Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2004, 11:24   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard Het Blok en de herovering van Brussel. De leugens van JvdB.

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Jan van den Berghe
[size=3]Nergens en nooit heeft het Vlaams Blok gesteld dat Brussel "vervlaamst" moet worden[/size].

Citaat:
Het VB wil Brussel terug bij Vlaanderen annexeren. Hoe lang mogen ze na de annexatie nog Frans praten denk je?

In zijn VB-toetredingsverklaring (1 januari 1999 ) verduidelijkt VB-Volksvertegenwoordiger en Partijraadslid Guido Tastenhoye meteen zijn nieuwe liefde:
Ik ben niet extreemrechts, al wil ik me nu ook niet meteen een linkse rakker noemen. Ik ben geen racist, ik ben geen fascist en ik ben geen neonazi. (..) Ik vind dat het Vlaams Blok ter zake veel te tolerant is, door de grofste beledigingen over zich heen te laten gaan.

Als bewijs van eer en trouw aan zijn nieuwe partij maakt hij zijn vijfpuntenverklaring bekend die in een notendop zo kan samengevat worden:

1. Brussel hoort bij Vlaanderen, moet weer volledig vervlaamst worden en er terug de hoofdstad van worden.

2. Wallonië moet afgestoten worden wegens zgn. economische rem op de verdere economische ontwikkeling van Vlaanderen.
3. Veiligheid kan enkel effectief uitgebouwd in een onafhankelijk Vlaanderen daar Belgische structuur immobilisme in de hand werkt.
4. Allochtonen terug naar huis. Tenzij volledige assimilatie: Vlamingen onder de Vlamingen.
5. Vertrouwen. Alleen het Vlaams Blok heeft 'propere handen'.

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Jan van den Berghe
[size=3]U laat immers uitschijnen dat dit het standpunt zou zijn van het Vlaams Blok. Dat was het evenwel niet. Op geen enkele manier[/size].

Andermaal een grove leugen van Jan vdB, die blijkbaar probeert de standpunten van het VB omtrent gevoelige punten, onder de mat te schuiven.

Even je geheugen opfrissen.

In het najaar zouden de Grondbeginselen van het VB terug herschreven worden, ik zeg wel zouden want dat staat nog niet vast. Tot zolang blijft de stichtingsacte van de partij van kracht.

Omtrent Brussel kan ik dit uit de Grondbeginselen citeren:

"Het Vlaams Blok eist dat alles, wat bij het ontstaan of in de loop van de geschiedenis van de Belgische staat Vlaams, Nederlands was, ook terug bij Vlaanderen en de Vlaamse gemeenschap komt.

Het Vlaams Blok bevestigt uitdrukkelijk dat Brussel en zijn randgemeenten tot Vlaanderen behoren. Het einddoel hierbij is: Brussel Vlaamse stad, Nederlands naar wezen, taal, cultuur en uitzicht.

Vanzelfsprekend krijgt Brussel, hoofdstad van de komende onafhankelijke staat Vlaanderen, als hoofdstad van Europa een bijzonder statuut.

Als overgangsmaatregel eist het Vlaams Blok de vastlegging van de nationaliteit te Brussel op basis van objectieve criteria van afstamming.

Taalfaciliteiten mogen in de toekomst nog alleen aangewend worden om gedenationaliseerde Vlamingen te Brussel en in de 19 gemeenten, en in de hierboven gemelde gebieden, terug aan te passen aan de Nederlandse taal en cultuur en hen zo tot volwaardige leden van de Vlaamse gemeenschap te maken. Overal elders worden ze afgeschaft."

Laatst gewijzigd door thePiano : 10 september 2004 om 11:24.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 11:52   #2
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Merkwaardige parallel..........
Zowel VB-leden als 'statuten' debiteren dus wél dezelfde afzeik.

Erg hypocriet om 'goede leerling' Tastenhoye de mantel uit te vegen.
Of was dat enkel omwille van zijn uitbrengen van blokse agendapunten die verborgen moesten blijven?
Oud 10 september 2004, 12:42   #3
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tja, leg me eens uit hoe ze een Franstalige stad zouden vervlaamsen. De Franstalige Brusselaars verplichten Vloemsj te spreken en te denken? Wij zouden onze eigen taal niet meer spreken? En Vlaming worden? Forget it.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 12:47   #4
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Tja, leg me eens uit hoe ze een Franstalige stad zouden vervlaamsen. De Franstalige Brusselaars verplichten Vloemsj te spreken en te denken? Wij zouden onze eigen taal niet meer spreken? En Vlaming worden? Forget it.
VB-volksvertegenwoordiger en partijraadslid en gemeenteraadslid Guido Tastenhoye heeft wel degelijk een tip van de sluier opgelicht, en werd voor zijn loslippigheid teruggefloten door het partijbestuur.

In het vlaams-radicale en progressieve maandblad van [size=+1]januari 2001[/size] geeft Guido Tastenhoye eindelijk zijn strategisch plan vrij hoe Broeksele (de oude naam van Brussel) terug bij Vlaanderen moet komen.

Guido Tastenhoye: Kijk waar Brussel ligt. De waterwegen die Brussel bevloeien, stromen over Vlaanderen: je kunt een sluis dichthouden. De treinen rijden over Vlaanderen Brussel binnen: die kun je tegenhouden aan de grens. De ring ligt praktisch volledig op Vlaams grondgebied: die kun je desnoods afsluiten. En je kunt de luchthaven van Zaventem dichthouden. Op dat moment leg je Brussel droog. Je hongert ze uit en ze zullen verplicht zijn om, als ze niet op ons royale aanbod willen ingaan, toch aan te sluiten bij Vlaanderen.

De rest van het verhaal kan je hier lezen:
Volksvertegenwoordiger Guido Tastenhoye belegert en herovert Brussel.
http://users.pandora.be/amarcord/selys/tasten01.html
Oud 10 september 2004, 13:02   #5
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Volgens mij heeft die Tastenhoye dringend een psychiater nodig. En nog, als die psychiater hem kan helpen...........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 14:31   #6
Tjeerd
Burger

Tjeerd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie vervlaamsing van de franstalige Brusselaars ook niet snel gebeuren.
Veel franstalige Brusselaars hebben trouwens nederlandstalige ouders of grootouders. Het is dus niet onmogelijk om grote groepen mensen al dan niet vrijwillig van taal te laten veranderen.
Tjeerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 14:37   #7
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeerd
Veel franstalige Brusselaars hebben trouwens nederlandstalige ouders of grootouders. Het is dus niet onmogelijk om grote groepen mensen al dan niet vrijwillig van taal te laten veranderen.
Jaja, en andersom ook natuurlijk: duizenden Vlamingen die naar Wallonnië emigreerden. Zo heeft onze voormalige burgemeester van Antwerpen Léona Detiège ook haar roots in Wallonnië. Ik hoop dat je de absurditeit van vervlaamsingen inziet want dit lijkt nergens meer op. Als we iedereen op zijn roots moeten gaan nakijken waar eindigt het dan hé?
Oud 10 september 2004, 15:00   #8
Tjeerd
Burger

Standaard

In de Brusselse Rand (niet alleen de faciliteitengemeenten) lijken de Walen en franstalige Brusselaars nog aardig aan hun roots vast te houden .
Mijn punt is echter dat in het verleden Brussel een zuiver nederlandstalige stad was, die door bepaalde omstandigheden voor het grootste deel verfranst is. Als Brussel verfranst kon worden, kan het in theorie ook weer vervlaamsen.
In de praktijk echter zie ik vervlaamsing op korte termijn niet snel plaatsvinden.
Oud 10 september 2004, 15:03   #9
Raf C
Partijlid

Standaard

Wat is dat toch!!! Waarom moet Brussel per se een Vlaamse stad zijn?

Moeten ze in Rijsel dan ook Vlaams gaan klappen???

Wat geweest is is geweest, laat Brussel los, maak ANTWERPEN de hoofdstad (die Tastenhoye is echt te zot om los te laten lopen...).

Raf C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 15:05   #10
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf C
Wat is dat toch!!! Waarom moet Brussel per se een Vlaamse stad zijn?

Moeten ze in Rijsel dan ook Vlaams gaan klappen???

Wat geweest is is geweest, laat Brussel los, maak ANTWERPEN de hoofdstad (die Tastenhoye is echt te zot om los te laten lopen...).

Dus als ik uw huis afpak, en na jaren van processen is er nog altijd geen duidelijkheid, dan mag ik doodleuk tegen je zeggen: "Wat geweest is, is geweest. Laat dit huis los."
Oud 10 september 2004, 15:19   #11
Raf C
Partijlid

Standaard

Oh, hebben ze Brussel afgepakt???

10% van de Brusselaars spreekt Vlaams, daar kunnen de Franstaligen toch niet aan doen...
Oud 10 september 2004, 15:22   #12
Raf C
Partijlid

Standaard

Ik bedoel maar, Vlamingen kunnen in Brussel nog altijd op Vlaamse partijen stemmen, maar kan ik het helpen dat geen hond dat doet... Brussel is eigenlijk een Vlaamse spookstad, maar een Franstalige wereldstad... jammer misschien maar't is zo...
Oud 10 september 2004, 15:28   #13
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het kan en het gebeurt. Kijk naar Gent en Antwerpen, de franstalige minderheden daar zijn zich volledig aan het assimileren. Als je 3 generaties franstaligen uit Gent bekijkt merk je dat de oudere generatie uisluitend frans spreekt, dat de tweede tweetalig is en dat de derde grotendeels vervlaamst is. Een deel van de familie van mij vrouw woont daar, ik heb dat fenomeen dus van dichtbij kunnen bestuderen. Binnen 25 jaar is het frans in Gent ontaard tot een randverschijnsel een beetje zoals het Nederlands in Frans Vlaanderen.

We hebben het hier natuurlijk over een spontane evolutie over een tijdspanne van 50 jaar die in de hand gewerkt is door het gebrek aan franstalige scholen in gent en Antwerpen en een relatief grote afstand tussen die steden en het dischtsbijzijnde franstalig taalgebied.

In Brussel komt dat fenomeen misschien nooit op gang.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 15:31   #14
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf C
Oh, hebben ze Brussel afgepakt???

10% van de Brusselaars spreekt Vlaams, daar kunnen de Franstaligen toch niet aan doen...
Klopt. Maar dan heb je ook een onbepaald percentage Brusselaars die ergens tussen de twee taalgemeenschappen hangen. Daarbij komt nog dat heel weinig Brusselse franstaligen zich "Waal" voelen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 16:23   #15
thePiano

Standaard

Citaat:
In de Brusselse Rand (niet alleen de faciliteitengemeenten) lijken de Walen en franstalige Brusselaars nog aardig aan hun roots vast te houden .
Mijn punt is echter dat in het verleden Brussel een zuiver nederlandstalige stad was, die door bepaalde omstandigheden voor het grootste deel verfranst is. Als Brussel verfranst kon worden, kan het in theorie ook weer vervlaamsen.
In de praktijk echter zie ik vervlaamsing op korte termijn niet snel plaatsvinden.
Vraagje: zou je bereid zijn om de Brusselaars hun mening te vragen, of zou je dat niet doen en de democratische besluitvorming naast je neerleggen en zoals VB-volksvertegenwoordiger Guido Tastenhoye de stad dan maar belegeren tot ze uitgehongerd zijn en ze zich overgeven? 8)
Oud 10 september 2004, 16:27   #16
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
......zoals VB-volksvertegenwoordiger Guido Tastenhoye ...........
En zijn partij!

([size=1]itt tot wat Jan vanden Berghe hier durfde neerpoten[/size])
Oud 10 september 2004, 17:30   #17
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Kijk: Tastenhoye heeft de pedalen duidelijk verloren. Maar ik denk dat Brussel na de splitsing van België er economisch meer voordeel aan heeft aan te sluiten bij Vlaanderen, maar dat moeten zij uiteraard zelf kiezen (via een referendum bijvoorbeeld).
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 19:15   #18
Tjeerd
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Vraagje: zou je bereid zijn om de Brusselaars hun mening te vragen, of zou je dat niet doen en de democratische besluitvorming naast je neerleggen en zoals VB-volksvertegenwoordiger Guido Tastenhoye de stad dan maar belegeren tot ze uitgehongerd zijn en ze zich overgeven? 8)
Met geweld dwing je niets af (dus de Tastenhoye-optie valt af).
Als, met nadruk op als, er sprake zal zijn van een hervlaamsing van Brussel in de toekomst, zal dat geschieden door economische motieven. Brussel zal dan economisch afhankelijk moeten zijn van het Vlaamse achterland. Ik zeg niet dat het zal gebeuren, het is slechts een theoretische mogelijkheid.
Oud 10 september 2004, 21:40   #19
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Met geweld dwing je niets af (dus de Tastenhoye-optie valt af).
Als, met nadruk op als, er sprake zal zijn van een hervlaamsing van Brussel in de toekomst, zal dat geschieden door economische motieven. Brussel zal dan economisch afhankelijk moeten zijn van het Vlaamse achterland. Ik zeg niet dat het zal gebeuren, het is slechts een theoretische mogelijkheid.
"Guido Tastenhoye: In Brussel, inderdaad. Dan moeten wij op zeker ogenblik zeggen: wij roepen onze soevereiniteit uit, wij kondigen onze onafhankelijkheid af, en onze Vlaamse grondwet zal klaar liggen. Wij zijn binnen het Vlaams Blok bezig met de opstelling van een Vlaamse grondwet, die volledig beantwoordt aan alle democratische principes en in overeenstemming is met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en alle mogelijke internationale bepalingen. Het zal een juweeltje zijn van democratie, geloof mij. Op het moment dat die Vlaamse grondwet afgekondigd is, zal in die grondwet staan en zal men ook proclameren dat Brussel onze hoofdstad blijft en deel blijft uitmaken van die nieuwe Vlaamse staat. Maar we zullen realistisch moeten zijn. Op dat ogenblik zullen de Brusselaars waarschijnlijk niet willen meegaan. Dat kan ik mij voorstellen. Er zijn mensen die zeggen: op dat ogenblik moeten we dan maar de knoop doorhakken en de Brusselaars dwingen om samen in één beweging deel uit te maken van die nieuwe Vlaamse staat. Dan moeten de Brusselaars desnoods maar gewapenderhand, als het niet anders gaat, gedwongen worden om mee te stappen in dat nieuwe Vlaanderen. Dat is dus niet mijn optie. Ik wil bloedvergieten vermijden."

LEES DUS GOED: hij zegt duidelijk: DIT IS DUS NIET MIJN OPTIE.

Laatst gewijzigd door PAJOT : 10 september 2004 om 21:46.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 21:49   #20
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Dus als ik uw huis afpak, en na jaren van processen is er nog altijd geen duidelijkheid, dan mag ik doodleuk tegen je zeggen: "Wat geweest is, is geweest. Laat dit huis los."
Gaat het Vlaams Blok nu ook al Frankrijk aanvallen om "le Nord" te recupereren?

Die waanzin wordt hun doodskist. Het spelletje zou wel eens eerder kunnen gedaan zijn dan ze het zelf wel vermoeden. Het Vlaams Blok is een reus op leme voeten die nu vervaarlijk begint te wankelen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be