Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 februari 2014, 08:27   #1
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard Akkoord over kilometerheffing

Het is naar het schijnt zover. Men heeft een principe-akkoord over kilometerheffing. De werkende Belg mag dus nog eens wat extra belastingen betalen.

Ik verneem dan verder dat men een proefproject heeft. Ik stel mij de vraag welke personen aan dit project deelnemen. De groene jongens. Dat zou pas een grap zijn.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 09:08   #2
Dakeyras
Lokaal Raadslid
 
Dakeyras's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2013
Berichten: 353
Standaard

Autorit Mechelen- Brussel: 1,70 euro tol

Een paar losse bedenkingen:

A)
Citaat:
Vanaf dan zou de kilometerheffing de eenmalige inschrijvingstaks (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting vervangen. Op die manier wordt niet het bezit, maar het gebruik van de wagen belast. .
Stel mijnheer A en mijnheer B wonen op gelijke afstand van het werk en gaan met de wagen.

Mijnheer A rijdt met een luxewagen met grote cilinderinhoud. Mijnheer A betaalt nu een paar duizend euro verkeersbelasting; de inschrijvingstaks was ook niet van de poes. Dit moet hij niet meer betalen.

Mijnheer B rijdt met een bescheiden, zuinig wagentje en betaalt nu een paar honderd euro verkeersbelasting. Dit moet hij niet meer betalen.

Vraag: is dit een sociale maatregel?
Antwoord: neen, begot.
Vraag: kan het beter?
Antwoord: ja, begot.
Bijvoorbeeld, indien de voornaamste zorg het milieu is: vervuilende wagens betalen meer, zuinige wagens minder. Diesel betaalt meer dan benzine.
Bijvoorbeeld2, indien men de belasting iets socialer wil maken: maak het tarief inkomens- en/of vermogensgerelateerd.

B) O.m. door decennialang non-beleid inzake ruimtelijke ordening, loopt het in dit land qua immobiliteit compleet in het honderd.
Had men wonen geconcentreerd, dan kon men zorgen voor snelle en stipte treinverbindingen tussen de grote woonkernen. Dankzij de lintbebouwing en het verkavelen van het hele land, zit men met een probleem.

C) Indien je in dit land, om op je werk te raken, meer dan één keer moet overstappen of, nog erger, de combinatie bus en trein met meer dan één keer overstappen moet doen, is het openbaar vervoer geen realistische optie meer om elke dag op tijd toe te komen (tenzij je glijdende uren hebt of een zeer soepele baas). Als je pech hebt, is de auto dus je enige alternatief. Daar word je nu voor afgestraft.

D) Je bent verplicht werk op max. 60 km van je deur te aanvaarden. In een onland waar alles tijdens de spitsuren stilstaat en waar het openbaar vervoer vaak geen echt alternatief is.
60 km x 2 x 21 werkdagen = 2.520 km per maand. Zelfs als je constant autostrade hebt, is dat nog 126,00 € per maand, is 1.512,00 € per jaar.
Verkeersbelasting voor een bescheiden wagen is vandaag +/- 250,00 € per jaar.
Wie met een luxewagen rijdt, verliest niks of wint misschien wel (cf. A)).

Laatst gewijzigd door Dakeyras : 7 februari 2014 om 09:09.
Dakeyras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 09:09   #3
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Het principe van kilometerheffing op zich, vind ik geen slechte zaak, alleen liggen de tarieven veel te hoog (http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...ilometer.dhtml). Met deze tarieven denk ik dat er wachtlijsten gaan komen bij de fabrikanten van elektrische fietsen. Zoals boven reeds aangegeven, kloppen er wel veel dingen nog niet. Het is ook zo dat de stadsbewoner hier gestraft wordt. Het kan natuurlijk ook wel positieve effecten met zich meebrengen, bv. mensen die teruggrijpen naar de handelskern in hun gemeente, satellietkantoren, ... .
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"

Laatst gewijzigd door Zeus : 7 februari 2014 om 09:14.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 09:15   #4
Dakeyras
Lokaal Raadslid
 
Dakeyras's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2013
Berichten: 353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Het principe van kilometerheffing op zich, vind ik geen slechte zaak, alleen liggen de tarieven veel te hoog (http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...ilometer.dhtml). Met deze tarieven denk ik dat er wachtlijsten gaan komen bij de fabrikanten van elektrische fietsen. Het kan natuurlijk ook wel positieve effecten met zich meebrengen, bv. mensen die teruggrijpen naar de handelskern in hun gemeente, satellietkantoren, ... .
De tarieven zijn te hoog. Als dat ook nog eens elk jaar omhoog gaat, wordt autorijden stilaan een privilege.

Nu, op zich hoeft dat niet slecht te zijn, maar dan moet men wel een aantal decennia non-beleid inzake ruimtelijke ordening instant goedmaken, openbaar vervoer aanbieden dat écht een alternatief is en mensen niet meer dwingen op 60 km van hun deur te gaan werken.

Dat gebeurt allemaal niet, echter.
Dakeyras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 09:19   #5
Dakeyras
Lokaal Raadslid
 
Dakeyras's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2013
Berichten: 353
Standaard

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de PRIVACY.

Een toestel in uw auto dat constant registreert waar je wanneer bent met je wagen...

1984 komt alsmaar nader.
Dakeyras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 09:19   #6
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Het principe van kilometerheffing op zich, vind ik geen slechte zaak, alleen liggen de tarieven veel te hoog (http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...ilometer.dhtml). Met deze tarieven denk ik dat er wachtlijsten gaan komen bij de fabrikanten van elektrische fietsen. Zoals boven reeds aangegeven, kloppen er wel veel dingen nog niet. Het is ook zo dat de stadsbewoner hier gestraft wordt. Het kan natuurlijk ook wel positieve effecten met zich meebrengen, bv. mensen die teruggrijpen naar de handelskern in hun gemeente, satellietkantoren, ... .
Het principe van kilometerheffing bestaat al: de accijnzen op brandstof.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 09:20   #7
Dakeyras
Lokaal Raadslid
 
Dakeyras's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2013
Berichten: 353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het principe van kilometerheffing bestaat al: de accijnzen op brandstof.
Inderdaad.

En dat systeem heeft meteen als voordeel dat zuinig rijden beloond wordt.

Het heeft ook als voordeel dat men uw privacy niet in de prullenbak gooit.

M.a.w. men kan dit onding gerust vervangen door een verhoging van de accijnzen op brandstof in combinatie met een behoud van verkeersbelasting en inschrijvingstaks gerelateerd aan de grootte van de wagen of, waarom niet vermogen en inkomen. Socialer en je privacy blijft gevrijwaard.

Laatst gewijzigd door Dakeyras : 7 februari 2014 om 09:24.
Dakeyras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 09:22   #8
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Het principe van kilometerheffing op zich, vind ik geen slechte zaak, alleen liggen de tarieven veel te hoog (http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...ilometer.dhtml). Met deze tarieven denk ik dat er wachtlijsten gaan komen bij de fabrikanten van elektrische fietsen. Zoals boven reeds aangegeven, kloppen er wel veel dingen nog niet. Het is ook zo dat de stadsbewoner hier gestraft wordt. Het kan natuurlijk ook wel positieve effecten met zich meebrengen, bv. mensen die teruggrijpen naar de handelskern in hun gemeente, satellietkantoren, ... .
Met deze tarieven, gaan er vele duizenden banen op de fles.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 09:22   #9
Dakeyras
Lokaal Raadslid
 
Dakeyras's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2013
Berichten: 353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Met deze tarieven, gaan er vele duizenden banen op de fles.
Inderdaad. Mensen zullen wel 2 keer nadenken voor ze nog eens een daguitstapje naar zee of de Ardennen maken.
Dakeyras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 09:26   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

De km heffing zal pas interessant worden als ze variabel gemaakt kan worden; dus duurder tijdens de spits.

Verder vind ik ook dat als sommigen reclameren dat het asociaal is dat iemand zijn hobby is om met een mooiere wagen te rijden, hij niet meer zou moeten betalen dan iemand anders met een lelijke wagen,
hij dan ook maar iets moet voorzien voor het bijbetalen van de fietser die rijdt met een fiets van meer dan 2500 euro, tegenover een fietser die rijdt met een rijwiel van minder dan 1000 euro.

Verder keken er ook veel op hun neus, als blijkt dat topmerken met topwagens net precies de meest recente toptechnologie aan boord hebben en dus .... groener zijn.

Maar wat me meest aan het hart ligt:
voer toch dit jaar nog dat vignet in, zodat buitenlanders ook bij ons hun wegensleet kunnen vergoeden.
Dat mag één vignet zijn voor alle landen die geen péage kennen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 09:34   #11
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De km heffing zal pas interessant worden als ze variabel gemaakt kan worden; dus duurder tijdens de spits.

Verder vind ik ook dat als sommigen reclameren dat het asociaal is dat iemand zijn hobby is om met een mooiere wagen te rijden, hij niet meer zou moeten betalen dan iemand anders met een lelijke wagen,
hij dan ook maar iets moet voorzien voor het bijbetalen van de fietser die rijdt met een fiets van meer dan 2500 euro, tegenover een fietser die rijdt met een rijwiel van minder dan 1000 euro.

Verder keken er ook veel op hun neus, als blijkt dat topmerken met topwagens net precies de meest recente toptechnologie aan boord hebben en dus .... groener zijn.

Maar wat me meest aan het hart ligt:
voer toch dit jaar nog dat vignet in, zodat buitenlanders ook bij ons hun wegensleet kunnen vergoeden.
Dat mag één vignet zijn voor alle landen die geen péage kennen.

.
Meer belasten, Schoof?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 10:39   #12
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 41.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dakeyras Bekijk bericht
Inderdaad. Mensen zullen wel 2 keer nadenken voor ze nog eens een daguitstapje naar zee of de Ardennen maken.
Of 100km te rijden om, voor een bescheiden loontje, te gaan werken...
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 10:52   #13
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.884
Standaard

Heel die regeling is afzetterij. Er is maar één oplossing om het fileprobleem op te lossen en mensen minder te laten rijden: décentraliseer de werkgelegenheid. Of verlaag de kosten op aankoop van woningen. Maar dan moet de overheid investeren in behoorlijke wegen in randgebieden als Limburg en West-Vlaanderen. Maar het is veel gemakkelijker de burger met een schuldgevoel op te zadelen en hem extra te belasten onder het mom van milieumaatregelen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 februari 2014 om 10:52.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 10:55   #14
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dakeyras Bekijk bericht
indien men de belasting iets socialer wil maken: maak het tarief inkomens- en/of vermogensgerelateerd.
Daar is niks sociaal aan.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 11:01   #15
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Wie wordt hier weer afgestraft ? De brave werkmens die zijn wagen nodig heeft om op zijn werk te raken. Hij zal méér gaan betalen dan de huidige verkeersbelasting.

Wie lacht er weer in het vuistje ? Het volkje dat lekker thuis kan blijven op kosten van die brave werkmens die opnieuw weeral nog een beetje meer extra belastingen erbovenop mag betalen. D�*t volkje zal m�*nder betalen dan de huidige verkeersbelasting.

Mocht het openbaar vervoer voor iedereen een valabale optie zijn, dan zou ik er nog mee kunnen leven. Maar als ik de routeplanner van De Lijn gebruik, dan kan ik tegen 8 h op mijn werk geraken met het openaar vervoer als ik.... de avond voordien om 21.30h op de bus stap hier een paar km verderop. Tjah...
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 11:20   #16
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

GODVERDOMME NEEN!

Citaat:
rondrijden met een On Board Unit (OBU), een gps-systeem dat je traject doorseint naar een centrale server
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 11:58   #17
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 41.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Heel die regeling is afzetterij. Er is maar één oplossing om het fileprobleem op te lossen en mensen minder te laten rijden: décentraliseer de werkgelegenheid. Of verlaag de kosten op aankoop van woningen. Maar dan moet de overheid investeren in behoorlijke wegen in randgebieden als Limburg en West-Vlaanderen. Maar het is veel gemakkelijker de burger met een schuldgevoel op te zadelen en hem extra te belasten onder het mom van milieumaatregelen.
Met het geïnd geld kunnen ze dan weer propere lucht kopen in een of ander onwaarschijnlijk gat als El Salvador.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 12:21   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Meer belasten, Schoof?
Ik weet dat het moeilijk is voor sommigen om twee dingen tegelijk te combineren of te coördineren.

Maar het is dus: minder belasten, èn verschuiven van die verminderde belastingen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 12:57   #19
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dakeyras Bekijk bericht
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de PRIVACY.

Een toestel in uw auto dat constant registreert waar je wanneer bent met je wagen...

1984 komt alsmaar nader.
Mijn grootste bezwaar tegen de kilometerheffing, naast het feit dat autorijden op den duur onbetaalbaar wordt. Gelooft men nu echt dat de BIV en de rijtaks gaan verdwijnen? Er zal wel een vast deel belastingen blijven bestaan, gekoppeld aan het bezit van een auto. Anders riskeert de staat minderopbrengsten.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 13:00   #20
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Wie wordt hier weer afgestraft ? De brave werkmens die zijn wagen nodig heeft om op zijn werk te raken. Hij zal méér gaan betalen dan de huidige verkeersbelasting.

Wie lacht er weer in het vuistje ? Het volkje dat lekker thuis kan blijven op kosten van die brave werkmens die opnieuw weeral nog een beetje meer extra belastingen erbovenop mag betalen. D�*t volkje zal m�*nder betalen dan de huidige verkeersbelasting.

Mocht het openbaar vervoer voor iedereen een valabale optie zijn, dan zou ik er nog mee kunnen leven. Maar als ik de routeplanner van De Lijn gebruik, dan kan ik tegen 8 h op mijn werk geraken met het openaar vervoer als ik.... de avond voordien om 21.30h op de bus stap hier een paar km verderop. Tjah...
Ik heb onlangs op een feestdag de bus en de trein genomen voor een traject dat ik normaal gezien met de auto doe. Totale wachttijd: EEN UUR, voor een traject dat ik met de auto op maximaal drie kwartier doe, van deur tot deur.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be