![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Goedenavond,
ben nieuw op het forum. heb volgende vragen. momenteel voeren gemeente's een taks op het openhouden van een nachtwinkel (max 1500 euro per jaar) en een openingstaks van 6000 euro bij de start ervan. Hoe is dit wettelijk verantwoord ? Ik las in het staatsblad aanbeveling hiervan om gemeentes waar er veel nachtwinkels zijn, denk maar bvb aan Leuven waar er 30 zijn, soms 3 in één straat, die dan toch overlast bezorgen voor de buurt. citaat uit staatsblad : 3.27.2. Aandachtspunten Nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie zijn gedefinieerd in de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening. Private bureaus voor telecommunicatie zijn ook gekend als telefoonwinkels of phoneshops. Deze wet geeft specifieke bepalingen over het vaststellen van voorafgaandelijke vergunningen voor deze activiteiten. Toch gaat het openhouden van nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie dikwijls gepaard met overlast. Om die reden kan de heffing van een openingsbelasting en een jaarlijkse belasting verantwoord zijn. 3.27.3. Aanbeveling De openingsbelasting op nachtwinkels en telefoonwinkels mag niet meer bedragen dan 6.000 euro. De jaarlijkse belasting mag maximaal 1.500 euro bedragen. Nu in de gemeente waar ik woon ( iets van een 30.000 inwoners zijn er in het centrum 2 en in de buurgemeentes ook 2. nu stel ik mij de vraag, waarom de taks van 1500 euro per jaar in deze gemeente ? Er is geen overlast, de mensen die naar deze nachtwinkels gaan zijn net zoals ik en u, die regelmatig iets nodig moeten hebben buiten de openingsuren van de dagwinkels. Daar is nood aan. De handelaars die deze taks moeten betalen zullen het doorrekenen aan ons. Graag jullie mening hieromtrent en hoe kan je je verdedigen als handelaar hierover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Volgens mij is het een 'onrechtvaardige' taks, ik vermoed ingegeven door 'belangenorganisaties' als Unizo die deze winkels natuurlijk niet graag zien komen, want ze vinden dat concurrentie voor de reguliere 'Vlaamsche' winkels. Ook lokale middenstandsorganisaties die vaak niet getuigen van enig vernieuwend of progressief inzicht, durven hun 'macht' naar de lokale besturen toe uit te oefenen en hen onder druk te zetten allerhande reglementering uit te vaardigen (sluitingsuren, alcoholverboden, taksen, extra streng controleren op verbod alcohol- en sigarettenverkoop aan minderjarigen, ...). Wat je er precies tegen kan ondernemen weet ik niet. Wel merk ik hier in de buurt dat er de jongste tijd steeds meer zogenaamde 'dubbelwinkels' de kop opsteken, daar geldt her principe dat er zowel een dag- als een nachtwinkel is. Ik heb gehoord dat die dagwinkel dan vaak op naam van partner of echtgenote staat en de nachtwinkel op iemand anders zijn naam. Op die manier kan men bijna permanent open zijn en ook onze archaïsche wetgeving rond openingsuren en sluitingstijden omzeilen. Beide winkels hebben meestal krak hetzelfde aanbod, wel is er vaak een aparte ingang (volgens mij is dat verplicht). Ik kan je niet zeggen of men met deze 'truuk' ook bepaalde taksen kan ontlopen. Je zou eens moeten informeren bij zo'n winkeleigenaar, tenminste als die in zijn kaarten wil laten kijken. Overigens stel ik met plezier vast dat hier in de buurt de jongste jaren die winkels hun aanbod zijn gaan diversifiëren (ik kan hier in de buurt tegenwoordig om 1.00 u 's nachts vers fruit en brood gaan kopen, stel je voor !) en ook de prijzen zijn in verhouding gedaald. Hopelijk komt aan deze positieve evolutie geen einde door allerhande 'pestmaatregelen' die lokale overheden onder druk van hun 'middenstandsmaffia' gaan invoeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vooreerst en alvast welkom alhier
![]() Ik ken daar niks van, maar ik heb het sterke vermoeden dat de financiële moeilijkheden van de steden en gemeenten hierin een grote rol spelen.... Als handelaar kan je je daar enkel tegen verdedigen door door, zoals elke burger, ofwel een politieke partij in de gemeente te overhalen die beslissing te laten vernietigen, ofwel zelf in de politiek te gaan, de meerderheid in de verkiezingen te halen en die belasting te herroepen. Maar misschien heeft iemand een andere oplossing ?
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Banken en tankstations zijn aparte categorieën met een specifieke dienstverlening. Nachtwinkels zijn echter 'winkels' zoals de naam zelf zegt en bijgevolg moeten ze op gelijke voet behandeld worden met de bakker en de beenhouwer die enkel maar braaf overdag geopend zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() U heeft waarschijnlijk geen nood aan nachtwinkels. Dat is uiteraard uw goed recht. Maar gelieve dat niet als een veralgemening af te doen. Hier zijn er wel degelijk enkele nachtwinkels die veel succes hebben en niet in de verste verte overlast veroorzaken. Uiteraard zitten er veel cowboys tussen die het niet al te nauw met de fiscale en arbeidswetgeving nemen, maar dat is bij de 'conventionele' middenstanders ook het geval. Als je elke winkel zou aanpakken die een spaarpotje zwart geld heeft en af en toe hun belastingsbrief eens 'creatief' invullen, dan kon je morgen wel eens ver moeten lopen naar een geopende winkel !
Laatst gewijzigd door freespirit : 23 februari 2014 om 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Van mij zou dat gerust mogen hoor, maar wie ben ik. Maar volgens mij willen de meesten het sowieso zelf niet, ook al zou de wetgever het toestaan. Als ik merk dat er tegenwoordig al warme bakkers op zondag een sluitingsdag hebben om nog iets aan hun weekend te hebben, dan is het al ver gekomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan mij zullen die echt niets verdienen en ik zou nog verder gaan en ze uit het straatbeeld verwijderen.
Want wat zijn dat eigenlijk nachtwinkels? Wat is de ware reden dat die zo als 'warme' broodjes her en der uit de grond rijzen? (strategische punten voor wie weet wat, drugshandel??) Aan de kust in een gemeente eens gezien dat er in 1 straat wel 6 �* 7 nachtwinkels waren, vraag je u af in een winterperiode als er geen kat aan de kust is, hoe verdienen die hun geld of met wat?? Weg ermee dus. ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hun werkplaats en winkel moeten goedgekeurd zijn. Nachtwinkels hebben alleen maar klanten die niet in staat zijn om een boodschappenlijst in te vullen. Die zaken verdwijnen dan ook tegen dat de eerste controle komt.Om dan gewoon verder te gaan onder een andere naam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer we dan zien wie vooral dat soort winkels open houdt, dan weten we genoeg... Bepaalde straten met een aantal van dat soort winkels die uitblinken door slordigheid, vuiligheid, alles op en door elkaar alsof het een aantal bij elkaar gescharrelde restjes gaat... die gaan er echt niet op vooruit! En het volkje dat er soms ronddraait, overdag werkloos in hun bed, 's nachts actief... Nee, dank U! Laatst gewijzigd door andev : 24 februari 2014 om 18:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verbaast me nx. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Sociale controle op de buurt uitoefenen ook nog.Geen politie meer nodig.Misschien moeten we ze extra betalen voor hun sociale werking. Ontmoetingsplaats voor diverse buurtbewoners,nog geld uitgespaard. Toch mooi hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() .
Laatst gewijzigd door vlaams realist : 25 februari 2014 om 00:10. |
![]() |
![]() |
![]() |