Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juni 2013, 04:13   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard Waals probleem is Belgisch probleem; Vlaams probleem blijft Vlaams probleem

Citaat:
‘Als iets een Waals probleem is, wordt het altijd een Belgisch probleem, maar als het een Vlaams probleem is, blijft het een Vlaams probleem.’
Van wie is deze communautaire uitspraak? Wie is deze taalfascist, deze asociale, deze nationalist ?

Het is de man die ook dit zegt:

Citaat:
‘Er is uiteindelijk besloten om de treinen te laten bestaan en ik heb daarvoor het nodige geld gevonden. Daardoor is misschien het beeld ontstaan dat ik niet wou stoppen met die treinen.’
en het gaat om een slordige 6 mio euro's per jaar, om een lege trein te laten rijden.

Citaat:
De Belgische belastingbetaler stopt al jaren elk jaar goed zes miljoen euro in de verlieslatende verbinding
Proficiat om toch na lange tijd eindelijk tot de rede te komen, vicepremier Vande Lanotte.

http://www.standaard.be/plus/ochtend/12

Titel: ‘Thalys naar Oostende mag weg als ook Waalse lijn verdwijnt’

Citaat:
Voor Oostendenaar en vicepremier Johan Vande Lanotte (SP.A) hoeft de Thalys naar Oostende niet langer, op voorwaarde dat ook de lijn naar Bergen, Charleroi en Namen voor de bijl gaat.


Van onze redacteur Christof Vanschoubroek

Brussel

Hij rijdt zo goed als leeg en dat is al jaar en dag zo, de Thalys die dagelijks vertrekt uit Oostende om via Brugge en Gent naar Brussel te sporen. Hetzelfde geldt voor de dagelijkse Thalys die een ommetje maakt via Bergen, Charleroi en Namen vooraleer naar Parijs te sporen.

Het VRT-journaal spoorde een tiental dagen geleden nog eens mee met de trein om de zinloosheid ervan duidelijk te maken. Het is nochtans een discussie die al meer dan een decennium meegaat. De vraag werd opnieuw actueel na het stopzetten van de Fyra. Een van de alternatieven die de NMBS voorstelt is om de Thalys meer tussen Brussel en Amsterdam te laten sporen, maar daarvoor is wel extra materieel nodig. De Oostende-Thalys kan daarvoor eventueel dienst doen, opperen sommigen.

De aftakkingen van de Thalys stonden al verschillende keren ter discussie, maar ze hebben tot nog toe altijd overleefd.

De Belgische belastingbetaler stopt al jaren elk jaar goed zes miljoen euro in de verlieslatende verbinding omdat de Franse spoorwegen, de voornaamste aandeelhouder van Thalys, niet langer mee wou opdraaien voor de verliezen op die twee ‘aftakkingen’ van de Thalys.

‘Ik heb altijd gezegd aan de ceo’s van de NMBS dat de commerciële activiteiten van de NMBS – of het nu om het internationaal reizigersverkeer of goederenverkeer gaat – winstgevend moesten zijn of beter afgeschaft konden worden’, zegt Oostendenaar en voormalige minister van Overheidsbedrijven Vande Lanotte. Hij geeft wel toe dat hij dat niet altijd even duidelijk gecommuniceerd heeft. ‘Er is uiteindelijk besloten om de treinen te laten bestaan en ik heb daarvoor het nodige geld gevonden. Daardoor is misschien het beeld ontstaan dat ik niet wou stoppen met die treinen.’

Maar vandaag zegt Vande Lanotte omonwonden dat de Thalystrein voor hem niet meer moet vertrekken in Oostende om via Brugge en Gent naar Brussel te sporen. ‘Die lijn is er voornamelijk om Gent en Brugge te bedienen’, zegt hij. ‘Dat hij nog even doorrijdt naar Oostende is enkel voor het onderhoud.’

Opmerkelijk: vicepremier Vande Lanotte wil alleen de Thalys naar Oostende laten vallen als ook de verlieslatende lijn in Wallonië wordt stopgezet. Waarom zou Namen recht hebben op een rechtstreekse verbinding met Parijs, en Gent niet?’, vraagt hij zich af. Er wordt gezegd dat die trein dan kan ingezet worden om de Fyra te vervangen. ‘Als iets een Waals probleem is, wordt het altijd een Belgisch probleem, maar als het een Vlaams probleem is, blijft het een Vlaams probleem.’

De huidige minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) laat nog niet in zijn kaarten kijken over de toekomst van de twee verbindingen. ‘In het najaar worden die verbindingen opnieuw onder de loep genomen bij de onderhandeling van de nieuwe beheersovereenkomst’, luidt het op zijn kabinet. Tegen dan heeft de NMBS ook zijn nieuwe ceo.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 19 juni 2013 om 04:15.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 08:05   #2
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid
 
Le Téméraire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2012
Berichten: 618
Standaard

Ik heb het interview 's morgens gehoord bij Hautekiet in de wagen en ik zat ook met mijn ogen te rollen bij die uitspraken.

Ik bedoel maar, dit is de voormalig voorzitter van een partij die zegt dat verdere stappen in de staatshervorming niet nodig zijn en dat het status quo een goede situatie is voor de welvaart van ons land. En tezelfdertijd geeft hij toe dat de Vlamingen minder aan de bak komen dan de Franstaligen. Om het met de woorden van Leterme te zeggen: "wie gelooft die mensen nog!?"
Le Téméraire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 10:14   #3
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le Téméraire Bekijk bericht
Ik heb het interview 's morgens gehoord bij Hautekiet in de wagen en ik zat ook met mijn ogen te rollen bij die uitspraken.

Ik bedoel maar, dit is de voormalig voorzitter van een partij die zegt dat verdere stappen in de staatshervorming niet nodig zijn en dat het status quo een goede situatie is voor de welvaart van ons land. En tezelfdertijd geeft hij toe dat de Vlamingen minder aan de bak komen dan de Franstaligen. Om het met de woorden van Leterme te zeggen: "wie gelooft die mensen nog!?"
Die uitspraak van Van de Lanotte omtrent de Thalys-kwestie brengt een probleem aan de oppervlakte dat door veel mensen ofwel wordt genegeerd ofwel totaal onbekend is. Wie hoort te bepalen welke treinen op welke trajecten horen te rijden? Toch niet de politici? In de eerste plaats de spoorwegmaatschappij. Zeker, de mobiliteitsproblemen in bepaalde regio's mogen door de politici bij de spoorwegmaatschappij aangekaart worden. Maar dit Thalys-geval is louter het resultaat van lobbywerk. En waarvoor? Tot meerdere eer en glorie van de heer Van de Lanotte? Hij zal wel verdomd goed geweten hebben dat die zinloze Thalys-verbinding vanuit Oostende de NMBS met een extra verlies zou opgezadeld hebben. But who cares? En hetzelfde geldt voor een gelijkaardige verbinding met het Waalse slaapnest Namen.

Laatst gewijzigd door quercus : 19 juni 2013 om 10:22.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be