![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 1.783
|
![]() Gelieve uw mening/opmerkingen hierover te maken aub
Bedankt P&P Ik plaats deze vraag op aanvraag van enkele studenten en welke zoveel mogelijk diverse mensen willen bereiken in onze maatschappij. We merken dat er nog veel vragen zijn over de hervorming van het secundair onderwijs die op stapel staat. sp.a is ervan overtuigd dat die hervorming absoluut noodzakelijk is. Om ervoor te zorgen dat elk talent maximaal tot zijn recht komt, om te garanderen dat ons onderwijs aan de Europese top blijft. We hebben de voornaamste vragen opgelijst. Hierbij onze antwoorden. 1. Waarom is deze hervorming nodig? Doet ons onderwijs het dan niet goed? Kinderen moeten op 12 jaar een studiekeuze maken die hun verdere schoolloopbaan vaak al in een definitieve plooi legt. Dat is voor veel leerlingen te vroeg om een gemotiveerde keuze te maken die het best aansluit bij hun talenten en interesses. Foute keuzes zorgen ervoor dat één op acht jongeren ons onderwijs verlaat zonder diploma. Een massale verspilling van talent die onze samenleving zich niet kan permitteren. Ons onderwijs is hiërarchisch georganiseerd. Hoewel onze economie smeekt om bijvoorbeeld technisch geschoold personeel beschouwt onze maatschappij technische richtingen nog altijd als tweede keuze. We moeten zorgen dat alle richtingen evenwaardig worden, of ze jongeren nu voorbereiden op verder studeren of te gaan werken. Alleen eersteklasse-onderwijs. Elk kind moet de kans krijgen om zijn talenten te ontdekken en maximaal te ontwikkelen. Elk talent is nodig voor onze toekomstige welvaart. Ons onderwijs hoort bij de Europese top, maar er rinkelen een paar alarmbellen. Op internationale vergelijkende tests gaan onze leerlingen achteruit, terwijl landen die hun onderwijs hervormen beter scoren. Als we onze koppositie willen houden, moeten we nu hervormen. 2. Wat houdt die hervorming in? We zorgen voor een zachte overgang van het basisonderwijs naar het secundair. We dwingen jongeren niet langer om al op 12 jaar een onherroepelijke studiekeuze te maken. We maken een brede eerste graad waarin kinderen kennis maken met een bijzonder breed pakket aan vakken –met onder andere economie, cultuur en techniek – naast de vakken die kinderen nu al krijgen op school. Dat pakket wordt aangevuld met vorming op maat: wie ergens heel erg goed in is, kan zich daar verder in bekwamen en wie nood heeft aan extra begeleiding, krijgt ondersteuning. Wiskundeknobbels kunnen extra uren wiskunde volgen, technische knobbels kunnen zich extra bekwamen in techniek. Twee jaar later, op 14 jaar, kunnen de jongeren dan een keuze maken die het best aansluit op hun talent en hun interesse. 3. Zal mijn kind nog Latijn kunnen volgen? Absoluut. Scholen zullen vanaf 12 jaar Latijn aanbieden. Leerlingen die graag Latijn leren, kunnen dat opnemen in hun keuzepakket. 4. Zal het ASO nog blijven bestaan? De richtingen die vandaag worden aangeboden in het ASO blijven gewoon bestaan, we verrijken en actualiseren ze alleen. Richtingen bereiden ofwel voor op verder studeren, ofwel op werken. De richtingen die vandaag worden aangeboden in het ASO blijven de leerlingen voorbereiden op verdere studies, zoals dat nu het geval is. 5. Wat gebeurt er met TSO, BSO en KSO? De tussenschotten tussen ASO aan de ene kant en TSO, BSO en KSO aan de andere kant werken stigmatiserend en brengen onterecht een hiërarchie in ons onderwijs. Teveel jongeren kiezen voor het ASO terwijl ze andere talenten hebben. TSO, BSO en KSO blijven voor velen de lelijke eendjes en zijn te vaak een negatieve keuze geworden. Een keuze op basis van waar een kind niét goed in is, een traject dat vreet aan het zelfvertrouwen van kinderen. 6. Gaan alle kinderen nu samen in de klas zitten? Neen, dat niet. Maar scholen zullen zich in de toekomst vaker organiseren volgens studiedomeinen: techniek en wetenschap, taal en cultuur, economie en organisatie,… Verschillende studierichtingen worden in elk domein aangeboden, van theoretische naar praktische richtingen en omgekeerd. Kinderen kunnen in tegenstelling tot vandaag vlot schakelen van de ene naar de andere richting, binnen hetzelfde domein. 7. Gaan de sterkere leerlingen nu met hun vingers zitten draaien? Nee, we dagen hen net nog meer uit. We leggen de lat hoger voor iedereen. Extra stof om zij die het aankunnen uit te dagen, extra begeleiding om zij die het nodig hebben een duwtje in de rug te geven. Elke school garandeert beide. 8. Zal mijn kind nu gemakkelijker een job vinden? De studierichtingen die jongeren voorbereiden op de arbeidsmarkt doen dat vandaag onvoldoende. Die moeten aangepast worden aan de realiteit van vandaag om de leerlingen echte kansen te geven op een goede job. Onze arbeidsmarkt smeekt om technisch geschoold personeel, tegelijkertijd zitten heel wat jongeren zonder werk. Door het aantal studierichtingen drastisch te verminderen, kunnen we de opleidingen die jongeren echt voorbereiden op een job of op verdere studies fors versterken. Zo komen de jongeren beter gewapend op de arbeidsmarkt. 9. Wat met ongeruste leerkrachten? Het is normaal dat leerkrachten ongerust zijn als ze niet weten wat op hen afkomt. Daarom is het nodig om snel te beslissen, om hen duidelijke en juiste informatie over het einddoel van de hervorming te kunnen geven. De leerkrachten worden nauw betrokken bij het in de praktijk brengen van de hervorming. 10. Wordt nu alles anders op 1 september? We voeren de onderwijshervorming stap voor stap uit, samen met de scholen en de leerkrachten. Het is een werk van lange adem, maar we hebben geen tijd meer te verliezen. In 2020 moet de eerste leerling in het hervormde secundair onderwijs afstuderen. 11. Bestaat dit systeem al? En werkt het? In Vlaanderen organiseren sommige scholen zich al op deze manier. Het Leonardo Lyceum in Antwerpen, het Sint-Claracollege in Arendonk, de scholengemeenschap Harlindis-Relindis in Maaseik, de scholengroep Sint-Rembert in Torhout,… werken op deze manier en kunnen mooie resultaten voorleggen. In het buitenland zijn landen als Canada en Finland inspirerende voorbeelden voor onze onderwijshervorming. 12. Hebben we geen lessen getrokken uit de VSO-hervorming? We hebben geleerd uit de mislukking van het VSO. Die hervorming was te vrijblijvend, ze had meer weg van een experiment. Een hervorming moet over het hele secundair onderwijs gaan, en niet alleen focussen op bepaalde richtingen of domeinen. De onderwijshervorming die we nu willen doorvoeren, is weldoordacht en heeft een breed draagvlak. 13. Wie vraagt om deze hervorming? XXX is ervan overtuigd dat iedereen beter wordt van deze hervorming, dat ze elk talent maximaal tot zijn recht laat komen. De onderwijskoepels vinden een hervorming een noodzaak. Het Vrij Onderwijs organiseerde bijvoorbeeld een studiedag met 1.100 leerkrachten, waarvan na afloop 93 procent zich positief uitsprak over de hervorming. Ook de Vlaamse Scholierenkoepel, de spreekbuis van de leerlingen, schaart zich achter de hervorming. De SERV, met daarin de Vlaamse werkgevers- en werknemersorganisaties , en de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) formuleerden een positief advies. En ondernemerskoepel VOKA dringt vandaag nog aan op het belang van een hervorming voor de arbeidsmarkt van morgen. Laatst gewijzigd door Pin en Puk : 4 juni 2013 om 09:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
|
![]() Ze mogen dit voorstel steken waar de zon niet schijnt. Vooral dit segment:
Citaat:
__________________
Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 1.783
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
|
![]() Omdat zoiets gewoon compleet krankzinnig is. Je gaat gaat meer vakken geven in evenveel tijd met als gevolg dat ofwel de moeilijkheidsgraad stijgt ofwel de kwaliteit daalt. Bij beide situaties creëer je meer schoolmoeheid.
__________________
Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 1.783
|
![]() Citaat:
Hier zit een duidelijke waarheid in Bedankt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
|
![]() Citaat:
Ik blijf erbij dat 1 miljoen nieuwkomers op 10 jaar tijd het algemeen niveau drastisch omlaag haalt (door taalachterstand). Hierdoor krijg je bij "goede" leerlingen ook een demotivatie (geen prikkels). Gevolg : fantastisch veel zittenblijvers en een enorme kost. De linkse "hervormingen" doen niks aan de oorzaak maar willen de gevolgen verdoezelen. Laatst gewijzigd door demonen : 4 juni 2013 om 10:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() School gedaan op 16, dan keuze voor universiteit/hogeschool, hogere beroepsopleiding (specialisatie) of het gewone werkleven.
Weg met al dat gezever.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.543
|
![]() Citaat:
En hebben ze al de vele extra leerkrachten gevonden die nodig zullen zijn voor al die zogezegde vormen van extra begeleiding genre "de slimsten krijgen extra les om uit te diepen" en de zwaksten krijgen extra bijlessen om de rest bij te benen? En hebben ze al extra uren voorzien om al die zogezegde extra's in onder te stoppen? En hoeveel zal dat kosten voor scholen die nu al onvoldoende geld krijgen om hun verwarming fatsoenlijk te laten draaien? Enz enz enz Hetzelfde geleuter dat destijds rond het VSO werd verkocht dat de wereld ging veranderen... Maar toen waren er ook lieden die het hoe dan ook gingen opdringen, verplichten, uitvoeren enz en daar uren en dagen konden over zeveren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
Ik vermoedde al iets bij het lezen van 'jouw' tekst. Dus nam ik één zinnetje (dat zinnetje dat ik liet staan in de quote, in zijn geheel ) en plaatste het op het google zoekmachientje. En de eerste hit was al bingo. Foei manneke. Ge moet leren je spelletjes eerlijker spelen. .
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
|
![]() Ik kom ook uit bij SP.a.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 1.783
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.694
|
![]() Ons onderwijs is zowat het enige waarin we onze buurlanden overtreffen. Aub heren politici, blijf er met uw fikken af.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 1.783
|
![]() Citaat:
Nu zie je goed dat je een boereke bent Het staat zelfs bovenaan in de text dat het van SPA komt Maar ja, boerke Schoofzak wil steeds het warm water uitvinden. Hoe kan je je nu zo belachelijk maken Het staat in de text BOEREKNUPPEL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
Ik wil me best verontschuldigen en het volgende rondje betalen. Dat mag zelfs de poes zijn bij de koffie. .
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
|
![]() Citaat:
We merken dat er nog veel vragen zijn over de hervorming van het secundair onderwijs die op stapel staat. sp.a is ervan overtuigd dat die hervorming absoluut noodzakelijk is. Om ervoor te zorgen dat elk talent maximaal tot zijn recht komt, om te garanderen dat ons onderwijs aan de Europese top blijft. We hebben de voornaamste vragen opgelijst. Hierbij onze antwoorden.""""" Zo geschreven laat deze tekst inderdaad vermoeden dat het van die studenten afkomstig is..... De verwijzing naar de spa kan ook opgevat worden als 'de sossen zeggen dat het een garantie is enz...', maar we (de studenten) hebben daarover de volgende vragen en antwoorden ineengestoken ..... Ik heb al veel keer ondervonden dat een tekst niet altijd weergeeft wat de schrijver bedoelt....hier dus ook niet....
__________________
Proud to be a koljo, sorry, klojo. Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() Wat is de vraag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
|
![]() Wat is de gemiddelde snelheid van een ongeladen zwaluw
__________________
Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||||||
Minister
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Ex Gladio Libertas |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 4 juni 2013 om 12:23. |
||||
![]() |
![]() |