Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2013, 10:30   #1
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard Politieke spelletjes: overdracht bevoegdheden en geld - woonbonus

Er is duidelijk een politiek spelletje bezig mbt de woonbonus.
VLD wil de vlaamse regering dingen kunnen verwijten, en zo dus de N-VA ook verwijten van slecht bestuur.
Bart Tommelein (VLD) komt in terzake van 19/09/2013 verkondigen hoe schandalig hij het vindt dat er geen beslissing is genomen mbt tot de woonbonus. Er hem dan gewezen op het feit dat vlaanderen niet alle middelen voor de nieuwe bevoegdheden krijgt.

Citaat:
Aanvankelijk zei de staatssecretaris voor Staatshervorming Servais Verherstraeten dat de middelen voor 'honderd procent' mee worden overgedragen, maar dat wilde hij nadien niet meer herhalen. Het bleef bij 'zoals het hoort'.
bron
wat al snel uitdraaide op het afwentelen van besparing naar de vlaamse regering
Citaat:
De deelstaten zullen maar voor 90 procent van die bevoegdheden geld krijgen. In totaal zal de federale overheid zo'n 2,5 miljard euro behouden.
bron

Tommelein reageerd hierop door te verwijzen naar een uitspraak van Servais Verherstraeten. Die zou blijkbaar hebben gezegd dat alle middelen overgededragen zijn voor de woonbonus. Om dan een zin later te zeggen Vlaanderen moet keuzes maken en VLD zou dit nooit aanpassen.

Er zijn een paar manieren waarop ik zijn uitspraken niet logisch vind:
1. Hij zegt enerzijds dus dat al het geld meekomt, wat tot gevolg zou hebben dat Vlaanderen geen keuzes moet maken. Maar volgens hem moet Vlaanderen keuzes maken. (Ergens zit er dan toch een fout in zijn logica)

2. Je kan het ook anders interpreteren. De federale regering heeft al besloten waar er bespaard moet worden, maar laat Vlaanderen dit uitvoeren (en houdt zo het geld, zonder de boeman te moeten zijn). Want, zoals hierboven gezegd, komt slechts 90% van de middelen over. Toch zegt Tommelein dat alle middelen voor de woonbonus zijn overgedragen. Vlaanderen moet dus helemaal geen keuze maken, in die logica -> gewoon uitvoeren. Maar dan zegt hij een zin verder dat Vlaanderen keuzes moet maken.

Mijn conclusie is alvast: open vld is blij dat ze door deze overdracht de vlaamse regering onder vuur gaan kunnen nemen.

Laatst gewijzigd door Perzik : 21 september 2013 om 10:33.
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 12:13   #2
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Van mij mag men de woonbonus afschaffen. Liever vandaag nog dan morgen.
De woonbonus is mede verantwoordelijk voor de hoge huizenprijzen, waardoor die zullen dalen als de woonbonus naar de prullenmand wordt verwezen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 13:19   #3
westdiep
Gouverneur

Standaard

Dus als de Vlaamse overheid maar 90% van de middelen krijgt is dat een excuus om 3 jaar niets te doen met de bevoegdheden?
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 13:48   #4
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Van mij mag men de woonbonus afschaffen. Liever vandaag nog dan morgen.
De woonbonus is mede verantwoordelijk voor de hoge huizenprijzen, waardoor die zullen dalen als de woonbonus naar de prullenmand wordt verwezen.
De woonbonus of de aftrek van een hypothecaire lening bestaat al langer dan de stijging van de woonprijzen. Dat is gewoon BS. De hoge prijzen zijn veroorzaakt door de extreem lage interesten van het afgelopen decennium gecombineerd met een hoge werkelijke inflatie.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 15:28   #5
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Ik zit al lang met de vraag "welke middelen worden er precies overgedragen?"
De uitspraak van Mieke Vogels
Citaat:
De statistieken personenbelasting geven ook aan dat het aantal aangiften waarin een woonbonus wordt opgenomen nog ieder jaar stijgt: van 137.262 in het inkomstenjaar 2005, over 261.418 in 2006, 382.741 in 2007 en 494.911 in 2008, tot 604.918 in 2009 en 712.964 in 2010", zegt Vogels.
doen me het ergste vermoeden: dat er alleen gesproken wordt over de woonbonus (het stelsel dat sinds 2005 bestaat), en dat alleen die middelen overgedragen worden - en dus niet de middelen van de -uitdovende- oudere stelsels voor hypotheekaftrek. Uiteraard stijgt het aantal aangiften met een woonbonus elk jaar - en de kosten ervan ook. Die gaan bijna lineair verder blijven stijgen tot pakweg 2025 - wanneer de eerste genieters van het systeem na 20 jaar hun lening afbetaald hebben.
Zouden onze Vlaamse onderhandelaars echt zo stom zijn geweest?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 15:31   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik zit al lang met de vraag "welke middelen worden er precies overgedragen?"
De uitspraak van Mieke Vogels

doen me het ergste vermoeden: dat er alleen gesproken wordt over de woonbonus (het stelsel dat sinds 2005 bestaat), en dat alleen die middelen overgedragen worden - en dus niet de middelen van de -uitdovende- oudere stelsels voor hypotheekaftrek. Uiteraard stijgt het aantal aangiften met een woonbonus elk jaar - en de kosten ervan ook. Die gaan bijna lineair verder blijven stijgen tot pakweg 2025 - wanneer de eerste genieters van het systeem na 20 jaar hun lening afbetaald hebben.
Zouden onze Vlaamse onderhandelaars echt zo stom zijn geweest?
Met de Vlaamse onderhandelaars heeft u het over CD&V, OVLD en SP.A, ik denk inderdaad dat die niet slimmer zijn.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 18:25   #7
Perzik
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Dus als de Vlaamse overheid maar 90% van de middelen krijgt is dat een excuus om 3 jaar niets te doen met de bevoegdheden?
Muh? Ze hebben de bevoegdheden nog geen 3 jaar hé.
Er moeten keuzes gemaakt worden. Ik denk dat voor zo'n grote keuzes het normaal is dat deze verkiezingsthema zijn. Zodat de bevolking hier duidelijk zijn wil kan tonen
Oud 21 september 2013, 18:25   #8
Perzik
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Er moeten keuzes gemaakt worden. Ik denk dat voor zo'n grote keuzes het normaal is dat deze verkiezingsthema zijn. Zodat de bevolking hier duidelijk zijn wil kan tonen
Oud 21 september 2013, 18:31   #9
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
We gaan u eens 90% van uw wedde uitbetalen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 22:26   #10
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
Die is goed, dit thema toont gewoon aan dat de Vlaamse regering al heel lang in verkiezingsmode zit, ze kunnen de spagiaat tussen SPA en NVA nog amper volhouden. Dus beslissen ze maar lekker niets te doen, en ondertussen zal iedereen maar hopen dat de afspraken en berekeningen die hij of zij maakt dit en volgend jaar door onze toppolitici met verantwoordelijkheidsbesef niet onderuit gehaald worden?
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be