Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 oktober 2013, 22:49   #1
thomas1234
Burger
 
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
Standaard Verplichte snelheidsbegrenzer voor europese auto's

http://www.autoblog.nl/nieuws/alle-e...egrenzer-61341

Een nieuw plan van de EU dat ik zeer interessant vind:
Snelheidsbegrenzers die afhankelijk van waar men rijdt de snelheid van de wagen beperken.

De tegenreacties die ik direct lees zijn:
*Dat gaat Duitsland nooit goedkeuren

Ik snap niet goed waarom zij daar specifiek tegen zouden zijn. Het systeem zou dienen om de geldende regels te bekrachtigen. Als men op een snelweg onbeperkt snel mag rijden: dan zal het kastje ook niet ingrijpen...
Geen probleem dus voor de Duitse hoge snelheid autobahnen.

*Schending van de privacy/big brother

Het kastje hoeft geen prive informatie (locatie) door te sturen of op te slaan. Het kan zijn informatie aflezen van de verkeersborden bijvoorbeeld. Of door locatiebepaling en een constant up to date gemaakte kaartsysteem in geheug
gen. Er valt zeker een systeem te ontwerpen dat de privacy respecteert.

*Bemoederlijk/betuttelend, het systeem zou alleen een waarschuwing mogen geven.

Dit soort argumenten snap ik dus echt niet. In principe zou dat systeem nooit zijn werk hoeven te doen. Je zou gewoon nooit te snel mogen rijden. Het is enkel betuttelend voor de hardleerse snelheidscriminelen.

*Soms kan sneller rijden levens redden (in de zin van naar ziekenhuis rijden)

Dit klinkt mooi, maar komt dit in werkelijkheid echt voor??
Wie draagt er een verkeerslachtoffer in zijn wagen om naar het ziekenhuis te brengen? Je kan meer kwaad doen dan goed bij het ondeskundig verplaatsen van een slachtoffer.
Iemand met een hartinfarct moet je terplekke reanimeren en spoeddiensten laten komen (naar ziekenhuis rijden heeft totaal geen zin).
Bij normale spoedgevallen hoeven er geen verkeersregels overtreden te worden. Bij extreme gevallen is het gewoon beter om ambulance/mug te laten komen (helicopter bv).
Een bevalling is ook geen reden om als een idioot over straat te scheuren.

*Soms is extra snelheid nodig voor manoeuvres (inhalen,...)

Ik zou zeggen: wen eraan dat je niet meer de eikel op straat kan uithangen en rij wat rustiger.

*Vatbaarder voor crimineel gedrag van anderen, men kan moeilijker vluchten

Dit lijkt nog het beste tegenargument voor de snelheidsbeperking. In geval van problemen ben je niet in staat om criminelen af te schudden of iets dergelijk.
Maar dan vraag ik mij af:
Is dit nu een problematiek bij vrachtwagenchauffeurs? Worden deze geregeld achterna gezeten door criminelen die de vracht willen stelen?
Is dit het merendeel van de 1,2 miljoen verkeersdoden per jaar?...

*Men lost het echte roekeloze gedrag niet op (bumperkleven, afsnijden, snel optrekken,...).

Ik geloof dat ook een deel van het roekeloze gedrag zal vermindert worden. Men geraakt gewoon minder snel aan iemand zijn bumper als iedereen max 120 kan rijden op de snelweg.
Waarom zou het systeem alle problemen moeten oplossen?
Het verkeer zal veel rustiger worden en de cultuur voor machogedrag op de weg zal hopelijk mee verminderen.
Niks doen gaat zeker niet helpen.

*Laat mensen het op vrijwillige basis doen.

Ja, ik zou het systeem graag vrijwillig willen installeren voor mezelf.
In een bui van emotionele instabiliteit duw ik soms ook het gaspedaal te ver in. Achteraf gezien een domme actie en zo'n systeem zou mij ervoor kunnen behoeden.
Het is duidelijk dat je de hardnekkige verkeerscriminelen niet gaat bereiken als het systeem niet verplicht is. Dus moet je het opleggen.


Conclusie:
Schrap al die energie die in snelheidscontroles worden gestoken. Stop met die geldverspilling van dat circus van flitspalen, trajectcontrole, administratie, controles, boetes versturen, rechtzaken, inbeslagnames, straffen, ...
En voer een systeem in dat met de huidige technologische vooruitgang mogelijk is en dat de eindoplossing is op dit gebied.
thomas1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 09:06   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Klasse A en B bromfietsen zijn in snelheid beperkt.
Quasi alle vrachtwagens zijn in snelheid beperkt.
Ook zwaar personenvervoer (bussen) zijn quasi in hun snelheid beperkt.
Dit enkel in de context op hun respectievelijke wegen waar ze tot tegen hun snelheidsbegrenzer kunnen rijden.

Hierover kan men zich volgende vragen stellen:
Heeft het daar echt geholpen ?
Zijn er statistieken -per specifieke voertuigkilometers- ergens te vinden ?
Zijn er daar analysestudies van op basis van schattingen ?
Indien beide of alle niet, waarom niet ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2013 om 09:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 11:42   #3
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2013
Berichten: 642
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Klasse A en B bromfietsen zijn in snelheid beperkt.
En ze gaan allemaal sneller dan mag. Met uitzondering de oma of de nerd.

Quasi alle vrachtwagens zijn in snelheid beperkt.
90 km/uur zeker? Waarom steken dan zoveel vrachtwagens mij op het middelste vak voorbij als ik eens rustig tegen 100 km/uur op het rechtse vak aan het tuffen ben? Een begrenzer overbruggen duurt welgeteld 10 seconden. Zelfs digitale tachografen zijn al eenvoudig te manipuleren!

Ook zwaar personenvervoer (bussen) zijn quasi in hun snelheid beperkt.
Dan toch niet die van de Lijn. Of misschien begrensd op 120 km/uur
Een begrenzer invoeren gaat nooit lukken. Daar gaan alle autofabrikanten tegen in komen want dan verkopen ze geen enkele wagen meer met een +3.0 liter motor of +300PK. En wie gaat die begrenzers betalen? De nodige hardware + inbouw van zo een toestel. Iedereen even 1000-2000 euro laten ophoesten? Of enkel nieuwe wagens na goedkeuring van die Europese wet? En die het niet verplicht moeten hebben mogen dan vlot +200 km/uur gaan rijden?

Gaat mooi worden
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 12:11   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Een begrenzer invoeren gaat nooit lukken. Daar gaan alle autofabrikanten tegen in komen want dan verkopen ze geen enkele wagen meer met een +3.0 liter motor of +300PK. En wie gaat die begrenzers betalen? De nodige hardware + inbouw van zo een toestel. Iedereen even 1000-2000 euro laten ophoesten? Of enkel nieuwe wagens na goedkeuring van die Europese wet? En die het niet verplicht moeten hebben mogen dan vlot +200 km/uur gaan rijden?

Gaat mooi worden
Bron ?

Bij mijn weten zijn de meeste normale auto´s die (veel) meer als 250 kmh kunnen nu al tot 250 kmh beperkt, een GPS en boordcomputer hebben de meeste auto´s ook al, OBD hebben quasi alle auto´s, dus dat gaat volgens bijna niets kosten, mss zowat 100-150 €.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2013 om 12:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 12:20   #5
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2013
Berichten: 642
Standaard

Mijn wagens zijn niet begrensd Er is er zelfs eentje die vlot +300 haalt.

En veel wagens met GPS uitgerust? Middenklasse wagens wel ja maar alles genre goedkope toyota, nissan, volkswagen, opel, dacia ... niet. Dikwijls als optie maar voor woon-werkverkeer worden die opties niet genomen. Daar kost een begrenzer inbouwen veel geld. Toevallig dan weer de mensen die geen dure wagen kunnen kopen en zich tevreden moeten stellen met het lagere segment.

Nu ze verplichten maar een begrenzer. Die zal wel snel overbrugd worden
(en als ze het willen verplichten zoals ze ook winterbanden wilden verplichten dan zijn we dood en begraven voor die wet er is)
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 12:24   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Mijn wagens zijn niet begrensd Er is er zelfs eentje die vlot +300 haalt.
De uitzonderingen bevestigen de regel. Porsche heeft bij mijn weten nooit die 250 kmh afregeling gehad.

Ik vind die zogezegde ISA-plannen sowieso onrealiseerbaar op Europees gebied, elk EU land is namelijk vrij zijn eigen verkeersbeleid te bepalen, ook zijn eigen snelheidslimieten, dus eigenlijk utopie.

Dit is de originele bron van dat proefballontje dat ze al xx-jaren oplaten:
http://www.telegraph.co.uk/motoring/...-limiters.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2013 om 12:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 12:32   #7
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.772
Standaard

Dat ze beginnen met Leasing-auto's.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 12:35   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat ze beginnen met Leasing-auto's.
Yep, tot de eerste zich doodrijdt... omdat hij een traktor wou inhalen.

Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/174-art16
Artikel 16. Inhalen

16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
...

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

2° zijn voornemen zich naar links te verplaatsen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.

16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.

16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.

De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.

16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.

...]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2013 om 12:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 12:38   #9
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Yep, tot de eerste zich doodrijdt... omdat hij een traktor wou inhalen.
Spreken ze van een snelheidsbegrenzer tot 50 km/u? Dan heb ik dat niet juist begrepen.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 12:44   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Spreken ze van een snelheidsbegrenzer tot 50 km/u? Dan heb ik dat niet juist begrepen.
Echt aktieve ISA is idd een begrenzing van elke snelheidslimiet (dus ook bord 30 kmh) met een tolerantie van 5 kmh, heb ik daarnet gelezen.

Zulke automatische snelheid- en afstandsystemen met radar (er zijn er zelfs ook met camera , ook met infrarood voor ´s nachts)
zie ik wel een markwaarde hebben:
http://www.bmw.be/be/nl/newvehicles/...omics_acc.html

en-of met remassistantie voor voetgangers, zelfs ´s nachts.
Er is heelwat op de markt.

http://de.wikipedia.org/wiki/Notbremsassistent

Sommige auto´s rijden al op hun eigen of volledig autonoom (*Mercedes heeft al een wegtest gedaan) zodat de bestuurder de krant kan lezen op weg naar zijn werk...

*
Citaat:
http://www.wiwo.de/technologie/auto/...m/8754548.html

09.09.2013
Autonome Autos
Mercedes S-Klasse fährt automatisch von Mannheim nach Pforzheim


von Jürgen Rees

Auch der Stuttgarter Autohersteller demonstriert mit einer umgebauten S-Klasse, dass selbstfahrende Autos mit bestehender Technik bereits heute möglich ist.

Mercedes ließ ein auf Basis der neuen S-Klasse entwickeltes Forschungsfahrzeug S500 Intelligent Drive selbstständig auf den Spuren von Bertha Benz fahren. Bertha Benz startete 1988 zu ihrer berühmten ersten automobilen Fernfahrt von Mannheim nach Pforzheim. Damit bewies die Frau von Carl Benz die Alltagstauglichkeit des Benz Patent-Motorwagens und bereitete so den Weg für den Erfolg des Automobils.
125 Jahre später schickt Mercedes ein selbstfahrendes Auto auf die rund 100 Kilometer lange Strecke. Während Bertha Benz einst allein auf weiter Flur war, bewegte sich die S-Klasse im August 2013 auf befahrenen Landstraßen und durch wuselige Städte. „Mit dieser S-Klasse zeigen wir, wo wir mit Intelligent Drive hinwollen und welch großes Potenzial in der bereits heute verfügbaren Technik steckt“, sagt Daimler-Chef Dieter Zetsche.

Technische Details
Antrieb
Fahrleistungen
Kraftstoffverbrauch
Kraftübertragung
Gewicht und Kofferraumvolumen
Verkaufspreis

Für selbstfahrende Autos ist vor allem der Stadtverkehr eine große Herausforderung: Fußgänger, Radfahrer, Hindernisse wie herumfliegende Plastiktüten und große Kreuzungen erfordern Höchstleistungen der Sensoren und der Objekterkennung. Damit die S-Klasse das schafft, haben die Mercedes-Ingenieure das Flaggschiff der Schwaben, die S-Klasse 500, ordentlich aufgerüstet:
- eine leistungsstärkere Stereokamera, die Objekte in weiterer Entfernung parallel zu den Radarstrahlen erkennen kann

- zwei zusätzliche Fernbereichsradare in den seitlichen Stoßfängern, um an Kreuzungen Autos, die von links oder rechts kommen, besser zu erkennen

- vier Nahbereichsradare in den Fahrzeugecken verbessern die Erkennung anderer Verkehrsteilnehmer

- eine Farbkamera hinter der Windschutzscheibe zur Erkennung von Ampeln

- Zusätzlich hat Mercedes zusammen mit dem Karlsruher Institut für Technologie und einem Geschäftsbereich von Nokia, der auf die Herstellung digitaler Karten spezialisiert ist, eine dreidimensionale Karte der Strecke von Mannheim und Pforzheim erstellt. Darin sind Straßenverlauf, Anzahl und Richtung der Fahrspuren sowie Verkehrsschilder und die Positionen der Ampeln erfasst.

„Wir waren fast selbst erstaunt, wie weit wir mit unserer heutigen Sensortechnik schon kommen, aber wir wissen jetzt auch, wie viel Zeit und Mühe es kostet, dem Fahrzeug das richtige Verhalten in einer Vielzahl von Verkehrssituationen beizubringen“, sagt Thomas Weber, Forschungschef bei Daimler. Weber betont, dass die Stuttgarter die ersten sein wollen, die weitere autonome Fahrfunktionen bis zum Jahr 2020 in Serie bringen
Tegen 2020 mss al serie op topwagens...

Der Luxuswagen von Mercedes fährt mit Computerhilfe von alleine
Quelle: Presse
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2013 om 13:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 13:00   #11
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.772
Standaard

Een snelheidsbegrenzer die op gewone wegen begrenst tot de toegestane snelheid is inderdaad gevaarlijk. Je moet maar eens een pipo proberen voorbij te steken die net 5 per uur trager rijdt dan de toegestane snelheid en niet verdraagt voorbijgestoken te worden en versneld.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 13:21   #12
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 Bekijk bericht
http://www.autoblog.nl/nieuws/alle-e...egrenzer-61341

Een nieuw plan van de EU dat ik zeer interessant vind:
Snelheidsbegrenzers die afhankelijk van waar men rijdt de snelheid van de wagen beperken.

De tegenreacties die ik direct lees zijn:
*Dat gaat Duitsland nooit goedkeuren

Ik snap niet goed waarom zij daar specifiek tegen zouden zijn. Het systeem zou dienen om de geldende regels te bekrachtigen. Als men op een snelweg onbeperkt snel mag rijden: dan zal het kastje ook niet ingrijpen...
Geen probleem dus voor de Duitse hoge snelheid autobahnen.

*Schending van de privacy/big brother

Het kastje hoeft geen prive informatie (locatie) door te sturen of op te slaan. Het kan zijn informatie aflezen van de verkeersborden bijvoorbeeld. Of door locatiebepaling en een constant up to date gemaakte kaartsysteem in geheug
gen. Er valt zeker een systeem te ontwerpen dat de privacy respecteert.

*Bemoederlijk/betuttelend, het systeem zou alleen een waarschuwing mogen geven.

Dit soort argumenten snap ik dus echt niet. In principe zou dat systeem nooit zijn werk hoeven te doen. Je zou gewoon nooit te snel mogen rijden. Het is enkel betuttelend voor de hardleerse snelheidscriminelen.

*Soms kan sneller rijden levens redden (in de zin van naar ziekenhuis rijden)

Dit klinkt mooi, maar komt dit in werkelijkheid echt voor??
Wie draagt er een verkeerslachtoffer in zijn wagen om naar het ziekenhuis te brengen? Je kan meer kwaad doen dan goed bij het ondeskundig verplaatsen van een slachtoffer.
Iemand met een hartinfarct moet je terplekke reanimeren en spoeddiensten laten komen (naar ziekenhuis rijden heeft totaal geen zin).
Bij normale spoedgevallen hoeven er geen verkeersregels overtreden te worden. Bij extreme gevallen is het gewoon beter om ambulance/mug te laten komen (helicopter bv).
Een bevalling is ook geen reden om als een idioot over straat te scheuren.

*Soms is extra snelheid nodig voor manoeuvres (inhalen,...)

Ik zou zeggen: wen eraan dat je niet meer de eikel op straat kan uithangen en rij wat rustiger.

*Vatbaarder voor crimineel gedrag van anderen, men kan moeilijker vluchten

Dit lijkt nog het beste tegenargument voor de snelheidsbeperking. In geval van problemen ben je niet in staat om criminelen af te schudden of iets dergelijk.
Maar dan vraag ik mij af:
Is dit nu een problematiek bij vrachtwagenchauffeurs? Worden deze geregeld achterna gezeten door criminelen die de vracht willen stelen?
Is dit het merendeel van de 1,2 miljoen verkeersdoden per jaar?...

*Men lost het echte roekeloze gedrag niet op (bumperkleven, afsnijden, snel optrekken,...).

Ik geloof dat ook een deel van het roekeloze gedrag zal vermindert worden. Men geraakt gewoon minder snel aan iemand zijn bumper als iedereen max 120 kan rijden op de snelweg.
Waarom zou het systeem alle problemen moeten oplossen?
Het verkeer zal veel rustiger worden en de cultuur voor machogedrag op de weg zal hopelijk mee verminderen.
Niks doen gaat zeker niet helpen.

*Laat mensen het op vrijwillige basis doen.

Ja, ik zou het systeem graag vrijwillig willen installeren voor mezelf.
In een bui van emotionele instabiliteit duw ik soms ook het gaspedaal te ver in. Achteraf gezien een domme actie en zo'n systeem zou mij ervoor kunnen behoeden.
Het is duidelijk dat je de hardnekkige verkeerscriminelen niet gaat bereiken als het systeem niet verplicht is. Dus moet je het opleggen.


Conclusie:
Schrap al die energie die in snelheidscontroles worden gestoken. Stop met die geldverspilling van dat circus van flitspalen, trajectcontrole, administratie, controles, boetes versturen, rechtzaken, inbeslagnames, straffen, ...
En voer een systeem in dat met de huidige technologische vooruitgang mogelijk is en dat de eindoplossing is op dit gebied.

Klinkt zowaar als zo'n typische linkerrijvak-plakker/wereldverbeteraar die tegen 110/120 maar vindt dat de rest van de wereld maar achter hem moet blijven omdat je toch niet sneller mag .
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 14:24   #13
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.844
Standaard Wie vormt het echte gevaar?

De vraag is inderdaad wie het echte gevaar vormt.

Akkoord, men kan overdrijven in snelheid maar andersom kan ook. Neem bvb de situatie van een traktor op de weg met daarachter 5 tot 10 auto's waarvan er geen enkele voorbijsteekt.

Op regelmatige basis steek ik zo'n rij voorbij en dan kan men natuurlijk gaan denken dat ik een wegpiraat ben (ik kan dit zelden doen aan de toegelaten snelheid).

Maar de vraag is, indien ik de mogelijkheid heb om 5 �* tien auto's voorbij te steken (plus traktor), indien de de eerste auto dit niet op een comfortabele manier kan doen? En dan nadien de tweede en nadien de derde enzovoort. In dit geval zou ik niet op de gas moeten trappen en wees gerust, ik doe dit niet voor het plezier, maar aan 30 rijden omdat de anderen te laks zijn om een maneuver uit te voeren is er ook teveel aan.

En dit is niet alles. Ik zie veel traktoren op de weg die niet op route zijn naar hun land. Ze gebruiken de traktor gewoon als vervoermiddel omdat ze dan met rode diesel kunnen rijden. Is dit ook geen gevaar?

En wat met weersomstandigheden? Gisteren was het in West Vlaanderen bijna niet mogelijk om 120 te rijden op de snelweg. Maar de camionetten reden rustig door aan hun maximum snelheid.

Ten laatste wil ik nog een opmerking maken over de snelheidsbegrenzers van vrachtwagens. Deze zijn de oorzaak van het feit dat het immens lang duurt vooralleer een vrachtwagen een andere heeft ingehaald. Rampzalig op snelwegen met twee rijvakken en het verlaagt de capaciteit op bredere autosnelwegen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 14:43   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
De vraag is inderdaad wie het echte gevaar vormt.
Ik stel me een situatie voor in de bebouwde kom, strikte limiet 30 of 50 kmh.

Dus straten met voorrang-van-rechts- kruispunten en waar fietsers dikwijls langseen rijden of enkele fietsers kort achtereen, waar uiteraard zelden of geen fietspaden liggen.

Nu heb je zo´n ISA auto en wil je rap enkele fietsers voorbij op een recht stukje straat maar ... regelmatig komt er van links een zijstraat of gewoon huisuitritten vanuit de linkerzijde mij eender, je duwt iets op het gas en wil zo´n pakje fietsers zo snel mogelijk voorbij aan respectievelijk max 30 of 50 kmh voorbij... sneller gaat niet... Plots komt er een auto van links die straat opgereden en zit jij aan de inhaalkant en heb je een tegenligger... vlucht naar voor door even op het gas te duwen gaat niet... enkel remmen gaat nog.... aan jouw rechterkant heb je die fietsers., geen tijd om te kijken ... en dan maar hopen dat je tegenligger ook op tijd remt. Of de fietsers gaan versnellen of vertragen weet je niet.

In elk geval zal het met zo´n "Isa-wagen" totaal anders rijden zijn want aan Art 16.4 kan je eigenlijk nooit zeker voldoen. Ttz vergeet inhalen maar.
Citaat:
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen
.
Maar nu komt het... soms moet men ook uitwijken voor een fietser en wat gas kunnen bijgeven als 1-2 fietsers plots de straat oprijden en je kunt niet meer op tijd remmen en er is een tegenligger in zicht... uitwijken en versnelde vlucht naar voor gaat dus niet meer, tja...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2013 om 14:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 19:58   #15
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In elk geval zal het met zo´n "Isa-wagen" totaal anders rijden zijn want aan Art 16.4 kan je eigenlijk nooit zeker voldoen. Ttz vergeet inhalen maar.
Euh, 16.4 laat bij mijn weten nog géén snelheidsovertreding toe.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 20:38   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Euh, 16.4 laat bij mijn weten nog géén snelheidsovertreding toe.
Strikt gezien idd niet.

Maar als men een ongeval kan vermijden door een kortstondige snelheidsovertreding te begaan... of voldoende kunnen versnellen in onvoorziene noodsituaties kan men dat onder aktieve veiligheid klasseren (als men over voldoende vermogen beschikt)

Deze verkeersregel zou dat moeten uitdrukken:
Citaat:
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, ...]
en met goede wil deze ook:
Citaat:
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
De D wegcode heeft daar 2 treffende grondregels:
Citaat:
§1 Grundregeln
(1) Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht.
(2) Wer am Verkehr teilnimmt hat sich so zu verhalten, dass kein Anderer geschädigt, gefährdet oder mehr, als nach den Umständen unvermeidbar, behindert oder belästigt wird.
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_01.php
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2013 om 20:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 20:40   #17
hikikomori85
Schepen
 
hikikomori85's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2013
Berichten: 446
Standaard

De dag dat verzekeringsmaatschappijen er centen in zien zal het rap gebeurd zijn. De begrenzer erin of meer dokken.
hikikomori85 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 21:02   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hikikomori85 Bekijk bericht
De dag dat verzekeringsmaatschappijen er centen in zien zal het rap gebeurd zijn. De begrenzer erin of meer dokken.
Verzekeringsmaatschappijen ?

In D zijn autoverzekeringen in de regel goedkoper als hier.
Hoe duur ze op het Eiland Man (geen algemene limiet op gewone wegen)... zijn weet ik niet.

Doet me wat denken toen in 2007 een EU-kommisaris een vaste snelheidlimiet op de D-autobahn verlangde wegens het milieu ... geeuw...
Citaat:
http://www.welt.de/politik/article75...utschland.html

11.03.07 Emissionen

EU-Kommissar fordert Tempolimit in Deutschland

Ein Tempolimit auf deutschen Autobahnen sei überfällig , sagt EU-Kommissar Dimas. Der griechische Politiker sieht Deutschland beim Klimaschutz in einer ganz besonderen Verantwortung. Forschungsministerin Schavan kündigte einen Klimaschutzgipfel an.

Im Kampf gegen den CO2-Ausstoß hat EU-Umweltkommissar Stavros Dimas die Einführung eines Tempolimits auf deutschen Autobahnen gefordert. Es gebe so viele Bereiche, in denen völlig sinnlos Energie verschwendet und das Klima belastet werde, sagte Dimas der "Bild am Sonntag". Eine einfache Maßnahme könnte ein generelles Tempolimit auf Autobahnen sein. Dies sei aus vielen Gründen sehr sinnvoll und in den meisten EU-Staaten ebenso üblich wie in den USA – "nur in Deutschland wird das merkwürdigerweise kontrovers diskutiert".
Toen de Global- Warming- CO2-hysterie zowat op zijn hoogtepunt was...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2013 om 21:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 22:02   #19
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Klasse A en B bromfietsen zijn in snelheid beperkt.
Quasi alle vrachtwagens zijn in snelheid beperkt.
Ook zwaar personenvervoer (bussen) zijn quasi in hun snelheid beperkt.
Dit enkel in de context op hun respectievelijke wegen waar ze tot tegen hun snelheidsbegrenzer kunnen rijden.

Hierover kan men zich volgende vragen stellen:
Heeft het daar echt geholpen ?
Zijn er statistieken -per specifieke voertuigkilometers- ergens te vinden ?
Zijn er daar analysestudies van op basis van schattingen ?
Indien beide of alle niet, waarom niet ?
Iedereen die jong was tijdens de jaren 70 kan uit eigen ervaring getuigen dat bromfietsen nooit sneller hebben gereden dan na het invoeren van de verplichte beperking van, toen, 40 km/hr.

Wat betreft de effecten op de verkeersveiligheid van het invoeren van de snelheidsbegrenzer op vrachtwagens in 2006 (http://www.volvotrucks.com/dealers-v...egrenzing.aspx)
Ik heb daar tot vandaag nog geen enkele studie over kunnen vinden. Nochtans was ook dat een maatregel opgelegd door de EU om de verkeersveiligheid te bevorderen.
Ondanks dat lijkt het erop dat geen enkele lidstaat het de moeite vond om de verwachte gunstige effecten ook na te gaan.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 22:24   #20
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.475
Standaard

1.Schending van de privacy.
2.Big Brother houdt uw polleke vast i.p.v. u in het oog te houden: gruwelijk gewoon.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be