Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2004, 14:34   #1
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard Welkom in Absurdistan

Welkom in Absurdistan

Een tijdje geleden pakte de regering met veel poeha uit met een nagelnieuwe identiteitskaart. Elektronisch, want dat zou vervalsingen tegengaan en veel handiger zijn. Een vermelding van de woonplaats van de kaarthouder was niet meer nodig, want dat stond -veilig weggeborgen- op de chip. Alleen, er blijkt een klein probleempje te zijn met die in de kaart ingeplante chip. De computers van banken en politiediensten kunnen de chip niet lezen. Zodat het gemeentebestuur alsnog verplicht is een papieren adresbewijs mee te geven. Zo'n zestigduizend landgenoten lopen vandaag al met de high-tech-identiteitskaart én het papiertje op zak ... Dat heeft paars weer 'snel en efficiënt' geregeld.

In Athene hebben we niet veel goud gehaald, maar in blunders is de Belgische overheid nog altijd kampioen. Waarin een klein land groot kan zijn.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 14:37   #2
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Welkom in Absurdistan

Een tijdje geleden pakte de regering met veel poeha uit met een nagelnieuwe identiteitskaart. Elektronisch, want dat zou vervalsingen tegengaan en veel handiger zijn. Een vermelding van de woonplaats van de kaarthouder was niet meer nodig, want dat stond -veilig weggeborgen- op de chip. Alleen, er blijkt een klein probleempje te zijn met die in de kaart ingeplante chip. De computers van banken en politiediensten kunnen de chip niet lezen. Zodat het gemeentebestuur alsnog verplicht is een papieren adresbewijs mee te geven. Zo'n zestigduizend landgenoten lopen vandaag al met de high-tech-identiteitskaart én het papiertje op zak ... Dat heeft paars weer 'snel en efficiënt' geregeld.

In Athene hebben we niet veel goud gehaald, maar in blunders is de Belgische overheid nog altijd kampioen. Waarin een klein land groot kan zijn.
zeg nu eens eerlijk, dat moet toch nogal pijn doen, als dat negativisme waar je zo vervuld van bent. Of niet ?
Oud 3 september 2004, 15:00   #3
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
zeg nu eens eerlijk, dat moet toch nogal pijn doen, als dat negativisme waar je zo vervuld van bent. Of niet ?
Hij heeft gelijk, onze politiek staat bol van zulke half afgewerkte projecten. Van zodra de media aandacht verzwakt, vliegen onze politici naar het volgende.

En weet je, de fout ligt niet eens bij hen alleen, ook debiele jan modaal die stemt op de mensen wiens smoel hij het meest heeft gezien op TV is hieraan schuldig.

Ik stel me vaak voor dat in de tijd van de romeinen dezelfde sfeer heerste, en dan werd Rome ineens onder de voet gelopen.
Oud 3 september 2004, 15:16   #4
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welkom in Absurdistan

Ik vind het een uiterst verontrustende evolutie:
- Het adres staat nu op de chip. De overheid is van plan om later nog gegevens van de sociale zekerheid toe te voegen, zodat men zich met de identiteitskaart in een ziekenhuis kan inschrijven, en er zelfs fiscale gegevens mee opvragen.

- De politie kan dan bij een simpele identiteitscontrole nagaan waar je woont, of je recent ziek bent geweest, hoeveel je verdient enz.

Ik heb op mijn huidige kaart gevraagd om mijn rijksregister niet af te drukken, wat ook gebeurd is. De huidige trend vind ik verontrustend.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 15:16   #5
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welkom in Absurdistan

Jan, vanwaar komt deze bron?????????
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 15:21   #6
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
De politie kan dan bij een simpele identiteitscontrole nagaan waar je woont, of je recent ziek bent geweest, hoeveel je verdient enz.
Ik dacht dat die informatie in niveau's was onderverdeeld, als de politie mijn kaart nakijkt zien ze niet meer dan wat zij moeten zien.

Of was dat de demo-versie?
Oud 3 september 2004, 15:33   #7
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Ik dacht dat die informatie in niveau's was onderverdeeld, als de politie mijn kaart nakijkt zien ze niet meer dan wat zij moeten zien.

Of was dat de demo-versie?
Dat was normaal de bedoeling!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 15:35   #8
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welkom in Absurdistan

Bron?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 15:40   #9
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Dinosaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Vanwaar komt een bron??? Da's een moeilijke, hé...

(=malapropisme... Zie K & K)
Dinosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 15:59   #10
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Bron?
ik heb een donkerbruin vermoeden...

vanwaar �*l zijn topics komen, zeker?
Oud 3 september 2004, 17:06   #11
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- Het adres staat nu op de chip. De overheid is van plan om later nog gegevens van de sociale zekerheid toe te voegen, zodat men zich met de identiteitskaart in een ziekenhuis kan inschrijven, en er zelfs fiscale gegevens mee opvragen.

- De politie kan dan bij een simpele identiteitscontrole nagaan waar je woont, of je recent ziek bent geweest, hoeveel je verdient enz.

Ik heb op mijn huidige kaart gevraagd om mijn rijksregister niet af te drukken, wat ook gebeurd is. De huidige trend vind ik verontrustend.
Inderdaad, mensen geven hun vrijheid op voor wat schijngemak.
Hetzelfde voor elektronisch bankieren en eigenlijk het bijhouden van gegevens allerhande door verschillende 'instellingen'.
Oud 3 september 2004, 17:40   #12
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En als je denkt dat het daar bij blijft heb je het mis, een artikeltje in HLN van vandaag: men wil de GSM's gaan traceren om zogezegd het fileprobleem op te lossen, bij een hoge concentratie aan GSM's zou er sprake zijn van een mobiliteitsprobleem. Alleen Proximus zou hieraan meewerken en voorlopig is het alleen in Antwerpen. De politiek beloofde wel dat men niet aan de persoonlijke gegevens zou raken van de bezitters van die nummers.
Dus ze komen niet alleen te weten welke ziektes en zo dat je hebt gehad, ook nog eens waar je je bevindt op elk moment van de dag. Als dat geen Big Brother-toestand is dan weet ik het niet. Ik peins al om van operator te veranderen
Oud 3 september 2004, 18:05   #13
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Adres niet vermeld op elektronische identiteitskaart

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy
ik heb een donkerbruin vermoeden...

vanwaar �*l zijn topics komen, zeker?
Hopende U van dienst te zijn, geef ik U hieronder enkele links:

Citaat:
Omdat op de nieuwe elektronische identiteitskaart (EIK) geen adres van de houder meer vermeld staat, kregen de 60.000 Belgen die al over zo’n nieuwe kaart beschikken, er meteen ook een papieren ,,adresbewijs" bij. Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael benadrukte vandaag dat de afgifte van een adresbewijs bij de EIK een tijdelijke maatregel is op vraag van de banken.

De aflevering van een adresbewijs gebeurt op verzoek van de banken, die wettelijk verplicht zijn bij verrichtingen onmiddellijk het adres van hun klanten te vermelden. Op de nieuwe EIK wordt het adres van de houder echter niet meer vermeld.
De banken hebben er zich toe verbonden tegen 1 januari 2005 over de nodige leesapparatuur voor de kaarten te beschikken. Ook bij de politiediensten wordt werk gemaakt van een snelle invoering van de kaartlezers. Inmiddels kunnen zij ook gebruik maken van het adresbewijs bij adrescontroles. Ze blijven tevens over de mogelijkheid beschikken van hun wettelijke toegang tot de gegevens van het rijksregister.
Dewael wijst er op dat het ook in het belang van de gebruiksvriendelijkheid voor de burger is die geen nieuwe kaart moet aanvragen en zich dus niet meer op het gemeentehuis moet aanmelden voor een adreswijziging. Dat zorgt voor een besparing van 10 miljoen euro per jaar voor de burger.
(www.standaard.be/nieuws/binnenland
Verdere links (voor Het Laatste Nieuws in feite rechts...)
http://www.hln.be/hln/cch/det/art_20950.html
http://www.hbvl.be/nieuws/Binnenland/
http://193.121.55.225/tt/tt.php?p=113/0&g=0&s=0&r=0&x=1 (tv1)

[size=4]Kritiek op bruut geweld is terecht...[/size]
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 18:24   #14
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Om iedereen nog eens van dienst te zijn, wil ik ook nog eens het oorspronkelijk artikel van het zwart blok op de hoofdsite hier pasten:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart blok
[03/09/2004] - Welkom in Absurdistan

Al eens bij stil gestaan dat het misscien kan zijn dat het net bedoeld is dat de banken niet kunnen checken wat voor ziektes je hebt, net als de flikken niet moeten weten wat mijn sociale toestand is, als ik dat niet wil. Maar ja, ik kan mij voorstellen dat de gestapo die het blok wil oprichten, wel degelijk toegang wil hebben tot die gegevens... Politie-dictatuur noemen ze dat!
Oud 3 september 2004, 18:44   #15
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Om iedereen nog eens van dienst te zijn, wil ik ook nog eens het oorspronkelijk artikel van het zwart blok op de hoofdsite hier pasten:
Al eens bij stil gestaan dat het misscien kan zijn dat het net bedoeld is dat de banken niet kunnen checken wat voor ziektes je hebt, net als de flikken niet moeten weten wat mijn sociale toestand is, als ik dat niet wil. Maar ja, ik kan mij voorstellen dat de gestapo die het blok wil oprichten, wel degelijk toegang wil hebben tot die gegevens... Politie-dictatuur noemen ze dat!
Gestapo?
[size=3]Gestapo?[/size]
[size=4]Gestapo?[/size]
[size=5]Gestapo?[/size]

[size=1][/size]
[size=1]Kan iemand mij vertellen waar men zich moet aanmelden voor de schiftingen?[/size]

By the way: Denk jij dat je alleen bent als sociale toestand?
Neen hoor! Een veel te hoog percentage voor een rijk land als België!
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 18:47   #16
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest
En als je denkt dat het daar bij blijft heb je het mis, een artikeltje in HLN van vandaag: men wil de GSM's gaan traceren om zogezegd het fileprobleem op te lossen, bij een hoge concentratie aan GSM's zou er sprake zijn van een mobiliteitsprobleem. Alleen Proximus zou hieraan meewerken en voorlopig is het alleen in Antwerpen. De politiek beloofde wel dat men niet aan de persoonlijke gegevens zou raken van de bezitters van die nummers.
Dus ze komen niet alleen te weten welke ziektes en zo dat je hebt gehad, ook nog eens waar je je bevindt op elk moment van de dag. Als dat geen Big Brother-toestand is dan weet ik het niet. Ik peins al om van operator te veranderen
Wat is juist je probleem?
Een lichte inperking van je privacy (waar je trouwens defacto
nooit vanzeleven iets gaat van merken) vind jij blijkbaar
een schending van je mensenrechten.
Trouwens, ze kunnen de locatie van GSM-nrs (alle operatoren)
al sinds het begin van mobiele telefonie perfect traceren.
Ik denk zelfs dat de operatoren verplicht zijn jaar-logs hiervan
bij te houden (ben evenwel niet zeker).
Alleen gebeurt opvraging en controle hiervan enkel op vraag van
de gerechtelijke overheden.
Het is dus ter bescherming van de burger. (jij en ik).

Ik vind dat er juist veel meer van dit soort zaken zou moeten
gebeuren : openbare camera's met persoonsherkenning,
loggen van autoverkeer op basis van nummerplaat,
constant traceren van gsm-nr's, gekoppeld aan een nationale database, afschaffen van pre-paid kaarten.
(dit alles natuurlijk in een aangpast wettelijk kader).

IK zal daar allemaal geen last van hebben, mensen met slechte intenties hopelijk des te meer.

h
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 18:47   #17
Forend
Burger

Forend's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Een mens heeft natuurlijk recht op wat privacy maar de bank of politie heeft nu in bepaalde toestanden wel nood aan bepaalde persoonlijke informatie, denk maar aan de wet op identificatie die door banken verplicht moet worden uitgevoerd.

Laatst gewijzigd door Forend : 3 september 2004 om 18:48.
Forend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 19:23   #18
Gorefest
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Wat is juist je probleem?
Een lichte inperking van je privacy (waar je trouwens defacto
nooit vanzeleven iets gaat van merken) vind jij blijkbaar
een schending van je mensenrechten.
Trouwens, ze kunnen de locatie van GSM-nrs (alle operatoren)
al sinds het begin van mobiele telefonie perfect traceren.
Ik denk zelfs dat de operatoren verplicht zijn jaar-logs hiervan
bij te houden (ben evenwel niet zeker).
Alleen gebeurt opvraging en controle hiervan enkel op vraag van
de gerechtelijke overheden.
Het is dus ter bescherming van de burger. (jij en ik).

Ik vind dat er juist veel meer van dit soort zaken zou moeten
gebeuren : openbare camera's met persoonsherkenning,
loggen van autoverkeer op basis van nummerplaat,
constant traceren van gsm-nr's, gekoppeld aan een nationale database, afschaffen van pre-paid kaarten.
(dit alles natuurlijk in een aangpast wettelijk kader).

IK zal daar allemaal geen last van hebben, mensen met slechte intenties hopelijk des te meer.

h
Die 'lichte' inperking van de privacy, dat vind ik inderdaad een probleem ja; nu kunnen ze immers ZONDER de goedkeuring van een of andere procureur je gaan traceren, niet dat ik een slecht geweten zou hebben maar mobiliteitsproblemen zijn toch op andere manieren op te lossen. Aan jouw voorbeelden te zien zie ik dat je wel te vinden bent voor dit soort big-brother toestanden.. nou ik niet.
Oud 3 september 2004, 19:23   #19
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Inderdaad, maar ik denk dat er andere dingen zullen zijn die de bank zal willen weten behalve mijn identiteit, die staat trouwens nog altijd op de buitenkant, neem ik aan. Mijn bank hoeft niet de weten of ik op 45 jarige leeftijd een verhoogde kans op kanker heb, hoeveel ik verdien, en wat voor leningen ik heb. Niet dat ik met mijn privacy inzit, verre van. Maar mijn bank hoeft deze gegevens niet te hebben om er voordeel uit te halen.

Overigens, big-brother technieken kunnen voor mijn part niet. Vrijheid is meer waard dan de kans op terreur of weet ik veel wat.
Oud 3 september 2004, 19:31   #20
Gorefest
Minister

Standaard

Citaat:
Een tijdje geleden pakte de regering met veel poeha uit met een nagelnieuwe identiteitskaart. Elektronisch, want dat zou vervalsingen tegengaan en veel handiger zijn.
Vooral 'vervalsingen tegengaan' vind ik geweldig. Op internet kun je voor een slordige 2000 Euro apparaatjes bestellen om kredietkaarten te kopiëren én te wijzigen, denk je dat criminelen zo een digitaal paspoort niet kunnen vervalsen nu? Ik denk eerder dat het nog gemakkelijker gaat zelfs.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be