Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Is schaken een sport of is dat cultuur gelijk toneel?
't Is sport, en 't moet afhangen van de minister van sport. 10 50,00%
't Is cultuur en 't moet afhangen van de minister van cultuur. 10 50,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2013, 07:57   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Schaakmat! Raad van State erkent schaken niet als sport

Moet de politiek het schaken erkennen en subsidiëren als sport ?
Of als cultuur ?

titel: Schaakmat! Raad van State erkent schaken niet als sport
link: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130604_00609803

Citaat:
De Raad van State kent schaken niet langer het statuut van sport toe. Dat schrijft de krant La Dernière Heure.

De Franstalige schaakfederatie van België had bij de Raad beroep aangetekend om een beslissing van de regering van de Fédération Wallonie-Bruxelles te vernietigen. In 2011 weigerde die de schaakfederatie te erkennen en subsidiëren als sportbond.

De Raad van State meent dat ‘hersenoefeningen, zoals schaken, geen sportieve activiteit zijn, omdat daar geen enkele fysieke inspanning voor nodig is.’

De schaakfederatie heeft verschillende argumenten die moeten aantonen dat schaken toch een sport is zoals alle andere. Zo voert ze aan dat de hersenen een orgaan zijn zoals elk ander orgaan, dat getraind kan worden als een biceps.

Daarnaast verwijst de federatie naar de antidopingcontrole die de Franstalige Gemeenschap in 2010 hield tijdens een toernooi in Roux.

Schaken wordt in Frankrijk, Duitsland en Nederland als een sport beschouwd. Ook in Vlaanderen en in de Duitstalige gemeenschap heeft schaken de status van sport.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 09:02   #2
Modjo
Parlementslid

Modjo's schermafbeelding

Standaard

Mijn inziens is dit een concentratiesport net zoals bv. snooker of liggend schieten van 50 meter.
Oud 4 juni 2013, 09:05   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Van snooker en liggend schieten zouden we nog kunnen zeggen dat het valt onder fysieke behendigheid.
Behendigheidssporten dus.

Maar kruiswoordraadsels, dammen, schaken, kleurenwiezen, monopolie en ganzenbord ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 4 juni 2013, 09:06   #4
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Misschien overschakelen naar Schaakboksen ?
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 09:06   #5
Anna List
Banneling

Standaard

dit belooft ... het niveau van de Franstalige kamer vd Raad v State ...

zal wel weer een hoogtempel van kwalitatieve benoemingen blijken ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 09:13   #6
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Dan kunnen ze lekker doping gebruiken.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 09:16   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Och, als je de definitie van sport maar breed genoeg neemt kun je zowat alles wat een inspanning vraagt eronder schuiven.

Schaken interesseert mij geweldig, maar eerlijk gezegd, ik heb dat nooit als een sport aangevoeld. Wél als een soort "ontspannende mentale inspanning". Maar om het etiket "sport" op een menselijke activiteit te kleven moet er, naar mijn gevoel, toch wel meer fysieke inspanning bij te pas komen. Nu weet ik wel dat, om een schaakpartij tot een goed eind te brengen, je er beter voor zorgt dat je lichamelijk in goede conditie bent. Maar dat is voor zowat elke menselijke activiteit het geval.

Hoe meer een competitie-activiteit steunt op het fysieke aspect, hoe meer het gefundeerd aanspraak kan maken op de term "sport". Maar je hoeft het met mij niet eens te zijn hoor ...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 09:21   #8
Modjo
Parlementslid

Modjo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Van snooker en liggend schieten zouden we nog kunnen zeggen dat het valt onder fysieke behendigheid.
Behendigheidssporten dus.

Maar kruiswoordraadsels, dammen, schaken, kleurenwiezen, monopolie en ganzenbord ...

.
Inderdaad "fysieke behendigheid" al zijn er voldoende gezette karabijnschieters en snookeraars.

Ik zou het als denksport herkennen. Schaken is één van de populairste denksporten met uitgebreidde toernooien en zelf WK's.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Denksport
Oud 4 juni 2013, 09:22   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Och, als je de definitie van sport maar breed genoeg neemt kun je zowat alles wat een inspanning vraagt eronder schuiven.

Schaken interesseert mij geweldig, maar eerlijk gezegd, ik heb dat nooit als een sport aangevoeld. Wél als een soort "ontspannende mentale inspanning". Maar om het etiket "sport" op een menselijke activiteit te kleven moet er, naar mijn gevoel, toch wel meer fysieke inspanning bij te pas komen. Nu weet ik wel dat, om een schaakpartij tot een goed eind te brengen, je er beter voor zorgt dat je lichamelijk in goede conditie bent. Maar dat is voor zowat elke menselijke activiteit het geval.

Hoe meer een competitie-activiteit steunt op het fysieke aspect, hoe meer het gefundeerd aanspraak kan maken op de term "sport". Maar je hoeft het met mij niet eens te zijn hoor ...
lol !
Behalve één !
De allerlaatste namelijk.

.

Oud 4 juni 2013, 09:39   #10
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

hoe ga jij het wereldkampioenschap schaak catalogeren mss ?
Oud 4 juni 2013, 09:40   #11
Anna List
Banneling

Standaard

bij sport lijkt mij in elk geval veel logischer dan bij cultuur ...
Oud 4 juni 2013, 09:47   #12
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hoe ga jij het wereldkampioenschap schaak catalogeren mss ?
Ik ben het met u eens dat schaken onder "cultuur" schuiven ook idioot zou zijn. Kijk, ik wil daar nu toch geen eindeloze discussie over opzetten. Maar geef toe, als je schaken als sport gaat bestempelen, dan is er niets dat u belet dat ook te doen voor het oplossen van kruiswoordraadsels.

Als je "sport" veeleer gaat definiëren als "elke competitie-activiteit", dan is schaken natuurlijk een sport.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 09:56   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben het met u eens dat schaken onder "cultuur" schuiven ook idioot zou zijn. Kijk, ik wil daar nu toch geen eindeloze discussie over opzetten. Maar geef toe, als je schaken als sport gaat bestempelen, dan is er niets dat u belet dat ook te doen voor het oplossen van kruiswoordraadsels.

Als je "sport" veeleer gaat definiëren als "elke competitie-activiteit", dan is schaken natuurlijk een sport.
we moeten ons ook wel ni nog belachelijker maken in de rest van de wereld hé

overal (zeker in grote naties) is schaken (top)sport ...
Oud 4 juni 2013, 10:09   #14
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
we moeten ons ook wel ni nog belachelijker maken in de rest van de wereld hé

overal (zeker in grote naties) is schaken (top)sport ...
Men spreekt van sport en zeker van topsport als deze MINSTENS zijn erkend als een Olympische sport.

Hiermede wil ik niet zeggen dat een topschaker geen uitzonderlijke prestatie levert ( geestelijke)
Maar onder sport verstaat men het presteren van fysieke prestaties.
Indien men deze dan nog in categorieen gaat klasseren heb je aan de top 3 sporten
- Atletiek
- zwemmen
- Turnen
In deze 3 sporten kan men enkel uitblinken indien moeder natuur je het nodige meer heeft gegeven als aan een normaal mens ( toch op topsport niveau )

Laatst gewijzigd door Pin en Puk : 4 juni 2013 om 10:10.
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 10:16   #15
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Men spreekt van sport en zeker van topsport als deze MINSTENS zijn erkend als een Olympische sport.
Schaak is erkend als sport door het IOC.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 10:37   #16
Modjo
Parlementslid

Modjo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Schaakmat!
Oud 4 juni 2013, 10:40   #17
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Dit is de 1* maal dat ik dit hoor
Waarom zijn er dan geen competities op de Olympische spelen ?

Trouwens hier staan alle erkende Olympische sporten (Geen schaken)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische_sport

Laatst gewijzigd door Pin en Puk : 4 juni 2013 om 10:48.
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 10:53   #18
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Dus omdat het geen Olympische Sport is, is schaken geen sport?

SCHAKEN & IOC

Citaat:
Chess is recognized as a sport by the International Olympic Committee (IOC); since June 1999 FIDE has been the recognized International Sports Federation. As a member of the IOC, FIDE adheres to its rules, including, controversially, a requirement for doping tests. The prospects of chess becoming an Olympic sporting event at some future date remain unclear. The use of the name "Chess Olympiad" for FIDE's team championship is of historical origin and implies no connection with the Olympic Games.
EDIT: Voormalige Olympische sporten

Rugby & Honkbal zijn geen sporten meer?

Laatst gewijzigd door HRobin : 4 juni 2013 om 10:54.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 10:58   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht

Hiermede wil ik niet zeggen dat een topschaker geen uitzonderlijke prestatie levert ( geestelijke)
Maar onder sport verstaat men het presteren van fysieke prestaties.
Indien men deze dan nog in categorieen gaat klasseren heb je aan de top 3 sporten
- Atletiek
- zwemmen
- Turnen
In deze 3 sporten kan men enkel uitblinken indien moeder natuur je het nodige meer heeft gegeven als aan een normaal mens ( toch op topsport niveau )
Volgens mij is veldrijden (nog) niet erkend door het ioc. (en wie zou een voorstel daartoe tegenhouden ... wie zou zo'n typisch Vlaamse sport stokken in de wielen willen steken ...)

Maar dit terzijde.

Men heeft indertijd het begrip "denksport" uitgevonden.
Om een bepaalde reden.
Het betreft namelijk net iets anders dan een gewone sport.

Het was een leuk bedenksel, dat de ego's van de schakers streelde ... maar het blijft een tegenstrijdigheid in zekere mate.

Hoe zeer ik (goede) schakers ook bewonder omwille van hun geestelijke kwaliteiten.

Edit: Tip: welke zijn de vertalingen in het Frans, Engels .. van het begrip denksport ?

.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 4 juni 2013 om 11:00.
Oud 4 juni 2013, 11:01   #20
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Volgens mij is veldrijden (nog) niet erkend door het ioc. (en wie zou een voorstel daartoe tegenhouden ... wie zou zo'n typisch Vlaamse sport stokken in de wielen willen steken ...)

Maar dit terzijde.

Men heeft indertijd het begrip "denksport" uitgevonden.
Om een bepaalde reden.
Het betreft namelijk net iets anders dan een gewone sport.

Het was een leuk bedenksel, dat de ego's van de schakers streelde ... maar het blijft een tegenstrijdigheid in zekere mate.

Hoe zeer ik (goede) schakers ook bewonder omwille van hun geestelijke kwaliteiten.

Edit: Tip: welke zijn de vertalingen in het Frans, Engels .. van het begrip denksport ?

.
net omdat het te regionaal is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be