Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2013, 17:09   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard LIDL, de franskiljonse supermarkt.

Ik had mijn klachtenbrief naar Lidl reeds ergens geplaatst, maar vind het nu wel een aparte draad waard.

Waar gaat het over:

Citaat:
Geachten,

Ik ben reeds verschillende jaren klant bij LIDL, steeds tot mijn grote tevredenheid. Ook mijn beide dochters zijn vaste klanten in uw warenhuis, net zoals mijn moeder trouwens.

Er is echter een probleempje dat me zwaar irriteert:
Vooral de éénmalige aanbiedingen, maar ook producten die gewoon vast worden aangeboden hebben een hoofdzakelijke FRANSE aanduiding. Ik neem als voorbeeld de broodmix met zonnebloempitten, waar geen woord Nederlands op vermeldt dat het over zonnebloempitten gaat. Ook de tijdelijke aanbiedingen voorzien gewoonlijk enkel de Nederlandse aanduiding tussen de rest van de Europese talen, in het klein, ergens achteraan of helemaal onderaan vermeld. De hoofdaanduiding van de producten is steevast in de Franse taal. Dus ook voor de producten die standaard worden aangeboden.

U weet dat dit in België steeds een heikel punt is. Velen gaan ervan uit dat heel België drietalig is, nl. Nederlands, Frans, Duits. Dit is NIET correct:

Dit land bestaat uit verschillende gewesten en gemeenschappen.

In het Vlaamse gewest (+60% van de Belgische bevolking) is de ENIGE officiële taal: NEDERLANDS

In het Waalse gewest (+/- 35% van de Belgische bevolking) is de ENIGE officiële taal: FRANS

In het Duitse gewest/gemeenschap (zeer klein, ik ken het % niet) is de ENIGE officiële taal: DUITS

In het Brussels hoofdstedelijk gewest (+/- 5%) zijn er TWEE officiële talen: Nederlands en Frans.

Zoals U ziet is de grote meerderheid in België Nederlandstalig en niet Franstalig.

Ik spreek daarenboven over een filiaal in xxxx bij Antwerpen, MIDDEN IN VLAANDEREN, 100% Nederlandstalig dus.

Bij navraag bij Nederlandse kennissen bleek dat in Nederland steevast producten worden aangeboden met een NEDERLANDSE hoofdbenaming. Geen "tournesols" dus, maar gewoon "zonnebloempitten".
Ik vermoed dat U ook geen producten verkoopt in Wallonië waar enkel de Nederlandstalige teksten in het groot worden vermeld, met de Franse vertaling in het klein achteraan minimaal vermeld.

Kan U uw bedrijfspolitiek aanpassen zodat Vlamingen in hun eigen regio zich niet moeten inspannen om de Franse teksten op de producten te vertalen of alvast moeten gaan zoeken naar een Nederlandse beschrijving op uw producten?
Tenslotte is dit wel een zeer denigrerende houding tegenover uw Nederlandstalige klanten in het Nederlandstalige taalgebied.
Ik vermoed dat er voor deze praktijken ook vastgestelde taalwetten zijn, die hier duidelijk niet gevolgd worden. U kan zich natuurlijk wel beroepen op het feit dat achteraan onderaan in minilettertjes toch ook wel een Nederlandse vertaling te vinden is, die men kan lezen als men in uw filiaal eventjes op de knieën gaat zitten met het hoofd in de rekken... maar dit lijkt me niet écht de bedoeling van de wet te zijn geweest. Indien U denkt dat ik met mijn beschrijving overdrijf: ik heb dit zèlf meegemaakt bij de aanbieding van een strijkplank. Te groot om even op te pakken, langs vier kanten grote Franse teksten met uitleg over de verschillende aspecten van die strijkplank, de nederlandse tekst stond onderaan op de achterkant. Vandaar mijn vernederende turnoefeningen midden in uw filiaal.

Ik hoop van ganser harte dat U deze klacht ter harte neemt. Ik ben trouwens niet alleen, recent hoorde ik andere klanten EXACT dezelfde klachten uitten.

In Vlaanderen is de ENIGE officiële taal NEDERLANDS. Gelieve U aan die taalwet te houden.

Ik zie uw antwoord met ongeduld tegemoet en hoop dat ik me niet verplicht zal moeten voelen om hiermee op de politieke toer te moeten gaan.

Met dank.
Vandaag kreeg ik volgend "beleefd" antwoord:

Citaat:
Geachte mevrouw,

Wij danken u voor uw opmerking betreffende de Franse aanduiding op de verpakkingen.
Wij zijn ons ten stelligste bewust van dit feit. Er is echter geen wettelijke verplichting die aangeeft de voorzijde in de 2 landstalen op te maken, maar waar mogelijk proberen we dit te doen.
Wij hopen u hiermee voldoende antwoord te hebben gegeven op uw vraag en we kijken ernaar uit u als trouwe Lidl-klant te mogen blijven begroeten.
Met vriendelijke groeten,
Sarah Van De Weghe
Lidl Klantendienst - Inkoop
www.lidl.be
[email protected]
Ik vind dit werkelijk een totaal onbeschaamd antwoord en dus kregen ze volgende brief terug:

Citaat:
Geachte mevrouw Van de Weghe,

Ik noteer dat Lidl op de hoogte is en zich weldegelijk bewust is van het taalprobleem op de verpakking van hun producten.
Ik noteer eveneens dat Lidl het niet nodig vindt om de Nederlandse vertaling op de verpakking duidelijk te vermelden, vermits dit geen wettelijke verplichting is.

Wel mevrouw, het is voor mij ook geen wettelijke verplichting om mijn inkopen in Lidl te doen. Zo ben ik vandaag naar de 100 m dichter gelegen Aldi mijn wekelijkse boodschappen gaan doen. En kijk eens wat ze daar verkopen?

WIT BROOD
PAIN BLANC

Bakmix
Préparation pour pain

Ideaal voor de broodbakautomaat
Idéal pour la machine �* pain.

Blijkbaar is het dus té moeilijk voor Lidl om zulke tweetalige opschriften op hun verpakking te zetten, en vinden ze het zelfs de moeite niet, wegens niet wettelijk verplicht.

Ik zal uw standpunt mededelen aan mijn vrienden en kennissen, medeklanten van uw filiaal in xxxxx.

Met vriendelijke groet
(vanuit de Aldi)
xxx.
Ik vind dit werkelijk ongehoord!

Et voil�*, ik heb het verstuurd naar een politieke partij. Ben benieuwd of er iets mee gedaan wordt.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 13 november 2013 om 17:28.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 18:19   #2
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Excuseer, maar absurd dat u zich hier druk over kunt maken. Er zijn belangrijker dingen in het leven dan dat. In principe zal u wel gelijk hebben, maar ik raad u aan uw energie ergens anders in te steken. Voornaamste is dat mensen er kunnen winkelen, het zal me worst wezen dat de voorzijde van de etiketten enkel maar Frans of een andere taal vermeldt. Maar wees gerust, er is vast wel een of andere gefrustreerde NVA'er of VB'er te velde die zich verveelt en er ruchtbaarheid aan wenst te geven.

Wat mij betreft: leven en laten leven.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 18:22   #3
six
Banneling

Standaard

Waar sommige mensen tijd voor hebben.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 18:23   #4
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

https://www.youtube.com/watch?v=0zRLilZl9XQ
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 18:26   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Op zijn minst had mevrouw Van de weghe eerlijk kunnen antwoorden :" de enige reden waarom er nog Nederlands op staat, is omdat het wel een wettelijke verplichting is, anders had er wel Arabisch op die plek gestaan"
Oud 13 november 2013, 18:32   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Excuseer, maar absurd dat u zich hier druk over kunt maken. Er zijn belangrijker dingen in het leven dan dat. In principe zal u wel gelijk hebben, maar ik raad u aan uw energie ergens anders in te steken. Voornaamste is dat mensen er kunnen winkelen, het zal me worst wezen dat de voorzijde van de etiketten enkel maar Frans of een andere taal vermeldt. Maar wees gerust, er is vast wel een of andere gefrustreerde NVA'er of VB'er te velde die zich verveelt en er ruchtbaarheid aan wenst te geven.

Wat mij betreft: leven en laten leven.
Dit gaat zuiver over het principe. Of denkt U nu werkelijk dat men eentalig Nederlandse benoemde producten OOIT zal kunnen aanbieden in LIDL Wallonie? Als ze toch al verschillende klachten hebben gekregen, waarom dan niet ineens ééntalige Nederlandse producten? Toch niet wettelijk verplicht.....

Bemerk ook dat in het antwoord zelfs geen excuus is voorzien voor de moeite die ik moet doen om ergens een Nederlandstalige tekst te vinden. Blijkbaar is het voor het Duitse Lidl doodnormaal dat Vlamingen die teksten sowieso gewoon vertalen.

Ik vind het heel denigrerend en de schaamte voorbij.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 13 november 2013, 18:33   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Op zijn minst had mevrouw Van de weghe eerlijk kunnen antwoorden :" de enige reden waarom er nog Nederlands op staat, is omdat het wel een wettelijke verplichting is, anders had er wel Arabisch op die plek gestaan"
het is "de enige reden waarom er SOMS nog Nederlands op staat" inderdaad.
Ze hebben een poging gedaan om halal kip te verkopen, maar ik bezoedelde die altijd met gerookte spekblokjes dus dat is snel afgeschaft.

Oud 13 november 2013, 18:36   #8
six
Banneling

Standaard

Jaja, mensen gaan in winkels rondwandelen en halal kip bezoedelen met spekblokjes. De Salafisten gaan hier nooit voet kunnen zetten.
Oud 13 november 2013, 18:44   #9
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Jaja, mensen gaan in winkels rondwandelen en halal kip bezoedelen met spekblokjes. De Salafisten gaan hier nooit voet kunnen zetten.
Volgende keer leg ik er nog een fles wijn bij: basisproducten voor coq au vin. Beetje eigen cultuur promoten mag dat ook al niet meer?

Oud 13 november 2013, 18:46   #10
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Vind je dat nu zelf niet kleingeestig? Is dat echt iets waar je de partij-politiek er bij voor moet sleuren? Het ergste is nog dat ze erin mee gaan, maar ik had eerlijk gezegd niet meer verwacht van stemmen-geile populisten.

Als ik U was, ik poste dat in de draad "waaraan ergert u zich momenteel het meest?", ik schreef daar geen epistels voor.
Oud 13 november 2013, 18:46   #11
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Volgende keer leg ik er nog een fles wijn bij: basisproducten voor coq au vin. Beetje eigen cultuur promoten mag dat ook al niet meer?
Neen, jij bemoeilijkt op die manier het werk van het winkelpersoneel. Wijn hoort in de wijnafdeling.

Laatst gewijzigd door six : 13 november 2013 om 18:46.
Oud 13 november 2013, 18:47   #12
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Vind je dat nu zelf niet kleingeestig? Is dat echt iets waar je de partij-politiek er bij voor moet sleuren? Het ergste is nog dat ze erin mee gaan, maar ik had eerlijk gezegd niet meer verwacht van stemmen-geile populisten.

Als ik U was, ik poste dat in de draad "waaraan ergert u zich momenteel het meest?", ik schreef daar geen epistels voor.
Zij waant zich een ware verzetsheldin.
Oud 13 november 2013, 18:51   #13
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Neen, jij bemoeilijkt op die manier het werk van het winkelpersoneel. Wijn hoort in de wijnafdeling.
nee hoor, Jeroen Meeus verkoopt binnenkort paketjes met alle ingrediënten samen. Je moet het wel nog zelf klaarmaken.

Oud 13 november 2013, 18:52   #14
six
Banneling

Standaard

Citaat:
nee hoor, Jeroen Meeus verkoopt binnenkort paketjes met alle ingrediënten samen. Je moet het wel nog zelf klaarmaken.
Die pakketjes liggen dan ook waar zij moeten liggen: in een afdeling met pakketjes.
Oud 13 november 2013, 18:53   #15
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht

neen, ik vind dat niet kleingeestig. Als jij dat kleingeestig vindt, dan verdien je ook niet beter dan dat er in je eigenste dorp geen enkele winkel meer bestaat waar je in je eigen taal kan worden geholpen, laat staan een café of terrasje waar jij geen moeite zult moeten doen om je eigen spreektaal te vertalen.

Je kinderen zullen dan evenmin nog een job vinden als ze geen vier talen perfect kunnen beheersen, hun eigen thuistaal (Nederlands) niet meegeteld, want dat heb je toch voor niks nodig.

Oud 13 november 2013, 18:54   #16
six
Banneling

Standaard

Iedereen die Nederlandse tekst wil, massaal wijn bij de kip leggen!
Oud 13 november 2013, 18:56   #17
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is dat voor franskiljoon gezwets? Haan in wijn, zul bedoelen. Nu schrijf ik de N-VA, wees gerust. Het zal Uw beste dag niet zijn.
Oud 13 november 2013, 18:58   #18
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had mijn klachtenbrief naar Lidl reeds ergens geplaatst, maar vind het nu wel een aparte draad waard.

Waar gaat het over:

Vandaag kreeg ik volgend "beleefd" antwoord:

Ik vind dit werkelijk een totaal onbeschaamd antwoord en dus kregen ze volgende brief terug:

Ik vind dit werkelijk ongehoord!

Et voil�*, ik heb het verstuurd naar een politieke partij. Ben benieuwd of er iets mee gedaan wordt.
Mondige klanten, dat zijn ze waarschijnlijk niet gewoon.

Facebookpagina over starten, volk bijeen krijgen, dan passen ze zich zelfs bij de Lidl aan.
Oud 13 november 2013, 19:01   #19
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

haha Facebook! Nog niet aan gedacht.

Oud 13 november 2013, 19:10   #20
Sean
Burgemeester

Standaard

Uiteraard zijn er belangrijkere zaken in het leven maar dat neemt niet weg dat de opmerking van Circe terecht is, het is voor de fabrikant overigens slechts een kleine moeite om het etiket aan te passen.
Sean is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be