Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2014, 16:49   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Niet bepaald een sossen-bocht van het Vlaams Strikse Bracke

Tot zover het wederzijds respecteren van mekaars rechten.

En tot informatie van degenen die geloven in Bracke-bochten.

titel: Bracke: 'De straat is niet enkel van de vakbonden'
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141215_01430245

Citaat:
In Gent kwam het maandagmorgen tot een opstootje tussen enkele vakbondsmilitanten en N-VA-jongeren. Die laatsten waren even vergezeld door N-VA-Kamervoorzitter Siegfried Bracke en wilden met een minibus werkwilligen naar hun werk brengen.

Jong N-VA is ervan overtuigd dat iedereen het recht heeft om te staken, maar ook om te gaan werken, zo staat op hun website. Daarom bood de afdeling UGent tijdens de nationale stakingsdag gestrande reizigers een gratis pendeldienst aan. ‘Op deze manier hopen wij, door symbolisch en geheel vrijwillig wel werk aan te vatten, een weerwoord te bieden aan de blinde razernij vanwege de vakbonden. Wij jongeren willen ambitieus naar de toekomst kunnen kijken’, klinkt het.

De actie van de Genste N-VA-jongerenafdeling startte om 6u30 aan het station van Gent-Sint-Pieters. Maar de aanwezigheid van N-VA-parlementsleden Siegfried Bracke en Peter Dedecker schoot de vakbondsmilitanten aan het station in het verkeerde keelgat.

‘Ik was daar om de actie te ondersteunen’, vertelt Siegfried Bracke. ‘We stonden ver van het stakingspiket, het was niet provocerend. Het recht van het staken is hen gegund, maar het recht van werken ook. Ik ben Kamervoorzitter maar daarom ben ik mijn politieke overtuigingen niet gewoon kwijt.’

Intimiderende sfeer

‘Toen we onze actieborden bovenhaalden, werden we opgemerkt door een ABVV-lid’, zegt voorzitter van de Gentse afdeling Dylan Vandersnick. ‘Een groep kwam ons intimideren. Ze vernielden onze protestborden. Het werd agressief en we moesten weglopen in de richting van ons minibusje. Eén van onze bestuursleden kreeg een harde trap.’

Dat was Laurens Himpe, voorzitter van Jong N-VA Universiteit Gent. ‘Ik ben in mijn gezicht getrapt en er werd tegen mijn scheenbeen geschopt’, zegt hij. 'Zij zijn op ons afgestormd.'

De vakbondsmilitanten gingen ook in gesprek met Bracke en De Decker. ‘Maar dat gebeurde in een zeer slechte, intimiderende sfeer’, klinkt het. ‘Daarna werden we bedreigd met vuurpijlen en dreigde men het minibusje in brand te steken.’ De politie kwam ter plekke.

'Ik merk dat bepaalde politieke partijen gebruik maken van de actiedag om te provoceren en daar reageren onze mensen met een bepaalde animo op', reageert Louis Pillaert (ABVV). ‘Kamervoorzitter Siegfried Bracke heeft hier niets te zoeken en moet verdwijnen’, getuigt een vakbondsman aan VRT-nieuws. Bracke betreurt dat er klappen zijn gevallen. ‘Maar de vakbonden moeten verstaan dat de straat niet alleen van hen is.’

Volgens Vandersnickt zijn de aangekondigde besparingen ‘voor niemand prettig’. ‘Maar wij willen naar de toekomst kijken zonder de lasten uit het verleden eindeloos mee te slepen.’ Uiteindelijk werden zo’n twintigtal ritten uitgevoerd.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2014, 16:52   #2
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Bracke en z'n persoonlijk Uber-taxibedrijfje...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2014, 08:58   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Spijtig dat we niet weten of de man die slagen en stampen kreeg, hiervoor klacht heeft neergelegd bij de flikken.

Spijtig ook dat we geen filmpjes te zien krijgen. Als 'jongeren' zoiets in mekaar steken, dan moeten er toch minstens twee zijn die hun smartphone in aanslag hebben.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 16 december 2014, 09:31   #4
Anna List
Banneling

Standaard

Bracke moet onmiddellijk zijn ontslag geven als kamervoorzitter.
dit kan echt niet door de beugel.

hoe kan je zóóó politiek dom zijn ?!? dit was ook voor N-VA schadelijk.

Laatst gewijzigd door Anna List : 16 december 2014 om 09:32.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2014, 09:37   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

1) waarom zou dit niet door de (uw) beugel kunnen ?
2) waarom zou dit voor de nva schadelijk zijn ? (alleszins wat mij betreft: ik was een koele minnaar van 't Vlaams Strikske, maar met deze "straat-actie" heeft hij intern partij-krediet gewonnen bij mij)

.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 16 december 2014 om 09:38.
Oud 16 december 2014, 09:48   #6
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
2) waarom zou dit voor de nva schadelijk zijn ? (alleszins wat mij betreft: ik was een koele minnaar van 't Vlaams Strikske, maar met deze "straat-actie" heeft hij intern partij-krediet gewonnen bij mij)

.
1) de titel van het draadje trekt op niets : " bocht" in verband met Bracke slaagt op de fameuze 'bocht van bracke' die de eerste stap was voor n-va om haar confederale programma te laten vallen om in de federale regering binnen te geraken.
2) waarom dit niet door de beugel kan ? Als politieke topper (kamervoorzitter) nodeloos stakerspiketten gaan uitdagen is zelfs niet alleen dom te noemen, het is autistisch.
3) omdat mensen die géén partijslaafje zijn en beschikken over een gemiddeld tot normaal beoordelingsvermogen heel goed beseffen dat deze hypocriete voorstelling enkel maar diende om zelf wat 'nieuws' te produceren/veroorzaken. Broeder Bracke weet uiteraard heel goed hoe je media aandacht kunt in gang steken. Normaal behoort hij niet bij de heethoofden en ijzervreters van zijn partij. Maar hier gaf hij zelf een beeld van nodeloze provocateur, mensen houden niet van provocateurs. Zoiets is voor elke partij schadelijk. Ook jouw geliefde en beminde n-va ontsnapt daar niet aan.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2014, 09:50   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

als kamervoorzitter was dit idd zeer dom. Hij moet neutraliteit uitstralen, dat heeft hij gisteren niet gedaan.
Oud 16 december 2014, 09:51   #8
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
als je een rol opneemt, in het geval van Bracke die van neutrale kamervoorzitter, moet je die volledig spelen. Of het je nu goed uitkomt of niet.
Oud 16 december 2014, 09:53   #9
Lange Limburger
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
1) de titel van het draadje trekt op niets : " bocht" in verband met Bracke slaagt op de fameuze 'bocht van bracke' die de eerste stap was voor n-va om haar confederale programma te laten vallen om in de federale regering binnen te geraken.
2) waarom dit niet door de beugel kan ? Als politieke topper (kamervoorzitter) nodeloos stakerspiketten gaan uitdagen is zelfs niet alleen dom te noemen, het is autistisch.
3) omdat mensen die géén partijslaafje zijn en beschikken over een gemiddeld tot normaal beoordelingsvermogen heel goed beseffen dat deze hypocriete voorstelling enkel maar diende om zelf wat 'nieuws' te produceren/veroorzaken. Broeder Bracke weet uiteraard heel goed hoe je media aandacht kunt in gang steken. Normaal behoort hij niet bij de heethoofden en ijzervreters van zijn partij. Maar hier gaf hij zelf een beeld van nodeloze provocateur, mensen houden niet van provocateurs. Zoiets is voor elke partij schadelijk. Ook jouw geliefde en beminde n-va ontsnapt daar niet aan.
Als stakingspiketten al uitgedaagd worden door een actie die ervoor zorgt dat werkenden op hun werkplaats terecht kunnen komen, zegt dat meer over die piketten en over u als democraat, die voor de rest de vrijheid van het individu hoog in het vaandel ( sorry voor de uitdrukking) zegt te houden.
Lange Limburger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2014, 09:56   #10
Lange Limburger
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
als je een rol opneemt, in het geval van Bracke die van neutrale kamervoorzitter, moet je die volledig spelen. Of het je nu goed uitkomt of niet.
Prul. Flahaut heeft altijd zijn mond open gedan om te zeggen wat hij ervan vond als kamervoorzitter en DeWael heeft zelfs tegen de meerderheid in de commissie beslist om een stemming over BHV niet te laten doorgaan. Ze moeten niet heiliger doen als de paus.
Lange Limburger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2014, 10:11   #11
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
als kamervoorzitter was dit idd zeer dom. Hij moet neutraliteit uitstralen, dat heeft hij gisteren niet gedaan.
Hij moet op een neutrale manier de kamer kunnen modereren. Daarbuiten mag hij zeker een politieke mening hebben en die uiten. Bracke stond daar niet in zijn hoedanigheid als kamervoorzitter.

Als een kamervoorzitter geen politieke mening mag uiten, dan moet men maar een regel invoeren waarbij de kamervoorzitter geen partijlid is.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 december 2014 om 10:11.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2014, 10:54   #12
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Limburger Bekijk bericht
Als stakingspiketten al uitgedaagd worden door een actie die ervoor zorgt dat werkenden op hun werkplaats terecht kunnen komen, zegt dat meer over die piketten en over u als democraat, die voor de rest de vrijheid van het individu hoog in het vaandel ( sorry voor de uitdrukking) zegt te houden.
Je kunt voor of tegen staking zijn, maar het is dwaas om die om louter publicitaire redenen te willen gaan breken. Als dat dan nog een delegatie is van een regeringspartij tegen wiens beleid men uiteindelijk staakt en die gaan er bovendien nog een kluchtje van maken door met een huurbusje voorzien van een kamervoorzitter (!) + een parlementslid die gasten aan de piketten wat te willen jennen dan vragen ze erom.
Voor alle duidelijkheid : ik keur het feit dat er klappen zouden zijn gegeven volkomen af. Vakbondsleden mogen staken, piketten zijn een stakingsmiddel en een geoorloofd middel. Klappen uitdelen is dat niet. En zelfs al zou er een heethoofd toch toegang hebben willen forceren, dan kunnen ze die gerust met een man of twee terug buiten kieperen maar zonder slagen uit te delen.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2014, 11:16   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geef namen aan zaken zoals ik dat wil; en dit is duidelijk in de geesten van hen die Bracke nog altijd als sos-pur-sang bekijken, een bocht naar de nva toe.
Jij en de jouwen hebben geen monopolie of geen rechten op definities van bochten of van andere dinges.

De kamervoorzitter moet neutraal zijn in de Kamer, in de uitoefening van zijn functie als kamervoorzitter.
Als lid van dat parlement behoudt hij zijn stemrecht, en stemt hij telkens mee - en dat is meestal niet samen met de oppositie.

Buiten de Kamer behoudt hij al zijn rechten en plichten als parlementair.
Dit in tegenstelling tot ministers, die deel uitmaken van een collegiaal uitvoerend orgaan. Maar zelfs zij behouden bepaalde rechten en plichten.

.

Oud 16 december 2014, 11:16   #14
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot zover het wederzijds respecteren van mekaars rechten.

En tot informatie van degenen die geloven in Bracke-bochten.

titel: Bracke: 'De straat is niet enkel van de vakbonden'
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141215_01430245
Bracke is gewoon een aandachtshoer.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2014, 11:18   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Limburger Bekijk bericht
2 !

Als je een zekere fysieke afstand bewaart van die vuilniszakken, dan moeten zij ook de mening van anderen respecteren.

Die uitdaging was dus lulkoek.

De straten zijn van iedereen (zei ooit een communistisch geïnspireerde oproerkraaier uit dezelfde stad als ' t Vlaams Strikske).

.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 16 december 2014 om 11:19.
Oud 16 december 2014, 11:21   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Bracke is gewoon een aandachtshoer.
Als 't maar stemmen opbrengt, voor de goede zaak.

.

Oud 16 december 2014, 11:26   #17
hagel
Banneling

Standaard

Bracke moet wel weten wat hij wil. Hij is kamervoorzitter als het hem uitkomt: als het is om de hulde aan Fabiola te brengen is hij gewoon kamervoorzitter. Als het gaat om stakingen, is hij gewoon NVA'er. Hij is wel de eerste burger van het land en zou zo verstandig moeten zijn om zich boven het gewoel te zetten, mede door het feit dat hij juist - terecht of ten onrechte - gebrek aan neutraliteit verweten wordt.
Iedereen mag van mij provoceren of straat gaan, maar jank dan niet als je slagen krijgt. Bij de vele Vlaamse betogingen van indertijd of op de vooravonden van de Ijzerbedevaart werd ook geprovoceerd, maar wie klappen kreeg, kreeg ze, en jankte niet als een klein kind van 'Zeg meester, ze slaan.'
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2014, 11:27   #18
mettewie
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hij moet op een neutrale manier de kamer kunnen modereren. Daarbuiten mag hij zeker een politieke mening hebben en die uiten. Bracke stond daar niet in zijn hoedanigheid als kamervoorzitter.

Als een kamervoorzitter geen politieke mening mag uiten, dan moet men maar een regel invoeren waarbij de kamervoorzitter geen partijlid is.
Ik vind Bracke al jaren een draak van 'n vent, doch deze actie van hem juich ik toe.
mettewie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2014, 11:27   #19
hollande
Banneling

Standaard

de vakkbonds militanten hebben er nog niet hard genoeg op geklopt op die verdoemde ratten.
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2014, 11:28   #20
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kunt voor of tegen staking zijn, maar het is dwaas om die om louter publicitaire redenen te willen gaan breken. Als dat dan nog een delegatie is van een regeringspartij tegen wiens beleid men uiteindelijk staakt en die gaan er bovendien nog een kluchtje van maken door met een huurbusje voorzien van een kamervoorzitter (!) + een parlementslid die gasten aan de piketten wat te willen jennen dan vragen ze erom.
Voor alle duidelijkheid : ik keur het feit dat er klappen zouden zijn gegeven volkomen af. Vakbondsleden mogen staken, piketten zijn een stakingsmiddel en een geoorloofd middel. Klappen uitdelen is dat niet. En zelfs al zou er een heethoofd toch toegang hebben willen forceren, dan kunnen ze die gerust met een man of twee terug buiten kieperen maar zonder slagen uit te delen.
Ik ben het zowaar eens met u.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be