![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Andermaal een grove leugen van Jan vdB, die blijkbaar probeert de standpunten van het VB omtrent gevoelige punten, onder de mat te schuiven. Even je geheugen opfrissen. In het najaar zouden de Grondbeginselen van het VB terug herschreven worden, ik zeg wel zouden want dat staat nog niet vast. Tot zolang blijft de stichtingsacte van de partij van kracht. Omtrent Brussel kan ik dit uit de Grondbeginselen citeren: "Het Vlaams Blok eist dat alles, wat bij het ontstaan of in de loop van de geschiedenis van de Belgische staat Vlaams, Nederlands was, ook terug bij Vlaanderen en de Vlaamse gemeenschap komt. Het Vlaams Blok bevestigt uitdrukkelijk dat Brussel en zijn randgemeenten tot Vlaanderen behoren. Het einddoel hierbij is: Brussel Vlaamse stad, Nederlands naar wezen, taal, cultuur en uitzicht. Vanzelfsprekend krijgt Brussel, hoofdstad van de komende onafhankelijke staat Vlaanderen, als hoofdstad van Europa een bijzonder statuut. Als overgangsmaatregel eist het Vlaams Blok de vastlegging van de nationaliteit te Brussel op basis van objectieve criteria van afstamming. Taalfaciliteiten mogen in de toekomst nog alleen aangewend worden om gedenationaliseerde Vlamingen te Brussel en in de 19 gemeenten, en in de hierboven gemelde gebieden, terug aan te passen aan de Nederlandse taal en cultuur en hen zo tot volwaardige leden van de Vlaamse gemeenschap te maken. Overal elders worden ze afgeschaft."
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) Laatst gewijzigd door thePiano : 10 september 2004 om 11:24. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Merkwaardige parallel..........
Zowel VB-leden als 'statuten' debiteren dus wél dezelfde afzeik. Erg hypocriet om 'goede leerling' Tastenhoye de mantel uit te vegen. Of was dat enkel omwille van zijn uitbrengen van blokse agendapunten die verborgen moesten blijven?
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, leg me eens uit hoe ze een Franstalige stad zouden vervlaamsen. De Franstalige Brusselaars verplichten Vloemsj te spreken en te denken? Wij zouden onze eigen taal niet meer spreken? En Vlaming worden? Forget it.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
In het vlaams-radicale en progressieve maandblad ![]() Guido Tastenhoye: Kijk waar Brussel ligt. De waterwegen die Brussel bevloeien, stromen over Vlaanderen: je kunt een sluis dichthouden. De treinen rijden over Vlaanderen Brussel binnen: die kun je tegenhouden aan de grens. De ring ligt praktisch volledig op Vlaams grondgebied: die kun je desnoods afsluiten. En je kunt de luchthaven van Zaventem dichthouden. Op dat moment leg je Brussel droog. Je hongert ze uit en ze zullen verplicht zijn om, als ze niet op ons royale aanbod willen ingaan, toch aan te sluiten bij Vlaanderen. De rest van het verhaal kan je hier lezen: Volksvertegenwoordiger Guido Tastenhoye belegert en herovert Brussel. http://users.pandora.be/amarcord/selys/tasten01.html
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens mij heeft die Tastenhoye dringend een psychiater nodig. En nog, als die psychiater hem kan helpen...........
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Veel franstalige Brusselaars hebben trouwens nederlandstalige ouders of grootouders. Het is dus niet onmogelijk om grote groepen mensen al dan niet vrijwillig van taal te laten veranderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Burger
|
![]() In de Brusselse Rand (niet alleen de faciliteitengemeenten) lijken de Walen en franstalige Brusselaars nog aardig aan hun roots vast te houden
![]() Mijn punt is echter dat in het verleden Brussel een zuiver nederlandstalige stad was, die door bepaalde omstandigheden voor het grootste deel verfranst is. Als Brussel verfranst kon worden, kan het in theorie ook weer vervlaamsen. In de praktijk echter zie ik vervlaamsing op korte termijn niet snel plaatsvinden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Partijlid
|
![]() Wat is dat toch!!! Waarom moet Brussel per se een Vlaamse stad zijn?
Moeten ze in Rijsel dan ook Vlaams gaan klappen??? Wat geweest is is geweest, laat Brussel los, maak ANTWERPEN de hoofdstad (die Tastenhoye is echt te zot om los te laten lopen...). ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Partijlid
|
![]() Oh, hebben ze Brussel afgepakt???
10% van de Brusselaars spreekt Vlaams, daar kunnen de Franstaligen toch niet aan doen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Partijlid
|
![]() Ik bedoel maar, Vlamingen kunnen in Brussel nog altijd op Vlaamse partijen stemmen, maar kan ik het helpen dat geen hond dat doet... Brussel is eigenlijk een Vlaamse spookstad, maar een Franstalige wereldstad... jammer misschien maar't is zo...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
We hebben het hier natuurlijk over een spontane evolutie over een tijdspanne van 50 jaar die in de hand gewerkt is door het gebrek aan franstalige scholen in gent en Antwerpen en een relatief grote afstand tussen die steden en het dischtsbijzijnde franstalig taalgebied. In Brussel komt dat fenomeen misschien nooit op gang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
([size=1]itt tot wat Jan vanden Berghe hier durfde neerpoten[/size])
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Kijk: Tastenhoye heeft de pedalen duidelijk verloren. Maar ik denk dat Brussel na de splitsing van België er economisch meer voordeel aan heeft aan te sluiten bij Vlaanderen, maar dat moeten zij uiteraard zelf kiezen (via een referendum bijvoorbeeld).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Als, met nadruk op als, er sprake zal zijn van een hervlaamsing van Brussel in de toekomst, zal dat geschieden door economische motieven. Brussel zal dan economisch afhankelijk moeten zijn van het Vlaamse achterland. Ik zeg niet dat het zal gebeuren, het is slechts een theoretische mogelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
LEES DUS GOED: hij zegt duidelijk: DIT IS DUS NIET MIJN OPTIE. Laatst gewijzigd door PAJOT : 10 september 2004 om 21:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die waanzin wordt hun doodskist. Het spelletje zou wel eens eerder kunnen gedaan zijn dan ze het zelf wel vermoeden. Het Vlaams Blok is een reus op leme voeten die nu vervaarlijk begint te wankelen. |
|
![]() |
![]() |