Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 april 2013, 15:46   #1
josebi
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 april 2010
Berichten: 58
Standaard onterecht afgekeurd op autokeuring

Ik ben gisteren afgekeurd op de keuring omdat de rugleuning van de
voorstoelen zogezegd niet kunnen blokkeren, je kan ze los vooruit duwen.
Bij nazicht op internet blijkt dat bij dit type zetel normaal te zijn, is
van Amerikaanse makelij (Chevrolet Beretta)
en daar steekt een automatisme in dat de zetel automatisch blokkeert bij
abrupt stoppen.
http://beretta.lutjebroeker.nl/stoelen- ... uring/480/

Ik ben héél arrogant behandeld door een "chef" van het keuringstation.
Hij vond dat hij "volledig volgens de wet" mijn voertuig daarvoor ging
afkeuren.
Ik kan dus die zetels niet "herstellen" want er is niks defect, ze zijn
gewoon zo geconstrueerd.

Hebben ze dan op de keuring geen repertorium waarin dat soort
"eigenaardigheden" is vermeld en dat ze kunnen inzien bij discussie met de
eigenaar van het voertuig???
josebi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 22:11   #2
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josebi Bekijk bericht
Ik ben gisteren afgekeurd op de keuring omdat de rugleuning van de
voorstoelen zogezegd niet kunnen blokkeren, je kan ze los vooruit duwen.
Bij nazicht op internet blijkt dat bij dit type zetel normaal te zijn, is
van Amerikaanse makelij (Chevrolet Beretta)
en daar steekt een automatisme in dat de zetel automatisch blokkeert bij
abrupt stoppen.
http://beretta.lutjebroeker.nl/stoelen- ... uring/480/

Ik ben héél arrogant behandeld door een "chef" van het keuringstation.
Hij vond dat hij "volledig volgens de wet" mijn voertuig daarvoor ging
afkeuren.
Ik kan dus die zetels niet "herstellen" want er is niks defect, ze zijn
gewoon zo geconstrueerd.

Hebben ze dan op de keuring geen repertorium waarin dat soort
"eigenaardigheden" is vermeld en dat ze kunnen inzien bij discussie met de
eigenaar van het voertuig???
Werd die Beretta uit de VS heringevoerd of is het een originele in de EU verkochte versie?
Er zijn homologatieverschillen tussen de EU en de VS.
Is het een heringevoerde dan kan dat problemen opleveren, is het een origineel in de EU verkochte wagen dan voldeed die toen aan de EU homologatievoorschriften.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 22:31   #3
Kameraad Mauser
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2013
Locatie: Tachanka
Berichten: 3.435
Standaard

Bij de autokeuring werken dan ook lui die in feite niet veel van autotechniek kennen.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 22:59   #4
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josebi Bekijk bericht
Ik ben gisteren afgekeurd op de keuring omdat de rugleuning van de
voorstoelen zogezegd niet kunnen blokkeren, je kan ze los vooruit duwen.
Bij nazicht op internet blijkt dat bij dit type zetel normaal te zijn, is
van Amerikaanse makelij (Chevrolet Beretta)
en daar steekt een automatisme in dat de zetel automatisch blokkeert bij
abrupt stoppen.
http://beretta.lutjebroeker.nl/stoelen- ... uring/480/

Ik ben héél arrogant behandeld door een "chef" van het keuringstation.
Hij vond dat hij "volledig volgens de wet" mijn voertuig daarvoor ging
afkeuren.
Ik kan dus die zetels niet "herstellen" want er is niks defect, ze zijn
gewoon zo geconstrueerd.

Hebben ze dan op de keuring geen repertorium waarin dat soort
"eigenaardigheden" is vermeld en dat ze kunnen inzien bij discussie met de
eigenaar van het voertuig???
Moet je maar geen amerikaanse brol kopen. Pech.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 23:07   #5
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht
Bij de autokeuring werken dan ook lui die in feite niet veel van autotechniek kennen.



Ik zou eerder net het tegenovergestelde beweren. Ik heb namelijk eerder deze maand ook een autokeuring afgewerkt, maar heb eens de raad opgevolgd van iemand die ik ken die in de autokeuring werkt.

Garagist eerst de auto z'n onderhoud laten doen + laten in orde zetten voor de keuring op voorhand. ze moesten me wel bellen alvorens ierts te vervangen.

Ik krijg telefoon van de garagist (geen prutser, wel erkende merk-dealer) met een hele resem zaken die zogezegd moesten vervangen worden.
Ik bel met de gast die ik ken van de keuring onmiddelijk erna en leg hem alles voor. Hij stelt me voor zowat 2/3de van de lijst te schrappen die de garagist voorstelde te vervangen of herstellen.

De garagist was enigszins kwaad en probeerde me onder druk te zetten (dreigen met afkeuring in de autokeuring). Ik geef uiteraard niet toe en laat m'n auto keuren, puur op basis van wat m'n kennis had gezegd dat ze best wel deden en wat niet.
Et voila: cum laude geslaagd in de keuring.

Nadien tussen pot en pint nog wat met hem gekeuveld over het wereldje van garagisten en co, waarbij hij me van diverse merken problemen (sommige zeer kostelijk voor de eigenaars) kon voorleggen waarvan zelfs de merkdealers de juiste diagnose niet konden stellen.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 23:27   #6
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Een auto met al wat jaren op de teller moet je eerst naar de keuring gaan en dan pas naar de garage. (indien je bent afgekeurd)


Aan de TS, ben je ooit al met die wagen door de keuring geraakt?
Als het een rechtstreekse import is uit de VS, kun je standaard wel eens problemen hebben.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2013, 18:03   #7
josebi
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 april 2010
Berichten: 58
Standaard

Die zetels zitten al 18 jaar in deze auto en is daarmee elk jaar door de keuring gekomen.
Zetels werden in Belgie gekocht. Het zijn de standaard zetels uit een Chevy Beretta.

Aan Jo; mag ik uit uw antwoord afleiden dat je iemand bij de keuring moet kennen om correct behandeld te worden????
josebi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2013, 18:50   #8
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josebi Bekijk bericht
Aan Jo; mag ik uit uw antwoord afleiden dat je iemand bij de keuring moet kennen om correct behandeld te worden????
Da's wel een zeer vreemde conclusie die je trekt uit wat hij schrijft. Wat hij schrijft is dat als je iemand bij de keuring kent je kan voorkomen dat je garagist, en niet de keuring, je afzet.

Voor de rest: als je kan bewijzen dat die zetels van in het begin in die auto staan, én dat dat de standaardzetels zijn, dan heeft de keuring volgens mij niks te koeken. Je hebt namelijk een gelijkvormigheidsattest, en da's het bewijs dat dat voertuig, toen het nieuw aan je geleverd werd, voldeed aan alle voorschriften.

Neem contact op met Chevrolet, of met een Chevrolet-dealer. Ik veronderstel dat zij aan de keuring wel kunnen bewijzen dat die zetels origineel én goedgekeurd zijn.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2013, 06:47   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.830
Wink

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josebi Bekijk bericht
Ik ben gisteren afgekeurd op de keuring omdat de rugleuning van de
voorstoelen zogezegd niet kunnen blokkeren, je kan ze los vooruit duwen.
Bij nazicht op internet blijkt dat bij dit type zetel normaal te zijn, is
van Amerikaanse makelij (Chevrolet Beretta)
en daar steekt een automatisme in dat de zetel automatisch blokkeert bij
abrupt stoppen.
http://beretta.lutjebroeker.nl/stoelen- ... uring/480/

Ik ben héél arrogant behandeld door een "chef" van het keuringstation.
Hij vond dat hij "volledig volgens de wet" mijn voertuig daarvoor ging
afkeuren.
Ik kan dus die zetels niet "herstellen" want er is niks defect, ze zijn
gewoon zo geconstrueerd.

Hebben ze dan op de keuring geen repertorium waarin dat soort
"eigenaardigheden" is vermeld en dat ze kunnen inzien bij discussie met de
eigenaar van het voertuig???
En daar keuren ze u voor af?
Ik kan dat moeilijk geloven, dat ze de auto afkeuren, daar kan ik nog inkomen/!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2013, 07:10   #10
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Sommige zaken zijn zo geperfectioneerd dat die mensen van de keuring er niks mee te maken hebben.

Zo heb ik een Twingootje en werd jarenlang afgekeurd omdat mijn banden op de juiste spanning stonden. Blijkbaar waren de machines om de vering te meten niet afgesteld op die kleine lichte autootjes. Gevolg: ik moest eerst mijn banden aflaten alvorens naar de keuring te gaan om nadien gewoon de banden terug op spanning te brengen. Tweemaal controle is wel tweemaal betalen.
Ondertussen is het (na een jaar of VIER zeker?) wel aangepast en worden die lichte autootjes apart behandeld.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2013, 08:35   #11
Vlaamse Leeuwin
Minister-President
 
Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juni 2010
Locatie: in Lalaland
Berichten: 4.298
Standaard

Mijn vader's wagentje hebben ze zo ooit afgekeurd omdat zijn lichten niet goed afgeregeld waren. Hij ging dus naar de garagist moeten en daarna terug naar de keuring.
Hij is gewoon naar huis gereden en in de namiddag terug naar de keuring, zonder zijn lichten te laten nazien dus. Hij kwam bij dezelfde man terecht en deze keer keurde hij de lichten wel goed.
__________________
Dwarsliggers zijn nodig.....ze houden de sporen recht .

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2013, 08:37   #12
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Mijn vader's wagentje hebben ze zo ooit afgekeurd omdat zijn lichten niet goed afgeregeld waren. Hij ging dus naar de garagist moeten en daarna terug naar de keuring.
Hij is gewoon naar huis gereden en in de namiddag terug naar de keuring, zonder zijn lichten te laten nazien dus. Hij kwam bij dezelfde man terecht en deze keer keurde hij de lichten wel goed.
In dit geval moet je klacht neer leggen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2013, 09:17   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Sommige zaken zijn zo geperfectioneerd dat die mensen van de keuring er niks mee te maken hebben.

Zo heb ik een Twingootje en werd jarenlang afgekeurd omdat mijn banden op de juiste spanning stonden. Blijkbaar waren de machines om de vering te meten niet afgesteld op die kleine lichte autootjes. Gevolg: ik moest eerst mijn banden aflaten alvorens naar de keuring te gaan om nadien gewoon de banden terug op spanning te brengen. Tweemaal controle is wel tweemaal betalen.
Ondertussen is het (na een jaar of VIER zeker?) wel aangepast en worden die lichte autootjes apart behandeld.
Klopt, vriend heeft hetzelfde aan de hand met een C2
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2013, 18:05   #14
josebi
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 april 2010
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En daar keuren ze u voor af?
Ik kan dat moeilijk geloven, dat ze de auto afkeuren, daar kan ik nog inkomen/!
In de herkansing ben ik nu wel goedgekeurd. Die zetels staan niet meer in een Chevrolet, maar in een Citroen Cabrio van 47 jaar oud. Staan daar al 18 jaar in zonder enig probleem, tot verleden week. Op mijn vraag wat ze dan doen bij de Beretta kreeg ik als antwoord dat dit een verschil maakt als die in het merk zelf staan. Nochtans is het "probleem" structureel aan de zetel en NIET hoe ze in de auto zijn bevestigd. Is trouwens correct gedaan geweest en totaal geen voorwerp in de discussie.
josebi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2013, 20:50   #15
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josebi Bekijk bericht
Die zetels zitten al 18 jaar in deze auto en is daarmee elk jaar door de keuring gekomen.
Zetels werden in Belgie gekocht. Het zijn de standaard zetels uit een Chevy Beretta.

Aan Jo; mag ik uit uw antwoord afleiden dat je iemand bij de keuring moet kennen om correct behandeld te worden????
Welnee! Waar heb ik dat dan gezegd of geïnsinueerd? Ik zeg enkel dat qua kennis van autotechniek en het reilen en zeilen in de autowereld, de mensen in de autokeuring meestel veel meer van wanten weten dan garagehouders.

Laatst gewijzigd door -Jo- : 6 mei 2013 om 20:55.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2013, 20:55   #16
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Mijn vader's wagentje hebben ze zo ooit afgekeurd omdat zijn lichten niet goed afgeregeld waren. Hij ging dus naar de garagist moeten en daarna terug naar de keuring.
Hij is gewoon naar huis gereden en in de namiddag terug naar de keuring, zonder zijn lichten te laten nazien dus. Hij kwam bij dezelfde man terecht en deze keer keurde hij de lichten wel goed.
Dat is perfect mogelijk. Bij de lichtmetingen is er een tolerantiegrens die vaak op het randje is. Een auto die afgekeurd is, kan bijvoorbeeld enkele uren later zoals je zegt terugkomen zonder afstelling en toch goedgekeurd worden. Mogelijke verklaringen: verandering van het brandstofpeil waardoor de auto iets meer of minder naar achter overhelt, eventuele lading mee of niet meer mee, eens duwen tegen een koplamp,... het kan allemaal een wereld van verschil maken.

De situatie die je schetst komt vrij veel voor. De kerel die ik ken had het hier over in ons gesprek, omdat het één van de meest voorkomende bronnen van discussie is in de autokeuring. Maar er valt de keurder niets te verwijten.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2013, 21:38   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Dat is perfect mogelijk. Bij de lichtmetingen is er een tolerantiegrens die vaak op het randje is. Een auto die afgekeurd is, kan bijvoorbeeld enkele uren later zoals je zegt terugkomen zonder afstelling en toch goedgekeurd worden. Mogelijke verklaringen: verandering van het brandstofpeil waardoor de auto iets meer of minder naar achter overhelt, eventuele lading mee of niet meer mee, eens duwen tegen een koplamp,... het kan allemaal een wereld van verschil maken.

De situatie die je schetst komt vrij veel voor. De kerel die ik ken had het hier over in ons gesprek, omdat het één van de meest voorkomende bronnen van discussie is in de autokeuring. Maar er valt de keurder niets te verwijten.
Zelfs warmere banden hebben een invloed, hoe warmer de band hoe meer druk en ietsje meer hoogte.
Ik tip ook op slechte wegen/trillingen die dan toevallig wat geholpen hebben...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 mei 2013 om 21:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 11:18   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zelfs warmere banden hebben een invloed, hoe warmer de band hoe meer druk en ietsje meer hoogte.
Ik tip ook op slechte wegen/trillingen die dan toevallig wat geholpen hebben...
De hoogte van de lichten zijn hetzelfde als de hoogte tussen de grond en het center van uw koplamp minus 1 cm per strekkende meter.
In vele garages en vooral in de oude stijl stelden wij de lichten gewoon af op een muur.

Het zou me dus verwonderen dat 100 gram lucht dat verschil maakt.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 13:34   #19
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De hoogte van de lichten zijn hetzelfde als de hoogte tussen de grond en het center van uw koplamp minus 1 cm per strekkende meter.
In vele garages en vooral in de oude stijl stelden wij de lichten gewoon af op een muur.

Het zou me dus verwonderen dat 100 gram lucht dat verschil maakt.
Héél zeker kunnen bandendruk, brandstofpeil, eventuele lading, eens duwen tegen een koplamp,... verschil maken!
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 14:15   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Héél zeker kunnen bandendruk, brandstofpeil, eventuele lading, eens duwen tegen een koplamp,... verschil maken!
Ja maar dan staan ze alle twee te hoog.

Trouwens in de meeste wagens staat van binnen zo een regelknopje om de hoogte te regelen.
Ik denk dat velen dat niet kennen.

Bedoeling is om bij bv een zware lading of passagiers de hoogte een beetje te verlagen.

Wie doet dat?

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 mei 2013 om 14:17.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be