Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2008, 09:03   #1
eno2
Banneling

Standaard Waarom mochten de kerken zo hard klokluiden?

Waarom mochten de kerken altijd en overal zo hard klokluiden?

Antwoord:
omdat ze het in de maatschappij voor het zeggen hadden.

Maar waarom blijven ze na de secularisering overal zo hard luiden (zij het met minder klokketorens)?

Antwoord:

Euh, uit gewoonte???

En nog iets:

Waarom mogen andere religies en filosofieën niet evenveel decibels maken, dag en nacht?

Iets voor het CGKR?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 09:07   #2
Anna List
Banneling

Standaard

omdat het praktisch is ?

ik vind dat wel makkelijk zo af en toe het uur te 'horen'

ook 's nachts zelf (ik woon vlak onder een kerktoren) is dat makkelijk, weet je meteen hoe laat t is zonder je ogen te moeten openen voor de wekkerradio
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 09:21   #3
Hrafnar
Banneling

Hrafnar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Antwoord:

Maar waarom blijven ze na de secularisering overal zo hard luiden (zij het met minder klokketorens)?

Antwoord:

Euh, uit gewoonte???

En nog iets:

Waarom mogen andere religies en filosofieën niet evenveel decibels maken, dag en nacht?

Iets voor het CGKR?
Geen enkele religie zou ongevraagd decibellen over stad en land mogen uitstorten. Dus helemaal niks voor het CGKR maar eerder iets voor een overheidsinstantie die geluidsoverlast in het takenpakket heeft.
Hrafnar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 09:50   #4
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Er zijn toch gewoon normale wetten die dit soort geluidsoverlast verbieden wanneer het te vroeg of te laat is !?
Oud 23 mei 2008, 10:01   #5
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Er zijn toch gewoon normale wetten die dit soort geluidsoverlast verbieden wanneer het te vroeg of te laat is !?
O ja?

En toch slagen veelgeplaagde Kerkklokkenbuurten er niet in, die te laten implementeren.

En nog eens, waarom mogen andere gezindheden géén hels lawaai maken op straat, dag en nacht?
Oud 23 mei 2008, 10:02   #6
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar Bekijk bericht
Geen enkele religie zou ongevraagd decibellen over stad en land mogen uitstorten. Dus helemaal niks voor het CGKR maar eerder iets voor een overheidsinstantie die geluidsoverlast in het takenpakket heeft.
Me dunkt er is hier sprake van een de facto discriminatie.
Oud 23 mei 2008, 10:03   #7
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
omdat het praktisch is ?

ik vind dat wel makkelijk zo af en toe het uur te 'horen'

ook 's nachts zelf (ik woon vlak onder een kerktoren) is dat makkelijk, weet je meteen hoe laat t is zonder je ogen te moeten openen voor de wekkerradio
Word je er wel nog wakker van?
Oud 23 mei 2008, 10:06   #8
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Word je er wel nog wakker van?
nee absoluut niet , maar als ik eens wakker lig ... weet ik soms hoe laat t is

als ik bij kennissen logeer waar de kerktoren stilgelegd is tussen 22u en 6u 's ochtends (na klachten van buren) echter, ben ik wel om 6u wakker

blijkbaar is dat 'storender', ... voor mij hé
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 10:30   #9
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Gelden jouw klachten alleen voor kerkklokken of ook voor beiaards en belforten?
Oud 23 mei 2008, 13:37   #10
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Klokkentorens waren de manieren om op afstand te communiceren. De tijd werd er mee geluid, feesten, markten, en ook de kerkdiensten.
De traditie dat klokken luiden bij gebeurtenissen (en luchtalarmen bij rampen) lijkt mij niet iets verkeerds mee.
Oud 23 mei 2008, 13:42   #11
Zoom
Partijlid

Zoom's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Antwoord:

Antwoord:

Euh, uit gewoonte???

En nog iets:

Iets voor het CGKR?
Ik woon zelf dicht bij een kerktorenklok, ik word er nietmeer wakker van, het is soms zelfs handig om af en toe te horen hoe laat het is, alhoewel voor mij die overdreven veel klokslagen op zaterdagavond en zondagmorgen aan het begin van een mis echt niet moeten, dit is gewoon irritant.

Aan de andere kant, ik hoef ook geen imam die elke ochtend een paar 100m van mijn huist af staat te schreeuwen in een taal die meer dan de helft van de westerse samenleving niet begrijpt.

Laatst gewijzigd door Zoom : 23 mei 2008 om 13:42.
Zoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 08:51   #12
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O ja?

En toch slagen veelgeplaagde Kerkklokkenbuurten er niet in, die te laten implementeren.

En nog eens, waarom mogen andere gezindheden géén hels lawaai maken op straat, dag en nacht?
Ik sta aan jouw kant eno2. Het wordt tijd dat ze dat klokkengelui afschaffen. Het heeft geen enkele functie meer. Buiten dan, zoals je zelf zegt, de gewoonte. En gewoonte is een erg slechte raadgever.

Ken je dat experiment met die apen, ladder en banaan?

5 apen worden in een kot gestoken. Aan het hoge plafond hangt een banaan. Onder die banaan staat een ladder.
De apen kruipen op de ladder om de banaan te pakken, zodra de eerste de ladder aanraakt worden alle apen natgespoten met koud water. Het duurt effe, maar na een tijdje hebben ze door dat ze van de ladder moeten afblijven als ze droog willen blijven. De banaan blijft dus mooi hangen.

Dan halen ze een aap weg, en vervangen hem door een nieuwe. Die nieuwe loopt naar de ladder en de vier anderen geven hem een pak rammel. Na een tijdje durft die nieuwe de ladder ook niet meer benaderen.
Weer wordt er een aap weggehaald en vervangen. Opnieuw vliegen die vier anderen op die nieuwe als die naar de ladder gaat. Inclusief die vorige nieuwe aap, die meedoet met de rest.

Als alle apen vervangen zijn, en geen enkele aap ooit in contact is geweest met dat water, blijft dat verhaal zich herhalen. Elke nieuwkomer moet van de ladder afblijven.

Waarom? Zo deden we dat altijd al.

En zo is dat met die klokken ook. Het is nergens goed voor, het stoot vrijzinnige apen tegen de borst, het houdt apen uit hun slaap, maar de apen zijn het nu zo gewoon.
Zelfs de niet religieuze apen verdedigen de gewoonte.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 24 mei 2008 om 08:53.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 09:15   #13
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O ja?

5000 € boete zal misschien helpen ?

Waarom überhaupt een klok luiden in een tijd dat iedereen een horloge heeft ?
Oud 24 mei 2008, 09:45   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht

Waarom überhaupt een klok luiden in een tijd dat iedereen een horloge heeft ?

Uit nostalgie?
Een tijd geleden op verlof in een onooglijk frans dorpje, z�*lig dat kerktorentje! sloeg nog zelfs de halve uren, de metten en het lof!

Zéér discreet, doordat het dorp in een dal lag was het zelfs niet nodig om een zware klok te gebruiken.

Maar het keelgeluid van de muezzin vind ik vreselijk.
Ik accepteer het uiteraard in een islamitisch land, alwaar het GINDS voor de nodige sfeer k�*n zorgen, maar ik vrees dat het een aanslag is op mijn eigen cultuur als ik het hier zou moeten ondergaan.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 11:45   #15
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Uit nostalgie?
Een tijd geleden op verlof in een onooglijk frans dorpje, z�*lig dat kerktorentje! sloeg nog zelfs de halve uren, de metten en het lof!

Zéér discreet, doordat het dorp in een dal lag was het zelfs niet nodig om een zware klok te gebruiken.

Maar het keelgeluid van de muezzin vind ik vreselijk.
Ik accepteer het uiteraard in een islamitisch land, alwaar het GINDS voor de nodige sfeer k�*n zorgen, maar ik vrees dat het een aanslag is op mijn eigen cultuur als ik het hier zou moeten ondergaan.
Zelf een nostalgisch zwijn zijnde begrijp ik je argument. Ik zou misschien zelf dat dorpje schattig gevonden hebben, zelfs met zijn klok.
Maar ik vermoed dat dat dorpje ook schattig was toen de klok even niet luidde.
Op vakantie zou ik er de nostalgie van vatten, niet als ik er moest wonen. Het is alleen nostalgie als je het niet meer gewend bent he. En nostalgie is toch maar een terugblik op het verleden. Zo is de geur van sunlight zeep, hoe afstotelijk ook, voor mij een bron van nostalgie die een glimlach op mijn gezicht brengt. Dat maakt de geur niet beter hoor.
Oud 24 mei 2008, 22:00   #16
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Het geluid van kerkklokken is bijna heilig denk ik. Het is zoals de stem van God op aarde: Hij roept zijn kinderen op om te verzamelen naar de Heilige Mis en begeleidt hen door de dag. Het geluid van een klok heeft iets heel bijzonder. Ik weet niet precies wat het is. Overal waar men gaat doorheen het christelijke Europa komt men de klokken tegen. Het is een teken van christelijke verbondenheid.

Laten wij de klokken van God over ons en over ons land blijvend waken. Ter blijvende herinnering aan onze christenheid - vooral in deze duistere tijden van menselijk verval en verschraling. God en zijn Heilige Kerk zijn een baken van licht en waarheid in een samenleving die het noorden kwijt is.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 22:16   #17
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Het geluid van kerkklokken is bijna heilig denk ik. Het is zoals de stem van God op aarde: Hij roept zijn kinderen op om te verzamelen naar de Heilige Mis en begeleidt hen door de dag. Het geluid van een klok heeft iets heel bijzonder. Ik weet niet precies wat het is. Overal waar men gaat doorheen het christelijke Europa komt men de klokken tegen. Het is een teken van christelijke verbondenheid.
Voor U kan het heilig wezen mijn beste,doch voor mij is het vooral storend dat die kerkklok mij op een zalige zondagvoormiddag nodeloos uit mijn slaap haalt...
Voor mijn part geeft god al zijn kinderen maar een zoemer als het wéér eens tijd voor de mis blijkt te zijn...
Ze wéten toch wanneer hun mis begint ,en ze hebben allemaal toch een horloge...

Citaat:
[b]
Laten wij de klokken van God over ons en over ons land blijvend waken. Ter blijvende herinnering aan onze christenheid - vooral in deze duistere tijden van menselijk verval en verschraling. God en zijn Heilige Kerk zijn een baken van licht en waarheid in een samenleving die het noorden kwijt is.
Djeezes, die meent dat nog ook......
Zulke zwarte kousen praat....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 22:17   #18
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Afschaffen dat gedoe.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 07:32   #19
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Dank u om mijn punt te ondersteunen. Voor alle anderen: Zie je wel dat die verdomde kerklokken weg moeten. Zoals die kerel hier beweert houden ze ons dom.
Oud 25 mei 2008, 10:04   #20
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Kerkklokken zijn niet de zorg van de Kerk, maar van de gemeente. Zelfs in de middeleeuwen, toen Kerk en Staat nagenoeg synoniem waren, hadden klokken in de eerste plaats een burgerlijke functie:
  • het aangeven van de tijd - openbare dienstverlening bij uitstek in een tijd dat polshorloges niet bestonden;
  • waarschuwen voor rampen zoals brand, en oproepen van mensen om te helpen met blussen en evacueren;
  • waarschuwen voor op til zijnde strijd, en mensen oproepen om hun verdedigingspost in te nemen.
Daarnaast uiteraard de liturgische functie: het oproepen van de gelovigen naar de mis.

Klokken worden ook geluid wanneer iemand overlijdt. Je kan zelfs horen wanneer het een man of een vrouw betreft die overleden is: bij mannen begint men eerst met de zwaarste klok te luiden, waarna de andere mee invallen; bij vrouwen luidt men eerst even alleen de lichtere klok, waarna de zwaardere meeluidt. Zeker op het platteland, waar iedereen iedereen nog kent, zouden vele mensen deze functie missen, mocht klokkengelui verboden worden.

Ergens in de jaren 1970 kwam het Amerikaanse ruimtelaboratorium SkyLab naar beneden. Er bestond kans dat brokstukken ervan in West-Europa zouden terechtkomen. Die brokstukken komen tegen enorme snelheden naar beneden, en zijn dus wel degelijk gevaarlijk. Radio en tv waarschuwde de mensen, en men raadde aan te luisteren naar zowel brandweersirenes als torenklokken: als die weerklonken, diende men zo gauw mogelijk de kelder op te zoeken. Gelukkig viel SkyLab in het nagenoeg lege Siberië. (Zo dumpte Amerika zijn vuiligheid uiteindelijk bij de Russen... )

De meeste torenuurwerken vandaag blijven 's nachts stil. Waar dat niet het geval is, en waar het nachtelijke gelui als storend wordt ervaren, dient men zich in de eerste plaats tot de gemeente te richten, en niet tot de pastoor. Aangezien de kerktoren en de hele inboedel ervan - dus ook de klokken - zowat overal eigendom zijn van de gemeente (en niet van de kerk), kan de gemeente op vraag van de burger het gelui stilleggen, gewoon door beroep te doen op de wetgeving inzake geluidsoverlast. Geen pastoor of bisschop die daartegen iets kan doen.

Uitzonderingen zal die gemeente zeker toestaan, bvb. in Paas- of Kersttijd. Maar diezelfde uitzondering geldt ook bvb. op de kermisfoor, of bij de jaarlijkse fuif van de jeugdbeweging. Wie daarmee niet kan leven, gaat beter op een eilandje wonen dat hij helemaal voor zichzelf alleen heeft; zo iemand hoort niet thuis in een samenleving.

Beiaardmuziek kan je wél of niet mooi vinden. Over smaken valt nu eenmaal niet te twisten. Maar wie klokkengelui wil laten verbieden, enkel en alleen omdat hij het niet mooi vindt, biedt mij wel de munitie op een schoteltje aan om house-muziek en andere boemboemtoestanden te laten verbieden, enkel en alleen omdat ik het niet mooi vind. Dergelijke ik-vind-het-niet-mooi-argumenten mogen, naar ik hoop, toch wijken voor het gewicht van ons cultureel erfgoed: Vlaanderen en Nederland zijn dé bakermat van de beiaardmuziek. Mogen we daar niet een klein beetje trots op zijn, misschien?
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be