Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2013, 16:54   #1
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard staatsgrenzen

Ik ontken het belang van staatsgrenzen niet noch de rechtszekerheid en volkenrechtelijke garanties die ze bieden. Ik betwijfel echter het pacificerend effect dat ze hebben op de respectieve bevolkingen. Het eerste stamhoofd dat in de oertijden zijn dorp omringde met grenspalen, heeft m.i. de hebzucht en naijver van de omliggende stamen aangewakkerd en een proces op gang gebracht dat uiterst nefast was voor de menselijke soort.
Sinds 1990 zijn er 21000 km nieuwe grenzen getrokken. Nog nooit echter telden we zovele (burger)oorlogen als vandaag. Grenzen worden gedtrokken als concretisering van militaire en/of economische machtsverhoudingen. Vraag de mening hieromtrent aan de Tchetchenen, Basken, Noord-Ieren, ex-Joegoslavische weduwen, Koerden, Irakezen, Tibetanen, Syriërs, praktisch alle Afrikanen enz. Bijna nooit wordt de mening van de betrokken bevolkingen gevraagd. Komt daarbij de eeuwenoude moeilijkheid om socio-economische homogene natie-staten af te bakenen en te begrenzen.
Wat de hypothetische staatsgrenzen van de Belgische deelstaten betreft die de kaduuke taalgrenzen ooit zouden moeten vervangen in een separatistische context, weet iedereen dat er in België geen meerderheid te vinden is om een boedelscheiding te aanvaarden, noch in Noord, noch in Zuid. Een vaststelling die het separatistische discours total ongeloofwaardig maakt.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2013, 17:10   #2
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Ik ontken het belang van staatsgrenzen niet noch de rechtszekerheid en volkenrechtelijke garanties die ze bieden. Ik betwijfel echter het pacificerend effect dat ze hebben op de respectieve bevolkingen. Het eerste stamhoofd dat in de oertijden zijn dorp omringde met grenspalen, heeft m.i. de hebzucht en naijver van de omliggende stamen aangewakkerd en een proces op gang gebracht dat uiterst nefast was voor de menselijke soort.
Sinds 1990 zijn er 21000 km nieuwe grenzen getrokken. Nog nooit echter telden we zovele (burger)oorlogen als vandaag. Grenzen worden gedtrokken als concretisering van militaire en/of economische machtsverhoudingen. Vraag de mening hieromtrent aan de Tchetchenen, Basken, Noord-Ieren, ex-Joegoslavische weduwen, Koerden, Irakezen, Tibetanen, Syriërs, praktisch alle Afrikanen enz. Bijna nooit wordt de mening van de betrokken bevolkingen gevraagd. Komt daarbij de eeuwenoude moeilijkheid om socio-economische homogene natie-staten af te bakenen en te begrenzen.
Wat de hypothetische staatsgrenzen van de Belgische deelstaten betreft die de kaduuke taalgrenzen ooit zouden moeten vervangen in een separatistische context, weet iedereen dat er in België geen meerderheid te vinden is om een boedelscheiding te aanvaarden, noch in Noord, noch in Zuid. Een vaststelling die het separatistische discours total ongeloofwaardig maakt.
Goede grenzen maken goede buren.

Maar dan mogen deze grenzen niet uni-directioneel poreus zijn ,zoals in Belgenland..
Want dan krijg je Franstalige rechters in Vlaams Brabant en geen Nederlandstalige rechters in Waals Brabant
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2013, 20:00   #3
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht

Maar dan mogen deze grenzen niet uni-directioneel poreus zijn ,zoals in Belgenland..
Want dan krijg je Franstalige rechters in Vlaams Brabant en geen Nederlandstalige rechters in Waals Brabant
Oud 7 december 2013, 20:06   #4
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Witte Kaproen, als we menen dat onze taalintegriteit wordt bedreigd door vijf (5) francofone rechters die aan de tienduizenden Franstaligen in Vlaams Brabant het grondrecht toekennen om in hun moedertaal berecht te worden, dan vind ik dit weinig vleiend voor onze zelfzekerheid en taalassertiviteit.
Oud 7 december 2013, 20:10   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Witte Kaproen, als we menen dat onze taalintegriteit wordt bedreigd door vijf (5) francofone rechters die aan de tienduizenden Franstaligen in Vlaams Brabant het grondrecht toekennen om in hun moedertaal berecht te worden, dan vind ik dit weinig vleiend voor onze zelfzekerheid en taalassertiviteit.
Die rechters zijn een symbool van een taalgroep die geen rekening wenst te houden met eerder gemaakte afspraken en tegelijkertijd, aan de andere kant, van een groep politici die een gezonde weerbaarheid ontbeert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 09:27   #6
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Jan van den Berghe
een taalgroep die geen rekening wenst te houden met eerder gemaakte afspraken

Er bestaan geen eeuwigdurende afspraken.
Wetten en afspraken hebben maar een beperkte geldigheidsduur al naar gelang de gewijzigde omstandigheden waarin ze werden aangegaan en opgesteld. Als het BHG uitdijt, creëert dit onvermijdelijk nieuwe spannningsvelden in de raakzones met het hinterland. In een beschaafd land gaan de betrokken partijen rond de tafel zitten om nieuwe modi vivendi af te spreken. Dat was aan de gang in de onderhandelingsronde naar een 6e staatshervorming. Over 10 jaar komen er weer nieuwe afspraken. Onze staatshervorming is nooit af. Dit zegt De Wever in zijn separatistische credo, dat zegt de PS'er Marcourt in een recent interview.
Oud 8 december 2013, 10:31   #7
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht

Op zich zouden er 5 Nederlandstalige rechters benoemd kunnen worden in Waals-Brabant, daarvoor zou de wet gewoon aangepast moeten worden.
Of zij veel werk zouden hebben, durf ik wel te betwijfelen.
Oud 8 december 2013, 11:42   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
......
, weet iedereen dat er in België geen meerderheid te vinden is om een boedelscheiding te aanvaarden, noch in Noord, noch in Zuid. Een vaststelling die het separatistische discours total ongeloofwaardig maakt.
Het is niet omdat jij denkt dat er nooit een meerderheid te vinden zal zijn;
of dat vele mensen dat zouden denken,

dat het mijn recht niet zou zijn om mijn politieke overtuiging te uiten en te trachten deze gestalte te geven.

En als men mij dan om de oren tracht te slaan met schijn-redeneringen over grenzen edm, of als men mij dan om de oren slaat met scheldtirades die verwijzen naar 70 jaar geleden,
dan maakt mij dat alleen maar meer gedecideerd.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 12:16   #9
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan van den Berghe
een taalgroep die geen rekening wenst te houden met eerder gemaakte afspraken

Er bestaan geen eeuwigdurende afspraken.

Inderdaad en daarom ook dat wij in 2014 in het Vlaamse Parlement een nieuwe afspraak gaan maken en met een democratische meerderheid de Vlaamse Onafhankelijkheid gaan uitroepen .
Oud 8 december 2013, 12:28   #10
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Een meerderheid die de onafhankelijk wil uitroepen veronderstelt ook een minderheid die dit niet wenst, zoals een meerderheid die het huidige federale België wil behouden een minderheid veronderstelt die daar tegen is.

Hetzelfde geldt voor de EU : alhoewel hier de economische voordelen van een integratie deze evolutie allicht onomkeerbaar maakt. Het is frappant dat slechts die landen "buiten " blijven die de al dan niet gerechtvaardigde indruk hebben dat het financieel voordeel van alleingang voor hun doorslaggevend is. (Zwitserse banken, Londonse City, Noorse Noordzeeolie..).

Tegen de Vlaamse onafhankelijkheid pleite dan ook volgens mij vooral het feit dat de Waalse Markt voor de Vlaamse economie de grootste klant is & het feit dat vlaamse ondernemers (en buitenlandse !) geen industriegronden meer vinden in Vlaanderen.
Om elke morzel gronds wordt in Vlaanderen gevochten tot voor de raad van State : zelfs de antwerpse havenbuitbreidingsplannen verdwijnen uit diverse overwegingen in eindeloze dossiers (Oosterweelverbindingen en nog vele andere dinges).
Vlaamse onafhankelijkheid maakt alles in dit dichtbevolkte deel van de wereld alleen maar moeilijker !
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 12:55   #11
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Een meerderheid die de onafhankelijk wil uitroepen veronderstelt ook een minderheid die dit niet wenst, zoals een meerderheid die het huidige federale België wil behouden een minderheid veronderstelt die daar tegen is.

Hetzelfde geldt voor de EU : alhoewel hier de economische voordelen van een integratie deze evolutie allicht onomkeerbaar maakt. Het is frappant dat slechts die landen "buiten " blijven die de al dan niet gerechtvaardigde indruk hebben dat het financieel voordeel van alleingang voor hun doorslaggevend is. (Zwitserse banken, Londonse City, Noorse Noordzeeolie..).

Tegen de Vlaamse onafhankelijkheid pleite dan ook volgens mij vooral het feit dat de Waalse Markt voor de Vlaamse economie de grootste klant is & het feit dat vlaamse ondernemers (en buitenlandse !) geen industriegronden meer vinden in Vlaanderen.
Om elke morzel gronds wordt in Vlaanderen gevochten tot voor de raad van State : zelfs de antwerpse havenbuitbreidingsplannen verdwijnen uit diverse overwegingen in eindeloze dossiers (Oosterweelverbindingen en nog vele andere dinges).
Vlaamse onafhankelijkheid maakt alles in dit dichtbevolkte deel van de wereld alleen maar moeilijker !
Toen Singapore zich onafhankelijk verklaarde van Maleisië was Maleisië ook de grootste klant van Singapore.
Singapore is nog veel dichter bevolkt dan Vlaanderen en heeft een veel kleinere oppervlakte dan Vlaanderen,doch is de economie van Singapore reusachtig gegroeid nadat het zich losmaakte van Maleisië.

Vlaanderen heeft dus alle troeven in handen om een betere toekomst op te bouwen eens we verlost zijn van onze hebzuchtige betuttelende Francofone "stiefmoeders".
Oud 8 december 2013, 13:49   #12
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Schoofzak
als men mij dan om de oren slaat met scheldtirades die verwijzen naar 70 jaar geleden,

Je hallucineert!
Oud 8 december 2013, 22:41   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schoofzak
als men mij dan om de oren slaat met scheldtirades die verwijzen naar 70 jaar geleden,

Je hallucineert!
Mijn oren zijn pertang nog goed in orde !
Dat is zowel ongeveer het enigste, maar soit.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be