel.
Oud 16 mei 2013, 16:20   #3
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Ik heb einde '93 nog een cursusje Lotus 1-2-3 gevolgd maar ik heb het in de praktijk nooit gebruikt. Ik herinner me wel dat ik toen voor het eerst de afkorting wysiwyg zag. Ik vond dat zo'n plezant woordje!
En ja, computers zonder muis en WordPerfect met zijn onderwaterscherm.
Inderdaad, pure nostalgie, heel vreemd voor iemand die nog een wereld zonder computers beleefd heeft!
Oud 16 mei 2013, 16:40   #4
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Ik draaide Lotus 1 2 3 op mijn Amstrad en voor zover ik me herinner was dat een Macintosh en geen IBM. D-Base had ik er ook op staan.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 16 mei 2013 om 16:41.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 17:02   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ook nog Lotus gebruikt, verschillende jaren zelfs voor zover ik me herinner. Wij zijn wel snel naar Microsoft overgestapt, weet zelfs niet meer in welk jaar.

Wat me wel ooit opviel was dat de oude Egyptenaren een gelijkaardige spreadsheet gebruikten. Stond in de hierogliefen van een of andere tempel: zo'n leuk Lotus spreadsheetje waarop ze de graanoogst per maand en per boer konden uitrekenen.

Weten we ineens waarom ze de naam "LOTUS" hebben gekozen: de originele uitvinders waren dus de Egyptenaren.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 18:16   #6
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

lotus 123, het enige programma dat ik ooit aangeleerd kreeg op school, ik begreep er gen zak van en vond mezelf een knoeier maar haalde toch een 14/20
rip
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 18:57   #7
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Lotus 123 ?

Ik berinner me nog de tijd waar je zelf je programma's moest schrijven.

Een tekstverwerker geschreven in een regel of 150.
Ik heb op die tekstverwerker zelfs nog mijn huiswerk gemaakt.
Ja, we komen van ver.

Waar is de tijd dat het schoolkrantje nog gestencild werd
Oud 16 mei 2013, 19:06   #8
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
http://www.zdnet.com/goodbye-lotus-1-2-3-7000015385/

Ja,IBM levert nog tot volgende maand "ondersteuning" voor deze legendarische spreadsheet...

30 jaar geleden ,toen de eerste IBM-PC verscheen(met de gedenkwaardige Charly Chaplin marketing overal), met een door Microsoft geleverd DOS-operating systeem ,was 1-2-3 eigenlijk de enige spreadsheet waarmee je echt "professionele" dingen kon doen.Er waren er nog maar dat leek wel beperkt speelgoed...Lotus werd groot en beroemd dankzij 1-2-3.

Dat duurde tot begin jaren negentig...Lotus en al hun produkten werden toen opgekocht door IBM...
Ondergetekende (yep,this monkey is getting old) heeft nog het "genoegen" gesmaakt te mogen kloppen op PC's zonder muis(kan men zich dat voorstellen eigenlijk?) en schermen met maar liefst 16 kleuren,cijfertjes inbrengend in 1-2-3......

Halfweg de jaren negentig zag ondergetekende bij zijn toenmalige werkgever de Windows-PC's binnenkomen,en werd de "bedrijfs"-spreadsheet Borland Quatrro-Pro,toen duidelijk beter dan de Microsoft Excel oerversies.....Borland was ook zo een legendarisch bedrijf uit de computer-prehistorie dat nu spoorloos verdwenen lijkt....

En kijk,ergens moet het nog zijn dat 1-2-3 nog in leven was.......iemand zal de stekker uittrekken....
Ik heb, zovele jaren geleden in het hoger onderwijs nog les gegeven over het gebruik van de spreadsheet. Eerst Lotus 1-2-3 en daarna ook nog Excel. Ik herinner mij ook nog die Quattro, maar dat was inderdaad een vrij kort leven beschoren.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be