Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2004, 12:04   #1
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard Klonen kan beginnen

Citaat:

Klonen kan beginnenBritse wetenschappers krijgen toelatingVan onze redactrice

BRUSSEL - Wetenschappers uit Newcastle mogen menselijke embryo's beginnen te klonen. De Britse Autoriteit voor Menselijke Bevruchting en Embryologie, het overheidsorgaan dat het fertiliteits- en embryo-onderzoek in het Verenigd Koninkrijk regelt, heeft toestemming gegeven om de experimenten te starten. Voor het eerst krijgen Europese onderzoekers daarmee een expliciete toelating voor kloonexperimenten.

DE wetenschappers van de universiteit van Newcastle en van het Newcastle Fertility Center willen beginnen met de kloonexperimenten. Niet om kloonbaby's te maken, maar om cellen te maken die kunnen helpen bij de genezing van de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson, en van suikerziekte. Bij deze vorm van klonen wordt het erfelijk materiaal van een volgroeide lichaamscel in een 'leeggemaakte' eicel gebracht. Die blijft enkele dagen groeien, tot uit dit kloonembryo een veelzijdige soort van cellen gehaald wordt waarmee falende organen van een zieke 'hersteld' kunnen worden.

Onderzoeksleidster Alison Murdoch zegt er wel meteen bij dat het met de huidige middelen nog zeker vijf jaar laboratoriumwerk vergt eer de eerste patiënten stamcellen kunnen krijgen afkomstig van de kloonexperimenten. En het valt natuurlijk nog af te wachten of de experimenten überhaupt iets bruikbaars opleveren, want menselijke embryo's laten zich niet gemakkelijk klonen.

Klonen met het oog op medisch onderzoek - therapeutisch klonen - is in Groot-Brittannië al sinds 2002 toegelaten, maar het is de eerste keer in Europa dat een concreet verzoek wordt ingewilligd, zo meldt de BBC op zijn nieuwswebsite. In België is therapeutisch klonen sinds mei 2003 bij wet toegelaten. Klonen met het oog op voortplanting - om kloonbaby's te maken - mag niet. En er moet nog een federale commissie opgericht worden die aanvragen aan een ethisch onderzoek onderwerpt.

Intussen kunnen onderzoeksgroepen in België in principe zelf, mits hun plaatselijk ethisch comité het goedkeurt, met therapeutisch klonen beginnen. ,,Wij hebben nog geen aanvraag ingediend, maar van andere onderzoeksinstellingen weten we het uiteraard niet zeker'', zegt André Van Steirteghem van de afdeling Embryologie en Menselijke Genetica van de Vrije Universiteit Brussel. ,,Ik ken alleszins geen onderzoeksgroepen in België en ook niet in Europa die al met therapeutisch klonen bezig zijn'', voegt hij eraan toe. De Zuid-Koreanen die in februari van dit jaar aankondigden voor het eerst menselijke embryo's gekloond te hebben, kent hij wel. ,,En die Zuid-Koreaanse onderzoeksleider is in ieder geval een ernstige wetenschapper.''
Klonen kan
Tegenstanders van het klonen vrezen dat de experimenten zoals in Zuid-Korea en Newcastle niet veel bruikbaars zullen opleveren voor de geneeskunde, maar dat ze wel de weg vrijmaken voor minder gewetensvolle wetenschappers die kloonbaby's willen maken.

12/08/2004
Kim De Rijck
©Copyright De Standaard

Ik ben absoluut voorstander van therapeutisch klonen. Gezien de enorme moeilijkheden én mogelijke maffiapraktijken die zich voordoen bij orgaantransplantaties, is therapeutisch klonen zonder twijfel een enorme stap vooruit voor de moderne geneeskunde.
Oud 12 augustus 2004, 12:51   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

http://forum.politics.be/showthread.php?t=18877

Lincoln heeft er zijn religieuze bedenkingen over.

Ikzelf , prima, als ze maar een hersenloze copie van mij in de ijskast steken, waar mijn orgaantjes in reserve worden gehouden.

En voor hen die grappig denken te wezen. Neen, ik ben dus geen kloon.( geen schot voor open doel hier)
Oud 12 augustus 2004, 13:04   #3
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
http://forum.politics.be/showthread.php?t=18877

Lincoln heeft er zijn religieuze bedenkingen over.

Ikzelf , prima, als ze maar een hersenloze copie van mij in de ijskast steken, waar mijn orgaantjes in reserve worden gehouden.

En voor hen die grappig denken te wezen. Neen, ik ben dus geen kloon.( geen schot voor open doel hier)
turkje is dan ook helemaal geen islamiet.
hij is niet eens een turk.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 13:04   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Oud 12 augustus 2004, 13:30   #5
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
turkje is dan ook helemaal geen islamiet.
hij is niet eens een turk.
Moet dat dan? Er zijn genoeg Vlaamse spreekwoorden en gezegdes die verwijzen naar het woord "turk". En één ervan is (eigenlijk was, maar soit) nogal erg op mij van toepassing.

Remember: confusion is sex !

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be