Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 december 2013, 00:27   #1
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard Nieuwe regels voor het behalen van het rijbewijs

De Vlaamse regering plant een hervorming van de procedure tot het behalen van het rijbewijs:
Citaat:
Rijbewijs halen zal veel langer duren

Vandaag om 09:29 door kba

De rijopleiding zoals we die vandaag kennen, wordt afgevoerd als volgend jaar Vlaanderen bevoegd wordt voor het halen van een rijbewijs. De weg die je dan moet afleggen voor je je rijbewijs krijgt, wordt wellicht een stuk langer. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

Uitgangspunt is dat wie wil leren rijden, betere ondersteuning moet krijgen en verschillende fases moet doorlopen. Zo worden rijlessen bij de rijschool verplicht en zal de aspirant-bestuurder verschillende keren een examen moeten afleggen, waarin telkens een andere invalshoek wordt belicht. Het zal daardoor veel meer tijd kosten om de volledige opleiding af te werken.

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zal maandag meer uitleg geven, maar benadrukt dat het voorlopig nog om aanbevelingen gaat: de volgende Vlaamse regering moet beslissen in hoeverre ze erin meegaat.
Wie, waar ook ter wereld, kan bewijzen dat zijn rijopleiding beter is dan de vrije begeleiding (statistisch aantoonbaar beter) mag zich melden.
Ik denk niet dat iemand zich zal melden.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 07:28   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.572
Standaard

Het lijkt me dat het behalen van een rijbewijs deel zou moeten uitmaken van de eindtermen hoger middelbaar onderwijs....De scholen moeten zelf helemaal niet investeren in infrastruktuur en lesgevers.Dit kan door bestaande rijscholen gebeuren,na uitgeschreven biedingen,bvb iedere 3 jaar in de regio van een school.....

Verder wettelijk verhinderen dat er rijscholen opgericht worden SPECIAAL om middelbare scholieren op te leiden(en aldus een vergelijkbare situatie als met de dienstenchecques,maaltijdchecques .....autokeuringscentra...etc ontstaat)

Het gaat er om de expertise van buiten binnen te halen in het onderwijs,dingen en omstandigheden veranderen op de weg,rijscholen weten dat,niet vanuit Brussel bepalen wat er onderwezen moet worden...Het behalen van een rijbewijs,in een examencentrum zoals iedereen anders, is de eindterm..Als je ervoor kiest om later nooit met de auto te rijden is dat uw keuze....maar veel van het wiskundepakket,uw lessen biologie.....zul je later ook nooit meer gebruiken........dat kan dus geen argument zijn.

Laatst gewijzigd door kelt : 8 december 2013 om 07:34.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 11:11   #3
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.325
Standaard

Kortzichtige visie op 'kassa-kassa'
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 11:28   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

We gaan niet minder "jonge roekeloze" chauffeurs krijgen door een langere of duurdere rijopleiding.

Het zit hem veel meer tussen de oren, dan in de handvaardigheid om te rijden.

En waar het hem nog veel meer in zit volgens mij, is het voorbeeld dat de ouders gegeven en gegeven hebben.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 11:33   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

De praktische rijopleiding - en het softe praktisch rijexamen - blijft sowieso ondermaats tov onze buurlanden. Studies genoeg en bovendien algemeen geweten.
Citaat:
http://www.uhasselt.be/Documents/IMO...-2007(HLN).pdf

DIEPENBEEK De rijopleiding in ons land is ondermaats en is één van de
oorzaken waarom België op vlak van verkeersveiligheid slechter scoort dan
andere Europese landen. Dat blijkt uit de eindverhandeling 'Rijopleiding en
verkeersveiligheid' van studente Claudia Juvyns van de faculteit Toegepaste
Economische Wetenschappen van de Universiteit Hasselt.

De rijopleiding schiet volgens de studente op verschillende vlakken te kort. «België is het enige Europese land waar de niet-professionele rijopleiding zo wijd verspreid is», schrijft ze. «Het risico dat de begeleider de leerling foute technieken aanleert, is niet denkbeeldig. Daarnaast is een wagen van de rijschool beter uitgerust om in gevaarlijke situaties in te grijpen

Ook de duur van de opleiding zou volgens haar te kort zijn. «In onder meer Frankrijk, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk - allemaal landen die het beter doen op vlak van verkeersveiligheid - is het aantal uren professionele begeleiding niet beperkt tot 20, maar zijn 35 tot zelfs 44 uren verplicht.
Daarnaast is het rijexamen in ons land ook maar een momentopname. Het zou beter zijn om jonge chauffeurs gedurende een
bepaalde periode aan een aantal tests te onderwerpen.»
Ook verkeerskundigen (Master) bestaan nog geen tien jaar, terwijl dat in menig buurland al 40 jaar en meer is.

Enkele data uit D betreft rijschoolevolutie:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrschule#Geschichte

Bereits mit der Verordnung, betreffend die Ausbildung von Kraftfahrzeugführern vom 3. Februar 1910 wurde eine behördlich ermächtigte Person zur Ausbildung vorgeschrieben. Bis zu diesem Zeitpunkt konnte jedermann eine Ausbildung durchführen, wenn er Kenntnisse vom Fahren hatte.

Mit der Verordnung vom 1. März 1921 wurde die Erlaubnis zur Ausbildung von der oberen Verwaltungsbehörde neu geregelt. Von nun an sprach man von Fahrlehrer und Fahrschule. Damit wurde erstmals ein bestimmtes Mindestmaß an die Anforderungen eines Fahrlehrers gestellt. Auch der Inhaber einer Kfz-Fabrik oder Kfz-Handlung konnte sich als Fahrlehrer eintragen lassen.

Die Fahrlehrer-Ausbildung wurde mit dem Fahrlehrergesetz (FahrlG) vom 25. August 1969, den so genannten Fahrlehrerausbildungsstätten übertragen. Fahrlehrer erhielten ab dieser Zeit eine geregelte Ausbildung.

# Seit 2011 ist es in Deutschland möglich, anstatt mit 18 bereits mit 17 Jahren Auto zu fahren (# Begleitetes Fahren). Dafür muss der Fahrschüler bei der Fahrerlaubnisbehörde einen Antrag auf "Begleitetes Fahren" stellen; dies ist frühestens mit 16,5 Jahren möglich.
#
http://de.wikipedia.org/wiki/Begleitetes_Fahren

Men ziet dat begeleid rijden in D ook ingevoerd werd op grote schaal (na grondige evaluatie van 6-7 jaar met significante resultaten), maar de voorwaarden zullen daardoor wel veel strenger zijn als in BE, daarnaast heeft de begeleider (minstens 30 jaar en 5 jaar rijbewijs ) tenslotte zijn rijopleiding altijd gehad aan een kwaliteits-rijschool en geslaagd in een degelijk rij-examen niveau D. En net daar hapert het wslk in Be..., tenslotte moet iedereen slagen in een praktisch rij-bewijs-examen...

Citaat:
Begleitetes Fahren (BF 17), umgangssprachlich auch Führerschein ab 17 oder Führerschein mit 17, ist eine Sonderregelung in Deutschland bei der Zulassung von Personen zum Straßenverkehr. Dabei wird es Jugendlichen bereits mit 17 Jahren ermöglicht, eine Fahrerlaubnis der Klasse B oder BE zu erwerben. Diese Fahrerlaubnis ist jedoch mit der Auflage verbunden, nur zusammen mit einer namentlich in der Prüfungsbescheinigung genannten Begleitperson zu fahren. Die Probezeit beträgt wie beim normalen Fahrerlaubniserwerb zwei Jahre. Ziel der Regelung ist es, die hohen Unfallquoten bei Fahranfängern zu senken, da diese häufig noch nicht über die notwendige Erfahrung, jedoch über eine hohe Risikobereitschaft verfügen.
Citaat:
Begleitperson

Nach der bundeseinheitlichen Regelung sind als Begleitpersonen nur Personen zulässig, die mindestens 30 Jahre alt und mindestens fünf Jahre im Besitz einer gültigen Fahrerlaubnis mindestens der Klasse B oder der alten Klasse 3 sind. Sie dürfen zum Zeitpunkt der Beantragung der Fahrerlaubnis nicht mehr als drei Punkte im Verkehrszentralregister haben.

Die Anzahl der Begleitpersonen ist unbegrenzt.[6] Die Begleitpersonen müssen bei Antragstellung namentlich genannt werden und ihr Einverständnis erklären.

Die Begleitperson darf – im Gegensatz zu einem Fahrlehrer – nicht in die Fahrzeugbedienung eingreifen. Sie ist nicht verantwortlicher Führer des Fahrzeugs. Die Begleitperson kann auf jedem beliebigen Fahrgastsitz des Fahrzeugs mitfahren.

Begleitpersonen dürfen die 0,5 Promille-Grenze nicht erreichen und nicht unter dem Einfluss anderer berauschender Mittel stehen.

Die Begleitperson hat die Pflicht, ihren Führerschein mitzuführen und zuständigen Personen auf Verlangen auszuhändigen.

Entgegen ursprünglichen Plänen ist die Teilnahme der Begleitperson an einer Vorbereitungs- oder Informationsveranstaltung zum Thema Begleitetes Fahren nicht vorgeschrieben. Sie wird jedoch auf freiwilliger Basis dringend empfohlen, um sich mit den Rechten und Pflichten als Begleitperson vertraut zu machen.

Begleitetes Fahren ist im Ausland nicht gestattet.[7] Lediglich in Österreich wird die Prüfbescheinigung des deutschen BF17 anerkannt.[8] Umgekehrt ist in Deutschland der österreichische L-17 Führerschein nur unter bestimmten Voraussetzungen gültig.[9]

Beim Begleiteten Fahren wird empfohlen, ein Rückspiegelset im Auto innen und außen zu installieren. Auf diese Weise kann die eingetragene Begleitperson ihre Sicherheitsrolle besser ausführen und ggf. eine Gefahr eher erkennen.[10]
Citaat:
.... Die erste erfolgreiche praktische Fahrerlaubnisprüfung im Rahmen des niedersächsischen Modellversuchs fand am 19. Mai 2004 in Braunschweig statt.[1]

Ergebnis des niedersächsischen Modellversuchs[Bearbeiten]

Die Auswirkungen des niedersächsischen Modellversuchs wurden von einer Forschungsgruppe an der Justus-Liebig-Universität Gießen überwacht und statistisch ausgewertet. Der Abschlussbericht der wissenschaftlichen Auswertung wurde von Minister Walter Hirche am 12. Juli 2007 bekanntgegeben.[2]

Danach haben die Teilnehmer am niedersächsischen Modellversuch nach der Begleitphase

28,5 % weniger Unfälle verursacht und
22,7 % weniger Verkehrsverstöße begangen

als Fahranfänger einer Kontrollgruppe, die den Führerschein regulär mit 18 Jahren gemacht hatten. Die positiven Auswirkungen des Begleiteten Fahrens mit 17 wurden damit eindeutig belegt.

...
Seit dem 1. Januar 2011 ist das Begleitete Fahren Teil des Dauerrechts. Die Teilnahme am Begleiteten Fahren ist freiwillig und muss ausdrücklich beantragt werden. Regelfall bleibt das Mindestalter von 18 Jahren.
Frankrijk: http://fr.wikipedia.org/wiki/Apprent...uite_en_France

Wie weet nemen ze het **Oostenrijks model als vb:
Citaat:
http://www.vandaag.be/binnenland/141...ger-duren.html

7 december, 10:02
Na de verkiezingen in 2014 verhuist de rijopleiding van federaal naar regionaal niveau, waardoor Vlaanderen zelf de voorwaarden mag bepalen. Het afgelopen jaar kwamen daarvoor verschillende werkgroepen met experts samen. Een van de voorstellen die nu op tafel ligt, is een meer uitgebreide rijopleiding in fasen. Hierdoor zal het langer duren om een rijbewijs te halen.

Maandag ontvangt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) op de ‘Vlaamse Conferentie Regionalisering Verkeersveiligheid’ een aantal concrete aanbevelingen van de werkgroepen die de rijopleiding moeten perfectioneren.

Een van de voorstellen die aan Crevits zal worden overhandigd, is de rijopleiding in fasen zoals die vandaag al in Oostenrijk bestaat. Zo’n opleiding moet het aantal ongevallen met jonge bestuurders fors terugdringen. Het praktische luik ervan wordt opgesplitst in vier delen: de leerfase, oefenfase, vervolmakingsfase en levenslang leren. Wie na de oefenfase - die bij voorkeur onder begeleiding gebeurt - voor het praktisch rijexamen slaagt, krijgt een rijbewijs met beperkingen. Pas na de vervolmakingsfase, eigenlijk een voortgezette opleiding, ontvangt de bestuurder een volwaardig rijbewijs. Constante opvolging staat daarbij centraal.
** http://de.wikipedia.org/wiki/F%C3%BC...3%96sterreich)

** in detail:
http://de.wikipedia.org/wiki/L17-Ausbildung oeps.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2013 om 12:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 12:54   #6
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De praktische rijopleiding - en het softe praktisch rijexamen - blijft sowieso ondermaats tov onze buurlanden. Studies genoeg en bovendien algemeen geweten.
(...)
De stelling als zou het hogere aantal verkeersdoden bij ons te maken hebben met onze rij-opleiding raakt kant noch wal.

In Duitsland kan men blijkbaar aantonen dat begeleid rijden vanaf 17 tot betere resultaten leidt.
Dat doen wij dus al. Ook bij ons kan je vanaf 17 beginnen rijden, met de vrije begeleiding.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 13:00   #7
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

En dan maar zagen dat jongeren geen werk vinden.
Als dat verandert kan je toch beter voor een motorrijbewijs gaan. Theorie doen , 6uur bij de rijschool en dan maar rijden.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 13:21   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
De stelling als zou het hogere aantal verkeersdoden bij ons te maken hebben met onze rij-opleiding raakt kant noch wal.

In Duitsland kan men blijkbaar aantonen dat begeleid rijden vanaf 17 tot betere resultaten leidt.
Dat doen wij dus al. Ook bij ons kan je vanaf 17 beginnen rijden, met de vrije begeleiding.
Je leest enkel wat je wil lezen en de rest negeer je.

Wie zijn de gemiddelde begeleiders in D (minstens 30 jaar), hoe is hun rijopleiding en rijcapaciteiten en wslk minstens 5 jarige rij-ervaring - tot 12 jaar - in de dagelijkse praktijk in D ?
Wat zijn de voorwaarden om begeleider te zijn in een vergelijk met Be ?
http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=179
Geen Belgisch "amateur-niveau" hé.

Citaat:
In Duitsland kan men blijkbaar aantonen dat begeleid rijden vanaf 17 tot betere resultaten leidt.
Idd, de resultaten waren er na een ~ 3-jarig wetenschappelijk "onderzoek-evaluatie":
Citaat:
Die erste erfolgreiche praktische Fahrerlaubnisprüfung im Rahmen des niedersächsischen Modellversuchs fand am 19. Mai 2004 in Braunschweig statt.[1]

Ergebnis des niedersächsischen Modellversuchs[Bearbeiten]

Die Auswirkungen des niedersächsischen Modellversuchs wurden von einer Forschungsgruppe an der Justus-Liebig-Universität Gießen überwacht und statistisch ausgewertet. Der Abschlussbericht der wissenschaftlichen Auswertung wurde von Minister Walter Hirche am 12. Juli 2007 bekanntgegeben.[2]

Danach haben die Teilnehmer am niedersächsischen Modellversuch nach der Begleitphase

28,5 % weniger Unfälle verursacht und
22,7 % weniger Verkehrsverstöße begangen


als Fahranfänger einer Kontrollgruppe, die den Führerschein regulär mit 18 Jahren gemacht hatten. Die positiven Auswirkungen des Begleiteten Fahrens mit 17 wurden damit eindeutig belegt.
Dat vind ik dus niet zo raar om de redenen die ik hierboven schreef. Maar in Be zijn die redenen bijlange niet zo aanwezig, daar moet men geen tekening bij maken.

Ik wacht nu dat België dat ook kan aantonen. Kun jij het ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2013 om 13:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 13:54   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
De stelling als zou het hogere aantal verkeersdoden bij ons te maken hebben met onze rij-opleiding raakt kant noch wal.
Kant nog wal. Yup daar ben je vet mee.

Hieronder de naakte keiharde cijfers:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20111216_019
http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdf per leeftijdsgroep.

Ja, een paar landen van de 28-landen doen het nog slechter.

Ik had eens nagekeken in de offic. bron en bij de mannen was maar één land slechter als Be, Griekenland dacht ik.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2013 om 13:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 16:32   #10
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Ik pretendeer geenszins een grote verkeersspecialist te zijn , ik stel als volstrekte 'leek' in de materie enkel maar het volgende vast:

- al onze omringende landen hebben een verplichte erkende en professionele rijopleiding met een instructeur of rijschool, waarom laten wij dan nog steeds amateurs deze verantworodelijkheid nemen ?
- jongeren die leren rijden van hun ouders, nemen vaak de foute rijstijl van hun ouders over. Die laatsten zijn zich daar vaak niet van bewust en denken dat ze het perfect aanleren aan zoon/dochterlief.
- voor alles heb je tegenwoordig diploma's en certificaten nodig, waarom dan niet voor rijbegeleider ?
- in de ons omringende landen vallen er minder verkeersdoden dan in België, waarmee ik echter wel moet toegeven nog geen oorzakelijk verband met de 'vrije rijopleiding' te kunnen vinden.
- bij ons krijgen buitenlanders met rijbewijzen uit 'dubieuze' landen veel te makkelijk een Europees rijbewijs. Ook dat zou men via verplichte bijscholingscursus kunnen verstrengen.

Als we naar een echt eengemaakt Europa willen gaan, zullen we hier dus toegevingen op moeten doen. Dat betekent afschaffing amateuristische rijbegeleiding van de ouders of familie, zeker in geval zonder extra ondersteuning vanuit een rijschool.

'Voorstanders' van de vrije rijopleiding hebben het vaak over het zware kostenplaatje van een rijschoolcursus voor zwakkere sociale groepen, echter:

- 1200 euro voor een bijzonder nuttig 'diploma' (= rijbewijs) kost in verhouding niet zoveel. Het is zeker de investering waard.
- vele jongeren kopen op een paar jaar tijd diverse luxeproducten (iphones, tablets, merkkledij, duur uitgaan, ...) met het geld uit vakantie- en weekendwerk dat ze verrichten. Ze zouden ook eens een keer kunnen sparen voor de rijschool. Zeer goede investering !
- de rijschool zal goedkoper worden als er meer leerlingen zullen zijn (iedereen wordt immers verpicht ernaartoe te gaan), als men meer inkomsten heeft kan men ook de prijs per leerling laten zakken.
- de overheid zou ook de rijscholen nog kunnen subsidiëren waardoor die minder moeten doorrekenen aan hun leerlingen.
- en al bij al: 'veiligheid' (= verantwoord rijden) heeft geen prijs !

Met al die bovenstaande argumenten lijken me er dus weinig redenen te zijn om de erkende rijopleiding niet verplicht te maken.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 16:37   #11
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
De Vlaamse regering plant een hervorming van de procedure tot het behalen van het rijbewijs:

Wie, waar ook ter wereld, kan bewijzen dat zijn rijopleiding beter is dan de vrije begeleiding (statistisch aantoonbaar beter) mag zich melden.
Ik denk niet dat iemand zich zal melden.
In rijscholen leert men éérst en vooral door het rijexamen te komen; en dat is niet per definitie goed en verantwoord rijden.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 17:40   #12
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
In rijscholen leert men éérst en vooral door het rijexamen te komen; en dat is niet per definitie goed en verantwoord rijden.
Waarheid als een koe, echter, de voorbereiding van de 'vrije rijbegeleiding' kan je bezwaarlijk een meer verantwoorde opleiding noemen om je in het dagelijkse verkeer te begeven.

In het examemcentrum van Deurne hoopten we erop een afspraak te verkrijgen tijdens het spitsuur. Met wat geluk is dan heel de Bischoppenhoflaan tot stilstand gekomen en dan mag je je voor je wegproef voornamelijk ledig houden met te staan aanschuiven. Want de examinator-ambtenaar vertikt het over te werken door je nog wat nuttige straten en punten te laten aandoen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 18:09   #13
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Enkele data uit D betreft rijschoolevolutie:
Micele haalt wel vaak voorbeelden aan vanuit Duitsland. Alles beter daar?
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 19:26   #14
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Kortzichtige visie op 'kassa-kassa'
X2 !!!
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 19:51   #15
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Wat nodig is is het voorleggen van een bewijs dat men geen geleid- of ongeleid projectiel is.
Vele jongeren wanen zich rodeo cowboy de dag dat ze hun rijbewijs op zak hebben.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 20:21   #16
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
De Vlaamse regering plant een hervorming van de procedure tot het behalen van het rijbewijs:

Wie, waar ook ter wereld, kan bewijzen dat zijn rijopleiding beter is dan de vrije begeleiding (statistisch aantoonbaar beter) mag zich melden.
Ik denk niet dat iemand zich zal melden.
E i n d e l i j k een gestructureerde rijopleiding.
Waarom nu pas ?
Op dat vlak lopen we hier al minstens 10 jaar achter...
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 21:18   #17
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
E i n d e l i j k een gestructureerde rijopleiding.
Waarom nu pas ?
Op dat vlak lopen we hier al minstens 10 jaar achter...
Het zal geen zak, maar dan ook geen zak helpen. Het kost de ouders alleen meer geld om hun kinderen aan een rijbewijs te laten geraken. Eenmaal dat rijbewijs gehaald denken diezelfde kinderen, fuck the rules en rijden ze er gewoonweg op los...getuige waarvan de jaarlijks zeer hoge weekenddoden.

Goed voor de staatskas is dit wel, niet meer en niet minder.

Laatst gewijzigd door Stingray : 8 december 2013 om 21:19.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 22:27   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Micele haalt wel vaak voorbeelden aan vanuit Duitsland. Alles beter daar?
Qua rijscholen en rijopleiding in elk geval wel. Alles dus NIET.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 22:49   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Kant nog wal. Yup daar ben je vet mee.

Hieronder de naakte keiharde cijfers:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20111216_019
http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdf per leeftijdsgroep.

Ja, een paar landen van de 28-landen doen het nog slechter.

Ik had eens nagekeken in de offic. bron en bij de mannen was maar één land slechter als Be, Griekenland dacht ik.
Meneer de verkeersspecialist,
als de flikken een ongeval vaststellen, wordt dan 'genoteerd' welke opleiding de chauffeur in fout genoot?
en als een ongeval gebeurt dat geregeld wordt met onderlinge vaststelling: zelfde vraag.

Mijn kleine teen zegt mij: ouders die tijd en boterhammen steken in hun kinderen, geven veel betere voorbeelden dan ouders die er zich maar van maken (of kunnen maken) met betalen.
Daarbij is het dan nog eens (voor mij toch) overduidelijk dat rijscholen alleen maar voorbereiden op het afleggen van een examen.
Het echte leren rijden, komt er maar de dag na het examen, en duurt ettelijke jaren.
Dus herhalen we: tenzij brute pech, krijgt ge wel ongevallen "als er wat agressie en macho teveel zit tussen de oren".

.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 23:24   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Meneer de verkeersspecialist,
als de flikken een ongeval vaststellen, wordt dan 'genoteerd' welke opleiding de chauffeur in fout genoot?
en als een ongeval gebeurt dat geregeld wordt met onderlinge vaststelling: zelfde vraag.

Mijn kleine teen zegt mij: ouders die tijd en boterhammen steken in hun kinderen, geven veel betere voorbeelden dan ouders die er zich maar van maken (of kunnen maken) met betalen.
Daarbij is het dan nog eens (voor mij toch) overduidelijk dat rijscholen alleen maar voorbereiden op het afleggen van een examen.
Het echte leren rijden, komt er maar de dag na het examen, en duurt ettelijke jaren.
Dus herhalen we: tenzij brute pech, krijgt ge wel ongevallen "als er wat agressie en macho teveel zit tussen de oren".
.
Tja, daar kan ik je geen ongelijk geven.

Maar ik geef enkel de statistieken alle verkeersdoden zoals je ziet, en dat is van alle weggebruikers op de openbare weg dus voetganger, fiets, bromfiets, moto, auto, enz... tot bus en tram zelfs.
Iedereen heeft zijn eigenverantwoordelijkheid te nemen hoe hij dat "overleeft", dat kan om een echt on-geluk gaan, of van een verstrooidheid gaan, onoplettendheid of onverschilligheid, geen gordeldracht bvb enz... honderd-én parameters quasi. De meeste van die mensen hebben wslk zelfs nog geen rijbewijs (nodig).

Natuurlijk zijn er heel veel oorzaken daarvoor te vinden, ook bij de overheid die onvoldoende maatregelen neemt (qua wegcode, weginfra, handhaving enz...).

Road mortality for young FEMALES | Road mortality for young MALES | Road mortality for ALL young people
Average values for last three years available
Ld: Vr. | Man | verkeersdoden + 30d alle jonge mensen tussen 15 en 30 jaar
SE 24 | 80 | 53
NL 26 92 59
CH 23 95 60
IL 18 100 64
MT 44 89 67
UK* 31 121 77
NO 33 128 82
ES 34 132 84
DE 39 130 85
FI 33 144 90
SK* 32 162 98
EE 39 158 100
IE 41 164 103
PT 52 153 103
DK 44 161 104
AT 46 179 113
IT 40 186 114
SI 46 190 121
HU 46 195 123
LU 54 192 124
FR 42 207 125
LV 42 201 128
CZ* 50 216 136
RO 58 210 136
BE* 50 255 154
PL 59 248 155
CY 23 294 158
EL 58 349 210

EU(1) 40| 164| 103

http://www.etsc.eu/documents/Backgro...es_Flash21.pdf

Fig. 7 Young people’s road mortality per million young people, in total and by gender, ranked by the mortality of both sexes.
Average values for years 2008, 2009 and 2010. * last three years available: 2007, 2008, 2009

Het verschil tussen 15-30 jaar en de andere leeftijden is opvallend veel voor BE: http://www.etsc.eu/documents/PR_ETSC_PIN_Flash21.pdf grafisch fig. 6 onderaan laatste blz 2.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2013 om 23:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be