Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juni 2013, 09:28   #1
Pin en Puk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 1.783
Standaard Uw mening aub !!!!!!!

Gelieve uw mening/opmerkingen hierover te maken aub
Bedankt
P&P

Ik plaats deze vraag op aanvraag van enkele studenten en welke zoveel mogelijk diverse mensen willen bereiken in onze maatschappij.

We merken dat er nog veel vragen zijn over de hervorming van het secundair onderwijs die op stapel staat. sp.a is ervan overtuigd dat die hervorming absoluut noodzakelijk is. Om ervoor te zorgen dat elk talent maximaal tot zijn recht komt, om te garanderen dat ons onderwijs aan de Europese top blijft. We hebben de voornaamste vragen opgelijst.

Hierbij onze antwoorden.


1. Waarom is deze hervorming nodig? Doet ons onderwijs het dan niet goed?

Kinderen moeten op 12 jaar een studiekeuze maken die hun verdere schoolloopbaan vaak al in een definitieve plooi legt. Dat is voor veel leerlingen te vroeg om een gemotiveerde keuze te maken die het best aansluit bij hun talenten en interesses. Foute keuzes zorgen ervoor dat één op acht jongeren ons onderwijs verlaat zonder diploma. Een massale verspilling van talent die onze samenleving zich niet kan permitteren.

Ons onderwijs is hiërarchisch georganiseerd. Hoewel onze economie smeekt om bijvoorbeeld technisch geschoold personeel beschouwt onze maatschappij technische richtingen nog altijd als tweede keuze. We moeten zorgen dat alle richtingen evenwaardig worden, of ze jongeren nu voorbereiden op verder studeren of te gaan werken. Alleen eersteklasse-onderwijs. Elk kind moet de kans krijgen om zijn talenten te ontdekken en maximaal te ontwikkelen. Elk talent is nodig voor onze toekomstige welvaart.

Ons onderwijs hoort bij de Europese top, maar er rinkelen een paar alarmbellen. Op internationale vergelijkende tests gaan onze leerlingen achteruit, terwijl landen die hun onderwijs hervormen beter scoren. Als we onze koppositie willen houden, moeten we nu hervormen.

2. Wat houdt die hervorming in?

We zorgen voor een zachte overgang van het basisonderwijs naar het secundair. We dwingen jongeren niet langer om al op 12 jaar een onherroepelijke studiekeuze te maken. We maken een brede eerste graad waarin kinderen kennis maken met een bijzonder breed pakket aan vakken –met onder andere economie, cultuur en techniek – naast de vakken die kinderen nu al krijgen op school. Dat pakket wordt aangevuld met vorming op maat: wie ergens heel erg goed in is, kan zich daar verder in bekwamen en wie nood heeft aan extra begeleiding, krijgt ondersteuning. Wiskundeknobbels kunnen extra uren wiskunde volgen, technische knobbels kunnen zich extra bekwamen in techniek. Twee jaar later, op 14 jaar, kunnen de jongeren dan een keuze maken die het best aansluit op hun talent en hun interesse.

3. Zal mijn kind nog Latijn kunnen volgen?

Absoluut. Scholen zullen vanaf 12 jaar Latijn aanbieden. Leerlingen die graag Latijn leren, kunnen dat opnemen in hun keuzepakket.

4. Zal het ASO nog blijven bestaan?

De richtingen die vandaag worden aangeboden in het ASO blijven gewoon bestaan, we verrijken en actualiseren ze alleen. Richtingen bereiden ofwel voor op verder studeren, ofwel op werken. De richtingen die vandaag worden aangeboden in het ASO blijven de leerlingen voorbereiden op verdere studies, zoals dat nu het geval is.

5. Wat gebeurt er met TSO, BSO en KSO?

De tussenschotten tussen ASO aan de ene kant en TSO, BSO en KSO aan de andere kant werken stigmatiserend en brengen onterecht een hiërarchie in ons onderwijs. Teveel jongeren kiezen voor het ASO terwijl ze andere talenten hebben. TSO, BSO en KSO blijven voor velen de lelijke eendjes en zijn te vaak een negatieve keuze geworden. Een keuze op basis van waar een kind niét goed in is, een traject dat vreet aan het zelfvertrouwen van kinderen.

6. Gaan alle kinderen nu samen in de klas zitten?

Neen, dat niet. Maar scholen zullen zich in de toekomst vaker organiseren volgens studiedomeinen: techniek en wetenschap, taal en cultuur, economie en organisatie,… Verschillende studierichtingen worden in elk domein aangeboden, van theoretische naar praktische richtingen en omgekeerd. Kinderen kunnen in tegenstelling tot vandaag vlot schakelen van de ene naar de andere richting, binnen hetzelfde domein.

7. Gaan de sterkere leerlingen nu met hun vingers zitten draaien?

Nee, we dagen hen net nog meer uit. We leggen de lat hoger voor iedereen. Extra stof om zij die het aankunnen uit te dagen, extra begeleiding om zij die het nodig hebben een duwtje in de rug te geven. Elke school garandeert beide.

8. Zal mijn kind nu gemakkelijker een job vinden?

De studierichtingen die jongeren voorbereiden op de arbeidsmarkt doen dat vandaag onvoldoende. Die moeten aangepast worden aan de realiteit van vandaag om de leerlingen echte kansen te geven op een goede job. Onze arbeidsmarkt smeekt om technisch geschoold personeel, tegelijkertijd zitten heel wat jongeren zonder werk. Door het aantal studierichtingen drastisch te verminderen, kunnen we de opleidingen die jongeren echt voorbereiden op een job of op verdere studies fors versterken. Zo komen de jongeren beter gewapend op de arbeidsmarkt.

9. Wat met ongeruste leerkrachten?

Het is normaal dat leerkrachten ongerust zijn als ze niet weten wat op hen afkomt. Daarom is het nodig om snel te beslissen, om hen duidelijke en juiste informatie over het einddoel van de hervorming te kunnen geven. De leerkrachten worden nauw betrokken bij het in de praktijk brengen van de hervorming.

10. Wordt nu alles anders op 1 september?

We voeren de onderwijshervorming stap voor stap uit, samen met de scholen en de leerkrachten. Het is een werk van lange adem, maar we hebben geen tijd meer te verliezen. In 2020 moet de eerste leerling in het hervormde secundair onderwijs afstuderen.

11. Bestaat dit systeem al? En werkt het?

In Vlaanderen organiseren sommige scholen zich al op deze manier. Het Leonardo Lyceum in Antwerpen, het Sint-Claracollege in Arendonk, de scholengemeenschap Harlindis-Relindis in Maaseik, de scholengroep Sint-Rembert in Torhout,… werken op deze manier en kunnen mooie resultaten voorleggen.

In het buitenland zijn landen als Canada en Finland inspirerende voorbeelden voor onze onderwijshervorming.

12. Hebben we geen lessen getrokken uit de VSO-hervorming?

We hebben geleerd uit de mislukking van het VSO. Die hervorming was te vrijblijvend, ze had meer weg van een experiment. Een hervorming moet over het hele secundair onderwijs gaan, en niet alleen focussen op bepaalde richtingen of domeinen. De onderwijshervorming die we nu willen doorvoeren, is weldoordacht en heeft een breed draagvlak.

13. Wie vraagt om deze hervorming?

XXX is ervan overtuigd dat iedereen beter wordt van deze hervorming, dat ze elk talent maximaal tot zijn recht laat komen. De onderwijskoepels vinden een hervorming een noodzaak. Het Vrij Onderwijs organiseerde bijvoorbeeld een studiedag met 1.100 leerkrachten, waarvan na afloop 93 procent zich positief uitsprak over de hervorming. Ook de Vlaamse Scholierenkoepel, de spreekbuis van de leerlingen, schaart zich achter de hervorming. De SERV, met daarin de Vlaamse werkgevers- en werknemersorganisaties , en de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) formuleerden een positief advies. En ondernemerskoepel VOKA dringt vandaag nog aan op het belang van een hervorming voor de arbeidsmarkt van morgen.

Laatst gewijzigd door Pin en Puk : 4 juni 2013 om 09:48.
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 09:31   #2
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Ze mogen dit voorstel steken waar de zon niet schijnt. Vooral dit segment:

Citaat:
We zorgen voor een zachte overgang van het basisonderwijs naar het secundair. We dwingen jongeren niet langer om al op 12 jaar een onherroepelijke studiekeuze te maken. We maken een brede eerste graad waarin kinderen kennis maken met een bijzonder breed pakket aan vakken –met onder andere economie, cultuur en techniek – naast de vakken die kinderen nu al krijgen op school. Dat pakket wordt aangevuld met vorming op maat: wie ergens heel erg goed in is, kan zich daar verder in bekwamen en wie nood heeft aan extra begeleiding, krijgt ondersteuning. Wiskundeknobbels kunnen extra uren wiskunde volgen, technische knobbels kunnen zich extra bekwamen in techniek. Twee jaar later, op 14 jaar, kunnen de jongeren dan een keuze maken die het best aansluit op hun talent en hun interesse.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 09:46   #3
Pin en Puk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 1.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ze mogen dit voorstel steken waar de zon niet schijnt. Vooral dit segment:
Mag ik ook vragen waarom ?
Ik plaats deze vraag om enkele studenten te helpen zodat zij een breed publiek kunnen benaderen.
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 09:55   #4
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Mag ik ook vragen waarom ?
Ik plaats deze vraag om enkele studenten te helpen zodat zij een breed publiek kunnen benaderen.
Omdat zoiets gewoon compleet krankzinnig is. Je gaat gaat meer vakken geven in evenveel tijd met als gevolg dat ofwel de moeilijkheidsgraad stijgt ofwel de kwaliteit daalt. Bij beide situaties creëer je meer schoolmoeheid.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 09:59   #5
Pin en Puk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 1.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Omdat zoiets gewoon compleet krankzinnig is. Je gaat gaat meer vakken geven in evenveel tijd met als gevolg dat ofwel de moeilijkheidsgraad stijgt ofwel de kwaliteit daalt. Bij beide situaties creëer je meer schoolmoeheid.
Yep
Hier zit een duidelijke waarheid in
Bedankt
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 10:05   #6
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
We zorgen voor een zachte overgang van het basisonderwijs naar het secundair. We dwingen jongeren niet langer om al op 12 jaar een onherroepelijke studiekeuze te maken.
Op 12 jarige leeftijd zie je toch duidelijk of iemand sterk is in wiskunde, talen, ...
Ik blijf erbij dat 1 miljoen nieuwkomers op 10 jaar tijd het algemeen niveau drastisch omlaag haalt (door taalachterstand). Hierdoor krijg je bij "goede" leerlingen ook een demotivatie (geen prikkels). Gevolg : fantastisch veel zittenblijvers en een enorme kost.
De linkse "hervormingen" doen niks aan de oorzaak maar willen de gevolgen verdoezelen.

Laatst gewijzigd door demonen : 4 juni 2013 om 10:07.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 10:16   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

School gedaan op 16, dan keuze voor universiteit/hogeschool, hogere beroepsopleiding (specialisatie) of het gewone werkleven.

Weg met al dat gezever.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 10:27   #8
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.543
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Gelieve uw mening/opmerkingen hierover te maken aub
Bedankt
P&P

Ik plaats deze vraag op aanvraag van enkele studenten en welke zoveel mogelijk diverse mensen willen bereiken in onze maatschappij.

We merken dat er nog veel vragen zijn over de hervorming van het secundair onderwijs die op stapel staat. sp.a is ervan overtuigd dat die hervorming absoluut noodzakelijk is. Om ervoor te zorgen dat elk talent maximaal tot zijn recht komt, om te garanderen dat ons onderwijs aan de Europese top blijft. We hebben de voornaamste vragen opgelijst.

Hierbij onze antwoorden.


1. Waarom is deze hervorming nodig? Doet ons onderwijs het dan niet goed?

Kinderen moeten op 12 jaar een studiekeuze maken die hun verdere schoolloopbaan vaak al in een definitieve plooi legt. Dat is voor veel leerlingen te vroeg om een gemotiveerde keuze te maken die het best aansluit bij hun talenten en interesses. Foute keuzes zorgen ervoor dat één op acht jongeren ons onderwijs verlaat zonder diploma. Een massale verspilling van talent die onze samenleving zich niet kan permitteren.

Ons onderwijs is hiërarchisch georganiseerd. Hoewel onze economie smeekt om bijvoorbeeld technisch geschoold personeel beschouwt onze maatschappij technische richtingen nog altijd als tweede keuze. We moeten zorgen dat alle richtingen evenwaardig worden, of ze jongeren nu voorbereiden op verder studeren of te gaan werken. Alleen eersteklasse-onderwijs. Elk kind moet de kans krijgen om zijn talenten te ontdekken en maximaal te ontwikkelen. Elk talent is nodig voor onze toekomstige welvaart.

Ons onderwijs hoort bij de Europese top, maar er rinkelen een paar alarmbellen. Op internationale vergelijkende tests gaan onze leerlingen achteruit, terwijl landen die hun onderwijs hervormen beter scoren. Als we onze koppositie willen houden, moeten we nu hervormen.

2. Wat houdt die hervorming in?

We zorgen voor een zachte overgang van het basisonderwijs naar het secundair. We dwingen jongeren niet langer om al op 12 jaar een onherroepelijke studiekeuze te maken. We maken een brede eerste graad waarin kinderen kennis maken met een bijzonder breed pakket aan vakken –met onder andere economie, cultuur en techniek – naast de vakken die kinderen nu al krijgen op school. Dat pakket wordt aangevuld met vorming op maat: wie ergens heel erg goed in is, kan zich daar verder in bekwamen en wie nood heeft aan extra begeleiding, krijgt ondersteuning. Wiskundeknobbels kunnen extra uren wiskunde volgen, technische knobbels kunnen zich extra bekwamen in techniek. Twee jaar later, op 14 jaar, kunnen de jongeren dan een keuze maken die het best aansluit op hun talent en hun interesse.

3. Zal mijn kind nog Latijn kunnen volgen?

Absoluut. Scholen zullen vanaf 12 jaar Latijn aanbieden. Leerlingen die graag Latijn leren, kunnen dat opnemen in hun keuzepakket.

4. Zal het ASO nog blijven bestaan?

De richtingen die vandaag worden aangeboden in het ASO blijven gewoon bestaan, we verrijken en actualiseren ze alleen. Richtingen bereiden ofwel voor op verder studeren, ofwel op werken. De richtingen die vandaag worden aangeboden in het ASO blijven de leerlingen voorbereiden op verdere studies, zoals dat nu het geval is.

5. Wat gebeurt er met TSO, BSO en KSO?

De tussenschotten tussen ASO aan de ene kant en TSO, BSO en KSO aan de andere kant werken stigmatiserend en brengen onterecht een hiërarchie in ons onderwijs. Teveel jongeren kiezen voor het ASO terwijl ze andere talenten hebben. TSO, BSO en KSO blijven voor velen de lelijke eendjes en zijn te vaak een negatieve keuze geworden. Een keuze op basis van waar een kind niét goed in is, een traject dat vreet aan het zelfvertrouwen van kinderen.

6. Gaan alle kinderen nu samen in de klas zitten?

Neen, dat niet. Maar scholen zullen zich in de toekomst vaker organiseren volgens studiedomeinen: techniek en wetenschap, taal en cultuur, economie en organisatie,… Verschillende studierichtingen worden in elk domein aangeboden, van theoretische naar praktische richtingen en omgekeerd. Kinderen kunnen in tegenstelling tot vandaag vlot schakelen van de ene naar de andere richting, binnen hetzelfde domein.

7. Gaan de sterkere leerlingen nu met hun vingers zitten draaien?

Nee, we dagen hen net nog meer uit. We leggen de lat hoger voor iedereen. Extra stof om zij die het aankunnen uit te dagen, extra begeleiding om zij die het nodig hebben een duwtje in de rug te geven. Elke school garandeert beide.

8. Zal mijn kind nu gemakkelijker een job vinden?

De studierichtingen die jongeren voorbereiden op de arbeidsmarkt doen dat vandaag onvoldoende. Die moeten aangepast worden aan de realiteit van vandaag om de leerlingen echte kansen te geven op een goede job. Onze arbeidsmarkt smeekt om technisch geschoold personeel, tegelijkertijd zitten heel wat jongeren zonder werk. Door het aantal studierichtingen drastisch te verminderen, kunnen we de opleidingen die jongeren echt voorbereiden op een job of op verdere studies fors versterken. Zo komen de jongeren beter gewapend op de arbeidsmarkt.

9. Wat met ongeruste leerkrachten?

Het is normaal dat leerkrachten ongerust zijn als ze niet weten wat op hen afkomt. Daarom is het nodig om snel te beslissen, om hen duidelijke en juiste informatie over het einddoel van de hervorming te kunnen geven. De leerkrachten worden nauw betrokken bij het in de praktijk brengen van de hervorming.

10. Wordt nu alles anders op 1 september?

We voeren de onderwijshervorming stap voor stap uit, samen met de scholen en de leerkrachten. Het is een werk van lange adem, maar we hebben geen tijd meer te verliezen. In 2020 moet de eerste leerling in het hervormde secundair onderwijs afstuderen.

11. Bestaat dit systeem al? En werkt het?

In Vlaanderen organiseren sommige scholen zich al op deze manier. Het Leonardo Lyceum in Antwerpen, het Sint-Claracollege in Arendonk, de scholengemeenschap Harlindis-Relindis in Maaseik, de scholengroep Sint-Rembert in Torhout,… werken op deze manier en kunnen mooie resultaten voorleggen.

In het buitenland zijn landen als Canada en Finland inspirerende voorbeelden voor onze onderwijshervorming.

12. Hebben we geen lessen getrokken uit de VSO-hervorming?

We hebben geleerd uit de mislukking van het VSO. Die hervorming was te vrijblijvend, ze had meer weg van een experiment. Een hervorming moet over het hele secundair onderwijs gaan, en niet alleen focussen op bepaalde richtingen of domeinen. De onderwijshervorming die we nu willen doorvoeren, is weldoordacht en heeft een breed draagvlak.

13. Wie vraagt om deze hervorming?

XXX is ervan overtuigd dat iedereen beter wordt van deze hervorming, dat ze elk talent maximaal tot zijn recht laat komen. De onderwijskoepels vinden een hervorming een noodzaak. Het Vrij Onderwijs organiseerde bijvoorbeeld een studiedag met 1.100 leerkrachten, waarvan na afloop 93 procent zich positief uitsprak over de hervorming. Ook de Vlaamse Scholierenkoepel, de spreekbuis van de leerlingen, schaart zich achter de hervorming. De SERV, met daarin de Vlaamse werkgevers- en werknemersorganisaties , en de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) formuleerden een positief advies. En ondernemerskoepel VOKA dringt vandaag nog aan op het belang van een hervorming voor de arbeidsmarkt van morgen.
Gewoon een collectie onbruikbare prietpraat!
En hebben ze al de vele extra leerkrachten gevonden die nodig zullen zijn voor al die zogezegde vormen van extra begeleiding genre "de slimsten krijgen extra les om uit te diepen" en de zwaksten krijgen extra bijlessen om de rest bij te benen? En hebben ze al extra uren voorzien om al die zogezegde extra's in onder te stoppen? En hoeveel zal dat kosten voor scholen die nu al onvoldoende geld krijgen om hun verwarming fatsoenlijk te laten draaien? Enz enz enz
Hetzelfde geleuter dat destijds rond het VSO werd verkocht dat de wereld ging veranderen...
Maar toen waren er ook lieden die het hoe dan ook gingen opdringen, verplichten, uitvoeren enz en daar uren en dagen konden over zeveren.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 10:51   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Gelieve uw mening/opmerkingen hierover te maken aub

...
1. Waarom is deze hervorming nodig? Doet ons onderwijs het dan niet goed?


...
Pin en Pukske, ge zijt een vetzakske;

Ik vermoedde al iets bij het lezen van 'jouw' tekst.
Dus nam ik één zinnetje (dat zinnetje dat ik liet staan in de quote, in zijn geheel ) en plaatste het op het google zoekmachientje.

En de eerste hit was al bingo.

Foei manneke. Ge moet leren je spelletjes eerlijker spelen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 11:28   #10
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Ik kom ook uit bij SP.a.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 11:36   #11
Pin en Puk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 1.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik kom ook uit bij SP.a.
Dit is ook zo, het staat zelfs boven in de text.
Waarom mogen studenten dit dan niet checken ?
Zij zijn dan nog van het NSVO
Loemperikken
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 11:38   #12
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.694
Standaard

Ons onderwijs is zowat het enige waarin we onze buurlanden overtreffen. Aub heren politici, blijf er met uw fikken af.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 11:39   #13
Pin en Puk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 1.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Pin en Pukske, ge zijt een vetzakske;

Ik vermoedde al iets bij het lezen van 'jouw' tekst.
Dus nam ik één zinnetje (dat zinnetje dat ik liet staan in de quote, in zijn geheel ) en plaatste het op het google zoekmachientje.

En de eerste hit was al bingo.

Foei manneke. Ge moet leren je spelletjes eerlijker spelen.

.
Schoofzakske
Nu zie je goed dat je een boereke bent
Het staat zelfs bovenaan in de text dat het van SPA komt
Maar ja, boerke Schoofzak wil steeds het warm water uitvinden.
Hoe kan je je nu zo belachelijk maken
Het staat in de text BOEREKNUPPEL
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 11:40   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Dit is ook zo, het staat zelfs boven in de text.
Waarom mogen studenten dit dan niet checken ?
Zij zijn dan nog van het NSVO
Loemperikken
Kunt u even situeren in de openingspost waar staat dat die tekst propagandamateriaal is van de sossen?

Ik wil me best verontschuldigen en het volgende rondje betalen. Dat mag zelfs de poes zijn bij de koffie.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 11:51   #15
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Klojo eerste klas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Schoofzakske
Nu zie je goed dat je een boereke bent
Het staat zelfs bovenaan in de text dat het van SPA komt
Maar ja, boerke Schoofzak wil steeds het warm water uitvinden.
Hoe kan je je nu zo belachelijk maken
Het staat in de text BOEREKNUPPEL
"""""k plaats deze vraag op aanvraag van enkele studenten en welke zoveel mogelijk diverse mensen willen bereiken in onze maatschappij.
We merken dat er nog veel vragen zijn over de hervorming van het secundair onderwijs die op stapel staat. sp.a is ervan overtuigd dat die hervorming absoluut noodzakelijk is. Om ervoor te zorgen dat elk talent maximaal tot zijn recht komt, om te garanderen dat ons onderwijs aan de Europese top blijft. We hebben de voornaamste vragen opgelijst.
Hierbij onze antwoorden."""""
Zo geschreven laat deze tekst inderdaad vermoeden dat het van die studenten afkomstig is..... De verwijzing naar de spa kan ook opgevat worden als 'de sossen zeggen dat het een garantie is enz...', maar we (de studenten) hebben daarover de volgende vragen en antwoorden ineengestoken .....
Ik heb al veel keer ondervonden dat een tekst niet altijd weergeeft wat de schrijver bedoelt....hier dus ook niet....
__________________
Proud to be a koljo, sorry, klojo.
Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 12:03   #16
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Wat is de vraag?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 12:09   #17
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wat is de vraag?
Wat is de gemiddelde snelheid van een ongeladen zwaluw
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 12:15   #18
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht

Kinderen moeten op 12 jaar een studiekeuze maken die hun verdere schoolloopbaan vaak al in een definitieve plooi legt. Dat is voor veel leerlingen te vroeg om een gemotiveerde keuze te maken die het best aansluit bij hun talenten en interesses. Foute keuzes zorgen ervoor dat één op acht jongeren ons onderwijs verlaat zonder diploma. Een massale verspilling van talent die onze samenleving zich niet kan permitteren.
veronderstellingen: het zijn foute keuzes die ervoor zorgen dat leerlingen geen diploma halen, geen andere factoren. Wat ivm de 85% die wel een diploma halen? Niets wijst erop dat die een diploma gehaald hebben dat het best aansluit bij hun interesses of talenten. Ongenuanceerde prietpraat noem ik dit.

Citaat:
Ons onderwijs is hiërarchisch georganiseerd. Hoewel onze economie smeekt om bijvoorbeeld technisch geschoold personeel beschouwt onze maatschappij technische richtingen nog altijd als tweede keuze. We moeten zorgen dat alle richtingen evenwaardig worden, of ze jongeren nu voorbereiden op verder studeren of te gaan werken. Alleen eersteklasse-onderwijs.
Ben ik het mee eens. Loodgieters, electriciens, bakkers, slagers, houtbewerkers en weet ik veel wat nog, zijn nodig in de maatschappij. Maar maak dat eens wijs aan de ouders van een kind. Zeg eens dat hun zoon/dochter beter loodgieter kan worden dan dokter/advocaat...

Citaat:
We zorgen voor een zachte overgang van het basisonderwijs naar het secundair. We dwingen jongeren niet langer om al op 12 jaar een onherroepelijke studiekeuze te maken.
Onherroepelijke keuze op 12 jaar? Zijn we aan het lachen ofwa? Hoeveel kinderen veranderen na hun 1e jaar niet van richting?

Citaat:
We maken een brede eerste graad waarin kinderen kennis maken met een bijzonder breed pakket aan vakken –met onder andere economie, cultuur en techniek – naast de vakken die kinderen nu al krijgen op school. Dat pakket wordt aangevuld met vorming op maat: wie ergens heel erg goed in is, kan zich daar verder in bekwamen en wie nood heeft aan extra begeleiding, krijgt ondersteuning. Wiskundeknobbels kunnen extra uren wiskunde volgen, technische knobbels kunnen zich extra bekwamen in techniek. Twee jaar later, op 14 jaar, kunnen de jongeren dan een keuze maken die het best aansluit op hun talent en hun interesse.
Lijkt interessant maar ik wil nog wel eens een lessenplan zien dat dit in realiteit kan omzetten.

Citaat:
TSO, BSO en KSO blijven voor velen de lelijke eendjes en zijn te vaak een negatieve keuze geworden. Een keuze op basis van waar een kind niét goed in is, een traject dat vreet aan het zelfvertrouwen van kinderen.
Doe daar dan iets aan ipv gans het systeem te hervormen? Schaf de mogelijkheid af op perk ze in om van één richting naar hetzelfde of volgend jaar van de andere te springen? Door dit toe te laten met B attesten zeg je zelf dat het minder waardig is want anders zou je niet kunnen overgaan.


Citaat:
6. Gaan alle kinderen nu samen in de klas zitten?

Neen, dat niet. Maar scholen zullen zich in de toekomst vaker organiseren volgens studiedomeinen: techniek en wetenschap, taal en cultuur, economie en organisatie,… Verschillende studierichtingen worden in elk domein aangeboden, van theoretische naar praktische richtingen en omgekeerd. Kinderen kunnen in tegenstelling tot vandaag vlot schakelen van de ene naar de andere richting, binnen hetzelfde domein.
Vind ik een goed idee. Mensen die theorie leren kunnen wat van praktijk mensen leren en omgekeerd.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 12:17   #19
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Wat is de gemiddelde snelheid van een ongeladen zwaluw
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 12:22   #20
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Kinderen moeten op 12 jaar een studiekeuze maken die hun verdere schoolloopbaan vaak al in een definitieve plooi legt. Dat is voor veel leerlingen te vroeg om een gemotiveerde keuze te maken die het best aansluit bij hun talenten en interesses. Foute keuzes zorgen ervoor dat één op acht jongeren ons onderwijs verlaat zonder diploma. Een massale verspilling van talent die onze samenleving zich niet kan permitteren.
Betere begeleiding in het lager is véél goedkoper én effectiever.

Citaat:
Ons onderwijs is hiërarchisch georganiseerd. Hoewel onze economie smeekt om bijvoorbeeld technisch geschoold personeel beschouwt onze maatschappij technische richtingen nog altijd als tweede keuze. We moeten zorgen dat alle richtingen evenwaardig worden, of ze jongeren nu voorbereiden op verder studeren of te gaan werken.
Daarvoor moeten de scholen niet massaal 'hervormd' worden.

Citaat:
Ons onderwijs hoort bij de Europese top, maar er rinkelen een paar alarmbellen. Op internationale vergelijkende tests gaan onze leerlingen achteruit, terwijl landen die hun onderwijs hervormen beter scoren. Als we onze koppositie willen houden, moeten we nu hervormen.
En naar die tests wordt niet verwezen.

Citaat:
Absoluut. Scholen zullen vanaf 12 jaar Latijn aanbieden. Leerlingen die graag Latijn leren, kunnen dat opnemen in hun keuzepakket.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 4 juni 2013 om 12:23.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be