Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2004, 11:53   #1
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard "nieuwe initiatief voor integratie"

Niet alleen de vlaamse overheid moet haar best doen om vlaamingen dichter bij de marokkaanse cultuur te brengen maar ook marokkaanen moeten zelf daarvoor zorgen !!!

Citaat:
"Uit den standaard"

Inleefreizen naar MarokkoVzw Andalous dompelt Vlamingen onder in plaatselijke leefgewoontesVan onze medewerkster:

GENT - Een aantal allochtonen kwam op het idee Vlamingen mee te nemen op reis naar Marokko. Ze krijgen er een bad in de plaatselijke leefgewoontes. ,,Een Vlaamse vrouw barstte in tranen uit, de confrontatie had haar fel geraakt'', zegt Zohra Boucharafat van de initiatiefnemende vzw Andalous.

MAROKKO is een prachtig land, maar Gent is natuurlijk ook de moeite'', zegt Zohra Boucharafat (40) lachend. Ze kwam op haar zevende naar België en groeide hier op. Ze werkte in de integratiesector. ,,We zetten projecten op om Vlaamse en Marokkaanse vrouwen met elkaar te laten kennismaken. We babbelden er maar op los. Het was mijn droom om Vlamingen dichter naar Marokko te brengen, hen alles ter plaatste te laten ontdekken.'' In een vrouwenblad lanceerde ze in 2001 een kleine oproep, waarop een stroom reacties volgde. Intussen is vzw Andalous toe aan de zesde inleefreis.

,,Andalous is een verwijzing naar Andalusië waar christenen, joden en moslims destijds vreedzaam samenleefden. Het is een ideaalbeeld, zeker met de verrechtsing van vandaag. Wij werden bij onze aankomst in België nog heel gastvrij onthaald.''

Tijdens de inleefreis maken de deelnemers kennis met de Marokkaanse cultuur. ,,We hebben ginds een netwerk van familie en vrienden. Daar worden ze ontvangen, ze logeren er ook. Wij kennen de taal en kunnen tolken. We stellen een basisprogramma op, maar op vraag van de deelnemers werken we ook projecten uit. Zo bezochten we met een Vlaamse leerkracht een plaatselijk schooltje, of we legden contacten met plaatselijke muzikanten. Een vrouw barstte ooit in tranen uit omdat de confrontatie voor haar heel aangrijpend was.''

Aanvankelijk ging het enkel om vrouwen, nu werkt Andalous met gemengde groepen van maximum 12 deelnemers. Ze komen uit heel Vlaanderen. Helke Geudens (28) uit Gent reisde in april mee naar Marokko. ,,Dat was net op het moment van de oorlog in Irak. Eén keer kregen we op de markt een vijandige reactie te horen. De omstanders maakten de man vlug duidelijk dat hij ons met rust moest laten'', zegt ze.

Een uitstap naar Seffrou maakte veel indruk op haar, een ouder paar leefde er in een huis dat in de rotswand was uitgekapt. Ook ging ze met Marokkaanse vrouwen mee naar een heilige badplaats in Moulay Yacob, dat Sint-Jacobs betekent. ,,Door de koepel viel licht naar binnen, er waren zwaveldampen en mooie mozaïeken. Daartussen kon je de vrouwen en kinderen horen tateren en kwebbelen.''

De groep maakte ook kennis met de legendarische gastvrijheid. ,,Er waren de vele lekkere maaltijden op basis van couscous, de tajineschotels, de pannenkoekjes met honing en verse kaas als ontbijt. We werden volgepropt.''

Het viel haar op hoe uiteenlopend de samenleving in Marokko is. ,,Heel wat jonge Marokkaanse meisjes dragen geen hoofddoek, lopen in korte rokjes en maken zich op om 's avonds uit te gaan. De samenleving in Marokko verandert snel. De verschillen tussen de generaties zijn soms groot'', zegt ze.

Helke Geudens is onderwijzeres en liep hier stage in een school met veel Marokkaanse kinderen. ,,De inleefreis gaf me een aanknopingspunt om met hun ouders contact te leggen.'' Wie interesse heeft om mee te reizen naar Marokko van 25 september tot 2 oktober kan contact opnemen met vzw Andalous, Warandestraat 13 Gent, 09-330.91.45 (na 18 uur).

www.inleefreizen.be

19/08/2004
Hilde Pauwels
Ik denk dat zoals ; racisme ,een andere dergelijke fenomenen niet alleen door politiek opgelost kan worden ,ik zeg niet dat racisme alleen in europa is , maar wel overal , alleen denk ik dat het vreemde gevoel bij de mensen met vriendelijke manieren kan bestreden worden !!!
Oud 19 augustus 2004, 18:27   #2
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Racisme is eigen aan een multiculturele samenleving, niks aan te doen. Al de rest is utopisch gezever en linkse praat.
Oud 20 augustus 2004, 04:07   #3
Eagle of Silver
Banneling

Standaard

[quote=lincoln]Niet alleen de vlaamse overheid moet haar best doen om vlaamingen dichter bij de marokkaanse cultuur te brengen maar ook marokkaanen moeten zelf daarvoor zorgen !!!

Iemand die in één zin al zoveel fouten kan neerzetten gaat ons vertellen hoe de Vlaming voortaan gaat moeten leven zenne.
En de rest van je post is gezever dat zelfs na 20 bakken bruine Leffe's op te zuipen ik nog niet eens uit m'n mouw kan schudden.
Meer woorden moeten aan jouw thread niet vuil gemaakt worden.

Laatst gewijzigd door Eagle of Silver : 20 augustus 2004 om 04:09.
Eagle of Silver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 16:59   #4
Lincoln

Standaard

[quote=Eagle of Silver]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
Niet alleen de vlaamse overheid moet haar best doen om vlaamingen dichter bij de marokkaanse cultuur te brengen maar ook marokkaanen moeten zelf daarvoor zorgen !!!

Iemand die in één zin al zoveel fouten kan neerzetten gaat ons vertellen hoe de Vlaming voortaan gaat moeten leven zenne.
En de rest van je post is gezever dat zelfs na 20 bakken bruine Leffe's op te zuipen ik nog niet eens uit m'n mouw kan schudden.
Meer woorden moeten aan jouw thread niet vuil gemaakt worden.
Ga jij maar is les geven dat zal best zijn want met zo'n soort mensen kun je je eigenlijk niks bereiken dan maar alleen gebrul een geblaf !!!
Oud 20 augustus 2004, 17:04   #5
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Racisme is eigen aan een multiculturele samenleving, niks aan te doen. Al de rest is utopisch gezever en linkse praat.
In heel ganse europa merk je dat mensen je een gevoel geven dat je thuis hoort of op tenminste een vriendelijke blik geven , waarom kan dat niet in vlaanderen (een zeker in Antwerpen !) , de aarde moet toch voor iedereen bewoonbaar zijn !!!
Oud 20 augustus 2004, 19:24   #6
Weisse Wolf
Minister

Standaard

Citaat:
In heel ganse europa merk je dat mensen je een gevoel geven dat je thuis hoort of op tenminste een vriendelijke blik geven , waarom kan dat niet in vlaanderen (een zeker in Antwerpen !) , de aarde moet toch voor iedereen bewoonbaar zijn !!!
Nederland is gekend als één van de meest verdraagzame en tolerante samenlevingen ter wereld, je kan moeilijk zeggen dat bij onze Noorderburen de multiculturele samenleving geslaagd is? Aan wie zou het daar liggen denk je? Overal waar er vreemdelingen zijn is er onvrede. Ik kan me inbeelden dat multikulers zelfs het handje schudden van een allochtoon door wie ze net beroofd zijn maar verwacht niet van iedereen dat ze in uw gat gaan kruipen. De aarde is voor iedereen bewoonbaar, alleen moslims willen nogal eens uit de boot vallen. Overal waar er moslims zijn zijn er problemen. Van Darfour tot Borgerokko.
Oud 21 augustus 2004, 22:03   #7
Eagle of Silver
Banneling

Standaard

Citaat:
IK zou zeggen : ieder moet weten waar z'n territoriumgrenzen liggen. België is niet synoniem aan Marokko en we hebben het recht dat zo te willen behouden.
Oud 21 augustus 2004, 22:07   #8
Weisse Wolf
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eagle of Silver
IK zou zeggen : ieder moet weten waar z'n territoriumgrenzen liggen. België is niet synoniem aan Marokko en we hebben het recht dat zo te willen behouden.
Leg dat maar eens uit aan die parasitaire en imperialistische moslims.
Oud 22 augustus 2004, 02:53   #9
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Leg dat maar eens uit aan die parasitaire en imperialistische moslims.
je bedoelt de machtshebbers zeker, of zou jij in de plaats van die immigranten niet zoveel mogelijk profiteren als elgaal mogelijk is, zogezegd omwille van ethische redenen?
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 15:28   #10
Lincoln

Standaard

Een zo gaat de discusie weer verder zoals altijd door geblaf een gebrul , kennen die VB eigenlijk niks anders dan uitschelden een kritiek leveren zodra men spreekt over verdraagzaamheid een naast elkaar vreedzaam leven ?! ik denk dat een inburgeringscursus een beste optie is voor die VB vooraleer ze over politiek kunnen praten !!
Oud 22 augustus 2004, 16:49   #11
Weisse Wolf
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
je bedoelt de machtshebbers zeker, of zou jij in de plaats van die immigranten niet zoveel mogelijk profiteren als elgaal mogelijk is, zogezegd omwille van ethische redenen?
De parasitaire en imperialistische moslims die door het beleid de mogelijkheid krijgen ons land te koloniseren. Zo goed?

Laatst gewijzigd door Weisse Wolf : 22 augustus 2004 om 16:51.
Weisse Wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2004, 15:24   #12
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Lien toch, je haalt een artikel aan waar 1 allochtoon zich geïntegreerd wil voordoen en waar 1 onderwijzeresje het fijn vindt met Marokkaanse krullebolletjes te werken...

Wat wil je daarmee bewijzen?
Je gaat op grove wijze veralgemenen, niet gehinderd door enige kennis, noch door de behoefte deze te verwerven.
Je zegt hier al uw studies gedaan te hebben, zeg je, zoals een Vlaming dus. Waarom schrijft je dan zo'n abominabel Nederlands?
Jij zelf bent het type voorbeeld van de NIET-integratie, van de botwegge weigering te integreren. Je gaat zelfs onze taal naar uw hand zetten!

Een klein beetje respect voor onze verworvenheden, voor onze waarden, die zoveel hoger staan op de beschavingstrap dan de uwe, kan je blijkbaar niet opbrengen.

Waar haal je het in je hoofd om ons hier de les te komen spellen.

Vade retro, man. Je bent hier niet gewenst en je wenst hier duidelijk ook niet te zijn. Waarop wacht je?
Op een machtsgreep van je ajatollahs?
Besef dan dat dit land 20 eeuwen ervaring heeft met bezetting en onderdrukking en dus de waarde van vrijheid goed kent. Dat is een kennis die jij en je vriendjes niet hebben. Jullie kruipen nog steeds door het stof voor debiele imams die niet weten wat ze zeggen.
Over roepen en tieren gesproken. Heb je je imams en ajatollah in Irak bezig gezien en gehoord?
Waarom ga je daar niet wat 'helpen'
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2004, 16:14   #13
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Lien toch, je haalt een artikel aan waar 1 allochtoon zich geïntegreerd wil voordoen en waar 1 onderwijzeresje het fijn vindt met Marokkaanse krullebolletjes te werken...

Wat wil je daarmee bewijzen?
Je gaat op grove wijze veralgemenen, niet gehinderd door enige kennis, noch door de behoefte deze te verwerven.
Je zegt hier al uw studies gedaan te hebben, zeg je, zoals een Vlaming dus. Waarom schrijft je dan zo'n abominabel Nederlands?
Jij zelf bent het type voorbeeld van de NIET-integratie, van de botwegge weigering te integreren. Je gaat zelfs onze taal naar uw hand zetten!

[size=3]Een klein beetje respect voor onze verworvenheden, voor onze waarden, die zoveel hoger staan op de beschavingstrap dan de uwe, kan je blijkbaar niet opbrengen.[/size]

Waar haal je het in je hoofd om ons hier de les te komen spellen.

Vade retro, man. Je bent hier niet gewenst en je wenst hier duidelijk ook niet te zijn. Waarop wacht je?
Op een machtsgreep van je ajatollahs?
Besef dan dat dit land 20 eeuwen ervaring heeft met bezetting en onderdrukking en dus de waarde van vrijheid goed kent. Dat is een kennis die jij en je vriendjes niet hebben. Jullie kruipen nog steeds door het stof voor debiele imams die niet weten wat ze zeggen.
Over roepen en tieren gesproken. Heb je je imams en ajatollah in Irak bezig gezien en gehoord?
Waarom ga je daar niet wat 'helpen'
Je zegt dat ik slecht nederlands ken een de normen een waarden van vlaanderen onder de laars lap , tja dat komt omdat velen zoals u niet bereid zijn om een handje toe te steken om daar iets aan te doen , zou ik in nederland geboren zijn dan zou mijn nederlands een mijn respect op de zogenaamde waarden een normen hoger liggen !! ik heb 13 jaar mijn studies hier in belgie gedaan , wat mij ergert een heel diep mij geraakt heeft is dat ik elke jaar geconfronteerd wordt door een stelletje die mij uitlachen zelfs zijn er leraren die mij altijd helemaal van achteren zet niet zomaar omdat ik iets verkeerds deed maar wel omdat ik anders uitzie , hoe zou je dan willen dat ik nederlands goed spreek een daarboven ook nog te willen dat ik voor je respect moet hebben !!! bezit eerst respect dan kan ik het bij jou kopen !!!

Laatst gewijzigd door Lincoln : 23 augustus 2004 om 16:24.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2004, 19:22   #14
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zegt dat ik slecht nederlands ken een de normen een waarden van vlaanderen onder de laars lap , tja dat komt omdat velen zoals u niet bereid zijn om een handje toe te steken om daar iets aan te doen , zou ik in nederland geboren zijn dan zou mijn nederlands een mijn respect op de zogenaamde waarden een normen hoger liggen !! ik heb 13 jaar mijn studies hier in belgie gedaan , wat mij ergert een heel diep mij geraakt heeft is dat ik elke jaar geconfronteerd wordt door een stelletje die mij uitlachen zelfs zijn er leraren die mij altijd helemaal van achteren zet niet zomaar omdat ik iets verkeerds deed maar wel omdat ik anders uitzie , hoe zou je dan willen dat ik nederlands goed spreek een daarboven ook nog te willen dat ik voor je respect moet hebben !!! bezit eerst respect dan kan ik het bij jou kopen !!!
Snik snok... en moet ik nu medelijden hebben?
Waarom zijn dan bijna alle plaatsen in de lessen Nederlands onbezet?
Als je het hier niet kunt vinden, ga dan naar Nederland. Wat doe je hier nog? Een aanslag voorbereiden?
Oud 23 augustus 2004, 21:44   #15
Eagle of Silver
Banneling

Standaard

Citaat:
Niets houdt je tegen om uit onze maatschappij af te bollen he lincoln. Niet tevreden hier, trap het dan af hé.
Ga terug naar je land van origine en je zal geen last meer hebben van uitgelachen te worden door allerhande leerkrachten.
Indien je van plan bent te vertrekken, laat ons wel iets weten hé opdat we een glas champagne kunnen drinken in teken van een veilige probleemloze terugreis naar je land van origine.
Oud 24 augustus 2004, 14:07   #16
Lincoln

Standaard

He he alsof belgie alleen voor u is , zolang ik trouw ben aan de grondwet een aan de koning heb je niks tegen mij te zeggen , of ik terug keer naar mijn origine is een kwestie van tijd maar of je daar iets toelegt aan mij is een andere zaak !!!
Oud 24 augustus 2004, 18:55   #17
Eagle of Silver
Banneling

Standaard

Citaat:
He he alsof belgie alleen voor u is , zolang ik trouw ben aan de grondwet een aan de koning heb je niks tegen mij te zeggen , of ik terug keer naar mijn origine is een kwestie van tijd maar of je daar iets toelegt aan mij is een andere zaak !!!
Heb ik beweerd dat Belziek alleen van mij was ? Ik zou nog niet willen. 't zou maar saai zijn om alleen in deze staat te leven. Belziek staat open voor ieder niet-moslim en niet-vreemdeling, dus ik doe helemaal niet alsof den Belziek alleen voor mij is. Wat die Koninklijke comediant betreft, die is nu reeds nutteloos voor de maatschappij en niet meer dan een achterlijk geldopslorpend symbool van een land die in feite geen echt land is. Dus aan hem trouw zweren is hetzelfde als trouw zweren aan de eerste de beste strontvlieg die je voor je ogen ziet voorbij passeren/vliegen.
By the way : ik heb reeds een champagnefles klaarliggen mocht er iets te vieren zijn. Dus als je goed nieuws komt verkondingen (terugreis bv.), laat maar weten.
Oud 25 augustus 2004, 09:54   #18
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pas u dan aan en hou op met zagen.
Oud 25 augustus 2004, 14:55   #19
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eagle of Silver
Heb ik beweerd dat Belziek alleen van mij was ? Ik zou nog niet willen. 't zou maar saai zijn om alleen in deze staat te leven. Belziek staat open voor ieder niet-moslim en niet-vreemdeling, dus ik doe helemaal niet alsof den Belziek alleen voor mij is. Wat die Koninklijke comediant betreft, die is nu reeds nutteloos voor de maatschappij en niet meer dan een achterlijk geldopslorpend symbool van een land die in feite geen echt land is. Dus aan hem trouw zweren is hetzelfde als trouw zweren aan de eerste de beste strontvlieg die je voor je ogen ziet voorbij passeren/vliegen.
By the way : ik heb reeds een champagnefles klaarliggen mocht er iets te vieren zijn. Dus als je goed nieuws komt verkondingen (terugreis bv.), laat maar weten.
Dus m.a.w moet jij je eerst aanpassen aan de belgische maatschappij , alvorens mij de les komt voorlezen !!!
Oud 25 augustus 2004, 14:59   #20
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Pas u dan aan en hou op met zagen.
Aanpassen aan je lust , nooit never nevada jamais abbadan ouyo nehihe....!!!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be